[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:22

als een paard snot heeft en hoest is het verkouden lijkt me?
wat voor kleur heeft de snot?
heeft de veearts wel in zijn oren gekeken dan...
er komt echt wel es wat voor hoor bij paarden in de oren, schimmel kan, en er kan teveel oorsmeer inzitten wat irritatie kan geven.
alhoewel ze als ze schudden met de oren dat ook weer kan komen omdat de lymfeklieren opgezet zijn,misschien juist omdat ie verkouden is?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:33

Lijkt mij dus ook verkouden. Snot was een beetje groen. Het snotteren is over, hij heeft het ook niet meer benauwd. Alleen heeft hij nog hoestkriebels. De veearts heeft niet in zijn oren gekeken. Hij zei dat dit moeilijk was bij paarden, dat ze onrustig met hun hoofd werden.

Vanmiddag komt de veearts weer en ik zal er echt op staan dat hij kijkt. Anders bel ik een ander. Het kan inderdaad van de verkoudheid zijn maar kijken kan geen kwaad vind ik. Jeuk lijkt me weer niet van verkoudheid?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:40

wat een rare veearts?
ja oke sommige paarden vinden het niet fijn als je in hun oren gaat zitten,maar bijvoorbeeld mijn eigen dier vind dat wel weer heel lekker.
ik vind wel dat hij even moet kijken,of moet proberen.

dat schudden met de oren is wel vreemd, oorzaak daarvan heb ik geen idee.

alhoewel...kennis van me hebben een hond( ja oke ander dier maar toch..) en die schud dus met zijn oren omdat het hoofdpijn heeft.,
beetje vreemd verhaal maar kan me ergens voorstellen dat als jouw dier verkouden is en de holtes dichtzitten dat hoesten dan pijn veroorzaakt en hij daarom dan flappert met zijn oren..?

heb verder geen idee, die veearts heeft daarvoor geleerd dus die zou het moeten weten toch?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:50

chantal001 schreef:
Hebben jullie paarden ook wel eens last van snot uit zijn neus en/of hoesten? Die van mij heeft dat nu en de veearts gooit het op zijn allergie voor graspollen.

Mij lijkt dit sterk. Hij heeft het nooit tijdens het pollenseizoen erbij gehad.

Wat hij ook sinds het hoesten en snotteren doet is met zijn oren klapperen en hij heeft er jeuk aan.
De veearts zegt dat een paard bijna nooit wat aan zijn oren kan hebben en dat onderzoek moeilijk is.

Dit doet mijn paard de laatste tijd ook wat.
Hij briest nu weer meer en dan is het doorzichtig snot met hele kleine witte stukjes erin. Dit had hij vorig jaar ook al.
En soms vind hij het helemaal geweldig als ik hem borstel (dus zowat onderaan oorschelp) en komt helemaal tegen me duwen van de jeuk, ook flappert hij nu weer eens. Het hevige schudden is nu zo goed als weg, juist af en toe klapperen en toch vage tikjes..

Het is wel al veel verbeterd sinds ik van stalling ben veranderd, nu heeft hij hele periodes dat hij geen last heeft. Soms 2 maanden nix geschud en soms even door de stress en dan kan ik hem er door krijgen zodat hij weer rustig is in zijn hoofd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:59

@Chantal001; vind het ook een rare DA zeg! Groene snot wijst toch echt op een bacterie, daar is absoluut geen twijfel mogelijk. En hoesten bij een paard is ook niet normaal! Waren ze longen wel schoon? Er kan natuurlijk wel een ontsteking in het oor voorkomen. Of misschien een teek? Heb je zelf al gekeken met een zaklampje ofzo., of gevoeld?
Is deze DA wel een Paardenarts? Als hij geen verder onderzoek wil doen zou ik zeker een ander bellen.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:46

De veearts is geweest en dit keer heeft hij naar zijn oren gekeken. Althans niet gekeken maar er met zijn vinger in zitten peuren. Daarna keek hij naar zijn vinger en rook er aan. Volgens hem is er niets te zien. Ik zal is een nieuw onderwerp starten onder medisch of er iemand bekend is met onderzoek in het oor. Of dat dit een normale manier is.

Verder moet ik doorgaan met de antibiotica. Zijn longen klinken nu een stuk schoner en hij heeft het verder niet benauwd meer. Hij heeft nog iets snot, helder maar met kleine witte stukjes er in.

