[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:48

JoT schreef:
Hmmm, bij homeopatische middelen is het vaak wel zo dat ze de kwaal eerst erger maken voordat ze het probleem oplossen, maar dit kan toch nooit de bedoeling zijn lijkt me. Bel/mail anders eens met de Groene Os of met degene waar je je compositum besteld hebt.

Beetje late reactie... Clown
Ik heb even met mijn va overlegd... en volgens hem kan het niet door het maagcompositum komen. Hij vind het juist erg goed spul en raad het vaak aan bij luchtzuigers.
We hebben hem geobserveerd en kwamen erachter dat hij wel veel stro eet, hij zuigt nu heel weinig lucht, maar eet dus wel weer meer stro Scheve mond De koliek die hij heeft gehad was ook een verstopping geen gaskoliek. Door de 'stro schaarste' heeft het stro bij ons een wat andere structuur... blijkbaar vind meneer dit erg lekker, sommige dagen verkiest hij het zelfs boven zijn hooi Clown En omdat hij een toch wat zwakke spijsvertering heeft is hij waarschijnlijk wat gevoeliger voor verstoppingen dan andere paarden. Ach gut
Maarja, ik laat hem nu sowieso elke dag s'ochtends vroeg 40 minuten in de molen zetten om zijn spijsvertering wat extra op gang te laten komen, verder wordt hij nu (buiten het door mij mutsen en het rijden om ca 3 uur pd) extra vaak in de los-gooi bak gezet... om ook buiten het weide seizoen aan de nodige afleiding en regelmatige beweging te komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:55

Zou je hem ook niet gewoon van het stro afhalen ??

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 02:37

En dan... op zaagsel?
Dan heeft hij helemaal weinig te doen op stal behalve zijn speelbal e.d. Ik vind het juist belangrijk dat hij wat te knabbelen heeft, helaas doet hij het af en toe wat teveel Knipoog
Maar ik kijk het nu even aan hoe het met de gespreide en vermeerderde beweging gaat Lachen Als dit niet baat kan ik altijd kijken naar andere bodembedekking... bij ons op stal is er trouwens enkel keuze uit stro of zaagsel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:15

als je de stal doet een beetje vies stro in een hoek schuiven en na opstrooien dat over het nieuwe stro doen. Ze eten het stro het liefste zolang het 'vers' is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:12

Ja ben ik idd aan het doen... het lijkt te helpen Lachen
Er wordt hier alleen elke dag een flinke hoeveelheid schoon stro erbij gedaan met opstrooien maar ze verdelen het goed dus als ik op stal kom woel ik het meteen even om zodat niet al het vers boven ligt Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 15:13

Haha! kijk. Mooi dat het lijkt te helpen Ja

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:01

Vandaag had hij weinig stro gegeten... hij was ook bijna bedolven onder het hooi Clown Ze lijken onbeperkt hooi erg letterlijk op te vatten af en toe Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:08

Nou dat is een topstal. Ik heb het wel eens anders gezien helaas. Maar mooi dat hij eraf gebleven is Ja

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:11

Ja ze letten hier ook goed op je paard... het enige nadeel is dat het hartje Den Haag is en er dus geen tot weinig weidegang beschikbaar is Scheve mond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 19:13

ja dat is weer veel minder...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:16

Precies... daarom zijn we ook hard aan het sparen voor een mooi huisje net buiten Den Haag, zodat ze lekker aan huis kunnen staan. Maar helaas gaat dat nog even duren Knipoog

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:11

Even een vraagje voor de voerkenners onder ons... Jullie zeiden dat je je paard granen ed moet voeren en geen brok. Nu ben ik erg weg van het voer van Pavo en nu las ik dat ze een nieuwe musli hebben namelijk Pavo SportsFit... IS deze in jullie ogen geschikt voor luchtzuigers? Mijn paardje mag namelijk best wel wat meer energie hebben en deze musli klinkt mij gewoon goed.
Zie de link: http://www.pavo.nl/mueslis/pavo-sportsfit.html

