Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:19

Dank je!

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:25

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:09

Dit staat boven het artikel:

From AQHA Corporate Partner Merial

Dit staat onderaan het artikel:

There are, in fact, two products that have been proven to be safe and effective for the prevention and treatment of equine stomach ulcers, Ulcergard® (omeprazole) and Gastrogard® (omeprazole).

En

®Ulcergard and Gastrogard are registered trademarks of Merial.

:D Dus tja, als ik hun was zou ik dit ook schrijven.. Maar het is natuurlijk zo dat abler stuff niet goedgekeurd is in Europa, dus dat klopt wel.

[edit] Dit vind ik nu, dat is wel interessant. Is zo'n 'waarschuwings'brief aan Abler: http://www.fda.gov/ICECI/EnforcementAct ... 422545.htm
Opvallend genoeg staat daar zelfs dat er MEER werkzame stof in Abgard zat (111%) dan op het etiket stond.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:42

@hoipiepeloii; ik wilde net hetzelfde zeggen, omeprazol is al meer dan 40jaar op de markt, de bijwerkingen (if any) zijn al lang bekend.
Wat Abler doet is bv precies het tegenovergestelde dat de witteboordcriminelen van boeringhler hebben gedaan met pergolide.

Abler heeft op de markt gebracht tegen een betaalbare prijs ipv Merial, die de hoofdprijs rekenen voor een medicijn wat al 40jaar bestaat (ook voor paarden)

Er is maar een verschil, ze maken hetzelfde product (Abler en Merial) maar Merial heeft het goed laten keuren waardoor ze nu een monopolie hebben....en willen behouden aan exorbitante prijzen. Gastrogauard is daardoor geregistreerd als medicijn, en Abler als supplement. Maar ...tja, gelukkig worden nu veel mensen wakker en krijgen door dat Abler net zo goed werkt. Wat de winstmarges van Merial natuurlijk beinvloedt :D

BI heeft nu prascent (zelfde werkzame stof als pergolide voor cushings) alleen voor 3-4x de prijs _-:(
geen goed woord voor over. Heb zelf het "genoegen" gehad om voor 1 van de grootste pharma bedrijven ter wereld gewerkt, zou het het liefste uit mijn CV schrappen dat ik ooit voor die criminelen heb gewerkt!

Raamzicht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:18

He jakkes dus jij weet er wel veel vanaf van die wereld. Wat een geld gaat daar in om hè!
Las ook dat sommige producten dus minder bevatten dan ze zeiden te bevatten, of denk je dat dat ook niet waar is?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:07

Ik begreep dat er een patent op zit dat Merial heeft, klopt dat Mist? En die verlopen toch ook op een bepaald moment?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:09

Fijn dat jullie zo goed engels kunnen lezen. Die details in dat stuk kan ik er niet uit halen hoor ;). Wel leuk om jullie argumentaties daarop te lezen.

Mijn paard zit nu 4 dagen aan de Pepticure. Ik zie (natuurlijk) nog minimale verschillen. Daar moet ik nog even geduld in hebben.. Hij eet wel heel goed zijn ruwvoer en lijkt iets rustiger in zijn stal te zijn. Ik ga de Balancer van Equilin proberen (proefpakketje nam hij goed aan) en daarnaast de Coolstance van Copra. Daarnaast de Goudsbloem sowieso ook nog even. Krachtvoer komt bij mij er niet meer in zover als mogelijk. Zelf denk ik misschien nog, wanneer ik mijn paarden ooit weer fanatiek kan trainen in de toekomst, aan ruwe spelt als aanvulling. Hoe denken jullie over ruwe spelt?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:10

Ja die zijn dus al verlopen lijkt me, anders kan abler niet verkopen. Vroeg me alleen af aangezien niet fda gecontroleerd of er wel genoeg in de alternatieve medicijnen zat, aangezien ze daarover beginnen. Over de veiligheid en over de hoeveelheid die fda niet kan waarborgen?
Maar goed hierboven schreef iemand al dat dat niet voor abler geldt.

Edit zie net een cross post. Peet paneel geen ervaring met spelt hier helaas.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:33

Nou ja, als het verlopen was dan kon men Abler misschien wel in Nederland verkopen/certificeren en dat is nog steeds niet mogelijk..
Volgens mij kunnen we daardoor inderdaad niet weten of er wel genoeg werkzame stof in zit. Dat blijft dus de 'gok'.