Omdat hij 5 weken geleden al een luchtweginfectie had moet ik nu doorgaan met de medicijnen zodat zijn longen dit keer helemaal goed schoon zullen zijn en het niet weer terug zal komen.

Heb wel even duidelijk gezegd dat dit niet met zijn allergie te maken heeft. Dit heeft hij nooit gehad. De veearts kwam namelijk weer met zijn allergie aan.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:48

singasong schreef:
@Chantal001; vind het ook een rare DA zeg! Groene snot wijst toch echt op een bacterie, daar is absoluut geen twijfel mogelijk. En hoesten bij een paard is ook niet normaal! Waren ze longen wel schoon? Er kan natuurlijk wel een ontsteking in het oor voorkomen. Of misschien een teek? Heb je zelf al gekeken met een zaklampje ofzo., of gevoeld?
Is deze DA wel een Paardenarts? Als hij geen verder onderzoek wil doen zou ik zeker een ander bellen.

Ik heb zelf wel gevoeld maar voelde niets raars. Met een zaklampje heb ik nog niet gekeken maar zal ik als leek iets kunnen zien?

Het is wel een veearts, zie vorig bericht

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:22

Laat ik ook maar weer eens een berichtje achterlaten.
Ik heb mijn paard laten testen op allergieën door Josefien.
Mijn paard blijkt dus inderdaad een pollenallergie te hebben, ze is allergisch voor bepaalde grassen, stof van hooi en stro en voor de tapijtsnippers die we in de buitenbak hebben. Ik ben nu ongeveer een week bezig met druppels. Ook geef ik mijn paard nu een reinigingskuur. Het schudden lijkt iets minder te worden, maar volgens mij heeft dat ook te maken met de regen.
Rijden doe ik nog steeds niet, ze loopt al wel een tijdje niet meer kreupel (ze heeft ook nog artrose) maar ik heb het idee dat ze pijn in de rug heeft. Los in de bak wil ze best lopen, maar zodra ze moet draven onder het zadel blokkeert ze. Volgende week komt de osteopaat en ik hoop echt dat ze iets voor ons kan doen. Misschien dat het headshaken dan ook weer minder wordt.

Hou jullie op de hoogte!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:42

chantal:
waarom bel je niet een willekeurige arts op en vraag hoe zij dat doen met onderzoek in paardenoren?
zo heb je ook een mening van een ander Knipoog

dan nog dit:
Citaat:
Bij een gezond individu hebben het snot en de slijmen een witte kleur.
Ook bij een loopneus veroorzaakt door een allergische reactie is het snot wit.
Geelachtig snot wijst op een virale infectie.
Bij een bacteriële infectie krijg je dat typisch groene snot. In geval van besmetting moeten de antistoffen in het snot meer bacteriën uitschakelen en dat veroorzaakt die groene kleur.”

ik heb het es nagevraagd aan mijn arts, helder snot is heel normaal bij paarden, meer wit betekend meer stoffen waardoor het snot dan wit kleurt.
ap heeft bijvoorbeeld in de winter bijna altijd wit snot uit zijn neus na hard werken..

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:49

Dat zal ik is doen Ellepel.

Die van mij heeft altijd een helder snot gehad. Dat is dan bij inspanning.

Hij heeft nu antibiotica voor die bacteriële infectie.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:18

chantal001 schreef:
Dat zal ik is doen Ellepel.

Die van mij heeft altijd een helder snot gehad. Dat is dan bij inspanning.

Hij heeft nu antibiotica voor die bacteriële infectie.

Mocht hij toch een oorontsteking hebben dan pakt doe antibiotica waarschijnlijk dat oor meteen mee!

Normaal kijkt een DA gewoon met een lampje in het oor, net als bij mensen Haha!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:59

vanmiddag komt de DA en maandag de osteo voor Kindness...
zal DA vragen naar zn oren te kijken.. ben benieuwd of hij iets ziet....

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:44

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik weet het gewoon niet meer.

Ik heb sinds een maand een nieuw paard en ze blijft schudden, ze doet het overal, in de wei, tijdens longeren, met rijden, in de stal, met buitenrijden. En het is ook niet zo dat het na een half uur stopt, het wordt juist steeds erger, het is gewoon niet leuk meer want er is niet mee te werken.

