Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:01

Ah Sandra wat een dubbel bericht. Heel veel sterkte met het verlies van Desert.

Wel super dat Keet en haar veulen het goed doen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:55

Sandra, heel veel sterkte!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:09

Hallo allemaal, mag ik mij hier ook melden? Kan misschien wel wat tips gebruiken..

Mijn pony is a.s. donderdag 5 weken geleden geopeerd in Utrecht en ze is alweer 3,5 week thuis. Misschien is een koliekoperatie niet helemaal het goede woord, maar er is een lipoom uit haar buik gehaald. Een goedaardige tumor zo groot als een rugby en bijna 1,5 kilo zwaar. Dit zorgde ervoor dat mijn pony in een weekend tijd 4x koliek kreeg en steeds vagere klachten kreeg en de DA me dus uiteindelijk doorstuurde naar Utrecht. Mijn pony heb ik ondertussen 15 jaar en heb 1x koliek met haar gehad, dus 4x in het weekend was vreselijk!! Dit is een foto van wat ze uit de buik hebben gehaald.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VIZJREZS.jpg

Daar komt nog bij dat ze heftige maagzweren heeft gekregen door alles en dit heeft ook voor veel problemen gezorgd. Vrijdag voor controle weer teruggeweest en op de scopie was te zien dat de maagzweren nagenoeg verdwenen waren!

Nu staat ze ondertussen al bijna een maand thuis op boxrust, ga wel af en toe met haar wandelen en lekker in het gras, maar nog niet los op de wei. We mogen deze week wel beginnen met opbouwen op de wei. Dus ga een paar m2 afzetten waar ze lekker los kan grazen, maar niet uit haar dak kan gaan.. Hoe hebben jullie dit in het begin allemaal opgebouwd? Ik vind dit allemaal nog best wel spannend en weet niet zo goed hoe te beginnen.. Kan het voor de wond nog kwaad, of ze ook gaan rollen? Of kan de wond daar nu tegen? Aan de buitenkant zie je nu niks meer van de wond, maar snap wel dat het aan de binnenkant nog goed moet genezen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:26

Hoi Naath, jeetje wat een ding! wat ze uit jouw pony haar buik gehaald hebben.

Blijft toch een zware buikoperatie, neem aan dat het vergelijkbaar is met een koliek operatie. Grote probleem is de peesplaat op de buik waar ze doorheen gesneden hebben. Na 5 weken was die bij mijn paard nog niet helemaal goed aan elkaar. Ik moest haar 8 weken op boxrust houden, toen mocht ik een paar keer per dag 10 min. stappen aan de hand en elke week wat uitbreiden met wat longeren na het stappen en uiteindelijk mocht ze ná dat ik haar gelongeerd had even los. Dus dan was de meeste energie al kwijt en bleef ze rustig, ook op een klein stukje. Inmiddels loopt ze weer lekker in de wei. Rollen is nu denk ik voor jouw pony geen probleem meer, zeker als je aan de buitenkant al niets meer ziet, dan is het dus ook goed en mooi genezen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:22

Mocht die van jou de eerste 8 weken helemaal niet buiten komen Symbeami? Die van mij is op dag 10 thuis gekomen en mocht toen direct een paar keer per dag met haar wandelen en in het gras staan. Op de kliniek deden ze dat ook vrij snel al met haar wandelen omdat ze vocht in de benen kreeg. Waar is die van jouw geopereerd Symbeami?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 09:31

Naath86 schreef:
Mocht die van jou de eerste 8 weken helemaal niet buiten komen Symbeami? Die van mij is op dag 10 thuis gekomen en mocht toen direct een paar keer per dag met haar wandelen en in het gras staan. Op de kliniek deden ze dat ook vrij snel al met haar wandelen omdat ze vocht in de benen kreeg. Waar is die van jouw geopereerd Symbeami?

De mijne mocht vanaf het begin wandelen, dat verschilt per kliniek. Je moet dit overigens wel als een koliekoperatie zien hoor, bij mij op stal had ook een paard koliek en er zijn 3 gezwellen weggehaald, is gewoon een koliekoperatie.

