PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:15

Onbegrijpelijk maar waar: toen hij dat grote gat in zijn bil net had opgelopen liep hij dus niet eens kreupel.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:26

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:28

Mac schreef:
Onbegrijpelijk maar waar: toen hij dat grote gat in zijn bil net had opgelopen liep hij dus niet eens kreupel.

De mijne heeft tot nu toe nog nooit een stap kreupel gelopen behalve toen hij zichzelf een schiefel had geschopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:32

Veel paarden zijn ook erg hard voor zichzelf, laten pas pijn zien als het echt niet meer gaat.

Die video is ook erg duidelijk wat betreft informatie.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 20:27

PSSM Awareness heeft wel meer goede filmpjes. De moeite waard om te kijken.

Zo ik het zag in mijn paarden (maar ook die van andere mensen) is dat een enkele plek met schade nog niet zo problematisch is, maar in de loop van de tijd komt er meer en meer spierschade en kunnen ze er niet meer voor compenseren.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:28

Oehlala schreef:
kreeg vandaag bericht dat Jazz blijkbaar ook drager is van PSSM, is dat een van jullie al bekend?

Wat is daar de bron van?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 21:15

Ik hoor dit niet voor het eerst maar ben ook wel benieuwd naar de bron?

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:43

Ben ook wel benieuwd inderdaad...

Eveline5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:16

@ Reneee op de Duitse FB pagina worden veel stambomen uitgewisseld en hieruit heb ik de volgende info: Jazz is tenminste n/P2. Het is geen wetenschappelijke bron maar of je die vindt...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:20

_Reneee schreef:
Oehlala schreef:
kreeg vandaag bericht dat Jazz blijkbaar ook drager is van PSSM, is dat een van jullie al bekend?

Wat is daar de bron van?

blijkt inderdaad een heel verhaal op Facebook over rond te gaan, maar heb nog geen officiële bron gevonden. Ik kan evt. de duitse tekst hier plakken als mensen dat willen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:15

Ik ben zeer benieuwd :D

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:48

Afbeelding

*\o/* *\o/*
(Dat betekent dat Vrouwke N/P2 en N/P1 is).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:55

Wat fijn dat je die je hebben overgeslagen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 13:28

Dat is wel heel fijn! n/P1 en n/P2 is meer dan genoeg.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:01

Fijn dat jullie daarvan vrij zijn gebleven!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:24

Kim_97 schreef:
[ [url=m/kFAxSX.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/* *\o/*
(Dat betekent dat Vrouwke N/P2 en N/P1 is).

Zo!! Gelukkig maar! Om dat er ook nog bij te hebben...

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:21

Eveline5 schreef:
@ Reneee op de Duitse FB pagina worden veel stambomen uitgewisseld en hieruit heb ik de volgende info: Jazz is tenminste n/P2. Het is geen wetenschappelijke bron maar of je die vindt...

Natuurlijk is het geen wetenschappelijke bron. Niets in dit topic is wetenschappelijk.

Om te beginnen is het belachelijk om dit soort roddels rond te strooien. Maar daarnaast, het heeft nul relevantie of Jazz al dan niet n/P2 was. Er bestaat namelijk geen enkel verband tussen PSSM2 of MFM en de variant P2. En dat is wél wetenschappelijk aangetoond.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:32

Ik dacht al
BigBen is al even niet komen binnen bulderen +:)+

Ik ga geloof ik even wat onderzoeksresultaten lezen en kom wel weer binnen kijken als we weer de kans krijgen elkaar te helpen ipv te verdedigen
Steek mijn energie liever in het functioneel krijgen en houden van mijn paard dan tegen een muur aan praten

( er zijn in De trouwens inmiddels stamboeken die maar al te graag meehelpen met research en dus samen werken of gaan werken met het CAG, over behulpzaam gesproken)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:57

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:02

En hier alvast een korte samenvatting:

Citaat:
Onderzoekers van de Michigan State University, University of California-Davis, University of Nebraska-Lincoln en Oregon State University evalueerden hoe vaak de P2, P3 en P4 varianten voorkomen bij Warmbloed en Arabische paarden die gediagnosticeerd zijn met myofibrillaire myopathie (MFM).