Is dit het headshaking syndrom en kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Alvast bedankt.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:30

jirina schreef:
Sjoyceje.
De blokkade op de atlas/axis wervel kan een vermindere doorbloeding naar het hoofd veroorzaken. Dan zou je kunnen aannemen dat er daar problemen kunnen ontstaan.
Ik zou iemand kiezen die gehele paard van het hoofd naar de staart behandelt (cranio-sacraal).

Hoi Jirina,
Sorry voor late reactie, druk druk druk.
Zou je misschien iets duidelijk kunnen uitleggen wat je hiermee precies bedoelt? Bedoel je dat mijn paard staakt met draven onder het zadel doordat de atlas geblokkeerd is? Een osteopaat kijkt hier toch ook naar of niet? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een cranio-sacraal gehoord, zal eens gaan googelen......

6 juni komt de osteopaat (kan niet meer wachten ) en dan hoor ik het wel. Misschien dat ik dan alsnog een cranio sacraal kan nemen...
Laatst bijgewerkt door Sjoyceje op 30-05-07 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:32

evaeva schreef:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik weet het gewoon niet meer.

Ik heb sinds een maand een nieuw paard en ze blijft schudden, ze doet het overal, in de wei, tijdens longeren, met rijden, in de stal, met buitenrijden. En het is ook niet zo dat het na een half uur stopt, het wordt juist steeds erger, het is gewoon niet leuk meer want er is niet mee te werken.

Is dit het headshaking syndrom en kan iemand mij alsjeblieft helpen?

Alvast bedankt.

Moeilijk te zeggen. Hoe schudt ze met haar hoofd? Heb je al is naar filmpjes in dit topic gekeken om te vergelijken? Heb je haar voor je haar kocht ook bereden en hoe was ze toen? Heb je haar laten keuren?

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:50

ik kan zo 123 geen filmpjes hier vinden maar ze schud met haar hoofd op en neer en soms geeft ze met haar voorbeen ook een knikje mee. Ik heb haar klinisch en rontgologisch gekeurd maar daar is niks uit gekomen. Tijdens het proefrijden deed ze het ook maar nog niet zo erg al nu.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:57

DA s geweest, aan zn oren was niets te zien...
Maandag komt de osteo, is kijken of dat scheeld voor m

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:58

evaeva schreef:
ik kan zo 123 geen filmpjes hier vinden maar ze schud met haar hoofd op en neer en soms geeft ze met haar voorbeen ook een knikje mee. Ik heb haar klinisch en rontgologisch gekeurd maar daar is niks uit gekomen. Tijdens het proefrijden deed ze het ook maar nog niet zo erg al nu.

Misschien toch allergie voor iets wat meer aanwezig is waar je nu staat?

Kan je zelf een filmpje maken? Heeft ze ook jeuk aan haar neus?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:59

KindnessM schreef:
DA s geweest, aan zn oren was niets te zien...
Maandag komt de osteo, is kijken of dat scheeld voor m

Hoe is er naar zijn oren gekeken?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:09

Ik wil niet vervelend doen maar houd in je achterhoofd dat er ook aandoeningen zijn die koopvernietigend zijn en ik meen dat je dit binnen 2 maanden moet melden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:38

evaeva schreef:

klein filmpje dan van de mijne:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 03&q=appie
en:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 08&q=appie
op youtube en googlevideo staan wel meer filmpjes van shakers hoor, even zoeken met de woorden headshaking Knipoog

probeer rijden met een neusnetje en kijk of dat beter gaat, ook binnen rijden om te kijken of het verschil maakt

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:09

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:22

hoe bedoel je hoe is er in de oren gekeken?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:29

KindnessM schreef:
hoe bedoel je hoe is er in de oren gekeken?

Heeft hij gevoeld of echt gekeken met een instrument?

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:40

Ja dit is het precies! zal vanmiddag een filmpje maken en hem proberen erop te zetten.

Maar ik heb een vraag.

Wat zouden jullie doen. Alles proberen om te kijken of het helpt en er veel geld en tijd in steken. Of haar teruggeven en op zoek gaan naar een andere. Nu moet ik wel zeggen dat dit mijn paard voor Nhb deurne dus niet zomaar recreatief.

ik zou het graag willen horen van jullie want ik weet het echt even niet meer.