[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:06

Mijn merrie is IR en een eczemer .
Ik heb jarenlang van alles gedaan en geprobeerd !
Maar nu dit jaar gaat het goed doordat ik haar pas om 08.00 u buiten zet met deken gewoon in volle wei en rond 1600 u weer naar binnen .
In stal is deken af , ze eet daar heel wat hooi en haar bed is altijd schoon en voorzien van vers stro .
Ze krijgt 2 x daags balancer voer van VS 200 met wat hartog gras brok en wat lucerne ...
Ik gaf haar ook gluco balance bij 2 x daags vol schepje ...
Maar dat werkt niet meer . ( overigens een volle ongeopende pot in de aanbieding nu )
Maar indien ik concequent ben met haar deken is er geen echte jeuk ...
Enige nadeel haar deken schuurt t laatste stuk manen weg .. Bij de schoft nog manen maar net wat hoger op de hals geen manen meer ...

tiwi1969

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:21

Liever manen weg door de deken dan... zonder deken met jeuk raak je de manen ook kwijt en is voor je paard toch een stuk minder comfortabel.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:03

Hey :)
Ik krijg de mogelijkheid om een 4 jarig paard met een goede afstamming en super bewegingen voor heel weinig over te nemen, maar dit paard heeft een ernstige vorm van eczeem... Paard staat in het zuiden van Drenthe en daar woon ik ook en dat is zeker niet ideaal voor eczemers. Mijn ouders zeggen dat ik het niet moet doen maar snappen wel dat ik het wil omdat het gewoon een goed en leuk paard is. Ik twijfel ook echt verschrikkelijk aan de ene kant wil ik deze kans niet laten schieten maar aan de andere kant wil ik het ook niet omdat het paard nu al een ernstige vorm van eczeem heeft terwijl ze nog maar 4 is.

Wat zouden jullie doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:10

In elk geval gaan uitzoeken of het wel echt zomer eczeem is :j
ik heb vaker gehoord dat paarden na verhuizing van de jeuk af waren.

Hoe word er nu met de eczeem om gegaan, en ook dat stukje van het gras is erg belangrijk.

Ik woon in assen, dat is ook drenthe
maar appie heeft de mazzel dat hij op open veld staat,dus veel wind en ik kan hem van het gras houden wat ook invloed heeft.
En kun je het financieel doen, een eczemer kost wel wat extra geld, helemaal als er dekens kapot gaan.
misschien komt er nog wat bij aan dierenartskosten
En wat als het juist erger word....

Wel goed om daar over na te denken :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:14

En ik woonde vlakbij Assen, maar die van mij had er in het begin veel last van.
Wat belangrijk is om te weten nameless, wat doet de huidige eigenaar eraan? Toen ik mijn Fries kocht deden ze er niet zoveel aan, ze zat onder de korsten en bloed etc.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:15

Ik zeg niet bijvoorbaat om geen eczemer te kopen, maar je moet je wel realiseren dat het wel wat extra inzet van je vraagt om je paard jeukvrij te houden. Zeker in het begin als je misschien nog moet uitvinden wat voor jouw paard het beste werkt.

Heb je het werk en de extra kosten ervoor over en is dit verder jouw droompaard dan zeg ik doen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:19

Ff vergeten…een eczemer moet je in ieder geval niet voor het volle pond kopen :D

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:21

@ ellepel

Het is wel zomereczeem, paard heeft er sinds haar 2e last vanvan. Ze stond eerst onder de deken maar die werd steeds gesloopt en nu staat ze zonder deken, sneu voor het dier want dan heeft ze nog meer jeuk. Ze staat overdag op het land en 's avonds op stal. er staan wel veel bomen.

Ik had ook wat gelezen over inenten en dat zal het verminderen, maarja wie zegt dat dat helpt. Als ik haar zal kopen zet ik onder zo'n rambo itch deken (ben de naam kwijt) Maar ben bang dat dit niet genoeg is. Mijn ouders hebben eerder een paard met zomereczeem gehad en willen dit niet weer wat ik overigens wel snap.

