Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:29

Het is donderdag 7 weken na de operatie dus denk dan dat het al vrij vlot is om echt al te gaan longeren? Had zelf sowieso volgende week in de planning dat was ook volgens de da. Ik wandel wel elke dag met haar een half uurtje en ze staat natuurlijk de hele dag alweer buiten en dat scheelt ook wel natuurlijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 12:18

Naath86 schreef:
Het is donderdag 7 weken na de operatie dus denk dan dat het al vrij vlot is om echt al te gaan longeren? Had zelf sowieso volgende week in de planning dat was ook volgens de da. Ik wandel wel elke dag met haar een half uurtje en ze staat natuurlijk de hele dag alweer buiten en dat scheelt ook wel natuurlijk.

Ja precies, ik dacht dat je al voorbij de 2 maanden was! Sorry! En het scheelt inderdaad wel dat ze buiten staat en hele dag beweegt!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 17:16

Ik kom dit topic nu pas weer tegen, snap niet dat ik geen mail heb gekregen bij een reactie...

Met Casu en haar veulen gaat alles super! Ze staan nu op een stal met onbeperkt hooi, en staat weer op stro (hier komt ze helemaal niet aan en is leuker om in te slapen :) )
Spijtig genoeg hebben we onze pony moeten laten inslapen aan hoefbevangenheid, ze heeft 8 dagen op de kliniek in Roosendaal gestaan en was onder behandeling bij Van Nassau, maar helaas, haar hoefbeentje bleef zakken en er zat al een scheurtje + steeds dikker wordende bolling in haar zool. Ze was mijn beste maatje ;(
En daar bovenop hebben we 4 dagen voor het inslapen van onze pony mijn hond sochtends dood gevonden.... Geen leuke tijden geweest voor ons.

Maar we hebben Casu nog, haar veulen en onze twee mini shetjes. Zij brengen ons gelukkig wel vreugde! Door deze periode heb ik nog meer bang gekregen Casu ooit te moeten af geven (aan koliek). Sinds wat er gebeurd is met Fargo denk ik er echt vaak aan...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 23:27

Och Yello wat verdrietig dat je pony het niet heeft gered, hoefbevangenheid vind ik toch ook altijd iets verschrikkelijks. En dan ook je hond nog verliezen, wat een ellendige periode wordt het dan. Fijn dat je dan toch zoiets moois als het veulen nog wel om je heen hebt samen met Casu.

Wat fijn dat het nog steeds goed gaat met Casu. Ik snap het wel dat je door Whizz banger bent geworden, maar hij was denk ik in die zin een uitzondering dat het gewoon botte pech is geweest, er was bij hem toch iets structureels mis dat het weer opgetreden is. En voor hetzelfde geld was hij zo super stabiel gebleven als dat hij bezig was. Geniet in ieder geval van wat je nu hebt.. en probeer het los te laten. Stel dat het wel ooit gebeurt dan kun je er tot dat moment niets aan doen en gebeurt het helemaal nooit - wat heel goed kan, dan heb je je voor niets zo zorgen gemaakt. Bij Whizz heb ik me tussendoor op een gegeven moment ook echt overgegeven en het los gelaten. Dat heeft wel veel rust gegeven. En ja de klap was er wel toen het terug kwam, maar heb in ieder geval echt van hem genoten in de tussenliggende periode.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 15:49

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:35

Knappe Whizz fargo! En ik probeer het hele koliekgedoe los te laten. Langs de ene kant, in oktober is het 2 jaar geleden en sindsdien heeft ze "nog maar" 2x koliek gehad en dat kwam door de dracht dus da's op zich wel geruststellend maar ik weet ook dat er maar eentje nodig is om fataal te zijn natuurlijk...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 08:54

Jemig is het in oktober al weer 2 jaar? Wat gaat het hard he? Zag in andere topics foto's van je veulen, wat een mooi ding is dat zeg!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:40

Wat een mooie compilatie Fargo! Heel mooi!

Met Chica gaat het eigenlijk heel goed. Ze begint eindelijk die lelijke wintervacht kwijt te raken en de schimmel is ook nagenoeg helemaal weg en verder loopt ze weer heerlijk in de wei. Donderdag is het alweer 9 weken geleden en wat is ze opgeknapt in die tijd!!

Ik wilde afgelopen weekend beginnen aan de longe, maar helaas vorige week nog een ongelukje met haar gehad. Ze was super druk met binnen zetten, omdat haar vriendje eerst naar binnen ging. Toen is ze uitgegleden met het bochtje de stal in.. Op beide achterbenen twee flinke schaafplekken.. Zucht... Ze liep gelukkig niet kreupel erop, maar wilde het ook niet teveel belasten. En ach, wat maken die paar dagen nu nog uit.. Het ziet er nu al redelijk uit, dus vanavond mag mevrouw weer wat gaan doen!!