Hier ook geen ervaring met spelt, paard reageert slecht op andere granen dus durf het niet te proberen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:00

Nog even gauw een vraagje naast mijn 'speltvraag' hierboven al genoemd.. Ik had altijd een Himalaya liksteen hangen in de stal. Maar moet ik die er nu uithalen of is dit niet nodig en mag hij hier gebruik van maken? Wat is wijsheid?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:12

Peet_paneel fijn dat je eruit bent qua voer ;) ik liet het zoutblok en mineralenblok gewoon hangen
Geen ervaring met spelt, paard mistte een stuk van zijn bovenlip door een ongeval, dus had al moeite met kleinere brokjes 'te pakken' dat was plagerij geweest met iets als haver of spelt. Ik had geloof ik al gezegd dat hij meer mankeerde dan enkel maagzweren :+

Ondanks alles zorgen voor en om hem mis ik hem enorm |( toch blijf ik dit topic een beetje volgen in de hoop af en toe een tip/advies te kunnen geven

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:54

Peet_Paneel schreef:
Fijn dat jullie zo goed engels kunnen lezen. Die details in dat stuk kan ik er niet uit halen hoor ;). Wel leuk om jullie argumentaties daarop te lezen.

Mijn paard zit nu 4 dagen aan de Pepticure. Ik zie (natuurlijk) nog minimale verschillen. Daar moet ik nog even geduld in hebben.. Hij eet wel heel goed zijn ruwvoer en lijkt iets rustiger in zijn stal te zijn. Ik ga de Balancer van Equilin proberen (proefpakketje nam hij goed aan) en daarnaast de Coolstance van Copra. Daarnaast de Goudsbloem sowieso ook nog even. Krachtvoer komt bij mij er niet meer in zover als mogelijk. Zelf denk ik misschien nog, wanneer ik mijn paarden ooit weer fanatiek kan trainen in de toekomst, aan ruwe spelt als aanvulling. Hoe denken jullie over ruwe spelt?

Ik heb een lange periode spelt gegeven toen ik nog niet was overgegaan op granenvrij voer. Het gaf bij mijn paard geen verbetering. Mijn mening is dat niet verstandig is om een spijsvertering die het in principe al snel moeilijk heeft te belasten met voer dat meer van het lichaam vraagt qua vertering.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:17

Vivat; dat kan ik me voorstellen dat je hem enorm mist. Ik zal er niet aan moeten denken. Wel heel fijn dat je hier nog meeleest om tips en advies te geven.

Henshem; Heel duidelijk. Voor mij dus een streep erdoor!

LindavHilten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:16

Hallo allemaal,

Is er iemand die op korte termijn abprazole gaat bestellen, dan wel waar ik iets van kan overnemen?

Groetjes linda

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:34

Hoelang moesten jullie in eerste instantie pepticure geven?
Is pronutrin beter dan ekygard?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:04

Hoipiepeloii schreef:
Nou ja, als het verlopen was dan kon men Abler misschien wel in Nederland verkopen/certificeren en dat is nog steeds niet mogelijk..
Volgens mij kunnen we daardoor inderdaad niet weten of er wel genoeg werkzame stof in zit. Dat blijft dus de 'gok'.

Hier ook geen ervaring met spelt, paard reageert slecht op andere granen dus durf het niet te proberen.

Ik heb me via chronohorse forum ingelezen over Abler, een van de forumleden daar was chemicus en hij heeft het onderzocht. Sowieso zijn alle geneesmiddelen afgestemd op de "gemiddelde" persoon (bij mensen van 70kg) en dieren, dus het kan zijn dat het ene dier of mens een andere dosering nodig heeft.

Het patent van Merial op Gastroguard loopt bijna af dus ze zullen dat wellicht ook doen nu. Patent was echter niet voor de omaprazole zelf maar voor de toevoeging in de pasta waardoor het de zure paardenmaag kan weerstaan. _O- dus ; hetzelfde als de omhulde menselijke tabletten met omeprazol, alleen dan in paardendosering et voila; je hebt je goudmijntje ! en wij paardeneigenaren zijn weer goed de klos -:(- net zoals bij BI die hetzelfde hebben gedaan met pergolide/prascend

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:28

Grrrrrrrrrrr

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:56

kara schreef:
Hoelang moesten jullie in eerste instantie pepticure geven?
Is pronutrin beter dan ekygard?

