[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:32

Bloed is afgenomen vanmiddag. Hopelijk is de uitslag er vrijdag.
Arts vond het vreemd dat hij nog zo laat in het jaar HB was geworden. Vrijdag gaat hij naar de kliniek voor x-foto's en beslag. Hangt af van in hoeverre er een kanteling is. De pijnstillers mag ik verdubbelen tot dan. Nu maar hopen dat hij geen last van zijn maag krijgt.

Hebben jullie nog een tip voor een maagbeschermer? Ik denk zelf aan lijnzaad of vlozaadvezels maar ik weet niet of dat afdoende is?
Of weet iemand nog een goedkoop adres voor Gastrogard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:44

bietenpulp werkt heel goed tegen een maagzweer.En helpt een maagzweer voorkomen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:47

Waar zit hem dat dan in bij bietenpulp?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:54

de pectine,vezels en het calciumgehalte.Over het algemeen is calciumrijk voer goed om maagzweren te voorkomen en te genezen.Het calcium brengt het zuurgehalte omlaag.En goed ruwvoer ook niet te vergeten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:58

Oké, en dan de Speedibeet van Pavo? Of is dat ook om aan te komen? want dat heeft hij (nog) niet nodig. Ik zal morgen eens kijken of ik dat in de buurt kan krijgen.

edit: hij krijgt alleen hooi en gewelde wiesencobs of Gruenmash om zijn supplementen door heen te doen (magnesium).
Laatst bijgewerkt door singasong op 23-12-13 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:01

die van Pavo is prima....bietenpulp zet wel aan.Maar pijnstillers en op de lijn letten is niet zo een goede combi :+

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:02

Hoezo niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:09

mijn paard heeft IR en cushing,staat dus altijd op weinig eten,zowel ruwvoer en voer(krachtvoer is het niet)Twee jaar geleden had hij een blessure die echt erg was.Stond met een achterbeen omhoog.
Normaal geef ik dit even de tijd,nu gaf ik but.Hij kreeg erg snel last van zijn maag.
Omdat hij dus erg beperkt hooi krijgt.Iedere drie uur een pluk.
Bij pijnstillers,vooral onstekingsremmers,is het eigelijk gewenst dat ze de hele dag door kunnen knabbelen.Dat gaat dus vaak niet als het HB betreft,en het paard ook nogeens niet te dun is.

De maagzweer van mijn paard was snel weer weg bij ieder uur wat hooi geven.Gelukkig ben ik gewoon thuis,dus kan dat. :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:43

Dat vind ik dan op zich wel dubieus, dat die bietenpulp een dikmaker is maar er wel weinig suiker en zetmeel in zit. Wat zorgt er dan voor dat dit 'aanzet'?
Hij krijgt de pijnstiller die eigenlijk niet mag. Dacht trouwens altijd dat dit ook bloedverdunners waren maar dat blijkt niet zo te zijn :o?
Verder krijgt hij nier- en leverondersteuning en Podocomplex.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:51

het bestaat bijna alleen maar uit zeer goed verteerbare vezels ,beter dan hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 09:59

pijnstiller die eigenlijk niet mag? Word nu toch wel benieuwd welke dat dan is eigenlijk...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:01

Nammie schreef:

Het onderstaande stuk ff gekopieerd van de voedingswijzer

Vezels
Vezels zijn koolhydraten die niet verteerd kunnen worden door de lichaamseigen enzymen van het paard. Er zijn verschillende soorten vezels zoals cellulose, hemicellulose, pectine en fructaan. Cellulose en hemicellulose komen over het algemeen uit weidegras, pectine uit bietenpulp en luzerne en fructaan komen voor in grassen.

Vezels worden in de dikke darm verteerd door bacteriën, waardoor vluchtige vetzuren ontstaan, die als energiebron fungeren. De vluchtige vetzuren worden door de blinde darm en dikke darm geabsorbeerd, waarna ze omgezet kunnen worden in energie of vet.

Vezels zijn langzaam verteerbaar. Ze geven het paard continue energie die gebruikt kan worden over een lagere periode. Echter, niet alle vezels kunnen effectief worden gefermenteerd, waardoor de algehele verteerbaarheid verminderd. Bijvoorbeeld cellulose is meestal slechts 40% verteerbaar, hemicellulose 50% verteerbaar, en lignine is helemaal niet verteerbaar. In tegenstelling tot pectine en fructanen die gemakkelijker verteerbaar zijn.

De bacterieflora in de darmen van een paard is gevoelig voor veranderingen, daarom is een continue stroom van vezelrijke voeding belangrijk voor de darmgezondheid. - See more at: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... R1FJv.dpuf
Laatst bijgewerkt door Nammie op 24-12-13 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:02

ohjajoh6 schreef:
pijnstiller die eigenlijk niet mag? Word nu toch wel benieuwd welke dat dan is eigenlijk...

Buut?
of bute , hoe schrijf je het eigenlijk???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:20

waarom mag die niet dan?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:26

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:29

Nammie schreef:

Dan zou je toch zeggen dat het geen 'dikmaker' is? Of heeft het 'dikmaken' dan weer te maken met het niet goed functioneren van de darmen?

Ohjajoh, pro-dynam

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:35

Vezels worden langzaam omgezet in energie of vet.
Door het langzame omzetten is er een continu stroom aan energie en vet , maar een paard beweegt geen 24 uur per dag , dus zal het dan vooral omgezet worden in vet , en tijdens bewegen in energie.
En doordat bietenpulp voornamelijk uit pectine bestaat[veel meer dan bv hooi , en krachtvoer bevat al helemaal weinig pectine] is het ook nog zeer makkelijk verteerbaar.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:39

Pro-dynam is phenilbutazol , is bute...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:43

Bietenpulp is niet per definitie een dikmaker, tenzij je er véél van geeft.Ik geloof ook dat Pavo aanbeveelt om niet meer dan 500 gr per dag te geven. Wat je ook kunt doen is iets minder hooi geven als je BP bijvoert.
Ik geef mijn paarden niet meer dan 200 gram per dag ( verdeeld in 2 voerbeurten) , maar dat zijn dieren van 1.70-1.80m en met de Balancer erin doen ze het er prima op.

Pro-Dynam is een merknaam, het is gewoon buut (phenylbutazone)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:51

Nammie schreef:
Vezels worden langzaam omgezet in energie of vet.
Door het langzame omzetten is er een continu stroom aan energie en vet , maar een paard beweegt geen 24 uur per dag , dus zal het dan vooral omgezet worden in vet , en tijdens bewegen in energie.
En doordat bietenpulp voornamelijk uit pectine bestaat[veel meer dan bv hooi , en krachtvoer bevat al helemaal weinig pectine] is het ook nog zeer makkelijk verteerbaar.

Ik snap het ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:51

Nammie schreef:
Pro-dynam is phenilbutazol , is bute...

Klopt helemaal!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:53

geerke schreef:
die van Pavo is prima....bietenpulp zet wel aan.Maar pijnstillers en op de lijn letten is niet zo een goede combi :+

De PAVO Speedibeet is wel ontsuikert dus bevat minder suiker dan normale bieten zouden bevatten. Er zit 5 % suiker in en wordt daarom ook aanbevolen voor HB paarden e.d.

Normale suikerbieten bevatten meer suikers en dan komt je paard dus sneller aan.
(Pectine zit bijvoorbeeld ook in Pronuctrin een product speciaal voor paarden met maagproblemen /maagzweren.)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:57

Mijn Vlekje gaat super! Paar weken geleden kon je nog echt de ribben tellen. Nu voel ik ze niet meer.
Ik heb helaas het hooi voor haar afgeschaft. Ze kreeg het niet meer weg, maakte proppen en verslikte zich erin. Overdag op de wei krijgen ze allemaal hooi bijgevoerd en dan eet ze wel een paar hapjes, maar meestal loopt ze er bij weg en gaat wat grasjes knabbelen.
Als vervanger krijgt ze nu Wiesenflakes en luzerne (alleen laat ze de harde stukjes van de luzerne liggen). Daarnaast krijgt ze de Sixteen Plus Mix van Dodson & Horrel.
Als laatste voor de nacht krijgt ze een halve schep Kwikbeet (zelfde als Speedibeet), halve schep Wiesenflakes, halve schep luzerne en halve schep Slobber. Lekker goed geweekt en dat gaat er in als koek!
Ze staat nog steeds op 1/4 pil. Ze is alert en vrolijk, al is ze wel wat assertiever naar de andere paarden (lees: ze laat zich niet meer op de kop zitten en gilt en mept wat sneller, hahaha).
Haar vacht is nog steeds wollig, maar gelukkig niet zo lang.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:11

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:27

interessant, direct naar mezelf doorgemaild voor mijn verzameling ;-)