[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:00

Maar je hoeft toch ook niet veel te geven? Of nou ja; hoeveel moet je eigenlijk geven? :=

Die van mij is altijd net te dik en gevoelig voor hoefbevangenheid.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:01

Ilse_123 schreef:
Misschien kan je gewoon een beetje tijmsiroop proberen? Doet geen kwaad (behalve dat er veeeul suikers inzitten)

Daro heeft ook suikervrije tijmsiroop, heeft onze insulineresistente pony gehad omdat ik de gewone met veel suiker niet aan durfde ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:01

O dat is wel ideaal! Hoeveel geef je dan? Eetlepel?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:04

Ik gaf haar 15 ml per keer(=1 eetlepel), 2x per dag of vaker naar behoefte. Ze vond het heerlijk :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 21:44

Als ze door dat droge hooi nu taai slijm heeft wat ze niet opgehoest krijgt, dan zou ik haar een kuurtje sputolysin geven. Geeft de veearts ook in dat soort gevallen en is via paardendrogist te bestellen. Ik heb standaard altijd een pot in mijn medicijnkast staan voor onze pony met stofallergie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:41

Owh dat lijkt mij eng.
Ben je er nog achter gekomen wat het is geweest waar ze op heeft gereageerd?

Tot nu toe zijn mijn ervaringen goed.
Hij wil het alleen niet eten ik moet het met een spuit geven in de mond.
Hij hoest nu hoogstens nog 1x tijdens het stappen.
Rijden staat nu dan ook nog steeds op een laag pitje. Ik wil voorkomen dat hij overgevoeligheid gaat ontwikkelen.
We zijn nu 12 dagen verder sinds de snot(groen/geel) en het continue hoesten.

SulJinty schreef:
Hebben jullie het over NAF respirator boost? Daar heb ik hier nog 3/4 fles van staan (dus als iemand het wil proberen ........ ).

Heb het zelf geprobeerd, maar mijn paard lijkt allergisch te zijn voor één of ander iets wat erin zit en daar kon ik met spoed de dierenarts bij laten komen omdat ze ineens heel erg benauwd was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:06

maikeltje schreef:
Als ze door dat droge hooi nu taai slijm heeft wat ze niet opgehoest krijgt, dan zou ik haar een kuurtje sputolysin geven. Geeft de veearts ook in dat soort gevallen en is via paardendrogist te bestellen. Ik heb standaard altijd een pot in mijn medicijnkast staan voor onze pony met stofallergie.

Dank je, ik heb het besteld!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 03:13

Ik meld me ook even in dit topic, ik heb een aantal bladzijden gelezen, maar misschien hebben jullie nog tips. Het gaat om het paard van een vriendin. Ze is een merrie van 23 jaar en eigenlijk zolang ik haar ken, heeft ze gevoelige longen. Hiervoor staat ze in een buitenstal met vlas, krijgt nat hooi en in de winter vaak wel een of ander mengseltje (bijv sputolysin of iets van de paardendrogist) als ze dan toch gaat hoesten ondanks de maatregelen. En tot nog toe ging dit elk jaar wel redelijk goed. Deze winter is ze echter begonnen met kwakkelen en nu hoest ze al een aantal maanden en de laatste weken wordt het steeds erger. De dierenarts is er natuurlijk bijgeweest, maar ze mompelde iets van deze longen zijn op, schreef prednison voor en een slijmoplosser en ging weer weg. We hebben nu 2 kuren prednison achter de rug, en daarna nog van alles geprobeerd: slijmoplosser, knoflookcapsules, echinea force, vitaminestoot, sputolysin, hoestdrank, immulon (zowel oraal als injectie) maar niets helpt het wordt alleen maar erger eigenlijk. Misschien is ze ook wel op, mijn vriendin denkt er in elk geval over hoe nu verder, want zo kan het ook niet langer. Er komt nog een andere dierenarts deze week, deze heeft ervaring met pufjes voor paarden want dit heeft ze nog niet gehad. Ik dacht wie weet dat iemand nog iets weet of een goede tip heeft. De klachten wisselen wel wat over de dag, soms staat ze echt de hele tijd te hoesten en soms hoor je haar driekwart van de dag niet of af en toe een kuch. Ze krijgt wat lichte beweging, dan komt er ook slijm los verder hoest ze eigenlijk geen slijm op. Mijn vriendin wil absoluut niet dat ze lijdt, daar wordt echt wel naar gekeken, maar we hoopten zo dat met het warmere weer ze er weer bovenop zou komen. Voor de rest ziet ze er namelijk nog goed uit voor d'r leeftijd en hoewel ze snel buiten adem is trekt ze nog regelmatig een sprintje naar de wei. Bronchoscopie heb ik al geopperd aan mijn vriendin, maar we weten eigenlijk beide niet of we dat haar nog aan moeten doen...