Ik ga de pepticure gewoon net als de rest eerst vier weken de volle dosis geven en dan heel rustig afbouwen en ik hoop tussendoor de Abler binnen te krijgen.. jullie stapten dan ook tussentijds gewoon over toch? Van de GG/ Pepticure naar de Abler?

Ik heb Ekygard 2 of 3 dagen gebruikt op advies van de DA na een week cimetidine te hebben gegeven. Logisch dat het bij mijn paard niets deed want de maagzweer moest eerst behandeld worden en dan pas kan Ekygard de maag ondersteunen maar naar mijn weten geen maagzweer 'behandelen'.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:58

Ik moet drie dagen pepticure en dan over op pronutrin/ekyguard.
Paard heeft echt mega zweer
Zou dit wel volstaan?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:43

kara schreef:
Ik moet drie dagen pepticure en dan over op pronutrin/ekyguard.
Paard heeft echt mega zweer
Zou dit wel volstaan?

Geloof ik niet in :n .. ik kreeg een soortgelijk advies (cimetidine en ekygard). Paard was na een week weer terug bij af. (alleen na 3dagen zag ik even verbetering) Zo jammer. en moest eerst zo maar doorgaan met die behandeling.. mijn gevoel zei Omeprazol. Ben blij dat ik doorgezet heb bij mijn da. Zit er nu 4 dagen aan en ik zie de eerste verschillen!

Edit: met pronutrin heb ik (nog) geen ervaring

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:04

Pronutrin moest ik van de kliniek ook geven aan mijn paard na 10 dagen gastro guard, paard ging enorm achteruit, gelukkig had onze eigen DA Cimetidine liggen en snel extra GG voor ons besteld en zijn we daarna doorgegaan met Abler. Pronutrin leek echt niets uit te halen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:21

Ik denk ook echt dat het een prima 'onderhoudsmiddel' kan zijn, maar niet geschikt is als medicatie.

Ben trouwens wel benieuwd wat de reden is dat veel DA'en maar een week GG voorschrijven (behalve financiële redenen).. Ik kan eigenlijk alleen vinden dat de maximale zuurremmende werking van omeprazol op 5 dagen is na het starten van de behandeling en dat er een duidelijke verbetering optreedt binnen 14 dagen. En dat je het dus 4 weken moet geven.. Gebaseerd op 'onderzoek' zegt men, maar welk onderzoek? Zou daar wel eens meer over willen lezen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:20

Hoipiepeloii schreef:
Ik denk ook echt dat het een prima 'onderhoudsmiddel' kan zijn, maar niet geschikt is als medicatie.

Ben trouwens wel benieuwd wat de reden is dat veel DA'en maar een week GG voorschrijven (behalve financiële redenen).. Ik kan eigenlijk alleen vinden dat de maximale zuurremmende werking van omeprazol op 5 dagen is na het starten van de behandeling en dat er een duidelijke verbetering optreedt binnen 14 dagen. En dat je het dus 4 weken moet geven.. Gebaseerd op 'onderzoek' zegt men, maar welk onderzoek? Zou daar wel eens meer over willen lezen.

Ja gek! Je zou zeggen dat ze er een reden voor hebben dat ze het niet direct goed aanpakken.. helemaal op basis van bewijs met een gastroscopie die maagzweren constateren

Massinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:46

roxyolly schreef:
Zijn er hier ook bokkers die een suplement geven om maagzweren te voorkomen?
Of sportpaarden die maagzweren krijg van stress en daarvoor iets krijgen om de stress te verlagen?

Ik denk als eerste dat het heel belangrijk is dat je paard veel hooi krijgt en zeker de wintermaanden, niet langer dan 4 a 5 uur zonder ruwvoer, dat voorkomt maagzweren, veel stallen geven 2 x per dag voer op stal, maar het beste is onbeperkt hooi!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:24

Peet_Paneel schreef:
Hoipiepeloii schreef:

Ja gek! Je zou zeggen dat ze er een reden voor hebben dat ze het niet direct goed aanpakken.. helemaal op basis van bewijs met een gastroscopie die maagzweren constateren

Ik denk toch echt het financiele plaatje. Mijn DA heeft daar iig wel last van. Hij geeft wel altijd aan dat je eigenlijk vier weken moet behandelen, maar voor veel mensen is dat met GG gewoon echt niet betaalbaar. Je praat dan over duizenden euros namelijk. Hij heeft er erg veel moeite mee om dat aan mensen te verkopen...