Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 18:05

Met kiezen ook vooral belangrijk dat ze boven en onder op de kaak zitten en dus kunnen malen op elkaar. Als ze hun broer niet hebben dan zijn ze ook vrij nutteloos of moet het paard helemaal rare beweging maken om wel te kunnen malen.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 18:41

Zo even weer bijgelezen na een paar dagen! Wat een heftige reacties hier op de verdoving. Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Die van mij (20 en 27) krijgen wanneer de tandarts komt juist een hoge dosis verdoving omdat ze er beide tegen gaan staan vechten en hun hoofd blijven weg trekken. Maar zijn ook allebei na een uurtje wel weer normaal.

Nu ze dan volgens mij ook officieel mee telt als “oudje” zal ik mijn andere paardje en Showtime zijn vriendinnetje (t is meer een getrouwd stel whahah) ook maar eens voorstellen!
Dit is Black Rose! Volgende maand (5 maart) word ze officieel 20! Rose is inmiddels bijna 3 jaar van mij en ondanks dat een 2e paard niet op de planning stond ben ik echt super gek op haar. Waar ik met Showtime vooral nog recreatief rijd doe ik met Rose nog wel echt actief dressuur trainen. En verder gaat mijn zusje graag op haar mee op buitenrit met mij en Showtime.

Afbeelding

En het stel samen

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:06

Wat een leuk paard is Roos :)

Nou de plug was er zelf al uitgekomen, sinds gisteren maakte hij ook weer meer proppen, de wond is aan het genezen maar dat heeft zijn tijd nodig, niet ontstoken gelukkig! Nu maakt hij volgens de dierenarts proppen omdat het voer in de wond/gat gaat zitten. Ik moet hem nu iedere dag met de tuinslang spoelen in zijn mond. Vanochtend voor het eerst gedaan, hij laat het gelukkig goed toe maar het is een hel om bij de laatste kies te kunnen komen, ik hoop maar dat er wat los is gekomen.. Daarna maakte hij wel nog steeds proppen naja, we kijken het maar aan, volgens de dierenarts kan het nog wel 1,5 maand duren...

Ik ga straks dus maar weer tophay halen, want dat was op en hij at eerder het hooi goed, maar nu dus minder dus dan kan ik hem weer drie soorten hooi aanbieden en kan hij kiezen wat hij makkelijker vind eten. Ga ook de SP maar weer iets ophogen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 11:45

Wel fijn dat je zo met de slang kunt spoelen!
Ik zie Kelly wel haar mond spoelen inde waterbak,dan komt er ook wel es wat fijn propjes uit :j

Documera, heerlijk de paarden zo in de wei met de blauwe lucht.
Hier vandaag ook eindelijk wat zon gezien *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:07

Hier ook wisselend zon, maar ook best wat wind, dus of het écht lekker is om Boon haar jas uit te doen ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:44

Ik heb idd ook Boon haar jas maar uitgedaan, het viel nog wel mee met de koude wind.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:22

Boon lekker zonder deken! :)

Zo tophay gehaald dat at hij wel normaal *\o/* hij viel er ook echt op aan, arm paard. Had de laatste twee pakken dus van de week maar weer terug om bij te halen, maar voor nu kan hij lekker knabbelen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 17:33

Wat lekker even in de blote kont.

Fijn zeg Somebitch!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:37

@Somebitch: fijn dat ie weer goed eet.

Ik heb nu ook een 'vreemde' baal hooi. De vorige rook niet bijzonder; niet echt lekker maar ook niet vies, was ook iets grover. Nu eentje die ruikt heerlijk, kort/fijn hooi, maar ook veel meer aarde/kluitjes er in.
En die komen uit hetzelfde pak-van-14 ??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 17:39

Dat is ook gek dubbelfun… hopelijk is het maar 1 baal, zo te lezen voer je kleine baaltjes?

mijn hooi wat ik had besteld was vrij lang helaas, in het begin toen z’n kies net getrokken was en de plug er nog in zat at hij dat goed, kwam er zelfs de weide voor af. Maar nu de plug eruit is denk ik dat het toch te langstengelig is gezien het tophay beter lukt.

Heeft iemand trouwens ervaring met havens senior crumbs? De korte weektijd van 2 minuten spreekt me wel aan. Ik zou het dan naast de SP willen geven.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 19:52

Somebitch schreef:
Heeft iemand trouwens ervaring met havens senior crumbs? De korte weektijd van 2 minuten spreekt me wel aan. Ik zou het dan naast de SP willen geven.

Ik heb dat hier een maand of 2 gevoerd vorig jaar. Is inderdaad heel erg snel klaar. Werd in het begin ook goed gegeten maar na die 2 maanden ineens niet meer, ookal roerde ik er vanalles doorheen.

Jammer, want was voor mij wel makkelijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 20:37

Jammer hè als ze besluiten dat iets niet lekker is.
Kelly krijgt altijd wiesencobs van Marstall met senioren slobberbrok van masters.
Maar de wiesencobs was op en mijn bestelling bij voervoorpaarden komt pas na het weekend.
Dus ik moest bij de welkoop nu fibernuggets halen en dat is bijna hetzelfde,maar toch vind ze dat minder lekker.
Ik ben van hooi afhankelijk van de boer waar ik sta,maar voor Kelly krijgt ze echt mooi hooi,heelfijn en kort,is dubbel gesneden denk ik voor het in pak kwam?
Zij kan dat mooi nog wat wegsabbelen :j

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:18

Heb je de plug wel gevonden Somebitch? Ik heb die van mijn paard in het bakje met de originele kies zitten.

