[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:51

Volgende keer misschien inenting in de bil, dan heb je veel minder kans op verdikkingen.

Vervelend dat ze er zo heftig op reageerd, beterschap!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 06:54

steenbok,krijgt jouw dier een dikke borst door het inenten?
waarom laat je niet in de hals prikken?
appie had dat vroeger ook (daardoor heeft hij ook een afkeer gekregen van de veearts)
en daarom heb ik hem later alleen maar in de hals laten prikken omdat hij er daar geen last van had.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:06

soms kan je het niet voorkomen, mijn beesten hebben nog nooit gereageerd op entingen tot afgelopen keer. Flicka wipte opzij (doet ze anders ook niet overigens) waardoor de naald wss een beetje gewrikt heeft. zij heeft een week lang zwelling gehad en drie dagen lichte koorts. voorheen nooit last gehad.

misschien haar uit voorzorg volgend jaar ook in de bips of hals laten doen?

@ Diana_mabel, wat vervelend zeg. het eerste wat ik zou doen is het kuil weg en overgaan op hooi, eventueel deels stro. onze haflinger die verdacht werd van IR krijgt dat ook, alle klachten zijn vooralsnog verdwenen. hoewel we ons hart vasthouden voor komend voorjaar, is het iig voor nu wel prettig dat het beestje zich goed voelt. voor komende zomer kan ik een graaskorf aanraden om haar te dwingen minder te eten, te dik zijn is sowieso nooit goed voor een paard.
ik denk dat het goed mogelijk is dat je pony last heeft van de spieren. vaak zie je bij IR paarden, of paarden die niet aangetoond IR zijn maar wel te dik en te rijk gevoerd krijgen, dat er bij bloedonderzoek sprake is van een verhoogde LDH waarde. dit geeft aan dat er afbraak van spiercellen plaatsvindt. afhankelijk van hoe sterk de verhoging is, ervaart het paard dit als spierpijn. pas als de verbranding op gang komt wordt dat minder.
logische reactie van het paard is dan uiteraard verzet.
verder is er bekend dat IR van invloed is op de hormoonhuishouding, nog een mogelijke oorzaak van het gedrag van je pony.

vergeet ook niet dat je de pony nog niet lang hebt, hoe is jullie relatie verder? probeert ze je wel vaker uit of is het echt alleen als ze aan het werk moet?

persoonlijk zou ik even de DA bellen voor een bloedonderzoekje, gewoon een algeheel gezondheidsonderzoekje met ook testen voor IR. dan weet je wat dat betreft direct waar je aan toe bent. daarnaast dus sowieso van het kuil af en aan het hooi.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:56

Winnie reageert ook zo op inentingen. Hij wordt ingeent in de hals en heeft daar steevast dikke bulten van overgehouden. Als de bulten eindelijk weg zijn.... moet hij alweer ingeent worden. Volgens de DA een allergische reactie? Het zijn de normale entingen... dus ik kan ze niet laten.
Winnie doet het beter sinds hij op D&H safe and sound staat... al heeft hij soms nog terugvallen. Verder krijgt hij ook Glucobalance en 2x per jaar een kuur met magnesiumchelaat. Momenteel krijgt hij geen supplementen omdat het prima gaat.

Die bulten in zijn hals zijn wel "enorm", hij had er een van zijn tetanusvaccinatie en overlaatst moest hij antibiotica krijgen (toch al een maand of 3 geleden) en die bult staat er nog steeds. Dus nu heeft hij aan iedere kant een bult. ...

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:14

De 3 jaren hiervoor door een andere DA geprikt en toen geen bult gehad. Of het de manier van prikken is of ander merk enting, ik weet het niet. Maar in de bil laten zetten vind ik een goed idee.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:17

ze kan niet van het kuil af op haar huidige stal... ze staat in een kleine kudde en er is geen enkel paard dat hooi krijgt... ik wil dus eerst een diagnose hebben dan heb ik daarna een verhaal naar de stalhouder.
Zou een holistische dierenarts misschien beter kunnen helpen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:59

steenbok1980 schreef:
De 3 jaren hiervoor door een andere DA geprikt en toen geen bult gehad. Of het de manier van prikken is of ander merk enting, ik weet het niet. Maar in de bil laten zetten vind ik een goed idee.

