[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:18

Jeetje wat apart om te zien.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:18

Als het goed is word dat hele vieze drab dus minder en zou buik schoon moeten blijven. We maken het nu steeds schoon.
Vliegen gaan er denk ik niet in, gaan immers ook de neus niet in en die staat stuk meer open dan het stoma. Maar dat gaan we vanzelf zien. (Vandaag trouwens vlieg gedood, kreng viel mijn Kya lastig O:) )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:20

mirjamalvaro schreef:
Als het goed is word dat hele vieze drab dus minder en zou buik schoon moeten blijven. We maken het nu steeds schoon.
Vliegen gaan er denk ik niet in, gaan immers ook de neus niet in en die staat stuk meer open dan het stoma. Maar dat gaan we vanzelf zien. (Vandaag trouwens vlieg gedood, kreng viel mijn Kya lastig O:) )

Zou het wel in de gaten houden. Bij konijnen zie je ook vaak dat ze eitjes leggen bij een vies achterste.
Nou is een paard geen konijn :P Maar het concept is hetzelfde.

mirjamalvaro

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:23

Doen we uiteraard heel goed in de gaten houden. :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:25

Maar darm heeft altijd peristaltische beweging, en die beweging gaat richting uitgang.
Logisch beredeneerd zouden dan eventuele eitjes die in stoma uitgang gelegd zouden worden, er uitval met de mest.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:26

tienus63 schreef:
Maar darm heeft altijd peristaltische beweging, en die beweging gaat richting uitgang.
Logisch beredeneerd zouden dan eventuele eitjes die in stoma uitgang gelegd zouden worden, er uitval met de mest.

In principe wel, daarom verwacht ik ook niet dat vliegen er echt in gaan.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:32

Gaat de stoma er zo blijven uitzien of moet er nog een deel van genezen oid? Puur voor de beeldvorming vind het wel best opvallen zo! Niet dat dat uitmaakt maar op de eerdere foto’s leek het bruiner zeg maar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:38

Het zal wel deze kleur blijven geloof ik.
De onderkant moet nog dichtgroeien, dat is het deel waar de hechtingen helaas niet bleven zitten.
Zal morgen foto maken van Kya helemaal met het stoma, dat geeft toch weer ander beeld dan zo ingezoomd. :P

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:42

O vandaar! Ik vond dat er wel heel geïrriteerd uit zien, maar dat groeit dan vanzelf dicht. Zeker met Mesitran!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:47

Ja in dat blauwe stuk moet het dus nog verder genezen. Nog dicht groeien.
Dat roze stukje daarboven, die bobbel. Dat is haar darm.
Afbeelding

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:40

Denk dat het zo inderdaad ook `erger ` lijkt omdat je echt erop ingezoomd hebt en het vanaf een beetje onder hebt gemaakt zodat je het goed kan zien.

Met Mesitran gaat het wel snel genezen hoor, de wonden. Mijn vader heeft jaren een wondzorg bedrijf gehad en heeft altijd samengewerkt met Mesitran, heb echt bizarre wonden dicht zien gaan. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:41

Op de huid onder de stoma kan je een laag sudocreme smeren zodat de huid minder last heeft van de inwerking van de slappe mest. Is hetzelfde spul als voor baby's met luieruitslag. Voor de wonden is mesitran inderdaad super spul.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:43

Onali schreef:
tienus63 schreef:
En ze heeft natuurlijk al een tijd geen gras gehad.
Misschien geeft het wel wat gasvorming.
Nattigheid en jonge sprietjes zijn natuurlijk de aanstichters van gaskoliek.

De kleur denk ik inderdaad dat het door het gras komt.

Ik denk dit.

Koude nachten, zon overdag.

Dat schreef ik een stuk terug ook al ...

Daarnaast is dit gras nu 'spannend' vanwege veel fructaan er in bij deze koude nachten en zon overdag.

Hooi is milder dan veel gras als de darmen nog niet helemaal gesetteld zijn. Sowieso moet je voerveranderingen altijd geleidelijk doen, zelfs bij gezonde paarden. De overgang naar gelijk langer op de wei was best erg groot vanuit zoveel weken kliniek.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:47

mirjamalvaro schreef:
tienus63 schreef:

In principe wel, daarom verwacht ik ook niet dat vliegen er echt in gaan.