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 19:01

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:46

PAVO heeft ook granen met vtaminekorrel namelijk PAVO graanvit. Voer ik mijn paard in combi met PAVO natures best en Suli lucerne. Allemaal dankzij tips uit dit topic!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:59

Is er niemand die een antwoord op mijn vraag van vorige pagina heeft? Deze dus:
Citaat:
Even een vraagje, ik lees net dit op de vorige pagina over granenmix+ maar zie dat daar haver in zit. Nou heb ik altijd begrepen dat haver verzuurd in de maag en vraag me nu dus af of dat dan echt zo goed is?

Of zeggen jullie gewoon proberen en kijken hoe ze reageert? Ze zuigt op het moment nl niet zoveel en dat zou ik graag zo houden. Maar ze heeft ook wel d'r goede voeding met voldoende vitaminen en mineralen nodig naast de hoeveelheid hooi die ze krijgt. Ze is nogal sloom en omdat ik hier meer goede ervaringen met granenmix, lees dacht ik wie weet is het ook wel geschikt om haar wat op te peppen. Ze krijgt nu trouwens Subli muesli zonder haver.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 00:01

if it ain't broken, do'nt fix it..dus als ze het goed doet op het hhuidige dieet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:22

Anya, in pricipe doet ze het goed, ze is alleen zo "heerlijk" sloom. Ik zou haar graag wat alerter zien. Ze lijkt nu de meeste tijd wel een gepensioneerde ipv van een 4jarig groentje.
Ze hoeft ook de tent niet uit te stuiteren hoor want ze is qua karakter ook wel een coole kikker.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 01:09

Gewoon proberen Ja
Ik geef mijn luchtzuiger gewoon muesli met haver en ze zuigt er niet meer of minder om.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:46

Anoniem schreef:
Anya, in pricipe doet ze het goed, ze is alleen zo "heerlijk" sloom. Ik zou haar graag wat alerter zien. Ze lijkt nu de meeste tijd wel een gepensioneerde ipv van een 4jarig groentje.
Ze hoeft ook de tent niet uit te stuiteren hoor want ze is qua karakter ook wel een coole kikker.

Ik gaf mijn vorige (ook wat slome) luchtzuiger wel PowerPlus Muesli van Havens, daar zit behoorlijk wat haver in en deed ze het erg goed op.
Mijn nieuwe, veel pittigere, luchtzuiger krijgt Sport Muesli van Havens.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:47

Oproep aan alle eigenaren van een luchtzuiger!!

Voor mijn schoolonderzoek ben ik op zoek naar zoveel mogelijk foto's van luchtzuigende paarden aangezien op internet niets te vinden is.

Het liefst ontvang ik ook een filmpje van de luchtzuigende beweging, zodat ik in de powerpoint presentatie kan laten zien hoe het luchtzuigen er exact uit ziet. ( e-mail adres via PB)

Op de kaft van mijn schrifelijk verslag zou ik graag een prachtige sfeerfoto willen hebben, waaruit je toch kan zien dat het met luchtzuigen te maken heeft.

Misschien dat jullie mij willen helpen hierbij!!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:04

Ik zal eens kijken of ik mijne goed op de foto krijg tijdens het zuigen... Alleen zij pakt niet de bak dus misschien dat het op de foto dan niet duidelijk is dat ze zuigt... Maar het valt te proberen!!!

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:15

Harstikke bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:34

Dit is de enige die ik heb:
Afbeelding

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:40

Anoniem schreef:

een paard wat niet goed rechtgericht is/wordt is ook sloom met rijden....

ik ben met die van mij begonnen volgens systeem de bodt en ze ging naarmate ze rechter werd voorwaartser lopen! en geloof soms voel je zelf echt niet wanneer ze echt recht door haar lijf gaan!

foto:
Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:41

psss

wie van jullie gebruiken al die maagcompostiten