Hier een tekst waar ik regelmatig naar heb gekeken van Leendert Jan Hofland van de kliniek in Bodegraven waar de mijne 2 x geopereerd is.
http://www.pavo.nl/advies/voeding-en-tr ... ekoperatie

"Mijn paard is enige tijd geleden met spoed geopereerd aan de darmen, waarbij er 1,5 meter darm verwijderd is. Na 3 maanden rust mag ik hem weer berijden maar ik ben zo onzeker over wat wel en niet kan. Kunt u mij een conditietraining voorstellen opdat ik hem toch niet teveel belast?
Antwoord drs. Leendert-Jan Hofland
Het is lastig je vraag met de gegeven informatie te beantwoorden. Ieder koliekgeval is namelijk anders. Het zou dan ook eigenlijk het beste zijn dat je deze vraag opneemt met de kliniek waar het paard geopereerd is, zij weten namelijk de ins en outs van de operatie van je paard. Bijvoorbeeld: uit welk deel van het darmkanaal is een stuk weggenomen, hoe was de toestand van de rest van het darmkanaal, is het paard na de operatie zonder verdere complicaties opgeknapt etc. Dit is zeer belangrijke informatie voor het revalidatieplan van jouw paard.
Paarden die geopereerd zijn aan koliek hebben echter een ding gemeen: ze hebben een grote buikoperatie gehad. Algemene richtlijnen voor de revalidatie van een paard na een buikoperatie kan ik wel geven:
De hechtingen uit de buikwond kunnen over het algemeen na ± 14 dagen worden verwijderd, dit betekent echter niet dat de plaats van de wond al weer de volledige sterkte heeft van voorheen. Als er, voordat de sterkte van de buikwand weer optimaal is, druk wordt uitgeoefend op de plek van de wond bestaat het risico op het ontstaan van een breuk (een zwakke plek in de buikwand). De sterkte van het littekenweefsel op de plaats van de buikwond neemt het meest toe in de eerste 30 dagen na de operatie, daarna vertraagt dit proces.
Wij adviseren daarom stalrust met 10-15 minuten stappen aan de hand (o.a. om dikke benen tegen te gaan) gedurende de eerste 30-45 dagen.
Tot aan 60 dagen mag het paard vervolgens, naast het in tijd opvoeren van het stappen, alleen los in een kleine paddock/afzetting (± 20 x 20 m.). Als alles goed gaat gedurende deze periode mag het paard vervolgens in een groter afgezet stuk los en mag de beweging aan de hand worden opgevoerd.
Na 3 maanden wordt verondersteld dat de plaats van de buikwond sterk genoeg is om het paard weer licht werk te laten verrichten. Je kunt hierbij denken aan 15 minuten longeren met wat draven, stappen en draven over de harde weg of 15 minuten licht rijden in de bak. Ook spieren, pezen en banden hebben in de periode na de operatie aan sterkte ingeboet en hebben deze revalidatietijd dus nodig om weer intensievere training aan te kunnen. Belangrijk in deze tweede periode van de revalidatie is dat je met gezond verstand je paard observeert en kijkt wat hij/zij aankan en waarbij hij/zij zich goed voelt.
Over het algemeen kost dit ‘optrainen' om en nabij de drie maanden en kun je ervan uitgaan dat je zonder tegenslag je paard ongeveer 6 maanden na de operatie weer normaal kunt gebruiken.
Succes!"

Ik zou ook blijven stappen met je paard aantal keren per dag en pas bijvoorbeeld na zo'n rondje stappen kijken of ze rustig is op de wei of anders aan de hand grazen voorlopig..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 19:36

Ik lees hier trouwens heel veel over krammen in de buik. Die van mij heeft volgens mij helemaal niks meer in de buik en ik denk dus oplosbare hechtingen. Nu ben ik dit vorige week vergeten te vragen, misschien nog ff bellen morgen. Maar krammen zou je wel echt moeten voelen toch?