Nee, maar je loopt denk wel kans op dat ze op/in de rand gaan zitten. Ook risico op innesteling kleinere insecten of eitjes leggen moet je goed in de gaten houden. Net als mogelijk teekjes.
Moet/kun je die rand rondom het gat ook schoonhouden?

Je zegt dat ze ongemakkelijk doet met mesten. Is dat niet gewoon pijnlijk, als de natte mest langs de wond komt? Bij jezelf zou het ook pijn doen als er iets in een open wond komt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:06

Ik zou er nu zelf niks opsmeren, dan maak je de hechtingen week en gaat de genezing minder snel. Zou het wel goed schoonhouden. Zodra de hechtingen eruit mogen kun je due wond behandelen. Bij mensen ontstaat dit door het te lang nat blijven van de huid.

Ik weet niet of het altijd al zo was, maar de huid lijkt van boven op de stoma te duwen? Onderaan is de darm dikker als aan de bovenkant lijkt het zo op de foto? Misschien zit daar de belemmering? Ik ben normaal gewend dat de darm overal even dik is en in het midden het gat zeg maar waar de ontlasting uit komt.

Krijgt ze nog de medicatie voor de ontlasting op gang te houden? Dunne ontlasting kan er ook juist op wijzen dat er een verstopping zit.

Ben al lange tijd een stille meelezer. Hoop dat alles goed komt. Vanuit mijn werk als verpleegkundige heb ik al vaker stoma's gezien en verzorgd bij mensen, bij een paard is dit natuurlijk anders.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 22:39

Even overal op proberen te reageren met moeie kop.

Euhhh volgens utrecht zag stoma op de foto er goed uit. Dus euhm weet niet darm dikker, dunner, ongelijk, echt geeeen idee, voor mij is het overal even dik. :o :')

Enige medicijn nu nog metacam 1x per dag. Verder niets meer. Maar mest kom er wel gewoon in grote hoeveelheden uit, dus denk niet dat er verstopping zit. Soms ook weer opeens mooiere ontlasting.

Hechtingen onder zijn al los (al vrij snel in utrecht gebeurd), doen we mesitran op.

Onder stoma moesten we vaseline smeren.

Die "rand" is er denk ik niet meer zo duidelijk als het goed genezen is.

Zoveel gras eet ze nou ook weer niet. Dat hooguit uurtje waarbij ze ook nog slaapt. Ze eet voornamelijk hooi. In de kliniek at ze ook veel gras btw, dus die overgang is helemaal niet zo groot.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:38

Vind het er op het filmpje netjes uitzien (ben stoma's gewend, werk in de zorg, niet bij paarden uiteraard :P ). Wondranden gaan nog meer terugtrekken, ziet er mooi uit.
Vind de mest er ook goed afkomen hoor. Zoals het er op het filmpje uitziet.
Het 'valt' er nu dus ook uit he. De weg is minder lang dan als het via de endeldarm gaat. Daar hoopt het ook eerst nog wat meer op. Waardoor je volgens mij meer mestbal krijgt.

Ze zal nu langzamerhand ook meer gevuld zijn haar hele darmstelsel denk ik. Dus wellicht dat het beeld wat ze nu heeft het normale beeld zal worden.

Als ze geen ongemak ervaart zal het toch goed zijn... hoop ik :(:) maar pfff wat zal je dan weer in zo'n stress golf komen :(:) :(:) daar gaat je nachtrust weer.

Hoop dat ze er morgen weer net zo fris bij staat :j :z

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:22

Nu de hier genoemde mogelijke oorzaken voor die dunne groene mest en het ongemak blijkbaar niet de redenen zijn, wat denk je zelf, en Utrecht, hoe het komt?

Lekker languit in de wei, ziet er relaxed uit. Ze zal ook nog steeds wel erg moe zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 01:24

Ik denk dat de mest gewoon wat irriteert momenteel. Alles is aan het genezen en waterige mest zal misschien bij een paard ook wat meer irriteren. Dat is best moeilijk na te gaan natuurlijk, maar bij de mens wel zo.
Alles moet genezen en kost tijd. Veel veranderen aan voer of steeds van alles toevoegen zal ook niet goed zijn.
Als de mest zo blijft, kan het misschien ene keer onderzocht worden. Voor mensen heb je bijv loperamide om het in te dikken, maar ik weet ook dat ik iets kan krijgen om de scherpte eruit te krijgen, als dat nodig was geweest. Kan wel van alles verzinnen wat je haar kan geven, maar zou toch voorzichtig zijn momenteel.