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:34

Hoi, mag ik mij hier melden? Ik heb nu 4 jaar een verzorgpaard en sinds vandaag erachter gekomen dat ze bronchitis heeft, ze staat erg benauwd met warm weer en in de winter hoest ze veel. nu hebben we Prednisolon gekregen en dit moeten we 3 weken gebruiken en afbouwen. Dan komt de dierenarts weer kijken. Wat ik hier wou vragen is, zijn er middeltjes die wat meehelpen en hebben jullie tips? Ze krijgt nog hooi gevoerd, maar ik las dat je beter kuil kan geven? En maakt het uit wat voor voer ze krijgt? Ze krijgt nu gewoon basisbrok. Bedankt! :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:36

Inderdaad voordroog ipv droog hooi of het hooi weken. En geen stro in de stal maar vlas of stofvrije houtkrul. En liefst zoveel mogelijk buiten.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:40

Ohja was ik vergeten te melden, ze heeft een wei met een stal erin waar ze eventueel kan schuilen, hier ligt geen bodembedekking in. Ze staat dus eigelijk altijd buiten!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:44

Dan ben je al een heel eind. Bij de paardendrogist.nl kun je vanalles ter ondersteuning van de luchtwegen kopen. Maar dat is een kwestie van uitproberen of het werkt. Het ene paard heeft er baat bij en bij een ander doet het weer niks. Kijk maar eens op die site, bij alle producten staat een uitgebreide omschrijving waar het precies voor is.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:50

Daar had ik inderdaad al zitten kijken, ik was benieuwd wat bij de meeste hier werkt en hoelang je er ongeveer mee doet. Ze heeft ook zomereczeem, dit schijnt vaak in combinatie te gaan zei de dierenarts, hebben die van jullie dat ook?

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 21:04

hoii,

mijn pony is de laatste tijd flink aan het hoesten, ook terwijl we nog stappen, en nog best flink ook.. Ik maak me heel erg zorgen aangezien ze al 21 is, kan iemand mij misschien verder helpen of weet iemand een goed middeltje?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:11

Als een paard of pony langer dan een week hoest dan kun je er het beste een veearts bij halen. Als onze pony begint met hoesten dan geef ik haar sputolysin. Hoest ze dan na een week nog haal ik de veearts erbij en dan krijgt ze naast de sputolysin nog wat ventipulmin. Een week later is ze dan van de hoest af en kunnen we weer rustig aan opbouwen met rijden. Onze pony is nu 19. Meestal na de winter heeft ze even een dipje. En meestal is een kuurtje sputolysin dan afdoende.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:46

Wat is het beste ruwvoer nu voor mijn paard? Zie verhaaltje hierboven, paard met astmatische bronchitis.. Kuilgras? Normaal gesproken waar ze staat word haar weiland een stuk afgezet, en maaien ze het zelf en maken ze er hooi van. Nu had de eigenaar het erover om dan te maaien en binnen 3 dagen in te pakken. Nu weet ik alleen niet wat voor hooi dit dan word? Iemand meer verstand hierover? :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:04

Ondanks dat hier al best lang niet meer is gereageerd wil ik toch mijn zorg kwijt.
Mijn paard hoest de laatste tijd nogal vaak.
Dan strekt ze haar hals en hoest. Ik merk dat ze ook wat vaker briest.
Heeft dit wat te betekenen of zie ik nou (hoestende) beren op de weg?
Ze strekt haar hals niet helemaal maar onder het rijden, is ze wel even uit balans.
Moet ik de dierenarts bellen of is het ontschuldig?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:12

Imo is hoesten eigenlijk nooit onschuldig. Als ze het vaker doet zou ik echt
de DA bellen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:18

_Evelien schreef:
Daar had ik inderdaad al zitten kijken, ik was benieuwd wat bij de meeste hier werkt en hoelang je er ongeveer mee doet. Ze heeft ook zomereczeem, dit schijnt vaak in combinatie te gaan zei de dierenarts, hebben die van jullie dat ook?