Koliek ben ik hier niet echt meer bang voor, omdat die van mij dat eerder ook nooit had en de oorzaak van de afgelopen keren duidelijk aantoonbaar was door die lipoom die er uit is gehaald. Ik ben eerder bang voor de maagzweren die ze heeft opgelopen en dat ze daar gevoelig voor blijft. Maar ik hou het goed in de gaten en zodra ik maar iets merk, trek ik aan de bel!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:58

Leuk dat alles terug goed gaat Naath. Straks lekker terug beginnen met haar! :)

En bedankt fargo, het is ook zo'n tof ventje, we zijn er helemaal blij mee! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 10:12

Zag ook nog een super lieve puppy langs komen dacht ik? Wat een snoesje zeg!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:42

Ja inderdaad, een Franse bulldog. We stonden sinds februari op de wachtlijst voor een pupje en nu kwam ze net een week na de dood van mijn pony. Een betere afleiding kan je niet hebben :)

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:20

@Naath86 ja ze heeft ook een koliek operatie gehad.
ze hebben bij haar 50KG zand uit haar darmen gehaald ... je leest het goed ja 50KG

Ik ben nu net van vakantie terug het was heel spannend voor ons de eerste keer 2 weken zonder haar.
Ik heb haar ook heel bewust bij goede vrienden aan huis gestald, omdat ik toch een beetje de optimale zorg voor haar wilde (anders was ik dus echt niet 2 weken van huis gegaan!).

Het beetje extra aandacht en zorg heeft ze misschien niet meer nodig ...maar vond het gevoel fijner dat ze dat kreeg. Het pluspunt was dan ook dat ze af en toe gereden werd ondanks dat ze toch een soort van vakantie had. Ze heeft wel haar nodige beweging nodig en ik vind een stapmolen een goede oplossing om haar af en toe even in te zetten maar geen 2 weken iedere dag even ofzo>
en voor mijn vriendin was het ook wel weer leuk dat ze weer eens samen met haar vriend een bosritje kon gaan maken , het mes sneed dus aan 2 kanten :D

Ik denk dat ik me meer zorgen maak dan nodig is , omdat ze nooit eerder echt koliek heeft gehad.
En met Sandex (sandclear) en een graasmasker van januari tot april zouden we het goed onder controle moeten kunnen houden volgens de kliniek.Het is geen zandhapper maar als het gras wat jong is eet ze het met kluit en al op.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 10:23

Fijn Mustang dat het allemaal goed is verlopen tijdens je vakantie. Ik kan me voorstellen dat het nog niet zo makkelijk was om weg te gaan! Allemaal goed gegaan dus, nou dat is weer een opsteker!

En Naath? Hoe gaat het nu met de jouwe, ben je al weer aan de slag?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:20

Mustang: Poeh 50 kg zand!! Daar moet ze idd echt last van hebben gehad!! Jemig!!

Wel fijn dat ze goede verzorging had tijdens je vakantie. Is toch wel spannend he in het begin.. Maar ik snap je gevoel. Die van mij heeft voorheen ook maar 1 keer koliek gehad in haar 18 jaar. Dus zorgen hoef ik me daar niet over te maken, maar toch moet ik echt het vertrouwen weer krijgen..

Fargo: Die van mij gaat heel erg goed! Boven verwachting! Zal straks nog ff een fotootje plaatsen. Zijn nu 2,5 week aan de longe bezig, a.s. donderdag is het 12 weken geleden en komend weekend ga ik er weer es voor het eerst op denk ik maar!!

Edit: Foto van 1,5 week geleden. Ze wordt weer mooi vol en de bespiering begint nu ook weer wat terug te komen. Ze blijft nog wat dik in het haar zitten, maar ze is nog steeds goed aan het verharen.
Afbeelding

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 02:07

Na een tijdje in de meeleesmodus te hebben gezeten weer even een opsomming van de pieken en dalen van mijn paarden objectje :')

Na het hoefbevangenheid verhaal, waarvan het achteraf qua bloedbeeld erop leek dat het een vergiftiging was door beknelling van de nieren. (ws door koliek) was meneer weer helemaal opgeknapt, daarna heeft hij een maand rust gehad om bij te komen 24/7 op het land en daarna rustig weer opbouwen.
Vorige week had hij weer koliek, begonnen met een verstopping, darm zat over de nierband heen en zijn milt was bekneld... zijn darmen waren vol met gas, opereren is bij hem geen optie meer dus het was erop of eronder. Door de perforatie e.d. in 2009 is zijn overlevingskans nihiel en ik wil hem al die ellende niet meer aan doen, want dat vind ik niet eerlijk tegen over hem. :(:)
Flink gelaxeerd, pijnstillers e.d. erin... toen dat allemaal ingewerkt was heb ik hem mee de buitenbak ingenomen. Hij is altijd erg kijkerig bij de bosjes achterin. Dus hem een beetje opgejut en daarna plotseling achter in de bak losgelaten terwijl iemand in de bosjes ritselde, met als resultaat dat hij hard bokkend naar de andere kant rende, dit nog een keer herhaald en toen hoorde we meteen harde scheten en is de darm gelukkig terug geschoten. Daarna gelukkig geen last meer gehad en weer met opbouwen begonnen.