Er is trouwens bij mijn pony geen stukken darm weggehaald, alleen de lipoom zelf. Ik denk dat dat ook wel scheelt bij haar herstel. Ze hoeft dan verder niet op een speciaal dieet eerst ofzo voor haar darmen.

Die van mij zit trouwens nog wel erg slecht in de vacht. Ze heeft een dikkere vacht gekregen na de operatie en ook glimt ze nog niet zo mooi. Komt jullie dit ook bekend voor? Lijkt me niet meer dan logisch trouwens, want ze heeft natuurlijk een behoorlijke klap gehad. Ook heeft ze nog wat schimmelplekjes erbij, die ik nog moeilijk onder controle krijg met Imaverol. Maar was haar op het moment bijna elke dag en langzaamaan wordt dat gelukkig minder.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 23:19

Ik denk dat haar conditie en dus ook haar weerstand een klap heeft gehad, je kunt de darmen en daarmee de weerstand ondersteunen door probiotica te gaan geven.

Nietjes of krammen moet je inderdaad voelen en zien, want die zitten op het litteken aan de buitenkant. Hoe groot is het litteken van de jouwe weet je dat?
Bij mijn paard was er gelukkig ook geen darm weggehaald maar is zijn darm een aantal keren weer goed gelegd. Dat is inderdaad een extra risico als er darm is weggehaald.

Wat eet jouw paard op dit moment dan? Gewoon wat ze altijd al at?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:11

Fargo ik geef haar nu 700 gram Pavo Care 4 Life, daar zit ook probiotica in. Is het dan nog nodig om meer bij te geven? Ook krijgt ze onbeperkt hooi en ik geef haar nog een paar handjes brok bij. Omdat ze maagzweren erbij had, moest ik haar krachvoer aanpassen. Toen ben ik op Pavo care 4 life uitgekomen omdat dit granen- en melasse vrij is. De maagzweren zijn nu helemaal verdwenen, maar vind het moeilijk om haar krachtvoer nu weer op het oude niveau te brengen.

Volgens mij is het litteken ongeveer 35 cm. Dit is een foto van de wond een dag na de operatie. Hij is nu 5 weken later eigenlijk al compleet verdwenen en zie je er helemaal niks meer van.

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 10:23

Ziet er wel heel netjes uit, maar toch een behoorlijke jaap, zou het nog wel even navragen van de hechtingen. Maar neem aan dat je anders wel een vervolgafspraak had moeten plannen voor de hechtingen e.d.

Even aankijken misschien voor de probiotica als je vindt dat de vacht e.d. te lang niet mooi blijft kun je toch kijken of je weerstand wilt ondersteunen.
Fijn dat de maagzweren weg zijn! Evt zou je luzerne kunnen geven als je toch nog iets extra's wilt geven over het algemeen genomen is dat goed voor paarden die gevoelig zijn voor maagzweren. Of een beetje bietenpulp als je niet graag krachtvoer toevoegt - dat snap ik op zich..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:32

En een vitaminespuit van de DA, zou dat nog helpen? Moet volgende week sowieso heen voor de jaarlijkse enting, moet voor 27 juni en kon nu wel weer volgens de arts.

Luzerne heb ik wel voor gekeken idd, maar in de meeste luzerne zit weer melasse. Bietenpulp heb ik idd ook veel over gehoord, misschien daar nog eens in verdiepen. Arts dacht trouwens niet dat ze nu gevoeliger zou blijven voor de maagzweren, omdat de oorzaak waarschijnlijk de lipoom is geweest en de stress en alles wat daarbij kwam kijken. Heb haar nu 15 jaar en ervoor namelijk nooit iets gemerkt. Dus ga nu proberen heel langzaam weer wat krachtvoer op te bouwen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 10:36

Naath86 schreef:
En een vitaminespuit van de DA, zou dat nog helpen? Moet volgende week sowieso heen voor de jaarlijkse enting, moet voor 27 juni en kon nu wel weer volgens de arts.

