Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:14

cynthiar schreef:
Nou heb vandaag Illo zijn hoofd goed bestudeert maar hij heeft toch echt geen vetbulten boven zijn ogen. Je ziet alleen als ie aan het grazen is daar een bult bewegen, maar dat komt denk ik door het kauwen. Als ie gewoon staat heeft ie gewoon kuiltjes.

Dat kan heel goed, niet elk paard krijgt elke symptomen van cushing. Soms krijgen ze het ook pas later of helemaal niet. En je bent hem natuurlijk al aan het behandelen en dan kan je het waarschijnlijk zelfs voorkomen dat hij ze krijgt ;)

@Esther wat naar dat er één paardje overleden is ;( en dat de ander geen pergolide kan krijgen. Heel veel sterkte in ieder geval.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 08:52

fargo, de pony krijgt de pergolide elke dag rond 16,30 uur. Ik kom slecht 1x per dag bij de paarden dus ze krijgt de dosis wel in 1x.
Ik ben er waarschijnlijk al achter waarom ze voor het hek stond. De andere paarden stonden tijdelijk in een andere wei waar meer gras in stond maar waar ik haar niet in durfde zetten. Waarschijnlijk mistte ze de andere paarden. Gek, want in de wei loopt ze echt altijd apart en nooit bij de andere paarden.
Pony is hier al echt een wintervacht aan het aanmaken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:20

Nanda: ja zelf bepalen dat je op afstand van de kudde loopt of weggehouden worden bij "jouw kudde met "vrienden"" is toch heel wat anders ;) :D Willy heeft in zijn slechtere tijden heel veel apart van de kudde gestaan, maar hij wil ze toch altijd in de buurt hebben zodat hij ze kan zien. Sterker nog als zijn merrie een weekje op vakantie is dan eet hij de eerste 3 dagen bijna geen gras en de laatste dagen staat hij voorin de wei bij het hek te eten en te kijken of ze niet toch nog komt ;-)

Nu staat hij weer meer bij de andere paarden, maar bij tijd en wijle is hij ook regelmatig in zijn uppie aan het eten, zolang de kudde maar wel in 't zicht is.

Willy krijgt trouwens op het moment ook zijn dosis in 1 keer per dag ('savonds). In het weekend kwam vriendlief overdag de krentebol met pergolide brengen en die "hoefde" hij dan niet. Dus in het weekend werd het tegenwoordig ook al 'savonds. Ivm erg drukke tijden op het werk, is het nu ook door de week alleen 'savonds en dat lijkt prima te gaan nu.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:58

Net een DA-rekening gehad van 337 euro en dan is de DA niet 1x geweest! :oo . En dat is niet de eerste dit jaar...
Verd*md dure grasmaaier heb ik :+

Een rekening van pergolide, AB, AB poeder, spuiten en naaldjes.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:19

Nanda schreef:
Hier gaat het niet echt goed. :( . Na een eerste opleving na het starten van de pergolide zit ze nu in een zware dip.

Nanda herkenbaar, mijn paard stopte helemaal met eten en toen zijn we gestopt met de medicatie. Er is zo'n 5 % van de paarden die stoppen met eten door de bijwerkingen van Pergolide.
Kun je je paard nog benaderen? Dat kon bij die van ons ook niet meer en ze was echt beroerd. Wilde ook liefs in donker staan etc.
33 jaar is een hoge leeftijd, als je paard er zo beroerd van wordt zou ik het laten.
Als ie nog wel is te benaderen dan zou ik eens met de dierenarts overleggen over de dosis.
Hoe lang ben je al bezig?
Wij zijn na twee pogingen gestopt. De eerste poging duurde het een a twee weken tot het paard echt depressief werd en stopte met eten.
De tweede poging een dag of drie.
Wel knapte ze snel op na de eerste poging, het middel werkte bij haar bijzonder snel.
Waar ze het nu goed op doet maar ons paard is nu pas 10 jaar is veel bewegen ( conditie zo goed mogelijk zien te krijgen en te houden) en met name de electrolieten doen veel omdat ze extreem zweet. Ook scheren we als ze het te warm krijgt.
Pergolide werkt op het brein zeg maar om bepaalde hormonen vrij te maken die in het stukke stukje hersens zitten. Die hormonen die dan vrij komen die kunnen proberen weer wat te gaan reguleren waar het mis gaat en de boel in wat goede banen te leiden.
Ik quote een stukje uitleg die ik kreeg van professor Philip Johnson.