Ik heb nu ook weer Marstall, was vandaag in Duitsland in de ruitersportzaak naar voer aan het kijken en kwam 2 Nederlanders tegen, poos samen naar geschikt voer gezocht en over onze paarden gekletst, was gezellig. Zij gingen ook op suiker en Stärke letten, die staan apart vermeld op een zak voer, maar moet je bij elkaar optellen om de echte hoeveelheid suiker te krijgen. Moet je maar net weten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Ja, zetmeel wordt in het lichaam omgezet naar 'suiker'.

Hier weer witte weilanden, een knapperige paddock en bevroren waterbakken.
Nu wel zon, maar volgens het weer in de loop van de dag weer sneeuwkansen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:50

Nee geen plug gevonden, de dierenarts dacht dat hij hem opgegeten heeft :=

Hier ook zon en koud, paddock bevroren en ik mocht nog even met de tuinslang in zijn mond, resultaat paard nat en ik nat...
En ook hier eind van de middag kans op sneeuw...

@Ellepel, o wat fijn dat jij heel kort hooi hebt.Dat is echt ideaal!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:54

Bij mij toen die plug ook niet gevonden dacht ik.

Hier gister mijn dame weer geschoren, ze genoot echt, oogjes half dicht en heeft geen pas verzet. Heel mooi glimmend onder vandaan gekomen. Al is ze wel weer een bijzonder kleurtje voor een Fries.
Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Ze lijkt wel een bruine fries zo haha, maar wat glimt ze mooi onder haar wintervacht! :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

Aparte kleur idd voor een fries maar wel lekker als ze daar zo van geniet.

Hier wordt de bak met equitop myoplast echt leeggelikt door Jippe. Hij vindt het erg lekker. Zit ook dus de pavo protein in. Maar als ik deze boost heb gehad (dus als beide op zijn) gaan ik toch over op de mijten sojaschroot. Ik had die dus echt gemist in mijn onderzoek maar is eigenlijk veel meer wat ik zocht. Maar deze boost nu kan geen kwaad denk ik.

Ook gemerkt dat het proppen maken toch echt aan het slikken moet liggen en niet gebit. In zijn stal maakt ie dus veel proppen. Daar krijgt hij zowel op de grond als in een hoger hangende bak zijn ruwvoer. Echter gister stond hij in een buitenbox met luik naar binnen (die boxen zijn bedoeld als parkeerplek als je je box wilt mesten bijv) en hij stond de halve haybar van stalgenoot leeg te vreten met exact hetzelfde voordroog erin. En geen enkele prop! Enig verschil: hij moest over een muurtje om een hap te pakken en stond met zijn kop dus hoger te eten. Dan kan het bijna niet aan het gebit liggen maar aan het slikken (slokdarmverlamming) en dus zwaartekracht werking oid. Ben nu aan het bedenken om een groot mazig voernet hoog op te hangen aan 4 hoeken vast, zodat hij daar kleine beetjes uit kan halen en dus ook hoger blijft staan met zijn hoofd om te eten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Sommige slokdarmpatienten doen het echt beter op een hoog hooinet. Die van mij gaat daar van hoesten. Ook al als ik haar te lang in de trailer heb, dus dat valt bij haar niet lekker helaas.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Doet me denken toen mijn DA kwam omdat Zembla proppen maakte, hij zei nog voor we naar de tanden gingen kijken dat het ook zo zou kunnen zijn dat het door zijn slokdarmvernauwing komt waardoor hij moeite zou kunnen hebben om te slikken. Maar dat bleek niet het geval te zijn gelukkig, had daar zelf nooit overnagedacht..

Wel fijn dat je mogelijk een oplossing hebt gevonden Zilfstar! :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

Dat sommige simpele oplossingen zo'n groot effect kunnen hebben! Maar je moet er maar net achter komen :)

Het valt mij vaak op dat Jasmijn altijd stevig/diep begint te hoesten als ze een stukje gedraafd heeft. Alsof er dan ook iets los schiet ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Slijm wat los komt door de inspanning?
Net als hoe dat bij ons werkt,denk ik?

Het is hier echt prachtig weer, wel koud,maar heerlijk de zon er bij.
Paarden vinden dit ook altijd heel lekker weer.
Ben heel benieuwd hoeveel sneeuw er vanavond gaat vallen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Daar ben ik idd ook benieuwd naar, ik hoorde 5 cm ??
Slijm door inspanning zou kunnen, het is iig ook zo weer over, maar komt wel uit haar tenen :)

Net hier de jassen maar uitgedaan, kunnen ze een beetje Vit-Z op doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:33

Pony bij de mijne op stal hoest soms ook wat los na inspanning.

Hier is het waterkoud, hebben wel lekker gewandeld, nu weer halsdeken op. Het sneeuwt hier nu, hopelijk geen bende morgenochtend.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Hier sneeuwt het ook, en flink ook. Er stond inderdaad een hele gure koude wind