Je kunt in je boekje kijken of het dezelfde inenting is geweest. Mocht het een andere zijn geweest kun je de volgende keer vragen aan je DA of hij daar niet meer mee wil inenten.
Ik de bil is een hele goeie plek. Die van mij reageerde er de laatste keer heel goed op, had het niet eens in de gaten dat hij hem kreeg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:14

Diana_Mabel schreef:
ze kan niet van het kuil af op haar huidige stal... ze staat in een kleine kudde en er is geen enkel paard dat hooi krijgt... ik wil dus eerst een diagnose hebben dan heb ik daarna een verhaal naar de stalhouder.
Zou een holistische dierenarts misschien beter kunnen helpen?

bloedonderzoek kan direct uitsluitsel geven, en daarbij zijn er heel veel mogelijkheden. je kunt kijken naar IR maar ook naar de algehele gezondheid en zelfs afwijkingen in de hormoonhuishouding. dat zou ik dus doen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:54

Oke dank je wel voor je antwoord.
De dierenarts rekent behoorlijk voorrijkosten heb ik gemerkt. Maar ik begrijp dat paarden het beste in hun eigen omgeving geprikt kunnen worden ivm afwijkende waarden door stress. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:28

Sorry dat ik zo binnenval (ben me even op het onderwerp aan het inlezen) maar zag wat dingen voorbij komen over het enten. Als ze allergisch reageren kun je beter niet in de hals enten, mocht de reactie te heftig zijn dan kan de luchtpijp enzo dicht gaan zitten! dus dikke bult op de borst is misschien wat rot lopen maar de veiligste plek. Ik deed ook eerst dr bil maar daar had ze uiteindelijk meer last (wegzakken) van dan in de borst.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:07

Diana_Mabel schreef:
Oke dank je wel voor je antwoord.
De dierenarts rekent behoorlijk voorrijkosten heb ik gemerkt. Maar ik begrijp dat paarden het beste in hun eigen omgeving geprikt kunnen worden ivm afwijkende waarden door stress. Hoe is jullie ervaring daarmee?

klopt. ook zijn er bepaalde voorwaarden waaraan je moet voldoen qua voeren, voor een betrouwbaar resultaat. zo is het bijv. niet handig om vlak voor het prikken een voerbeurt te doen of te rijden. vraag even na bij de GD Deventer of je DA voor advies hierover. wij kregen het advies om het normale ritme aan te houden qua voeren, bij ons houdt dat in dat ze enige tijd voor het prikken hun laatste portie hooi hebben gehad, en verder niets. beter was dus ook om niet te rijden of anders dan hooi te voeren.

ik heb gehoord dat voor IR bloedtesten wordt aangehouden dat het paard nuchter moet zijn, dus een x aantal uren van tevoren niets meer gehad mag hebben behalve water. ik zou het dus zeker even navragen, in hoeverre dergelijke maatregelen gevraagd worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:26

De mijne heeft het dus ook!!!
Wat voor mij reden was om mijn pony eens goed te laten bekijken waren:
- afgenomen werklustigheid (sloom)
- niet overdreven maar wat stijver op de spieren
- mest is zijn hele leven lang al niet helemaal goed (valt uit elkaar en na het mesten wat vocht mee)
- teveel vocht in de achterbenen.