Hoeveel ervaring heeft Utrecht met stoma's bij paarden?? Kunnen zij niet eventueel met humane stoma verpleegkundige bijv eens overleggen??

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 06:36

Snap goed dat je hier zenuwachtig van word hoor. Het heeft al zo vaak tegen gezeten dat je ook gewoon het vertrouwen een beetje kwijt bent.

Toch denk ik dat het best aan het gras en hooi kan liggen. In Utrecht kreeg ze natuurlijk geknipt hooi dn dat is dan toch net weer anders. Daarnaast waren de weersomstandigheden anders dan nu ( zit weer wat groei in door warme dagen).
En ze ligt redelijk veel wat uiteraard ook effect kan hebben op haar darmen. Al met al zijn er best wel wat dingetjes anders en is haar lijf volop aan het genezen waardoor sommige dingen gewoon net even anders gaan dan ‘normaal’.

Probeer vertrouwen te houden. En wellicht kan je nog kijken naar iets homeopatisch om haar herstel wat te ondersteunen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:18

Volgens mij knipte TS heel liefdevol gras uit eigen wei om mee te nemen naar Utrecht.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:22

Respect voor wat je allemaal voor je paard doet +:)+

Ik ben als verpleegkundige ook veel mensen met stoma's gewend.
Dunne ontlasting (inclusief de zuren) die op de huid terecht komen zal de huid al gauw gaan irriteren, de huid kan dan kapot gaan en het wordt dan steeds pijnlijker elke keer als er weer (zure) ontlasting op komt. Bij paarden zal de zuurgraad waarschijnlijk wel wat anders zijn? Maar als ik denk aan de jonge veulens die ook wel eens dunne mest kregen en hun billen die na een paar dagen dan al kapot zijn en we moesten wassen en insmeren dan lijkt me dit toch wel een punt om in de gaten te houden, zeker als de mest nu nog zo dun is.
Als de huid rondom het stoma kapot gaat dan is dit toch wel echt pijnlijk. Het is geen slecht idee een menselijke stomaverpleegkundige te raadplegen.
Voor mensen kan je stomaproducten bv bestellen bij combicare en ze hebben ook een advieslijn en eigen stoma expert die op verzoek ook aan huis komt. Je hebt bv allerlei sprays en barrierecremes die je rondom het stoma op de (nog intacte) huid kan aanbrengen om deze te beschermen, deze vormen een soort dun beschermlaagje en zijn speciaal voor dit doel ontwikkeld.
Gezien veeartsen uiterst zeldzaam met dieren met (blijvende) stoma's te maken hebben denk ik zelfs dat je voor de betere adviezen wat betreft stomazorg (bij een paard is dit enkel de huidzorg dan) het het beste kan zoeken in de humane gezondheidszorg.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:56

Goede tip Manda, omdat de hechtingen onderaan het stoma het helaas niet gehouden hebben is dat echt een wond.
En daar zal de humane zorg vast wel goede oplossingen voor hebben.

Hopelijk wordt de mest snel iets minder dun dan zal het ook minder pijnlijk zijn vermoed/hoop ik.

lizy29Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:00

BloemBloem schreef:
Volgens mij knipte TS heel liefdevol gras uit eigen wei om mee te nemen naar Utrecht.

Klopt. Maar dat gras stond er onder andere omstandigheden en dat had dus weer een iets andere ‘samenstelling’

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:01

Bedenk ook dat er vocht uit ontlasting onttrekt als het in de endeldarm zit. Dit is nu weg. Vandaar dat het daardoor ook vochtiger kan zijn.

Mijn moeder heeft een stoma, haar ontlasting is ook dunner dan de 'normale' mens. En het vergt wat extra aandacht qua vaseline of sudocréme als de huid geïrriteerd is.

Niet dat je het moet laten (ik snap dat je alert bent), maar ik zou persoonlijk afwachten en kijken hoe het ontwikkeld.