[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:38

Ik vind het op hotspot lijken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:47

Jeuk kan komen door problemen met de nieren en/of lever Misschien een idee om die eens tijdelijk te ondersteunen ?

IngridM, nieren ondersteunen kan wel hoor. Lees eens over solidago ( guldenroede kruid) of b.v. blaas en nier compositum van de groene Os.
Laatst bijgewerkt door Maris op 26-09-16 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MeiaLuna

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:18

Ze staan 24/24 op de weide, de DA gaf al een spuitbtegen de jeuk welke dus niet blijkt te helpen...ook de antibiotica die we een week moesten geven helpt niet... Nu dus de speciale shampoo, welke ook niet werkt... de hogere dosis prascend zou echt wel dringend moeten beginnen werken want eens ze zover gaan schuren ( ze nemen zelfs de bovenkant vd paaltjes met schrikdraad...) dat ze door de huid gaan vreest de DA dat ze een ader raken en dat het byebye paardje is...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:22

Prascend heeft een week of 6 nodig voordat een verhoging echt effect heeft. Er zijn idd veel kleine stomme vliegjes die bijten maar ik vind dit een rare plek. Ik weet natuurlijk niet hoe je qua tijd zit maar flink koelen (coolpacks) helpt ook goed. En anders een krabpaal creëren. Er zijn schuurmatten voor paarden in de handel die geen haarbreuk en kapotte huid veroorzaken. Zijn te bestellen bij kramer

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:35

Maris schreef:
IngridM, nieren ondersteunen kan wel hoor. Lees eens over solidago ( guldenroede kruid) of b.v. blaas en nier compositum van de groene Os.

Bedankt voor de tip! Mochten het de nieren blijken te zijn ga ik hier zeker naar kijken!
Wat ik bedoelde is meer dat er geen medicatie is tegen nierfalen.
Maar ik ga dit opslaan bedankt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:28

Ik heb zelf goede ervaringen met Vetramil met jeukende wondjes. Dit is een honingzalf. En kan je bij de meeste dierenwinkels of bij je dierenarts halen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:22

Probeer eens Skin Calmin van Feral Horse - die hebben momenteel een actie: gratis Anti Itch shampoo bij een fles Anti Itch Lotion!
http://www.feralhorsecare.com/

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:14

Ik mag me hier helaas ook gaan melden. Kreeg van iemand de tip over dit topic.

Helaas nadat ik 'zomaar' had laten testen op ppid omdat de test nu gratis was er achter gekomen dag de mijne momenteel waarde 83,3 heeft en dus ppid.

Ergens zat er al wel iets in mijn achterhoofd dus desondanks de 'shock' toch blij dat ik het maar even heb laten testen voor de zekerheid en omdat de dierenarts er toch was voor enting/tanden.

Het is nu de bedoeling dat die op 1/4 prascend gaat en dat ik na 8 weken weer test om te checken of de waarde daalt.
Verder staat die 24/7 op de wei in de zomermaanden met hooi bijgevoerd. Winter 's nachts op stal.

Zijn er hier eigenlijk mensen met ervaringen als de pil maar 6 dagen per week toegediend wordt? We zijn met een dag in het weekend een beetje aan het stoeien omdat de staleigenaar in het weekend niet thuis is en ik 90km van stal kom te wonen en 1 dag in het weekend ga. Hebben we dus 1 day left waar we nog even mee moeten gaan puzzelen hoe of wat.

Ik zal het topic van de week eens doorspitten als ik meer tijd hebben. En mezelf uberhaupt meer verdiepen in ppid want ik had gehoopt dat denmijne het nooit zou krijgen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:21

@Queelens Ik denk dat je in het begin beter trouw elke dag die pil kan geven. Eens goed ingesteld, is 1 dag overslagen niet zo'n probleem denk ik. Ik heb er hier ééntje die ik om de dag een pil geef, gaat al een jaar prima. Het jaar voordien kreeg ze elke dag een pil. Ben dus blij dat het goed blijft gaan, want hier zitten er 2 aan die roze dope en dit spaart mij centjes :+

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:23

Ah dat is fijn te horen. Ik ben t/m december nog redelijk in de buurt van stal dus dan js het nog menselijk om 2x op en neer te rijden. Maar 90km enkeltje wordt al wat pittiger.

Ik moet morgen ook nog de pillen bestelen bij de da dus zal het hen in ieder geval ook nog vragen. Ik hoop dat die het er goed op gaat doen.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:48

Ook ik moet me melden :(
Vandaag te horen gekregen dat mijn pony ppid heeft..
Ik wil vanaf vandaag ook beginnen met Prascend.
Omdat mijn pony de afgelopen 10 jaar letterlijk mijn portemonnee heeft opgegeten hoorde ik met tranen in mijn ogen aan wat de prijs is van Prascend...
Zou het een idee zijn om met een halve tablet te beginnen? En dan met 6 weken prikken of hij goed is ingesteld.

Zijn er hier ook mensen die hun dier niet behandelen? En wat is dan het ziekteverloop? Is dat überhaupt een overweging?