Pergolide works in the brain to inhibit release of POMC peptide hormones by the diseased intermediate lobe of the pituitary gland. Pergolide does not directly influence the adrenal cortices.

Pergolide is indicated for horses affected with pituitary-dependent Cushing’s (PPID)
It is sometimes difficult to differentiate between horses affected with Cushing’s (PPID) and EMS. In those cases, it is likely not troublesome to try some pergolide
If you think you are ONLY dealing with EMS, pergolide would not be indicated based on what we presently know

Pergolide werkt dus niet bij paarden met Equine metabolic syndrome, maar het verschil is soms erg moeilijk te maken omdat het erg op elkaar lijkt.
Bij jouw paard trad verbetering op na het gebruik van Pergolide en nu heb je dus een behoorlijk probleem als je paard nu zo slecht wil eten en misschien tot die 5 % hoort waarbij het niet lukt. Je hebt jezelf niets te verwijten, je hebt het geprobeerd.
Hoe rot het ook is, soms moet je dan gewoon beslissen wil ik er wel mee doorgaan als het paard er zo beroerd van is. Wij hebben gekozen om het niet te doen. Dat gaat nu al anderhalf jaar toch behoorlijk goed. Misschien heb je er wat aan. Sterkte!!

onne

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:57

Ik heb mijn paard er toen van af gehaald, hij was zo slecht op dat moment, ik dacht dat ik hem kwijt aan het raken was.
Het gaat nu best goed met hem, vrij kort in het haar , goede eetlust en trek zo nu en dan nog een sprintje.
Heel veel sterkte

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:48

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:53

Het is een shetlander van ongeveer 1,05 (kruising shet x welsch). Ze zat op een dosis van 0,5 (op basis van 250 kg) maar ik heb haar sinds gisteren teruggezet op 0,25. Het zou me niet verbazen dat de dosis te hoog is. het vervelende is dat ze ook te kampen heeft met die sinusontsteking. Ze heeft geen koorts maar het kan natuurlijk ook dat ze zich daardoor beroerd voelt. Dat kan ik slecht beoordelen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:59

Esther, ik ben nu een paar maanden bezig. (2,5 maand?).

Ze eet wel op de wei maar gisteren wilde ze geen brokjes eten en hooi wil ze ook niet (meer) eten. Ze staat op stal vanaf 16.30- 08.00 uur ivm zomerexceem. In de wei staat kort gras dus zoveel eet ze daar ook niet meer.

Vandaag at ze wel wat van haar brokjes maar ik had wel de suplementen weggelaten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:41

Het is een rotprobleem Nanda.
Wij hadden geen andere keuze dan te stoppen omdat paard echt vrijwel niets meer at, ze at nog wel wat gras maar mondjesmaat. Ze was ook niet meer te benaderen. In eerste instantie ook van alles geprobeerd om die medicijnen er in te krijgen door het in van alles te verstoppen. Maar ze at gewoon niet meer.
Onne heeft ook moeten stoppen met de medicatie omdat ze dachten het paard te verliezen.
Misschien hoort jouw ponnie ook tot die kleine groep waar het niet gaat.
Het niet graag meer willen eten heeft ie dat ook voor de pergolide gehad?
Ik hoop voor jou dat het tijdelijk is en het snel verbeterd, maar het ligt dus echt niet aan jou. Je hebt het wel geprobeerd.
Toen wij stopten ging het paard na een aantal dagen wel weer eten en was ook weer te benaderen. Ik kan me ook goed voorstellen in wat voor dilemma je nu zit.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:55

Nanda schreef:
Het is een shetlander van ongeveer 1,05 (kruising shet x welsch). Ze zat op een dosis van 0,5 (op basis van 250 kg) maar ik heb haar sinds gisteren teruggezet op 0,25. Het zou me niet verbazen dat de dosis te hoog is. het vervelende is dat ze ook te kampen heeft met die sinusontsteking. Ze heeft geen koorts maar het kan natuurlijk ook dat ze zich daardoor beroerd voelt. Dat kan ik slecht beoordelen.