Kinke schreef:
Ff vergeten…een eczemer moet je in ieder geval niet voor het volle pond kopen :D

Kan het paard voor 700 overnemen, daarom twijfel ik ook zo, de eigenaar heeft er veel aangedaan maar heeft de deken er nu afgehaalt, hij heeft allerlei middeltjes en smeersels geprobeerd.

Kinke schreef:
En ik woonde vlakbij Assen, maar die van mij had er in het begin veel last van.
Wat belangrijk is om te weten nameless, wat doet de huidige eigenaar eraan? Toen ik mijn Fries kocht deden ze er niet zoveel aan, ze zat onder de korsten en bloed etc.

Is het nu wel verbeterd? Zo ja wat heb jij dan geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-06-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten samengevoegd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:54

Ze leeft inmiddels niet meer, maar bij haar is het sterk verbeterd. Ze kreeg maar heel beperkt gras, verder ouderwets hooi (dus geen kuil), 24/7 een eczeemdeken (dus ook op stal), geen krachtvoer en snoepjes. Naar mate het seizoen vorderde kreeg ze wel meer jeuk, maar het was goed onder controle te houden. Behalve de eczeemdeken spoot ik haar benen, uier, navel en soms ook haar hoofd in met anti-vlieg. 's avonds stond ze op stal. In het begin heb ik ook van alles geprobeerd, inclusief de injectie, welke niet hielp en de kans is groot dat ze daardoor hoefbevangen werd.
Lekker baasje…kriebelen bij m'n navel…. :D

Afbeelding

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:14

@ kinke

Dat het zo verbeterd is geeft mij wel weer wat hoop dat het dus wel te verbeteren is, eigenaar zei dat het alleen maar erger zou worden. Ja die bijwerking van die injectie had ik ook gelezen en op hoefbevangenheid zit ik niet te wachten.. Ik denk er nog even een nachtje over wat ik ga doen. Dankjewel voor je reactie :) (de rest ook voor hun reacties)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:27

Het is gewoon erg lastig, en sommige paarden hebben het zo erg dat je je kunt afvragen of het nog paardwaardig is om ze te laten leven. Heb je geen foto van het paard? Ik ben wel benieuwd in welke mate het dier last heeft.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 10:45

Hoi, ik heb mijn Shetlander inmiddels al sinds het warmere weer dag en nacht onder zijn deken, maar hij komt maar niet door zijn winter vacht heen. Alles buiten de deken is al zomervacht en onder de deken is hij echt nog een pluizebol ( Op zijn rug gelukkig niet meer) maar is dit normaal voor een Shetlander onder een deken? En zijn er ook middeltjes die het verharen bevorderen? Ik probeer hem zelf zoveel mogelijk dagelijks te borstelen. Ook om zijn vlecht er opnieuw in te doen want zijn manen worden zo dun onder de deken omdat ze langer dan zijn hals zijn.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:06

Kinke schreef:
Het is gewoon erg lastig, en sommige paarden hebben het zo erg dat je je kunt afvragen of het nog paardwaardig is om ze te laten leven. Heb je geen foto van het paard? Ik ben wel benieuwd in welke mate het dier last heeft.

Nee die heb ik helaas niet het paard staat namelijk niet te koop omdat ze zo niet verkocht kan worden, maar het zit over haar hele lichaam overal kale plekjes en bultjes, nog niet tot bloedens toe open geschuurd. De eigenaar zegt ook dat ik dit eigenlijk niet moet willen omdat het toch niet verbeterd. Waarschijnlijk gaat ze over een maand weg, of de kant van de zee op of naar de slacht.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:15

nameless schreef:
@ ellepel

Het is wel zomereczeem, paard heeft er sinds haar 2e last vanvan. Ze stond eerst onder de deken maar die werd steeds gesloopt en nu staat ze zonder deken, sneu voor het dier want dan heeft ze nog meer jeuk. Ze staat overdag op het land en 's avonds op stal. er staan wel veel bomen.