Yep, het is een immuunsysteem probleem....
De zomerexceem gaat sinds een jaar of 2 heel goed, eigenlijk nergens meer last van..toen begon het hoesten...de hele riedel aan onderzoeken en medicatie gehad. Het enige wat hielp was prednisolon kuur en nat kuil (ivm schimmelsporen). Sinds we dit doen, gaat het eigenlijk heel goed. Ze staat op vlas, krijgt gespoeld kuil en een flinke scheut omega 3-6-9 olie door dr eten. Ook hou ik haar qua voer heel sober. Ze schuurt nu al ruim 2 jaar niet meer en het hoesten is ook sinds een klein jaar zo goed als over....
Vaak als paarden allergisch zijn voor stof, zijn ze ook gevoelig voor zaken als pollen en schimmelsporen. En die laatste zitten ook op kuil (met het blote oog niet zichtbaar). Dus als je zeker wilt zijn dat er geen allergenen in je kuil zitten, ook dit goed uitspoelen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:58

xApple schreef:
Imo is hoesten eigenlijk nooit onschuldig. Als ze het vaker doet zou ik echt
de DA bellen.

Dan wacht ik nog eventjes tot zaterdag, dan komt de dierenarts toevallig op stal :D

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:37

Mijn 22 jarige anda heeft ook stofallergie in combinatie met zomereczeem.
Hij staat 24u/24u buiten, gewikkeld hooi....
Maar het gaat wat op en neer, beetje weersafhankelijk denk ik.....

Iemand ervaring met de producten van PUUR?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:56

Heeft ook wel met weerstand/stress te maken denk ik.

Toen ik mijn pony gekocht had en dus verhuist had begon ze met hoesten. Na 2 weken was het over.
Het is toen heel wat maanden goed gegaan maar vorige week is ze weer verhuist, naar een plekje
waar ze 24/7 buiten staat en sinds 2 dagen hoest ze weer een beetje. Het is dus sowieso geen stof,
want dat is hier niet.

mandymarrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 11:40

Hallo,

Hierbij meld ik mij ook aan voor dit topic.
Ik heb een 17 jarige merrie, haar hele leven eigenlijk al allergisch voor hooi,
Dus ze krijgt kuil, wat vet genoeg is, of we weken het nog.
Ze is erg gauw benauwd, en doe ik dus niet veel met haar op dit moment.
De laatste tijd met rijden, werd ze erg gauw benauwd, en hield ze haar adem boven vast, zomaar te zeggen. Dit voelde voor ons niet goed, en hebben wij de dierenarts erbij gehaald.
We hebben nu een kuur van 2 weken, en 1x per dag 5 tabletten van pantalon pillen.
Ze staat met het slechte weer nog binnen, maar we proberen haar zoveel mogelijk in de frisse lucht te laten lopen.
En nu hopen dat het snel weer beter gaat met m'n schatje.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:02

maikeltje schreef:
Als een paard of pony langer dan een week hoest dan kun je er het beste een veearts bij halen. Als onze pony begint met hoesten dan geef ik haar sputolysin. Hoest ze dan na een week nog haal ik de veearts erbij en dan krijgt ze naast de sputolysin nog wat ventipulmin. Een week later is ze dan van de hoest af en kunnen we weer rustig aan opbouwen met rijden. Onze pony is nu 19. Meestal na de winter heeft ze even een dipje. En meestal is een kuurtje sputolysin dan afdoende.

dit is precies wat ik heb gedaan, maar mijn paard blijft hoesten. Het enige dat de DA nu nog voor kan schrijven is prednison maar dit wil ik niet geven ivm de kans op hoefbevangenheid.
Verder staat ze de hele dag buiten en week ik haar hooi... Nog tips?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:37

Ik heb laatst een reactie geschreven, paard krijgt nu pufjes en dat hielp een stuk beter dan de prednison. Niet elke dierenarts weet hiervan. Misschien helpt dat nog iets. Dat paard heeft ook een masker om overdag vanwege de pollen, dit kan ook nog wat helpen. Succes hoor