[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:58

Boett dekens bedoel je...jawel hoor er zijn verschillende in de handel en tegenwoordig heeft zelfs de "gewone" paardenvakhandel ze in de schappen liggen.
Anders moet je even kijken op www.icelandic-horses.com en de links even opzoeken.Hier staan een aantal ijslanderwinkels die ze verkopen (als ik het goed heb is http://www.ijslandershop.nl/ij-home.php er een maar hang mij er niet aan op Tong uitsteken )
Maar Boett is niet het enige merk wat eczeemdekens verkoopt,ikzelf heb er een van Ivanhoe ( www.ivanhoe-he.com )
Ik heb hem liggen voor nood want ik smeer al tijdje Ökazon wat goed helpt (afkloppen) dus kan je niet vertellen welke deken er beter is!!

Groetjes,Tinky

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:06

.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:55

Weet iemand wat de symptomen zijn van nierproblemen?

Valt me op dat mijn merrie ontzettend veel aan haar liksteen likt (zo'n rode van KNZ) en veel plast.
Nu blijkt haar lever dus niet goed te werken, maar vroeg me even af wat de symptomen zijn als de nieren niet goed werken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:43

fjordido schreef:

Heb je daar meer info over Fjordido?

ja, maar dat komt wel uit de humane geneeskunde. als je geïnteresseerd bent dan wil ik het je wel mailen.
[/quote]

Ik heb je een pb'tje gestuurd Knipoog

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:53

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:34

hoe komen sommige mensen tog aan zoveel informastie over zomereczeem Bloos ?

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:27

ik heb ene vraagje..
eerst had mijn shet nooit zomerexceem..
en nu vanaf zijn 2,5 ofzo.. wel..

hoe kan dat ?

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:31

Tinky12 schreef:
Boett dekens bedoel je...jawel hoor er zijn verschillende in de handel en tegenwoordig heeft zelfs de "gewone" paardenvakhandel ze in de schappen liggen.
Anders moet je even kijken op www.icelandic-horses.com en de links even opzoeken.Hier staan een aantal ijslanderwinkels die ze verkopen (als ik het goed heb is http://www.ijslandershop.nl/ij-home.php er een maar hang mij er niet aan op Tong uitsteken )
Maar Boett is niet het enige merk wat eczeemdekens verkoopt,ikzelf heb er een van Ivanhoe ( www.ivanhoe-he.com )
Ik heb hem liggen voor nood want ik smeer al tijdje Ökazon wat goed helpt (afkloppen) dus kan je niet vertellen welke deken er beter is!!

Groetjes,Tinky

grappig bij die site van ivanhoe.. zijn die halsdekens veel duurder als bij de ijslandershop...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:38

Tinne schreef:
Weet iemand wat de symptomen zijn van nierproblemen?

Valt me op dat mijn merrie ontzettend veel aan haar liksteen likt (zo'n rode van KNZ) en veel plast.
Nu blijkt haar lever dus niet goed te werken, maar vroeg me even af wat de symptomen zijn als de nieren niet goed werken.

Sommige paarden likken uit verveling heel veel aan een liksteen, en drinken en plassen daardoor meer.
Wat ook kan is dat jouw merrie een tekort heeft aan bijv. een bep. mineraal wat wel in de liksteen zit maar niet voldoende in de behoefte dekt bij normaal likgedrag.
Door alsmaar aan die liksteen te likken probeert ze aan die behoefte te komen maar krijgt daardoor dus ook veel te veel zout binnen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:05

Maar wat ik niet snap, er is pasgeleden bloedgeprikt en daar is geen vitamine/mineralentekort naar voor gekomen. Daarnaast lijkt verveling me ook sterk bij haar, aangezien ze dag en nacht buiten kan. Maar goed, over 2 weken zijn de medicijnen op voor haar lever, dan moet de DA toch weer komen om te kijken of alles dan weer wel goed is. Zal ik haar daar ook even naar laten kijken.
Ik heb er altijd een liksteen bij in de stal liggen, dit is het eerste jaar dat ze er iets mee doet.