Ik had ook wat gelezen over inenten en dat zal het verminderen, maarja wie zegt dat dat helpt. Als ik haar zal kopen zet ik onder zo'n rambo itch deken (ben de naam kwijt) Maar ben bang dat dit niet genoeg is. Mijn ouders hebben eerder een paard met zomereczeem gehad en willen dit niet weer wat ik overigens wel snap.

Jammer da tje ouders zo'n snel vooroordeel hebben.
Want ik denk met de juiste middelen je een paard een goed paard waardig leven kan bieden.
Mijn oudje wel 20 jaar, heb haar al 10 jaar intussen. En elke jaar komen we een stapje verder.
Ik weet waar de problemen liggen, en je probeert ea en elke jaar word je wijzer.
Ze heeft gewoon 90% van de tijd geen jeuk. En ja die 10 %. Sommige paarden hebben het slechter.
Misschien wel geen jeuk. Maar hele dagen op stal bv.
Mijn dame staat 24/7 buiten. Het kan wel degelijk als je er 100% voor gaat.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:16

Fennadev schreef:
Hoi, ik heb mijn Shetlander inmiddels al sinds het warmere weer dag en nacht onder zijn deken, maar hij komt maar niet door zijn winter vacht heen. Alles buiten de deken is al zomervacht en onder de deken is hij echt nog een pluizebol ( Op zijn rug gelukkig niet meer) maar is dit normaal voor een Shetlander onder een deken? En zijn er ook middeltjes die het verharen bevorderen? Ik probeer hem zelf zoveel mogelijk dagelijks te borstelen. Ook om zijn vlecht er opnieuw in te doen want zijn manen worden zo dun onder de deken omdat ze langer dan zijn hals zijn.

Is er niet de mogelijkheid om te scheren? Deze warmte met een dikke vacht is echt niet tof voor de pony.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:27

@ marjo89
Ja vind ik ook wel, maar ik kan geen paard kopen zonder hun toestemming, ik ga vanmiddag even naar het paard om te kijken hoe erg het is en dan zal ik wel een besluit nemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:33

Maar het paard heeft nu geen eczeemdeken op nameless? Probeer anders ff een foto te maken vanmiddag :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:36

Ik Zou nooit een paard kopen waarvan je al weet dat het erge eczeem is heeft ...
Het is dat t bij mijn merrie kwam toen ik haar al langer had anders had ik haar met de kennis die ik nu heb niet gekocht ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:39

Fennadev schreef:

Bij ons ook nog veel winterhaar hoor, en ook de shet zit er nog half in
komt omdat het best lang zo fris is geweest.
kijk anders even bij voeding daar staan wel topics over verharen en voeding,staan vast wel tips in :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 12:40

Onze pony (toen verzorgpony) had etterende open wonden... elke zomer.
Smeerseltjes probeerde de eigenaar soms maar dat hielp niet echt.

Hij was eerst zeer sceptisch over een deken (en dat zag er toch niet uit in het landschap!).
Maar toen pony voor het eerst geen wonden kreeg op de plaatsen waar de deken haar beschermde, was hij toch wel overtuigd.

Sneu voor hem dat de wandelaars die voor bij kwamen de dierenbescherming gingen bellen (want het was erg warm en dat paard had de winterdeken nog op) >;)

Tot wij een paar weken op vakantie waren... merrie onverwachts een veulen kreeg... bevallen met deken en al om, geen enkel probleem, deken nog heel... toen hadden ze de deken maar af gedaan want anders zou het veulen niet kunnen drinken.
Arme merrie... toen wij terug kwamen weer alle manen en staart er af, grote open wonden :\

Nu is deze pony al weer jaren van ons, en stallen we haar ook alweer een jaar of 5 ergens anders. Met deken en hoofdkap op heeft ze eigenlijk nooit meer wondjes. Hoogstens een kaal plekje of een borstelige staart.