Dat o.a. insulineresistentie eruit gekomen is, verbaasde me wel. Hij is nl. helemaal niet dik! Maar toch als je weet waar je naar moet kijken zie je het wel. Kleine vetophopinkjes op de plaatsen die bekend zijn voor insulineresistentie (staartwortel, achter de schouder, manenkam). Echt heel weinig, maar het zit r. Nu moet hij volledig van de brok af en krijgt nu alleen een muesli zonder melasse. En een detox kuur. En iets voor zijn nieren, want die werkten ook niet optimaal (vandaar de dikke benen).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:24

verder nog symptomen babootje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:48

Nee, dat is t wel zo'n beetje. Er waren geen dingen waarvan je dacht: daar ga ik nu eens mee naar de veearts.
M.n. afgenomen werklust. En normaal gesproken, dat als je aankomt dat hij dan met oortjes naar voren zijn stal wel uitwilde. Nu bleef ie met zo een "ik heb geen zin" uitstraling staan. Het algemene welbevinden, dat was naar mijn gevoel een beetje weg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 08:32

hmmm ja, dat hebben wij dus bij die van ons ook gemerkt in de tijd dat ze ook zo schuurde. overigens zijn alle klachten bij die van ons helemaal weg nu. morgen gaat ze nog wel naar de fysio/osteo maar dat is om andere redenen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:08

Hallo allemaal,

Ik volg jullie topic al een tijdje omdat ik sterk het vermoeden heb dat mijn 17 jarige Arabische ruin IR is. Graag zou ik wat advies van jullie willen en vragen of mijn verhaal jullie bekend voorkomt.

Omar heeft een verleden van spierbevangenheid, hoefbevangen is hij nog nooit geweest! Ik mocht hem van een holistisch DA die ik er jaren geleden bij heb gehad geen biks meer geven, Omar zou last van zijn nieren hebben en hij moest 5 granen mix van Havens en droog hooi. Ik moest hem toen ook draineren en hij is toen idd wel opgeknapt, maar na een paar jaar kwam het opeens weer terug en was hij weer bevangen. Destijds dacht iedereen nog dat paarden spierbevangen e.d. werden vanwege te veel eiwitten. Dik is hij nooit geweest trouwens.

Ik heb een jaar geleden bloedonderzoek laten doen en daar kwam uit dat hij last van zijn lever had. Advies was suiker arm te voeren. Droog hooi, absoluut geen granen mix meer voeren ivm hoog suikergehalte. Hij krijgt nu Coolmix van Havens (2x daags 1/4 kg), als hij gewerkt heeft dan krijgt hij van mij nog 1/2 muesli en ik geef Omega olie. Snoep/wortels/appels etc was allemaal uit den boze en mocht ik hem niet meer geven (deed ik eerst wel omdat ik niet wist dat hij ziek werd van suiker. Toen ging het ook erg goed en hij knapte op.

Voor het weideseizoen weer bloed laten prikken en lever waardes waren goed! Omar was wel erg afgevallen door zijn suikerarme dieet (ik heb hem namelijk de afgelopen 2 jaar toch weer op voordrooghooi geahd, maar daar kan hij nu dus absoluut niet meer tegen, wordt binnen paar dagen al spierbevangen). Afgelopen weideseizoen heb ik hem in het land met greengard grasmasker op gehad, alleen op een gegeven moment toen het zo droog was en gras erg kort heb ik hem afgedaan... niet op gelet dat het daarna een hele periode hard ging regenen en het gras erg was gegroeid en dit keer kreeg hij opeens gaskoliek (heeft hij nog nooit gehad!) en het was vervolgens weer helemaal mis. Bloed laten prikken en weer lever waarde te hoog, terwijl het juist zo goed met hem ging en hij met dressuren weer de sterren van de hemel liep, niet meer stijf met aandraven. Ik heb hem op advies van mijn DA ontgift met Equirenal en na paar weken ging het weer een stuk beter met hem. Hij ging toen paar uurtjes in ochtend met masker op het land en begin middag de paddock in.