Al met al een weer een emotionele tijd, maar hij heeft zich er weer doorheen geslagen. Het mooie is als je er dan weer voor het eerst op zit het lijkt of hij wil bewijzen dat hij zich weer goed voelt. Dan loopt die te tanken en te schowen door de bak. Het is zo'n bijzonder beest en ik weet dat er een keer een keer komt dat het niet goed af loopt... Hij heeft natuurlijk heen veel littekenweefsel in zijn dunne darm en maag, dus er komt een dag dat de doorgang niet genoeg meer zal zijn. maar zolang we het op deze manier kunnen doen en hij zichtbaar plezier erin heeft blijven we de strijd aan gaan. Hij had nu ruim een half jaar geen koliek meer gehad, en de stal waar hij nu staat is ideaal. Veel buiten en een goed voerbeleid... maar daardoor weet ik wel dat als de kolieken elkaar weer vaker op gaan volgen dat er maar een beslissing de juiste zal zijn.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 03:19

Bah wat een nare tijd heb je weer achter de rug :(

Hopelijk gaat het nog lang goed met hem!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:39

Och och wat een pech toch nog c_alsemgeest.. dus de dikke darm was verschoven over nierband en milt bekneld. Heb wel eens gehoord dat je daar iets tussen kunt laten zetten zodat de ruimte daar anders is en het niet zo makkelijk op kan treden. Maar een operatie is natuurlijk niet echt een optie zoals je al zei. Knap hoe jullie je er weer door heen hebben geslagen, nu maar hopen dat het weer lange tijd heel erg goed zal gaan.

Hoe gaat het met de rest? Naath al weer verder opgebouwd?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 00:49

Klopt fargo, maar omdat hij van binnen al een soort lappendeken is ( :+ ) willen ze hem niet meer open maken.
De grote hoeveelheid littekenweefsel maakt ook dat zijn darmen sneller gaan verdraaien bij gas opbouw. Ze zijn zeg maar vrij taai. Hij heeft een stuk in de dunne darm waar meerdere perforaties in zaten (dit was te groot om te verwijderen) en hij had een retentiemaag (uitgerekte maag) die ook niet meer helemaal werkt zoals het zou moeten werken :') dus ja... een vrij complexe casus :+
Aan de andere kant... ze kennen hem in utrecht wel allemaal bij naam, een celeb paard :')

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:46

C_alsemgeest wat een pech zeg met je paardje.. Hopen dat hij het nu goed blijft doen.. Maar wat een zorgen heb je er dan bij he..

Hier gaat het erg goed met mijn pony met opbouwen! Rijden nu 4x in de week ongeveer, soms een half uur/40 minuten in de bak en gaan soms af en toe gewoon lekker naar buiten om conditie op tebouwen.

Hier een filmpje van de tweede keer er weer op! Ondertussen 2,5 week geleden. Ze loopt zo ontspannen en relaxt, zo liep ze nooit.. Ze moet dus echt wel last hebben gehad van die lipoom in haar buik.. Ze liep altijd erg kort achter en kreeg het achterbeen moeilijk getraind. Ben benieuwd hoe ze zich nu verder ontwikkeld!!

http://s103.photobucket.com/user/flower ... 2.mp4.html

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 18:00

filmpje doet het niet goed Naath!

Dat snel draaien bij opgassen dat was bij Whizz nu ook het geval C_alsemgeest .. dat herken ik dus wel.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:40

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 23:38

Ja het blijft een zorgenkindje...
Voor de operatie in 2009 is hij nog nooit ziek of kreupel geweest, zelfs nog nooit verkouden. Het is altijd een erg sterk en gezond beest geweest, dat heeft ook wel aandeel gehad in het overleven van de operatie toen der tijd denk ik.
Wel is hij erg lomp, heeft altijd wondjes omdat hij met spelen in de paddock nog weleens vergeet waar het hek begint e.d. :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 18:12

Naath86 schreef:
Hier even een nieuw linkje. Werkt deze wel?

http://s103.photobucket.com/user/flower ... ort=3&o=57

Ja het filmpje doet het nu wel, wat een leukerd en wat ziet ze er goed uit! Super!

C_alsemgeest, bij whizz is het eigenlijk alle 3 de keren op die manier mis gegaan. Ze konden de eerste keer zien dat zijn dunne darm best hard moest werken soms aan hoe de dunne darm eruit zag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:31

Naath86 schreef:
Hier even een nieuw linkje. Werkt deze wel?

http://s103.photobucket.com/user/flower ... ort=3&o=57

Leuk beestje!

Bij mij heeft het toen bijna een half jaar geduurd voordat ik er weer op kon... niet eens door de OK zelf maar vooral door de complicaties na de bloedvergiftiging.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:52

Warning! This horse will self destruct in 3... 2... 1....

Dat idee heb ik weleens bij die van mij :+
Het ongeleide projectiel is vanmiddag ontsnapt en heeft ongeveer 10kg meusli op gevroten... *zucht*
Olie erin en veel laten lopen en de eerste twee uur geen water gegeven.
Ook lage dosering medicijn tegen bevangenheid gekregen.... paarden :')