[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:20

Ja, is waar...ik maak me waarschijnlijk teveel zorgen...we hebben een hele brave rustige Fjordenmerrie die niet snel onder de indruk is en nog nooit gestampt heeft...ze gaat er eerder vandoor dan zich te verdedigen :o

Mss is zij wel de ideale partner om te starten :j

Fem

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:56

Ja, maar dat is wel een merrie ;) ! Dus dan moet je wel even wachten totdat hij in ieder geval niet meer vruchtbaar is...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:02

:7 ja dat weet ik maar zou zij door de benen gaan om zich te laten dekken denk je?

Hij is maar een 65 cm hoog en de fjord 140 cm ongeveer, wat een gedoe...waar ben ik aan begonnen? -O-

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:43

Geloof mij, als ze hengstig zijn doen ze de raarste dingen..
Het zal echt niet de eerste keer zijn.
Al zie je het vaker gebeuren als de hengst groot is en de merrie klein ;) !

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:01

:D owkay...een verwittigde vrouw zijn er 3 waard :D

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:48

Hoi allemaal,

Ik probeerde de zoekfunctie, maar daar kwam vrij weinig uit. Weten jullie een goede kliniek in de omgeving van Overijssel (Zwolle-Deventer) waarbij de DA of eventueel castreur aan huis komt voor castratie? :)

Wil mijn 2/3 jarig hengstje van de winter laten castreren en ben vast aan het oriënteren door welke kliniek (of nouja DA) ik het het beste kan laten doen.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:05

W.J.M. van Gils ... Al 37 jaar castreur... Super vakman!
Hij komt uit Hooge Mierde, maar ik vermoed dat hij het hele land door reist..

Zoals ik al zei, al 37 jaar castreur, paardencastreur wel te verstaan... dat beroep is aan het uitsterven, maar hij is zeer goed in zijn werk!

Als je meer informatie wil (telefoonnummer, werkwijze, kostenindicatie), dan stuur maar een pb-tje.
Heeft 2 weken geleden nog hengsten bij ons op stal gecastreerd en een half jaartje geleden ook mijn paard..

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:08

Heb je een pb gestuurd :j!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:38

Hallo allemaal,

mijn pony is vanmiddag gecastreerd. heb het al vaker meegemaakt, dus weet hoe het allemaal werkt.
het enige wat me nu opviel, was dat hij met het been wat omhooggebonden is geweest een beetje stijf/kreupel liep. is dat normaal?
hopelijk kan iemand me helpen :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:27

Dat is voor mij precies de reden dat ik dus echt blij was dat mijn castreur dat dus niet deed...

Maar geen eigen ervaring mee dus...
Maar ik heb het al wel eens vaker gehoord dat ze er wat stijf op liepen de dag erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:52

Vraagje, hoeveel heeft de castratie bij jullie gekost?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:04

Annickkii schreef:
Vraagje, hoeveel heeft de castratie bij jullie gekost?

170 euro

Zelf heb ik een groot dillema, mijn ezeltje is onderhand bijna 1,5 en zijn ballen zijn nog steeds niet ingezakt, en waarschijnlijk gaat dat niet meer gebeuren? Het grote probleem is vooral dat hij samen met mijn ruin en zijn moeder staat, en er dus het risico is dat hij op zijn moeder gaat klimmen... Is er naast castreren nog een andere manier om te zorgen dat hij zijn moeder niet kan bevruchten? Doen ze dat trouwens?

Alvast bedankt

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:08

ik weet niet of het bij ezels hetzelfde werkt als bij ponies, maar weet wel dat mijn shet die een aantal jaar geleden gecastreerd is, op 2 jarige leeftijd ook nog geen ingedaalde ballen had. met 2 jaar en 7 maanden is hij gecastreerd, toen waren ze wel ingedaald.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:15

regina schreef:
ik weet niet of het bij ezels hetzelfde werkt als bij ponies, maar weet wel dat mijn shet die een aantal jaar geleden gecastreerd is, op 2 jarige leeftijd ook nog geen ingedaalde ballen had. met 2 jaar en 7 maanden is hij gecastreerd, toen waren ze wel ingedaald.