De deken doen we heel vroeg om in het seizoen. Soms scheren we haar daarvoor uit haar wintervacht. Ze heeft de deken + kap ook echt 24/7 op. Op/af gaan doen heeft ze waarschijnlijk meer last van, aangezien het een merrie is die graag op zichzelf is.
Onze merrie heeft wel meer last van jeuk naar het einde van het seizoen. Maar valt goed onder controle te houden met vettig spul smeren (babyolie, uiercréme) en eens per 1 tot 2 weken wassen met zt shampoo. Na het wassen mag ze zich dan droog rollen in de rijbak. Geniet ze ontzettend van :D Rolt een keer of 4 zonder deken, en komt dan terug omdat ik het zand er af moet borstelen en ze haar deken weer wilt :P

@Fennadev: ik zou de pony gewoon (laten) scheren! Zomervacht trekt wel weer bij en zo dik in het haar is ook niks. En wellicht een cushing test?

@nameless: ik wil maar zeggen, onze eczemer heeft wellicht ook een ernstige vorm, maar preventie (voorkómen dat ze gestoken wordt en voorkómen dat ze te dik word of teveel gras eet) helpt enorm! Mooi vol zijn haar manen en staart aan het einde van het seizoen niet meer, maar ze heeft mi wel een heel paardwaardig bestaan :)

Als je rekening houd met extra kosten en extra verzorging, en zéker niet te veel betaalt en niet met het paard gaat fokken... dan zie ik geen probleem om het te proberen.
Want geld kost het, dat is zeker. Wellicht wil je toch nog product X of Y proberen... en zal je deken een keer sneuvelen, wil je een reserve hebben... koop je speciaal voer, wil je je paard misschien het jaar rond op hooi hebben... stel dat je desensibilisatie olv een da wilt proberen... :$

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:03

nameless schreef:
Kinke schreef:

Nee die heb ik helaas niet het paard staat namelijk niet te koop omdat ze zo niet verkocht kan worden, maar het zit over haar hele lichaam overal kale plekjes en bultjes, nog niet tot bloedens toe open geschuurd. De eigenaar zegt ook dat ik dit eigenlijk niet moet willen omdat het toch niet verbeterd. Waarschijnlijk gaat ze over een maand weg, of de kant van de zee op of naar de slacht.

Verplaatsen naar de kust is ook niet altijd een oplossing. Mijn paard staat achter de duinen, dus ze kan bijna niet dichter bij zee. Maar helaas toch eczeem.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 14:05

Iemand hier ervaring met z itch. Is via dierenarts te krijgen. En zit iets van permitrine of zoiets in

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:43

Dankjewel voor alle reacties!!
Ik ben vandaag even bij het paard wezen kijken en de staart is wel het ergst de staartwortel is helemaal kaal, voor de rest wat kale plekjes op haar ruggengraat. Het paard is 4 en nog niet zadelmak. Hebben jullie paarden ook last tijdens het rijden? En tijdens wedstrijden? Want daar stikt het soms van de warmte en vliegjes. Ik lees vooral veel over Derfen lotion, hebben jullie hier ervaring mee? Ook las ik over een inenting genaamd insol dermatophyton, kennen jullie dit? Haha sorry voor alle vragen :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 15:48

die enting is een enting tegen ringworm. Dit is dus ook de enting waar ze hoefbevangen van kunnen raken. Het paard heeft kale plekjes op de ruggengraat? Niet in de manen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 16:24

Injectie waar ze hoefbevangen kunnen raken is met Dexametason en corticosteroïde. Dit zijn hormooninjecties, ik heb dat 1 keer gedaan bij mijn paard (Dexa), niet bevangen geworden maar wel een dikke rand in haar hoef. Dat was dus 1x maar nooit weer.

Insol is tegen schimmel/ringworm en is soms werkzaam tegen ZE maar lang niet bij alle paarden, voorzover ik weet is daar geen risico voor bevangenheid, maar dat kan je het beste even met je DA overleggen.

Een goede deken, op tijd op stal zetten en smeren met een jeukstillend middel is vaak het beste recept. Verder opletten met voeding vooral suikers en niet te dik laten worden.

Derfen bevalt mij over het algemeen heel goed al is het soms niet afdoende en zeker bij een paard met al zo ver gevorderd eczeem zou ik eerst even, in overleg met de DA, een crème net hydrocortison gebruiken zodat de huid snel geneest en je deken heel blijft.