Oja er schiet mij nog iets te binnen.
De waardes waar jullie het over hebben komen niet overheen met wat mijn dierenarts stuurde:

"de waarde is verhoogd (18 i.p.v. onder de 11) dit betekend dat hij te
veel ACTH aanmaakt en hierdoor meer kans loopt om bevangen te raken maar
ook een verminderde weerstand heeft. Het zal voor zijn gezondheid beter
zijn om hem te behandelen met prascend."

Zijn dit andere waarde als waar jullie het over hebben?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:00

Het is altijd raadzaam om rustig te beginnen met opbouwen van de prascend vanwege de mogelijke bijwerkingen en des te minder dat paard last heeft ook van de mogelijke bijwerkingen.

Wat soms ook nog kan schelen is diverse dierenartsen afbellen met wat hun prijzen zijn van de prascend dit kan soms per praktijk ook nog eens verschillen.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:05

Dank je marcella. De prijs bij mijn dap is 125 euro voor 60 tabletten. Voor zover ik online kon vergelijken is dat relatief goedkoop toch?

Maar hij is vanaf 2006 al 4x bevangen geweest, longontstekingen, hoefzweren, behandelingen voor headshacking syndrome, wekelijks ijzers kwijt en dan ben ik er nog niet... en als ik dan ook nog mijn gezin wil onderhouden is de bodem aardig in zicht...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:15

Als je trouwens OP lees staat dat opbouwen met een kwart bij een gewoon paard/pony en shetlander zelfs opbouwen met 1/8.

Zeker nette prijs betaal nu voor 160 tabletten 250 euro, maar doe er iets korter mee dan 1 jaar. Die van mij staat op halve tablet per dag.

Te snel testen na eerste test is naar mijn idee geldklopperij. Zou minimaal 3 t/m 6 maanden mee wachten ongeveer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:31

Rota, die waardes zijn dezelfde volgens mij. Enkel de eenheid waarin het uitgedrukt wordt, kan verschillend zijn. Hier in belgie krijgen we de resultaten in pg/ml als ik mij niet vergis, maar er is ook nog zoiets als pmol/ en nog wadde... :o
Hoe oud is je pony en hoe wordt hij gehouden ? Vaak valt met het juiste voer / dieet ook nog wel winst te boeken in geval van cushing.

Ik denk dat je gewoon de afweging moet maken of het financieel haalbaar is voor je om hem te behandelen. Is inderdaad een flinke hap uit het budget. Niemand kan echter voorspellen hoe het ziekteverloop gaat zijn.
Ik heb hier ééntje pas behandeld als ze symptomen kreeg. Ook al wist ik al meer dan een jaar dat de acth niet goed zat. Heb nu voor mezelf gesteld dat als ze het beide op de dosis die ze nu krijgen niet meer goed doen, het einde verhaal is. Verhogen doe ik niet meer. Maar tot nu toe nog steeds 2 blije eitjes in de wei :D

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:41

Rota schreef:
Ook ik moet me melden :(
Vandaag te horen gekregen dat mijn pony ppid heeft..
Ik wil vanaf vandaag ook beginnen met Prascend.
Omdat mijn pony de afgelopen 10 jaar letterlijk mijn portemonnee heeft opgegeten hoorde ik met tranen in mijn ogen aan wat de prijs is van Prascend...
Zou het een idee zijn om met een halve tablet te beginnen? En dan met 6 weken prikken of hij goed is ingesteld.

Zijn er hier ook mensen die hun dier niet behandelen? En wat is dan het ziekteverloop? Is dat überhaupt een overweging?

Oja er schiet mij nog iets te binnen.
De waardes waar jullie het over hebben komen niet overheen met wat mijn dierenarts stuurde:

"de waarde is verhoogd (18 i.p.v. onder de 11) dit betekend dat hij te
veel ACTH aanmaakt en hierdoor meer kans loopt om bevangen te raken maar
ook een verminderde weerstand heeft. Het zal voor zijn gezondheid beter
zijn om hem te behandelen met prascend."

Zijn dit andere waarde als waar jullie het over hebben?

Hoi kijk voor de waardes even naar de OP.
Ik zou beginnen met een 1/4 tablet en kijken hoe hij reageert. Bij onze grote D-pony werd een 1/2 tablet geadviseerd, maar dat ging niet goed. Hij staat nu ruim een jaar op een 1/4 tablet en dat gaat tot nu toe goed.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:36

Hoihoi, ik breek even in...

Ook ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn haflingermerrie Cushing heeft.... toch vind ik dit een lastige diagnose.... haar waarde was 57.

