tiwi1969 schreef:Abercrombie, hoe gaat het nu?
Ook al heb je haar nog maar kort, zo'n afscheid is niet niks!
Een vraagje aan allen, hoe doen jullie het met jullie paarden met longeren?
Ik ben zelf niet zo van bijzetten, gewoon op 4 benen rond laten gaan geeft meestal voldoende ontspanning dat ze zelf haar rug gaat gebruiken en de ontspanning naar beneden opzoekt.
Nu moest ik van de DA stappen en later longeren met een concord leader, of iets dat daar op lijkt. Een concord leader was aanwezig op stal en heb ik in het begin geprobeerd, maar wat wordt mijn paard daar sacherijnig van. Op een gegeven moment zag ik zelfs de onderkant van haar achterhoeven. Daar ben ik mee gestopt.
Inmiddels is ze rad en mag ik het werk opbouwen, maar mijn zadel past voor geen meter meer.
Mevrouw is denk in nog wat gegroeid in de breedte qua botten, maar de bespiering is afgenomen en ze is een behoorlijke vetlaag kwijt.
Zadel zakt achterover.
Middels longeren hoop ik de spieren weer wat terug te krijgen en nu heb ik een FRA longeerhulp gekocht om haar rond te houden tijdens het longeren, maar ook daarvan wordt ze echt niet vrolijk, gespannen en verzet zich hevig tegen de druk door haar hals sterk te maken en te proberen haar rug weg te drukken.
Toen ik het on-ding eraf haalde zag je haar ontspannen en liep ze beter dan met. Rug soepel en stapte veel ruimer.
Over 1,5week komt de zadelmaakster om te zien of ze nog iets kan aanpassen zodat mijn zadel weer te gebruiken is of dat ik toch voor een nieuwe moet gaan.
Liever wil ik nu geen nieuwe omdat ze nog zo jong is en ik bang ben dat ik dan over 2 jaar weer een nieuw zadel nodig heb.
Ik hoop dat ik er in de tussentijd nog iets van spieren op terug krijg zodat mijn zadel misschien nog bruikbaar is.
Wat gebruiken jullie wel of juist niet met longeren?
Doorzetten met die hulp, goed naar voren houden, is de enige manier om de juist bespiering te krijgen. Tuurlijk vind ze dat niet leuk, ze moet aan het werk.