De varianten in MYOT (P2), FLNC (P3) en MYOZ3 (P4) die gebruikt worden voor commerciële tests (genotype) werden geanalyseerd in het laboratorium van de onderzoekers. We bepaalden hoe vaak de varianten voorkwamen in 30 gezonde endurance Arabieren en 54 warmbloedpaarden zonder afwijkingen in hun spierbiopten, vergeleken met 30 endurance Arabieren en 54 warmbloedpaarden met de diagnose PSSM2 of MFM op basis van veranderingen in hun spierbiopten. De veranderingen die we evalueerden in de spierbiopten waren de veranderingen die gebruikt werden om deze ziekten te ontdekken.

Wij vonden geen statistisch verband tussen één van de P-test varianten, of combinaties van P-test varianten, en de aanwezigheid van PSSM2 of MFM beschouwd als één diagnose, of wanneer PSSM2 of MFM afzonderlijk werden beschouwd. Gezonde controlepaarden hadden evenveel kans om een P2, P3 of P4 variant te bezitten als een paard met PSSM2 of MFM. Door toeval alleen al zal 29% van de warmbloedpaarden en 25% van de arabieren ten minste één P-variant hebben, ongeacht of ze een spierziekte hebben of niet.

We keken ook naar hoe vaak de P-varianten voorkwamen in openbaar beschikbare genetische databases van 205 paarden van een grote verscheidenheid aan rassen. We ontdekten dat de P-varianten veel voorkomende genetische varianten lijken te zijn bij paarden van veel verschillende rassen. We vonden dus geen bewijs dat de P-varianten zelf oorzakelijk of diagnostisch zijn voor een spierziekte bij het paard.

Het gebruik van de genetische P-variantentests in selectiebeslissingen, onderzoek vóór aankoop of diagnose van een myopathie werd niet ondersteund door de bevindingen in onze twee onderzoeksstudies.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 14-04-21 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:04

BigBen schreef:
Eveline5 schreef:

Natuurlijk is het geen wetenschappelijke bron. Niets in dit topic is wetenschappelijk.

Om te beginnen is het belachelijk om dit soort roddels rond te strooien. Maar daarnaast, het heeft nul relevantie of Jazz al dan niet n/P2 was. Er bestaat namelijk geen enkel verband tussen PSSM2 of MFM en de variant P2. En dat is wél wetenschappelijk aangetoond.

Ben ik het helemaal mee eens. Heb een Jazz te koop staan en dat werd mij ineens voor de voeten gegooid. Het zal wel zijn omdat ze in Dld nu volop vanuit de stamboeken aan het testen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 20:04

Ik denk dat juist de opmerkingen van BigBen erg bij kunnen dragen in dit topic.
Misschien zou het taalgebruik iets minder hard geformuleerd kunnen worden maar het geeft wel tegenwicht aan bepaalde zaken. Zoals de pssm2 test die absoluut niet betrouwbaar blijkt te zijn, mensen gooien daar wel hun geld en hoop tegenaan.
Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar ik zou geen valse hoop willen krijgen of juist een positieve uitslag die onterecht blijkt te zijn.
Ik zie zijn of haar reacties in ieder geval niet vanuit een verkeerd hart komen. Het is alleen soms niet wat je graag zou willen horen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:26

Of je zet Bigben in de foeilijst en je ziet de opmerkingen geeneens staan :P

AnnedB, in mijn geval was mijn merrie op utrecht pssm2 getest met spierbiopt en toen het testen in duitsland kon heb ik dat gelijk gedaan. En daar kwam de bevestiging ook. Dus hier een ervaring dubbel getest.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:41

Ik snap niet zo goed waarom hier nu iedere keer zo’n drukte gemaakt wordt over die PSSM 2 test. Nee die is nog niet gevalideerd en ja dat is jammer dat we daar nog op moeten wachten. Maar ondanks dat zijn er genoeg paarden getest waarbij de klachten matchen met de geteste vormen. Je ziet het vaak terugkomen in bepaalde bloedlijnen. Zoveel toeval bestaat niet naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 21:55

Ipsilonka, dat geloof ik zeker. :)

Ik zie nergens iemand drukte maken overigens.
Iedereen moet voor zichzelf de keuze maken om een test te laten doen die wel of niet wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd is.
Zelf hecht ik geen waarde aan de pssm2 test. A, omdat hij niet gevalideerd is en b, omdat als mijn paard symptomen heeft die matchen met pssm2, ik hem op een dieet zou zetten dat daar geschikt voor is.
Zie ik verbetering mooi meegenomen, geen verbetering kijk ik verder.
Maar nogmaals dat moet ieder voor zich weten.