Luzerne heb ik wel voor gekeken idd, maar in de meeste luzerne zit weer melasse. Bietenpulp heb ik idd ook veel over gehoord, misschien daar nog eens in verdiepen. Arts dacht trouwens niet dat ze nu gevoeliger zou blijven voor de maagzweren, omdat de oorzaak waarschijnlijk de lipoom is geweest en de stress en alles wat daarbij kwam kijken. Heb haar nu 15 jaar en ervoor namelijk nooit iets gemerkt. Dus ga nu proberen heel langzaam weer wat krachtvoer op te bouwen.

Je kunt ook zelf een vitaminespuit bestellen bij de Paardendrogist o.i.d. dat scheelt je een boel geld en kun je net als een wormenkuur dan geven.
Luzerne van Hartogs daar zit wel melasse in maar dat is in verhouding echt niet veel hoor..
Zou fijn zijn als ze verder geen last meer heeft van haar maag en maagzweren, ik weet niet of zo'n gevoeligheid kan blijven "hangen" maar zou fijn zijn als dat niet zo is .. Maar kan nooit kwaad om "goed" voer te geven niet waar.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:40

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 10:45

Lijkt me prima, gist is ook goed voor de darmen en vertering. En is een lekkere ondersteuning om een tijdje bij te geven in plaats van eenmalige spuit. Ziet er veelzijdig en compleet uit (iets om te onthouden haha!)

Ik hou wel van Pavo supplementen - ik geef zelf mijn 2 andere paarden ook pavo eplus omdat die snel wat verzuren in de spieren en te zwaar worden - krijgen ze vitamine e, selenium en magnesium en die kleine brokjes zijn maar zo op ;-)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 10:56

Volgens mij kan ik dat zelfs hier bij de Welkoop kopen, dus straks maar eens even kijken! Anders bestel ik het vandaag nog bij de Paardendrogist. Ze eten het idd graag die supplementen van Pavo, hier idd ook!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:28

Ja vaak heb je dit ook wel bij een Welkoop of bij een dierenwinkel of ruitershop

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:12

Misschien wat ontspanningsoefeningen doen? :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 08:46

Simone_Foto schreef:
Misschien wat ontspanningsoefeningen doen? :)

Ja ja, inmiddels is dat een beetje achterhaald..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:13

Het topic is volgens mij niet meer zo actief, maar toch nog even een vraag. Hebben jullie ook iets gesmeerd op het litteken? Zodat dat mooi soepel blijft?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 14:40

Naath86 schreef:
Het topic is volgens mij niet meer zo actief, maar toch nog even een vraag. Hebben jullie ook iets gesmeerd op het litteken? Zodat dat mooi soepel blijft?

Het is wel actief hoor maar het ene moment wat meer dan het andere ;-)

Nee ik heb uiteindelijk niets op het litteken gesmeerd er wel over gedacht er werd me ooit bio-oil aangeraden en ik heb ook nog over calendula zalf nagedacht omdat dat ook goed voor littekens is.

Ik heb geloof ik een paar keer wat Arnica gesmeerd toen het wat gezwollen was om de plek heen maar verder niet.

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 14:08

Hoi allemaal

Ik spring weer even in de topic .
Mijn Paardje doe het weer helemaal de oude .... inmiddels zijn we weer voor echt begonnen met oppakken, alleen mevrouw vind de bosritjes leuker als het echte werk in de bak _O- .
Na de grote vakantie gaat ze weer lekker naar de springles .