Shetlanders zijn inderdaad gevoelig, dus ik denk inderdaad dat ze met een lagere dosis toe zal kunnen! Zeker de moeite om dat uit te testen en anders als ze toch meer zou moeten kijken of er iemand anders is die de helft van de dosis in de ochtend kan geven. Maar ik denk eigenlijk dat je met de dosis van 0,25mg verder zal komen nu. (hoeveel weegt ze trouwens?)
En een terugval hebben de meesten van ons wel gehad ook bij eten (duizelig en misselijkheid horen bij symptomen van pergolide, maar meestal neemt het wel weer af). Zal zeker wel echinacea geven om de weerstand te blijven boosten op bijv boterham of knackebrod of cracker. Sterkte, hoop dat het nu snel stabiliseert in ieder geval.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:54

Ik merk dat Rava het nu weer wat moeilijker gaat krijgen door wel al vacht en hoge tempraturen.
En dat het gras qia samenstelling verandert ze heeft nu weer dikke manenkam terwijl ze er een uur of 4 op staat.
Dus nu weer opletten en ik heb per 1 sept de pergolide weer verhoogd.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:59

Nu ik de pergolide verlaagd heb naar o,25 gaat het weer prima! *\o/* (in 5 dagen tijd)
Suft niet meer, loopt beter en eet weer normaal.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:10

Dat is fijn nieuws Nanda!! Daar kan ik me ook best wat bij voorstellen. Voor mijn pony (450 kilo) was een half pilletje ook al voldoende, die van jou is de helft zo klein..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:20

Nanda schreef:
Nu ik de pergolide verlaagd heb naar o,25 gaat het weer prima! *\o/* (in 5 dagen tijd)
Suft niet meer, loopt beter en eet weer normaal.

Fijn Nanda, houden zo!!!!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:43

Super Nanda!

Zou dat ook iets voor Peter zijn? Peter is 1,24m (welsh x ... shet wss). Hij eet best, maar loopt oh zo slecht ... 't liefst loopt ie niet. Terwijl die scharrelend best ver komt, hij ligt natuurlijk ook veel. Op het harde is het duidelijk veel slechter dan op 't zachte ondergrond ... en bochten zijn ook moeilijk.
Ik had hem eind v/d winter om half pillentje gezet, omdat ie zo onwijs goed was (je zag er niets aan). Maar maart werd ie zo .. dus dosis weer verhoogt naar 1 pilletje.

Voor de rest is z'n manenkam vrij stevig en de vulling boven z'n ogen gaat wat op en neer ... van gewoon vlak tot best bol (dat is het momenteel sinds een paar dagen). Verder wel helemaal mooi onder de appeltjes.

Ik durf het eigenlijk niet te proberen om de dosis te verlagen, stel nou dat ie nog veel slecht wordt...

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:12

Mijn shet heeft al jaren gevoelige hoefzolen. Op het gras loopt ze goed maar op de straat loopt ze echt op eieren. Met de pergolide op 0,5 kreeg ik haar bijna niet over het stukje straat naar de stal toe en liep ze ontzettend stijf in de wei. Ik twijfelde zelfs of ze weer bevangen was. Ook stond ze echt te wankelen op haar benenalsof ze dronken was en kwam ze het drempeltje van de stal bijna niet op.

Nog meer goed nieuws, ik had nog een pot cubarmix (AB poeder) staan en heb ( op eigen initatief) naast haar injectie excenel een flinke schep Cubarmix over haar brokjes gegooid.Dat doe ik nu 4 dagen en ik ga nu eindelijk resultaat zien op haar sinusontsteking. Het snot wordt minder. Eindelijk.... Volgens mij prik ik al ruim 25 dagen excenel

Overigens, Dit is de Dame in kwestie. Deze foto is gemaakt op de eerste dag dat ik pergolide ben gaan geven. half juli.
Ik scheer niet, heb geen scheerapparaat. Wel knip ik in het voorjaar haar wintervacht eraf.

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:30

Toen pergolide voor het eerst werd ingezet dacht men dat paarden (omdat ze zeven keer zo groot zijn als mensen) ook 7 pilletjes moesten hebben! Deze paarden crashten en werden heel erg hoefbevangen, er zijn er zelfs overleden als ik me de artikelen goed herinner. Toen bleek dat paarden veeeeeel gevoeliger zijn dan mensen en dus met dezelfde hoeveelheid als gemiddeld mens, namelijk 1 pilletje toe konden. Ponies bleken daarop weer een uitzondering te zijn, die zijn ook nog weer gevoeliger dan paarden dus het verwondert mij niet dat de shet van Nanda nu wel opknapt. Daarom heb ik ook snel gereageerd toen je het hier vroeg Nanda. SUPER overigens dat ze nu zo snel verbeterd, echt fijn!!! :Y)

Lappie: het is dus goed mogelijk dat dit ook voor Peter geldt omdat het ook een pony is!!
Maar bij hem geldt wel een extra complicatiefactor namelijk het feit dat hij Buut krijgt. Buut is op zich niet goed voor paarden met cushing, willy werd er echt depressief van, het maskeert bovendien de kwaal die het paard aan zou moeten pakken waardoor het lichaam niet actief is om de kwaal aan te pakken. De dag dat wij stopten met buut voor willy, werd hij minder somber en keek beter uit zijn ogen.
Ik vind het lastig, maar het is wel een pony dus het zou wel kunnen dat hij nu echt te veel krijgt en daardoor niet echt opknapt. Je zou eerst langzamerhand terug kunnen gaan naar een half en kijken of dit wat doet??? Gaat het slechter dan bouw je weer op, gaat het beter dan bouw je door naar nog minder?