ik had ook een pony die met 1jr 1 bal had ingedaald en de 2de bij 2jr.dus ik zou nog wat wachten.en als hij geen een bal ingedaald heeft zou ik me niet zoveel zorgen maken omdat ze dan voor 99% onvruchtbaar zijn omdat de ballen te warm zitten.als een bal ingedaald was was hij dus wel gewoon vruchtbaar.misschien DA even laten voelen of zij ze ergens voelt zitten.en anders heb je een klop hengst en dat is wel duur dan ben je snel tussen de 600-1000 euro kwijt aan zijn casteratie.succes maar ik zou nu nog even wachten

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:20

Bij mijn ruin (toen nog hengst uiteraard) heb ik op 2 jaar maar een bal gevoeld... en een tijdje daarvoor voelde ik er helemaal geen...

Dus geef het nog even wat tijd inderdaad... Misschien is hij gewoon laat met die ontwikkeling ;) !

En tegen Annickkii: 110 euro.. :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:24

Nou, dat steld gerust, ik hoop alleen dat het goed gaat met zijn moeder, maar anders moet ik haar maar appart zetten als ze hengstig is (mijn ruin is trouwens de baas)
Bedankt allemaal voor deze geruststellende informatie ^^

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:50

Wie oh wie kan mij helpen? Ik ben op zoek naar een castreur die werkt in de omgeving Amersfoort/Nijkerk.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:56

Komt van Gils toch niet door het hele land ;( ?
Balen!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:02

Nope, die gaat tot Woerden/Utrecht maximaal.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:45

Balen zeg! Succes met verder zoeken!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:53

Van Gils is uiteindelijk vandaag toch geweest. Hele vriendelijke man. Maar pfff, ik maak me toch wel zorgen om die gekke pony's. De ene begint nu langzaam bij te komen, doet zijn hoofd inmiddels omhoog en heeft gedronken. De ander is nog behoorlijk van de wereld. Hij is ook bijgespoten en mijn gevoel zegt dat dat te veel was.
Bij beide pony's is veel vocht naar de hoofden gelopen, dus lippen zijn behoorlijk dik en hard. Heb met beiden net een 20 minuten gesjokt en de ene komt dus aardig bij, maar die ander nog lange niet. Wordt een lange avond.

Ik ga het topic even doorspitten naar ervaringen, maar deel ze anders nog even met me, want dit is wel heel sneu om te zien zo.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:04

Estera... Dat de lippen behoorlijk dik en hard zijn is niet meer dan logisch. Ze hebben gedurende een aantal uur met hun hoofd naar beneden gestaan.
Dat is morgen weer weg ;) !

Mocht je het toch niet vertrouwen dan kun je Van Gils gewoon bellen, hij heeft liever dat je een keer te vaak belt dan niet!
Maar super fijn dat hij toch is gekomen ookal was het eigenlijk toch te ver! Top!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:07

Om nog even toe te voegen.. Bij Billy was dit precies hetzelfde... Billy was pas weer een beetje de oude de volgende ochtend...
Toen ik met hem heb gewandeld een aantal uur na de castratie kwam hij niet vooruit, moest hem bijna aanduwen.. Hij stond er echt zielig bij,... dus ik ken je gevoel maar al te goed!

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:09

Ik heb Van Gils idd gebeld en dat vond hij ook niet erg. Adviseerde me ook dat ik even moest gaan stappen om de circulatie op gang te brengen en dat ik me niet ongerust hoefde te maken over de dikke, harde lippen. Ik ben geen zenuwpees, maar zie mijn paardjes toch wel graag gewoon lekker wakker en alert.

Maar erg fijn om dat nog even bevestigd te krijgen! Ook je toevoeging! Nu hopen dat de kleine bonte ook snel zijn roes kwijt raakt (die was bijgespoten). Zijn toch je beestjes hè.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:13

Billy was ook bijgespoten.. Dus ik weet precies wat je bedoeld... Hij stond er ook echt heel duf bij... Maar doordat hij had gezegd dat dit kon gebeuren, maakte ik mij niet te druk...