Nu heeft mijn merrie eczeem en om insecten te weren gebruikten wij regelmatig Neocidol. Neocidol is een pesticide. Nu ik op hormonen enz ga zoeken vind ik dat de werkzame stof in Neocidol de hormoonhuishouding flink overhoop zou gooien. (Ik wist dat het niet gezond was, maar de mate van jeuk is ook ongezond) Zou er voor mijn merrie dan nog hoop zijn? Misschien doe ik er goed aan om een ontgiftigingskuur te geven

Wat denken jullie?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 22:43

ik ben de laatste tijd ook meer aan het twijfelen geslagen... waarde was 67 , maar ze had net daarvoor in de trailer gestaan wat ze wel spannend vind...op het harde gelongeerd ivm kreupelheidonderzoek dus pijn. ik vraag me nu af of de waarde wellicht verhoogd is door de spanning. Kan nergens vinden wat die marges zijn wat betreft acth stijging door stress.

bergrijp me niet verkeerd als ze de prascend nodig heeft blijf ik het natuurlijk geven....maar op het moment neig ik om niet te geven en over een paar weken thuis te prikken. ze loopt nu na een week metacam en een ijzertje voor ook niet meer kreupel. ga vrijdag eens bellen met de dierenarts die haar onderzocht heeft. die was helaas op vakantie toen de uitslag er was.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 05:49

Ik heb gisteren besloten (na overleg met arts) om tijdelijk de medicatie even te verhogen. Ik merkte dat ze meer in zichzelf gekeerd raakte en dus ook ineens schrok van dingen. Daarnaast begon ze ook weer jeuk op haar lijf te krijgen. Buik schuren met name. En dat is een hele tijd weg geweest.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:36

omdat dit topic nog wel goed loopt en hier ook veel bevangen paarden zitten wil ik hier toch mijn vraag stellen.

even kort:
pony 28 jaar 8 jaar geleden flink bevangen geweest door vele suikers (mensen waar ze stond voerde haar alles wat uit de keuken kwam)
nu enkele weken terug vond ik ze wat stijf met draf niet, (andere zagen niks). gisteren weer hetzelfde (andere zagen wel iets als je goed keek). ik ken de pony al 20 jaar dus ik zie alle kleine veranderingen.
nu vanmorgen stok kreupel

heb de overbuurman al vaker gewaarschuwd geen appels in de wei te gooien(daar ging het jaren geleden ook mis). maar waarschuwingen mochten niet baten (vanmorgen waren ze niet thuis dus gaik vanavond weer heen om ze te bedanken om niet te luisteren) . NU: hoefbevangen.

gelijk uit de kudde gehaald en op kaal stuk gezet met water. maar wat nu ik kijk sowieso goed naar haar en vind het voor nu nog niet nodig om de DA te laten komen. (we zijn er op tijd bij en met even wat meer stap werk loopt ze iets beter (kunnen testen ivm overzetten andere wei).

maar ik twijfel wat nu voeren. strookbegrazing (weide zit nu weinig voeding in en is cm hoog ) of voordroog of droog hooi (het gewone hooi is van dit jaar en dus pas van het land af) voordroog is van vorig jaar.

het waait hier best flink (open vlaktes) wel of geen deken zodat ze warm kan blijven ook omdat ze nu minder eten krijgt.

wat zouden jullie doen en wat eventueel slim om bij te voeren slobber/brok etc
let op is dus wel al een behoorlijke oude pony die ik niet alleen op sober kan zetten ivm vitamines/mineralen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:44

Dan zou ik eerder voor het voordroog van vorig jaar gaan mits dit nog goed is eventueel even licht spoelen met water. Even helemaal geen gras en enkel voer wat onder de 10% suikers en zetmeel zit. Eventueel speedibeet voor extra ruwvoer vulling.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:20

ze krijgt sowieso geen ander voer als gras voorheen. nu dus niks. dacht zelf ook al aan dat van vorig jaar (dit is uiteraard nog goed).

speedibeet ga ik opzoeken. nog anders qua brok of pulp etc aanvullig? liefs verkrijgbaar bij de boerenbond ( zit zo snel niks in de buurt) en aangezien het om een oudere pony gaat wil ik dat ze nu niks te kort gaat komen ook gezien we de winter ingaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:25

Subli dieetmix, pavo 18+ of care 4 life.

En voor de rest zou olie ook kunnen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:07

Ik kan je helaas niet helpen met advies stalnollie.
Hè.. net met de dierenarts gebeld en die adviseerde juist mijn paard een hele tablet te geven en na 5 weken nogmaals te testen (in oktober is no gratis ppid test).. echter las ik dus vanmorgen hier bijvoorbeeld in de OP dat opbouwen raadzaam is en na tuim 8 weken te testen.
Laat mij nou net waarde hechten aan advies zoals hier buitenaf van mensen met ervaring en ook veel vertrouwen hebben in mijn dierenarts die zei geen bijwerkingen te verwachten en als het zo js ik hem alsnog snel terug kan zetten op een halve..

Verwarrend allemaal.. ik heb in ieder geval maar 30 pillen besteld en laat het nog even bezinken wat ik nu moet doen.

(Paard heeft momenteel een waarde van 83,3. Vorige week getest)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:32

Je kan,best echt wel Langzaam opbouwen. Ondanks dat het een klein pilletje is heeft het een,enorme werking. De hormoon huishouding wordt echt wel even overhoop gegooid door die medicatie.
Heb ook,wel eens een,zwaardere dosis gegeven en mijn merrie stopte met eten en werd mega depressief en in elkaar gekeerd. Eens terug naar de normale dosis leefde ze terug op