Linda_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:11

ik heb gehoord dat brandnetels ook kunnen helpen tegen eczeem...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:45

Het is 13 november en mijn pony had toch weer jeuk vandaag Huilen . grrrrrrrr

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:54

Ik heb voor Perdy vorige week Sweet Itch gekocht en dat werkt gelukkig uitstekend bij haar Lachen uiteraard ook even extra ontwormd en het gaat al stukken beter.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:55

brandnetels helpen tegen zomereczeem ???

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 01:19

Brandnetels zijn heel rijk aan div. mineralen en spoorelementen.
Vooral Calcium maar ook Kiezelzuur.
Die laatste wordt wel vaker genoemd als positief werkend bij eczeempaarden.
Maar ook Calcium en Magnesium zijn volgens onze ervaringen heel belangrijk bij eczemers.
Ik weet niet of iemand toevallig weet wat er allemaal in de liksteen van je paard zit aan mineralen.
Onze meiden krijgen bijv. dagelijks 15 gram Magnesium bij. Daar hebben ze nog steeds behoefte aan.
Reken dat gehalte bijv. eens om naar wat er in een liksteen zit aan Magnesium.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:00

In welke vorm kan je magnesium het beste geven en waar kan je dat kopen. Drogist??? Het zit wel in diverse supplementen verwerkt (PAVO ed.) maar dat is niet de bedoeling toch??

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 12:54

Welke soort magnesium het beste is daar zijn de meningen verschillend over.
Ik weet wel dat in de meeste 'dure en/of speciale' mengsels in Amerika Magnesiumoxide gebruikt wordt.
Ik heb samen met een deskundige div. soorten Magnesium doorgemeten op geschiktheid voor de paarden.
Ook de Magnesiumorotaat, Magnesiumchelaat en de Magnesiumaspartaat.
De laatste 3 testen ook goed en je hebt er wat minder van nodig dan de Magnesiumoxide maar ze zijn in verhouding vele malen duurder.

De Magnesiumoxide testte het beste en dat voer ik nu al geruime tijd bij.
Ik haal het bij de Boerenbond hier in de buurt.
Magnesiumoxide 85%

Het is bij ons alleen verkrijgbaar in zakken van 25 kilo en kost per zak ik meen 8 euro nog wat.
Boeren gebruiken het ook bij hun koeien. Misschien kan je bij een naburige buurboer een kilootje ophalen?
Anderzijds zo'n zak blijft heel lang houdbaar. Enkele jaren meen ik.

Als je het gaat bijvoeren kijk dan ook wat je paard aan Calcium binnenkrijgt.
Die verhouding is bij een volgroeid paard gemiddeld
Calcium: Magnesium 2:1
Onze ervaring is dat paarden met zomereczeem heel goed een verhouding van 1:1 aan kunnen qua hoeveelheid.
Onlangs hebben we een eczemer gezien die helemaal op een laag pitje stond qua Magnesium.
Dat leek bijna een bodemloze put zoveel behoefte had dat paard aan Magnesium.

Wat ik een grote 'misser' vind in Nederland is dat het krachtvoer niet zo heel hoog zit in div. belangrijke nutrienten.
Lees je op de zak dan moet een beetje pony al gauw een kilo of 2 van dat krachtvoer hebben. Dat is om hun dagelijkse behoefte te dekken wat betreft mineralen, spoorelementen en vitamines.
Nadeel is dat veel pony's zo'n grote hoeveelheid krachtvoer niet aankunnen. Omdat ze weinig kunnen met de verdere ballaststoffen van het krachtvoer.
Bij eczemers is dat vaak nog een groter probleem dus krijgen ze maar minimaal krachtvoer, van niks tot handjevol of half scheppie.
En wordt er al een brok, koek of muesli in de handel gebracht die veel meer belangrijke nutrienten bevat dan gemiddeld maar dan zit er toch nog altijd een flink portie zetmelen en suikers in. Ook niet bevorderlijk voor eczemers.
Juist eczemers en paarden met andere stofwisselingsproblemen hebben een hoge behoefte aan de belangrijke nutrienten.
Hun lichaam verbruikt extra om toch nog maar redelijk te kunnen functioneren. Ze moeten als het ware 'alle zeilen bijzetten'
Waar moeten ze het uit halen. Hooi en gras???
De meeste paardenweides hebben tegenwoordig flinke tekorten in van alles en nog wat. Dankzij kunstmest en te weinig bekalken. Milieuvervuiling, te weinig kruiden enz. Zelfs natuurhooi is meestal niet dekkend.
Likstenen hebben in verhouding veel zout en weinig andere mineralen.
Een zomereczemer komt zo al makkelijk in een neerwaartse spiraal terecht qua gezondheid.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:56