Begin september brak er ringworm uit bij ons op stal en omdat ik met vakantie ging en niet het risico wou nemen dat hij onder de ringworm zou komen te zitten heb ik hem preventief laten enten tegen ringworm... daar is hij dus heel erg ziek van geworden en liep weer helemaal vast. Hele grote entreactie op zijn borst waardoor hij zelfs kreupel liep en stokstijf, heeft week geduurd en toen was de bult weg en liep hij niet meer kreupel. Toen weer weken nodig gehad en Equirenal om er weer bovenop te komen. Toen liep hij weer de sterren van de hemel. Mijn instructrice super enthousiast dat hij nog nooit zo goed had gelopen, mooi rechtgericht en nog meer met zijn achterhand eronder... voelde hem gewoon uit zijn schoft opstijgen.

Nou ja tot 12 december jl dan... toen kreeg hij zijn influenze enting en sindsdien is het weer helemaal mis. Hij loopt weer heel erg stijf. Hij was in zijn hals geent en die was ook helemaal stijf en hard. Op advies van mijn sportmasseuse heb ik hem weer Equirenal gegeven, maar heb nu het gevoel dat het niet meer werkt. Omar kijkt ook niet erg happy. Met rijden wil hij niet graag nageven, hij heeft niet veel looplust terwijl hij juist altijd heel erg graag voor je werk. Zijn schildklier is trouwens sinds hij zo ziek van zijn lever is geworden ook erg opgezet, lijkt wel een tennisbal. In Bodegraven waar ik half jaar geleden was voor wat anders zei mijn DA dat het gewoon zijn schildklier was en niets bijzonders. Maar hij had tot 3/4 jaar geleden nooit zo'n dikke schildklier! Hij is sinds paar weken opeens best opgeblazen terwijl hij eerst juist zo slank was, beetje te slank want ik kon zijn ribben op het laatst zien zitten! Nu is zijn buik dus best opgeblazen en ik vind dat zijn manen opeens zo dun worden, hij had voor een arabier altijd best volle voorpluk en genoeg manen, maar lijkt wel of het niet meer groeit en valt veel uit. Zijn manenkam is onderaan ook hard, bovenste gedeelte van zijn hals ik gewoon los en soepel, maar vanaf de helft naar beneden houdt hij zijn hals strak. Hij is sloom, ogen heeft hij beetje slaperig staan, niet wijd open zoals altijd en ook op stal en na het rijden lijkt het wel of al zijn energie op is. Gisteren hebben ze overdag binnengestaan en toen ik 's avonds ging rijden liep hij heel erg beroerd en het werd ook niet beter na 5 min. draven en toen ben ik dus gestopt en alleen nog uitgestapt.

14 jan komt de chiropractor weer (kan ik dat iig uitsluiten) en ik ben nu bezig een afspraak in te plannen bij Holistisch DA Annika ten Napel van Den Hoek praktijk. Omar wordt regelmatig behandeld door chiropractor en sportmassage, ook preventief. Ben ook een aantal x bij Steffi van der Laarse geweest met hem.

Ik maak me vreselijk veel zorgen omdat ik gewoon zie dat hij nu niet happy is en ik even niet weet hoe ik hem nu moet helpen en weet gewoon even niet wat ik nu met hem moet doen qua beweging. Rust roest bij hem ook weer en hij moet wel zijn afvalstoffen kwijt kunnen.

Ik wacht nu op een belletje van Den Hoek om te kijken of ze bij mij op locatie kunnen komen en wanneer. Wat kunnen jullie mij aanraden te doen tot die tijd. Ik denk dat het hele foute boel is mijn zijn hele stofwisseling en heb al een hele tijd het vermoeden dat hij IR is en leverprobleem en schilklierprobleem. Omar staat overdag altijd een halve dag in de paddock.

Ik had hier al gelezen dat je een IR paard niet moet draineren, dat heb ik dus niet gedaan, maar zou Equirenal ook kwaad kunnen?

Sorry voor het lange verhaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:39

zo wat een verhaal he... deels ook herkenbaar.

over het draineren kan ik je niet adviseren, ik hoor daar hele wisselende verhalen over, de één zegt wel doen, de ander zegt van niet.
wat m.i. voor een IR paard altijd goed is is wandelen. als je er liever niet op wilt kan je dat gewoon doen, een eind aan de hand gaan lopen. ik zou, tot er onderzoek gedaan is, wel voorzichtig zijn. kijk waar hij wel zin in heeft.

volgens mij ben je sowieso al goed bezig, meer kan je eigenlijk niet doen. ik weet hoe frustrerend wachten kan zijn, maar daar komt het nu wel even op neer...

heel veel succes, hou ons op de hoogte!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:11

Denk je merrieveulen, ik ben ook goed bezig, maar baal dan zo dat ik voor mijn gevoel steken laat vallen en hij weer een terugval krijgt... zoals de schimmelenting en nu de influenza enting...

Ik heb Omar trouwens bijna 10 jaar en toen ik hem net een half jaar had werd hij voor de 1e keer spierbevangen. In het begin wist ik hier natuurlijk niets van af, maar ik heb er inmiddels heel erg veel van geleerd en ook geleerd om heel goed naar hem te luisteren. Ik weet nu gewoon als ik alleen maar naar hem kijk dat er iets niet goed is. In het begin dacht iedereen dat ik gek was, maar inmiddels weten ze dat als ik zeg dat er iets met hem is dat dat ook zo is. Ik luister dan ook echt naar mijn eigen gevoel en niet meer naar alle meningen om mij heen, behalve van mensen waar ik veel vertrouwen in heb.

Ik zal met hem gaan stappen onder het zadel of ernaast tot ik bij Annika terecht kan. Ik merk trouwens wel dat hij nu voorkeur voor harde bodem heeft (minder zwaar denk ik) Ik word vandaag/uiterlijk morgen teruggebeld zodra ze degene hebben gesproken die de visites in Egmond inpland. Hoop dat ik snel terecht kan en anders bel ik mijn gewone DA om bloed af te nemen en te checken op schildklier en IR. Bloedonderzoek IR is alleen niet zo makkelijk lees ik hier? Paard moet nuchter zijn als hij geprikt wordt en bloed met in ijs gelegd en meteen naar lab?

Vrijdag wordt hij iig weer gemasseerd door mijn sportmasseuse, hoop dat dat hem een beetje kan laten ontspannen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:33

AnneOmie schreef:
Hoop dat ik snel terecht kan en anders bel ik mijn gewone DA om bloed af te nemen en te checken op schildklier en IR. Bloedonderzoek IR is alleen niet zo makkelijk lees ik hier? Paard moet nuchter zijn als hij geprikt wordt en bloed met in ijs gelegd en meteen naar lab?

Nee, dat klopt niet - de IR test is makkelijk genoeg om af te nemen - je verwart het met de bloedtest voor Cushing (PPID). Wel een advies voor de IR bloedtest: er wordt meestal gezegd dat je paard 'nuchter' moet zijn. Dat betreft alleen krachtvoer! Je mag je paard wel gewoon hooi geven. Maar stel dat je paard de hele nacht niets te eten heeft gehad en je zou 's morgens hooi geven, dan moet er tussen hooi geven en bloedafnemen tenminste 3 uur tijd zitten. Het paard krijgt na het eten altijd een insuline|glucose piek en dat geeft dan een verkeerde uitkomst van de test. Ook compleet nuchter testen geeft overigens ook een verkeerde uitslag: als je paard een uur of 8 niet gegeten heeft, dan is de insuline altijd lager en ook dat kan tot een vals-positief resultaat lijden. Dus: geen krachtvoer (graan, biks, muesli of andere zoetigheid als wortels, appels etc.) en met je DA afspreken oe laat hij|zij komt testen. Dan kun je precies uitvogelen wat je met de hooigift kan doen.

Iedere DA kan bloed afnemen voor de IR test alleen moeten ze bij de Gezondheidsdienst in Deventer een testkit ( een aantal speciale buisjes + koelboxje) aanvragen. Die wordt dan ook door de GD weer opgehaald in de avond - de meeste DA's zijn aangesloten bij de GD voor de koeriersdienst.

Vraag je DA voldoende bloed af te nemen zodat ook de volgende waardes bepaald kunnen worden: RISQI, MIRG en HOMA. Dezee waardes zijn van belang voor het vaststellen van de ernst (of niet) van de IR.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:24

Na ruim 2 weken na enting ellende loopt meneer ineens als een 5 jarige zo ongeveer! Niets meer van stijfheid te merken, kijkt weer fris uit de ogen en is erg vrolijk. 6 weken geleden is de verhuizing geweest, veel veranderingen in eigenlijk alles. Het begint erop te lijken dat hij evenwicht begint te vinden. Ook zijn er kilo`s langzaamaan verdwenen na stop dagelijks weidegang van 6 uur terug naar 1/2 tot 2 uur per dag. Nu slaat de "voerbeleid twijfel" weer toe. Want minder dan dit gewicht moet het niet gaan worden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:21

Wat fijn Steenbok! Wat voor voer krijgt jouw paard. Mijn paard is pas 4 weken na de enting weer wat opgeknapt. Hij is weer vrolijk en energiek :) Ik zit er aan te denken om qua krachtvoer over te stappen op Marstall Vito. Omar krijgt nu nog Cool mix van Havens (van stal uit voeren ze dat), maar begrijp dat hier toch nog te veel suikers e.d. inzitten?

Vandaag is Omar's bloed geprikt en ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:40

Hij heeft lang op de pavo nature`s best gestaan. Door het verder lezen en leren over voeding toch verder zoekend. In +- juli de hh van voergezond. Wegens slechter eten hiervan na aantal weken weer mixen met pavo. Sinds kort op de dieetmix van subli ipv pavo. Dit omdat er minder suiker/ zetmeel in zit. Hij krijgt nu 1 kilo subli verdeeld over 3 voerbeurten en na het werk de brokjes van hh. 2 tot 3 keer per week nu een klein beetje lijnolie ipv dagelijks om de GlucoBalance te kunnen voeren. Ook wordt er 2* per dag een grote hoeveelheid droog voordroog gegeven, hij krijgt niet alles op en eet ook lekker van zijn stro op stal.
Helaas is de vito van marstall niet goed verkrijgbaar hier en verzenden wordt me te duur. Het grootste verschil met de vito/ subli dieetmix vind ik dat de vito kruidiger is en ik meen de knoflook, kokosolie en verschil in toegevoegde vit/ mineralen? edit; zie dat er eindelijk ook iemand in Almere zit die marstall kan leveren, ik ga weer in overleg. Net een nwe zak subli staan, kijk even hoe het hiermee gaat de aankomende 2 weken. Blijft het zo dan overweeg ik weer een overstap naar de vito.
De havens coolmix zit volgens http://www.voervergelijk.nl op 37% suiker+zetmeel.
Laatst bijgewerkt door steenbok1980 op 10-01-12 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:42

Met mijn merrie gaat het heel goed nu al een tijdje van de glucobalance af. Ze krijgt 1 keer per dag kuil en 3 keer hooi. Blijft mooi op gewicht.
Ze krijgt muesli en spelt van bio-ron en daar is ze razend op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:03

Hebben jullie de nieuwe subli al geprobeerd?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:29

Ja, de eerste zak is er nu doorheen. Ik heb niet het iedee dat de "rare acties" die we gehad hebben daarvan gekomen zijn, eerder door de verhuizing, ander ruwvoer en enting. En wat betreft samenstelling en suiker/ zetmeel vind ik het een vooruitgang t.o.v. de pavo. Echter is paardje weer afgevallen, of dit door de verhuisstress komt, meer beweging of het voer, ik weet het even niet. Zoals ik hierboven al meldde, we kijken het nog 1 zak voer aan, anders toch over naar de vito.