Heel veel sterkte in ieder geval!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:51

Zou je de bute niet kunnen vervangen door bijv. duivelsklauw? Dat heeft Evita ook een periode gekregen als pijnstilling, nadat ze ca 2 maanden (vond ik al erg lang, ze leek last te krijgen van haar nieren) op buut heeft gestaan. Het is wel minder sterk dan buut, maar het werkte bij Evita wel ten opzichte van niks geven.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:58

De duivelsklauw vreet ie heel slecht ... en het hielp ook niet helaas.

Maar op het moment dat ie afgelopen voorjaar weer slecht werd stond ie qua medicijnen alleen maar op een half pilletje pergolide.
Daarna weer 1 pilletje en omdat het na 1,5 maand beslist niet verbeterde weer een half zakje buut erbij ... en nog weer paar maand later weer naar heel zakje buut. Toen werd ie iig qua eten en helder zijn weer beter.
Dat eten en gewoon helder zichzelf zijn is het probleem niet, dat is het zelfde. Hij heeft alleen veel pijn aan z'n benen. Met toch een duidelijk verschil tussen het harde en het zachte.

Ik vind het ook lastig. Toen die vorig jaar rond deze tijd dus voor het eerst ernstige symptonen (zweten, onwijs trillen, eruit zien alsof die spierbevangen was, slecht eten, toevallen, in zichzelf gekeerd) vertoonde (en het dus ook gediagnosticeerd werd) is ie er helemaal bovenop gekomen met 1 pilletje pergolide, 1 zakje buut en biomag. Dec-februari galoppeerde en bokte die weer gewoon in de wei, toen alleen nog op 1 pilletje pergolide ... en ik had hem net een kleine maand op een halve toen die dus weer vreselijk slecht werd .. en nog niet weer beter is geworden.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:33

ik meld mij hier ook even......

morgen word mijn paard getest op cushing.... ik had er tot op vandaag nog nooit van gehoord. ook worden er foto's gemaakt van zijn hoeven om te kijken naar hoefbevangenheid... kan iemand mij uitleggen wat cushing is... hoe het ontstaat, wat de klachten zijn en wat er aan te doen is?

de klachten die mijn paard heeft zijn heel erg moeilijk, stijf, gevoelig en pijnlijk lopen.... ook is hij erg dik en afvallen gaat heel moeizaam... hij heeft echt vetophopingen... ook heeft hij huidkanker op zijn neus en dat is sinds deze klachten sneller gaan groeien....

afwachten dus wat er morgen uit de testen komen.... weten jullie hoe z'n test gaat? ik hoorde dat ze hem iets inspuiten en dan na 3 uur weer ofzo........ alle info en tips zijn welkom.....

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:37

Ik heb ook een paardje met cushing gehad, maar daarvoor was medicatie al veel te laat.
Ik zou haar gaan verzorgen in haar laatste levensfase.
De eigenaren wisten niet dat ze cushing had, net zo min als ik.
De DA erbij gehaald en alle symptomen wezen duidelijk op cushing, veel plassen en drinken, lange vacht, moeilijk lopen.
de verhuizing was al te heftig geweest voor haar. Ze was achteraf al een hele tijd hoefbevangen en ziek.
Dramatisch geval dus.... Ben blij om te zien dat veel paarden hier het goed doen op medicatie!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:40

die van mij drink niet veel en plast ook niet veel.... hij heeft niet echt een lange vacht... tis me igg niet opgevallen.... tis vooral dat hij zo dik en vetachtig in z'n lichaam zit en zo moeilijk loopt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:35

Als je paard misschien al hoefbevangen is is zo'n test (de dexatest) niet aan te raden. Daarvan kunnen ze juist hoefbevangen raken. Ik zou dat eerst even met je DA bespreken voordat ie hem doet.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:13

ze gaan eerst foto's maken van zijn hoeven.... om te kijken of hij hb is.... ik zal het de dierenarts morgen voor de tijd eens vragen.......