Heel erg bedankt voor de informatie Henny_ W.
Ik geef mijn pony nu dus inderdaad een halve kilo meusli per dag en op de dagen dat ze hard moet werken een kilo maar volgens de tekst op de zak is dat inderdaad niet voldoende. Maar als ze meer krijgt merk ik dat meteen aan haar jeuk. Het is wel typisch dat mijn pony nergens last van had totdat ze kunstmest hadden gestrooid. De jeuk is in augustus tegelijkertijd met de kunstmest begonnen. En het was echt heel erg in een keer, haar hele hoofd was kapot binnen een paar dagen. Ik heb met de eczeem deken nog wel wat kunnen redden gelukkig. Volgend voorjaar maar eens kijken of ze op een stuk land zonder kunstmest mag staan van de eigenaar van het weiland. Dat is het jammere als je niet zelf een weiland hebt maar afhankelijk bent ben van iemand anders. Maar dat is niet anders, ben wel heel blij dat ze daar mag staan namelijk, ze kan daar het hele jaar lekker buiten staan met haar soortgenoten en als het nodig zou zijn kan ze naar binnen, verder is alles aanwezig. Ze staat nu nog steeds op het weiland en krijgt hooi en meusli dus. En dan wil ik haar dus mineralen bij gaan geven in de hoop dat het beter met haar gaat volgend voorjaar.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:00

Henny_W eigenlijk wilde ik je ook nog vragen of je enig idee hebt over mineralen tekort bij traanogen. Ik heb meer verstand van koeien en daar komen namelijk ook traanogen voor bij tekorten van bepaalde mineralen. Misschien heb je daar ook een idee over. Die van mij heeft het ook buiten het zomerseizoen om namelijk.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:15

__KELLY schreef:
hoe komen sommige mensen tog aan zoveel informastie over zomereczeem zoals henny_w Bloos ?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:23

op ons land wordt twee keer per jaar de mesthoop uitgereden, verder wordt er niets aan bemesting of bekalking gedaan. Ik ga me eens verdiepen in de calcium/magnesium supplementen, bedankt voor de info!

Overigens heb ik Jónas vandaag zijn deken maar weer even op gedaan, met dit warme weer zag ik overal vliegjes en hij was weer aan het schuren. Scheve mond

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:18

mijn shet had eerst geen zomerexceem..
en nu wel..
hoe kan dat ??

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:44

mijn pony had in dr eerste jonge jaren ook geen zomer eczeem
het komt gewoon opdagen door stofwisseling ofzowiets wat niet helemaal meer klopt ik denk dat henny_w het wel heel goed kan uitleggen
en lees maar de stukjes infomatie die henny_w gestuurd heeft ik vind het best welinteresant Ja

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:18

mariska12 schreef:
mijn shet had eerst geen zomerexceem..
en nu wel..
hoe kan dat ??

Mijn fjord kreeg er pas last van op vijfjarige leeftijd. Geenveranderingen in zijn leefomgeving etc. Leeftijd zegt in mijn ogen niet zoveel. Het heeft met andere zaken te maken. Mede door de info die ik van Henny heb gekregen ga ik het vanaf nu anders met hem aanpakken. Resultaten zullen natuurlijk over een tijdje pas duidelijk worden. Ik ga nu sinds een week of 2 op een andere manier te werk en hij heeft nu al een week niet meer geschuurd. Kan natuurlijk ook de tijd van het jaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 15-11-06 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:21

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt