Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:33

Jet schreef:
Jeetje, dat is echt zuur, zo kort nog maar. Gelukkig ben je wel gaan zoeken naar een oorzaak, niet iedereen doet dat als een paard niet voldoet aan wat je ermee wil...

In eerste instantie wilde ik na een paar dagen al dat de handelaar haar terug nam maar hij weigerde mee te werken. Ik moest maar niet zo snel opgeven. Toen heb ik voor t welzijn van t paard gekozen en ben gaan dokteren. Tussendoor heeft ze nog een koliekje gehad en een allergische reactie ergens op waardoor ik een aantal weken niets kon. Al met al dus nu 6 maanden verder en duidelijkheid.

tiwi1969

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:21

Abercrombie, hoe gaat het nu?
Ook al heb je haar nog maar kort, zo'n afscheid is niet niks!

Een vraagje aan allen, hoe doen jullie het met jullie paarden met longeren?

Ik ben zelf niet zo van bijzetten, gewoon op 4 benen rond laten gaan geeft meestal voldoende ontspanning dat ze zelf haar rug gaat gebruiken en de ontspanning naar beneden opzoekt.

Nu moest ik van de DA stappen en later longeren met een concord leader, of iets dat daar op lijkt. Een concord leader was aanwezig op stal en heb ik in het begin geprobeerd, maar wat wordt mijn paard daar sacherijnig van. Op een gegeven moment zag ik zelfs de onderkant van haar achterhoeven. Daar ben ik mee gestopt.

Inmiddels is ze rad en mag ik het werk opbouwen, maar mijn zadel past voor geen meter meer.
Mevrouw is denk in nog wat gegroeid in de breedte qua botten, maar de bespiering is afgenomen en ze is een behoorlijke vetlaag kwijt.
Zadel zakt achterover.

Middels longeren hoop ik de spieren weer wat terug te krijgen en nu heb ik een FRA longeerhulp gekocht om haar rond te houden tijdens het longeren, maar ook daarvan wordt ze echt niet vrolijk, gespannen en verzet zich hevig tegen de druk door haar hals sterk te maken en te proberen haar rug weg te drukken.
Toen ik het on-ding eraf haalde zag je haar ontspannen en liep ze beter dan met. Rug soepel en stapte veel ruimer.

Over 1,5week komt de zadelmaakster om te zien of ze nog iets kan aanpassen zodat mijn zadel weer te gebruiken is of dat ik toch voor een nieuwe moet gaan.
Liever wil ik nu geen nieuwe omdat ze nog zo jong is en ik bang ben dat ik dan over 2 jaar weer een nieuw zadel nodig heb.
Ik hoop dat ik er in de tussentijd nog iets van spieren op terug krijg zodat mijn zadel misschien nog bruikbaar is.

Wat gebruiken jullie wel of juist niet met longeren?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:53

Of longeren met niets of eventueel met een chambon. Dan kunnen ze wel lang en laag, met het neusje eruit ( als je de chambon lang genoeg zet), maar met de chambon komen ze die alleen tegen als ze hun hoofd echt teveel omhoog doen.
Ik moest van de DA longeren met een gogue, maar kreeg toen op internet het advies van de chambon en heb die in die tijd veel gebruikt. Momenteel longeer ik al maanden niet meer omdat we geen goede longeerbak hebben en we in de rijbakken niet mogen longeren :( .
Als ze niet lang en laag kunnen met het neusje eruit, kunnen ze nooit hun rug ontspannen en "opbollen". Ik ben ook geen voorstander van een longeerhulp. Bij mijn vorige paard heb ik hem wel gebruikt, maar ze kreeg steeds van die snokken in haar mondhoeken als ik hem aan het bit vastmaakte, die werd daar niet vrolijker van. Heb nog wel eens gelezen dat het beter is als je hem aan een halster vastzet, dan allebei kanten aan het middelste ringetje onder de kin/keelgang. Het andere nadeel vind ik dat je druk bij de schoft krijgt, waardoor je paard alsnog zijn rug niet los kan/wil laten...

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:11

Merrie staat in de wei ze wordt niet meer gereden. Nu de verzekering afwachten.

Heb overwogen te proberen of ze drachtig kan worden maar ik heb geen plek voor een drachtige merrie helaas.

Knofje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:25

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:11

tiwi1969 schreef:
Abercrombie, hoe gaat het nu?
Ook al heb je haar nog maar kort, zo'n afscheid is niet niks!

Een vraagje aan allen, hoe doen jullie het met jullie paarden met longeren?

Ik ben zelf niet zo van bijzetten, gewoon op 4 benen rond laten gaan geeft meestal voldoende ontspanning dat ze zelf haar rug gaat gebruiken en de ontspanning naar beneden opzoekt.

Nu moest ik van de DA stappen en later longeren met een concord leader, of iets dat daar op lijkt. Een concord leader was aanwezig op stal en heb ik in het begin geprobeerd, maar wat wordt mijn paard daar sacherijnig van. Op een gegeven moment zag ik zelfs de onderkant van haar achterhoeven. Daar ben ik mee gestopt.

Inmiddels is ze rad en mag ik het werk opbouwen, maar mijn zadel past voor geen meter meer.
Mevrouw is denk in nog wat gegroeid in de breedte qua botten, maar de bespiering is afgenomen en ze is een behoorlijke vetlaag kwijt.
Zadel zakt achterover.

Middels longeren hoop ik de spieren weer wat terug te krijgen en nu heb ik een FRA longeerhulp gekocht om haar rond te houden tijdens het longeren, maar ook daarvan wordt ze echt niet vrolijk, gespannen en verzet zich hevig tegen de druk door haar hals sterk te maken en te proberen haar rug weg te drukken.
Toen ik het on-ding eraf haalde zag je haar ontspannen en liep ze beter dan met. Rug soepel en stapte veel ruimer.

Over 1,5week komt de zadelmaakster om te zien of ze nog iets kan aanpassen zodat mijn zadel weer te gebruiken is of dat ik toch voor een nieuwe moet gaan.
Liever wil ik nu geen nieuwe omdat ze nog zo jong is en ik bang ben dat ik dan over 2 jaar weer een nieuw zadel nodig heb.
Ik hoop dat ik er in de tussentijd nog iets van spieren op terug krijg zodat mijn zadel misschien nog bruikbaar is.

Wat gebruiken jullie wel of juist niet met longeren?

Doorzetten met die hulp, goed naar voren houden, is de enige manier om de juist bespiering te krijgen. Tuurlijk vind ze dat niet leuk, ze moet aan het werk.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:12

Jet schreef:
Of longeren met niets of eventueel met een chambon. Dan kunnen ze wel lang en laag, met het neusje eruit ( als je de chambon lang genoeg zet), maar met de chambon komen ze die alleen tegen als ze hun hoofd echt teveel omhoog doen.
Ik moest van de DA longeren met een gogue, maar kreeg toen op internet het advies van de chambon en heb die in die tijd veel gebruikt. Momenteel longeer ik al maanden niet meer omdat we geen goede longeerbak hebben en we in de rijbakken niet mogen longeren :( .
Als ze niet lang en laag kunnen met het neusje eruit, kunnen ze nooit hun rug ontspannen en "opbollen". Ik ben ook geen voorstander van een longeerhulp. Bij mijn vorige paard heb ik hem wel gebruikt, maar ze kreeg steeds van die snokken in haar mondhoeken als ik hem aan het bit vastmaakte, die werd daar niet vrolijker van. Heb nog wel eens gelezen dat het beter is als je hem aan een halster vastzet, dan allebei kanten aan het middelste ringetje onder de kin/keelgang. Het andere nadeel vind ik dat je druk bij de schoft krijgt, waardoor je paard alsnog zijn rug niet los kan/wil laten...

De enige manier waarop ze hun rug kunnen opbollen is door hun buikspieren aan te spannen. En met lang en laag spannen ze die niet aan, maar met een actief achterbeen wel. Daarom is de longeerhulp, mits goed gebruikt een fantastisch middel om paarden met KS weer goed in de bespiering te krijgen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:25

De activiteit van het achterbeen is het probleem niet, daar is ze gelukkig van nature erg sterk.
Waar ik tegenaan loop is dat ze met de longeerhulp zoveel frustratie heeft dat ze haar rug vast gaat zetten, onderhals maakt en haar rug hol.
Precies wat we niet willen bereiken en wat ze met haar rugprobleem ook absoluut niet mag.

Mits goed gebruikt, dat klinkt leuk maar leg dan eens uit hoe je hem goed gebruikt? Neus achter de loodlijn is voor mij hoe dan ook not-done.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:43

R12312, ik ben het niet met je eens voor wat betreft de longeerhulp en ook niet voor wat betreft lang en laag. Ja, je moet wel de achterhand erbij hebben en onder laten treden, maar naar mijn idee kan dat alleen vanuit ontspanning en niet door met wat voor hulpmiddel dan ook die buiging van hoofd/hals af te dwingen. Ook het feit dat die longeerhulp druk op de rug geeft, maakt het voor mij voor een paard met KS een minder geschikt hulpmiddel. Met een logneerhulp hoef je ook niet persé te bereiken dat de buikspieren aangespannen worden.
Overigens kan je met lang-laag en wel voorwaarts gaan heel goed bereiken dat je paard zijn rug goed gaat gebruiken, achter de loodlijn ( laag of hoger ingesteld) kan een paard zijn rug alleen maar minder goed gaan gebruiken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:03

Gisteren sprak in de osteopaat over o.a. de longeerhulp. Zij heeft mij met klem afgeraden deze nog te gebruiken. Niet geschikt voor mijn paard met haar rugaandoeningen.

Voor nu gaan we bitloos longeren met dubbele lijnen en zien of ze daar beter op reageert. Het blijft zoeken naar ontspanning in haar rug en activiteit van achter uit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:46

Tiwi, met dubbele longeerlijn vind ik ook heel fijn longeren hoor. Alleen wil(de?) die van mij nogal hard met longeren en ik had dan toch veel te veel druk nodig, waardoor ze af en toe bijna met haar kin op haar borst liep, dat is ook de achterdeur uit. Het fijne vind ik wel dat je de achterhand er makkelijker bij kan vragen, maar dat heb ik met de chambon opgelost met twee elastische bandages aan elkaar geknoopt en dan aan beide kanten aan de longeersingel vastgemaakt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 17:11

Mag ik even binnen vallen met een vraag nav een discussie die wij hadden? :o :D

Zijn hier mensen die hun paard met ks rijden met een boomloos zadel?

(Aangezien bij een boomlooszadel de druk over een iets minder groot oppervlakte verdeeld wordt)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:04

Ik niet en ik zou er ook niet aan willen beginnen. Met de meeste boomloze zadels heb je vaak een puntbelasting ter hoogte van de beugelophanging en ik vind dat je nogal ver van je paard af zit.

Ik heb een Massimo Trail met Franse Kussens. Die zijn korter dan de normale kussens, maar wel met een 17,5 inch zitvlak voor mezelf. Hiervoor had ik een Massimo dressuur met Franse Kussens.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:47

Op het moment kan ik niet rijden omdat mijn zadel niet goed ligt. Vrijdag komt Helen van Happyhorseadvies en ik hoop dat zij hem weer goed passend kan krijgen. Als dat niet het geval is moet ik wat anders.
Ik heb nu een Barnsby dressuurzadel waar ik zelf super in zit, dit zadel heb ik 5 jaar gleden laten maken voor de moeder van mijn huidige paard. Tot dit voorjaar lag het ook goed op de dochter. Nu lijkt hij te krap aan de voorkant.

Een nieuw zadel moet voor mijzelf weer net zo goed zitten, wat mij doet twijfelen om een nieuw zadel te laten maken is dat ze pas 4 jaar is en nog lang niet uitgegroeid. Dan zijn we over een jaar of twee weer aan de beurt.

Even dacht ik aan boomloos als tussenoplossing, maar inderdaad de mindere drukverdeling is nog wel een punt van zorg daarbij. Een zadel met VPS ligt erg boven op het paard, lijkt mij ook niet echt fijn.
Voor de pony van mijn dochter hebben we een Barefoot Cherokee mt 1 oud model zonder VPS, die zou ik kunnen proberen. Maar ja, die drukverdeling en de beugelophanging zit dan zo ongeveer op de wervel met het breukje.

Fingers crossed dat mijn Barnsby aangepast kan worden.....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:56

Vandaag heeft Helen van Happyhorseadvies de vulling van mijn zadel aangepast en ik kan er weer een tijdje tegen.
Op mijn nieuwe stal komt ze regelmatig en dan wil ze tussendoor ook mijn zadel controleren zodat de ligging goed blijft. Cherise kan nog lekker doorgroeien met dit zadel, maar over een jaar of 2 verwachten we wel dat er een breder zadel nodig gaat zijn.
Ik ben helemaal blij dat we in de tussenliggende periode met dit zadel verder kunnen.

Ze vond het sowieso in goed staat en de kussen netjes recht.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 17:22

Ppff de verzekering gaat niet akkoord met het afkeuren van mijn merrie. Wat een gedoe. Ze vinden de KS en hals artrose niet erg genoeg :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:57

Abercrombie schreef:
Ppff de verzekering gaat niet akkoord met het afkeuren van mijn merrie. Wat een gedoe. Ze vinden de KS en hals artrose niet erg genoeg :?

Ja dat zat er in. Klote verzekeringen. Daarom verzeker ik ook niet. Ze hebben altijd wel een reden of een uitsluiting of kleine lettertjes.
Als het paard KS heeft dan is het een uitsluiting en willen ze de rug niet opnemen in de verzekering maar als ze het ineens hebben dan is dat niet ernstig genoeg voor afkeuring. En zo gaat het met vele en vele klachten waaronder beenblessures.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:17

Jeetje Abercrombie, dat is wel heftig. Ik zou eens met je DA om tafel gaan en kijken of ze het niet voor je kunnen opnemen zeg maar. Als je paard toch door hun afgekeurd wordt, zou de verzekering daar toch niet tegenin mogen gaan. Anders het besluit van de verzekering aanvechten, ze proberen het waarschijnlijk gewoon en als jij het er bij laat hebben ze hun zin. Maar als jij in het verweer komt met goede argumenten, door de DA ondersteund, kunnen ze er vaak ineens niet meer onderuit. Sterkte ermee hoor!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 07:44

De foto's zijn bekeken door hun DA en die is het niet eens met mijn DA. Nu komt de inspecteur dinsdag mijn paard bekijken maar ja daar zie je niets aan tenzij je rontgen ogen hebt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:02

Kan je die inspecteur niet uitnodigen op de kliniek waar de foto's gemaakt en beoordeeld zijn zodat hij direct met jouw DA spreekt over jouw paard, de klachten en de onbruikbaarheid?

De DA ziet alleen het RX beeld en niet het klinische beeld wat jouw paard toont.
Ik heb ooit ook zo'n soort geschil gehad en dat is uiteindelijk opgelost toen mijn DA zelf met de
verzekering contact heeft gehad en het
Klinische beeld heeft uitgelegd.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:27

Inspecteur gaat maandag bellen met de da

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:29

Ik heb nog niet eerder in dit topic gepost en wil eigenlijk graag lezen wat anderen denken ervan.

Mijn twaalfjarige ruin is onlangs gediagnosticeerd met ks.

Ik heb hem gekocht als tweejarige, paardje van 1.56 met het uiterlijk van een jaarling, luchtzuigertje, maar zwart, mooi kopje, goed bewegen, leuk papier, weinig geld, dus het idee was uit laten groeien, inrijden en dan beslissen verkoop of aanhouden.

Uiteindelijk uitgegroeid tot 1.68, bloedmooi dier, bovengemiddeld bewegen dus hij bleef.

Ondanks een apart karakter als jong dier goed gepresteerd in de sport. Als vijfjarige na een slecht passend zadel het eerste staakgedrag.

Helaas bij een rodeosessie een dubbele peesblessure in een achterbeen, onder meer omdat hij zo extreem onderkomt en doorveert in de kogel dat de pezen zwaar belast worden. Anderhalf jaar gestapt. Speciaal beslag. Hij was weer klaar voor training en kon gewoon alles in de toekomst.

Ik weer rijden, paard wilde absoluut niet meer gereden worden. Alles doorgenomen, paard moest kerngezond zijn en had gewoon geen zin meer om te werken na anderhalf jaar niks doen. Allerlei mensen erbij gehad, zeker omdat hij ook met grote regelmaat echt te mager werd maar nooit iets sluitends er uit bij een officiële dierenarts en allerhande kuurtjes gehad bij de alternatieve sector van nieren, lever tot darmen, maag, advies voor insulineresistentie, noem maar op.

Enfin, door de jaren heen de een na de ander erbij gehad voor mager/staken op medisch vlak, zadels, voeding, instructeurs. Paard vakantie gegeven, paard getraind onder het zadel, paard alleen gelongeerd,....

Af en toe bij mijn eigen dierendag geopperd of hij geen kissing spines of artrose kon hebben, nee foto's waren niet nodig.

Onlangs toch eigenwijs gedaan en een eerstelijns kliniek gebeld of ik foto's van hals en rug mocht komen laten maken.

Eerst hebben zij hem bekeken. Fysieke staat: Wel wat vet maar o.o spieren. Op zich logisch i.v.m. geen training maar ik wist dat hij al sinds aankoop ook in volle training arm bespierd was. Grote spierspanning (ook standaard, de masseur werd er radeloos van). Erg stijf met name in de hals. Blijft zoveel mogelijk in dezelfde houding lopen, klopt ook met training onder het zadel, duurt zo'n 45-60 minuten voor hij zich laat vallen in je hand. Eerste 30 minuten sowieso gespannen, verzet, strak houden. Daarna ineens ontspanning en dan gewoon soepel in de ribben maar dus niet in de hals.

Tot slot: Paard zit niet mooi in zijn vacht. Glanst als een spiegel, maar de vacht zelf is niet mooi glad satijnig, erg bruin voor een zwarte en na het scheren getijgerd.

Toen foto's: De twee wervels voor het heiligbeen zitten tegen elkaar aan, permanent. Dit zou i.v.m. de plaats niet echt een probleem zijn?
Dan twee wervels die botsen, precies waar ik zit als ik mijn bekken kantel en me zwaar maak. Hierop zijn witte lijnen te zien van beschadiging maar ze zijn nog niet vergroeid.

Daarna een bloedafname, bloedbeeld is goed. En op mijn verzoek ook een test voor Cushing. Hiervan is er nog geen resultaat.

Advies van de kliniek:
Met deze mate van kissing spines is nog wel te rijden, mits hij flink in de spieren zit. En daarmee waren we natuurlijk al de afgelopen tien jaar aan het zoeken.

Hij kan eventueel volgende maand terug voor onderzoeken:

Voor plm 400 euro, een opname met een glucosetest en een endoscopie. De glucosetest is nog nooit gedaan, maar de dierenarts zei dat hier ook niet meer mee kan dan een voedingsadvies. Hij heeft al wel op een insulineresistent dieet gestaan en werd alleen eng mager, bijna een skelet. De kuurtjes uit de alternatieve sector hielpen nooit.
Er is wel eerder een endoscopie gedaan voor maagzweren i.v.m. magerheid en luchtzuigen. Hier kwam geen probleem uit maar dan heb ik het over jaren geleden. Stel dat het zweren zouden zijn dan zouden ze hem op schijnbaar prijzige permanente medicatie zetten en hopelijk neemt dan de bespiering toe.

Dan kan er een spierbiopt genomen worden voor onderzoek op spierziekten. Geen leuk onderzoek want een flinke wond, er moet best wat weefsel weggenomen. Er zijn ziektes waar zij niks mee kunnen en ziektes waar hij met permanente medicatie mee kan opbouwen, ook al blijft de ziekte zelf aanwezig. De prijs van het onderzoek ligt rond de 350.

Sorry voor het lange verhaal, maar graag jullie mening.

Kan hij straks met veel spieren wel gereden worden of valt dat in praktijk tegen? Hebben de paarden terugvallen waarbij je ze per ongeluk toch pijn doet? Zal hij straks terug getraind kunnen worden voor de sport (met oog op verzameling, oprichten) of kun je alleen nog maar in de lage lijn rijden om de wervels niet te laten botsen?
Hoe is jullie mening, moet ik hem nog verder door de medische molen gooien en blijven puzzelen en proberen of zou zijn leven als rijpaard gewoon afgesloten moeten worden?

Ik hoop dat jullie willen adviseren.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:48

Moeilijk om een prognose tegeven voor een paard van een ander.

Uitgaande van mijn eigen paard met minder ks maar wel met een dubbele tussenpees overbelasting: Daar is de prognose fijn recreatiepaard. Advies is haar goed rond te rijden met een ontspannen rug. Geen holle rug laten maken.

Ik heb geen wedstrijd ambities en reed toch al jaren vanuit de klassieke gedachte, geen houdinkje rijden maar van achteren naar voren, vanuit ontspanning naar aanspanning, vanuit samenwerking en nooit uit dwang (dus geen hulpteugels) nagegevelijk rijden.
Ik denk dat iets hoger ingesteld rijden wel kan maar alleen als dat vanuit een lage ontspannen nagevelijkheid wordt bereikt. Ervoor waken dat het paard zijn rug blijft gebruiken als hij hoger ingesteld wordt.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:28

Hoi Urielle wat een verhaal zeg :j

Ik heb 1 paard succesvol gerevalideerd van KS. Deze had naast KS ook spat. We hebben toen een infuus met tildren gegeven en het paard heeft om en nabij een maand in de aquatrainer gestaan op de Hofstede. Die aqautrainer heeft er voor gezorgd dat hij in een record tempo de nodige bespiering op zijn lijf had om mij te kunnen dragen met zn KS. Ook heeft hij daar in geleerd om zn rug te bollen ipv weg te drukken. Iets wat ik hem zelf nooit had kunnen aanleren rijtechnisch.

Uiteindelijk was ik (schrik niet) € 2500,- maar dit paard kwam als een bodybuilder bij de DA vandaan en springt inmiddels 6 jaar later met zijn 2e amazone in het Z in Engeland. Dus ik kan met recht zeggen dat het geslaagd is en geen weg gegooid geld.

Ik moet er wel bij zeggen dat Carlos een paard was met een gouden karakter. Die wilde altijd lopen. Heeft nooit gestaakt of gebokt maar ging uiteindelijk heel vaag een klein beetje kreupel lopen. Toen zijn we er achter gekomen.

Nu heb ik een merrie uit Ierland. En die staakt wel. Wil niet lopen, wil niet buigen en al helemaal de rug niet bollen. Die blijkt dus hele lichte KS te hebben (precies waar ik zit met het zadel) en artrose in de hals. Ook hebben we haar toen behandeld voor maagzweren omdat ze in het begin heel lelijk kon doen als je haar aanraakte op de buik. Na die maagzweer kuur is ze al een stuk "liever" geworden.
Mijn DA vermoed dat ze naast de KS en de artrose nog wel meer mankeerd alleen zouden we daar voor een scinti of een mri moeten doen en dat kost bakken met geld. Ze is nu afgekeurd door de DA.
Echter heb ik een hele fijne ( :n ) verzekeringsmaatschappij die weigert mee te werken een afkeuren omdat zij op basis van de fotos vinden dat het paard nog gewoon geschikt moet zijn als sportpaard.

Dan zou je denken doe deze ook een maand in die aquatrainer en spuit em in bij zn gewrichten. Maar ik denk niet dat het bij deze merrie gaat werken. Ze laat zich namelijk niet graag behandelen en het zetten van een spuit is al een gevecht van hier tot tokio. Dit paard heeft pijn en bijt van zich af om dit te laten merken. Die ruin liet zich wel behandelen en alleen dan heeft het denk ik zin om dat traject in te gaan.

Jij kent je paard het beste en volg je gevoel. KS hoeft zeker niet het einde te zijn maar als jij denkt dat er meer is en je paard zich niet makkelijk laat revalideren dan moet je jezelf afvragen voor wie je het doet.

Ik ga niet op mijn merrie rijden omdat ik vind dat ze zich maar moet laten behandelen/trainen omdat het beter voor haar is. Ondanks dat ik weet dat er tientallen (dure) methodes zijn om haar "eventueel" weer op de rit te krijgen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:35

Da van de hofstede komt ook gewoon aan huis om adviezen te geven en te trainen. Ik kan jou paard zo niet beoordelen maar heb die van mij in samenwerking met da helemaal opnieuw moeten leren lopen. Als jij bereid bent om geduld te hebben met je paard is hij bereid om je te helpen en je ziet vanzelf wel waar je uitkomt. Als hij echt denkt dat je paard niet meer pijnvrij kan lopen verteld hij het je ook wel