@Naath86
Soo dat is nog eens een ding wat ze hebben verwijderd!
Banirma heeft 5 weken op stal gestaan de eerste 10 dagen dagelijks stappen aan de hand vaak 2 x daag 10 min.
Na 10 dagen kwam toevallig de veearts langs en hij vond het prima als ze 2x daags 15 min in de stap molen ging dus zijn we daar toen mee begonnen.
In week 6 mocht ik zaagsel gaan mengen met stro en mocht ze op de paddock en met 8 weken mocht ze op een wei voor een uurtje....Ik heb peesjes , strijklappen en springschoenen aangedaan!
wat een feest was dat voor haar ,die ging dus echt als een bezetene de wei door :D
Op wei betekende ook dat ze weer aan de slag mocht dus we zijn toen langzaam begonnen met zadel erop en 10 min stappen zonder iemand erop paar dagen later met iemand en zijn toen meteen begonnen met kleine bosritjes .
Ze is nu weer op conditie en zijn dus lekker aan het trainen in de bak zodat ze weer goed in de bespiering komt.
ze had gewoon oplosbare hechtingen en ik heb geen zalfjes of middeltjes gebruikt om het soepel te houden.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:23

Mustang jouw paardje heeft dus ook een koliekoperatie ondergaan? Zal zo es teruglezen..

Het is a.s. donderdag alweer 7 weken geleden en ze staat er nu zo bij:
Afbeelding

Ze staat nog op een wat kleiner stukje, maar ben dit wel langzaamaan aan het uitbreiden. Wel gaat ze al vanaf 9uur tot een uur of 6 naar buiten en dat gaat echt prima!! Je ziet haar nu ook echt heel snel opknappen. Ze gedraagt zich gelukkig erg netjes op de wei! Af en toe wandelen we ook even en dan loopt ze gelukkig ook heel braaf mee, niet te gek!!

Ze blijft alleen nog dik in de vacht zitten, niet meer zo dof, ze glimt gelukkig wel steeds meer. Maar als het van de week warmer wordt, dan ben ik niet blij dat ze nog zo'n dikke vacht heeft.. Maar goed, dat moet ze nu zelf doen.

Ik mag hier nu geloof ik al weer wat gaan longeren, maar laat haar gewoon nog ff lekker op de wei rondlopen. Even weer wat reserves erbij en dat ze weer helemaal haar zelf is. Met twee weken zou ik er weer op mogen, dan is het twee maanden geleden. Al heb ik daar op het moment nog niet echt haast mee hoor! We zien wel hoe het loopt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 22:59

Naath het is juist heel belangrijk dat je vanaf deze periode gaat longeren en gaat rijden, daarmee versterk je in deze periode de buikwand, deze fase is daar cruciaal voor en haar dus nog extra rust geven is juist echt minder goed! De buik en de spieren en de peesplaat moeten sterker en weerbaarder gemaakt worden en dat doe je door bijgezet te longeren en door er weer op te gaan. Je doet haar dus echt géén dienst met haar rust geven en bij laten komen maar je doet haar juist een dienst om in deze belangrijke herstelfase de buikwand en de peesplaat sterker te maken! Dus toch aan het werk, al ik het maar 15 minuten en de week erop 20 minuten etcera, dat is overigens ook het schema dat ik aan moest houden.. steeds 5 minuten per week erbij.

De peesplaat loopt over de hele lengte van de buik en die is nu nog slap en weekachtig waarschijnlijk, die moet dus weer sterk en super stevig worden gemaakt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:23

Oke, dat wist ik juist niet Fargo! Bedankt voor de tip! Dan van het weekend maar es gaan beginnen met longeren. Vanaf hoeveel weken mocht jij dat dan doen Fargo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 09:10

Naath86 schreef:
Oke, dat wist ik juist niet Fargo! Bedankt voor de tip! Dan van het weekend maar es gaan beginnen met longeren. Vanaf hoeveel weken mocht jij dat dan doen Fargo?

Na 3 maanden boxrust waarbij hij dagelijks wel aantal keren kort gewandeld werd mocht ik na de 3 maanden beginnen met 15 minuten rijden of bijgezet longeren.
Sommige klinieken gaan na 2 maanden al aan de gang, dat varieert.

Edit: dus afhankelijk van wat jouw kliniek jou heeft aangeraden, zou ik na 2 maanden weer licht aan het werk gaan en nu in ieder geval aantal keren wandelen/lopen.
Ik zie nu dat bij jou de 2 maanden of 8 weken nog niet helemaal om zijn..