Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:00

Klopt, maar cushing doet enorm veel op de hormonen, de weerstand, algehele welzijn, ze kunnen zelfs depressief raken. Er zal vast meer zijn, zoals bij zoveel paarden, alleen herstellen cushing paardjes veel moeizamer, en de pijn aankyana haar voeten kan heel goed een verkeerde houding geven waardoor blokkades ontstaan.
Daarom hoop ik dat het cushing is, de pijn aan haar voeten zal door de pergolide overgaan, haar hormoonhuishouding zal weer normaliseren.. Dus tja, het zou kunnen toch?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 20:08

Het zou idd goed kunnen.

Ze zit in elk geval weer beter in haar vel,het lag echt aan het stoppen van de equipalazone want de senior priores verdraagt ze goed.
Ze is dikke maatjes met onze kleine shetter,ze zoeken elkaar echt op en plagen elkaar wat,benen happen,groomen.Heel grappig om te zien want voorheen was dit niet zo.Hij staat veel apart omdat hij anders te dik word als hij met de grote mee eet,maar dagelijks mag hij een paar uur bij de rest en zoekt gelijk zijn grote vriendin op of andersom.
oogjes staan ook weer lekker wakker,attent.
Hoop heel stiekem dat de uitslag snel binnen is,er is weer hoop en het vooruitzicht dat ze misschien wel weer mee aan de hand naar het bos kan klinkt heerlijk!Word haar wereldje ook weer wat groter :-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:20

Mocht je morgen niks horen, zelf ff bellen, bij mij werd op maandag bloed afgenomen en op donderdag wist ik het. Het kan dus binnen 4dgn bekend zijn! De 2e keer duurde het wat langer, toen ben ik zelf gaan bellen en bleek het toch al binnen te zijn.
Ik had ook echt niet verwacht dat het van de seniores priores kwam, veel paarden krijgen dit, zelfs om was aan te sterken na een ingreep.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:04

Ik zal morgen eind van de middag eens bellen,kan nooit geen kwaad denk ik toch..

Ik moet niet te hard hopen,maar ergens ben ik al zo blij en opgelucht (niet te hard roepen,blijft tenslotte kyaan die juist niet hetgeen heeft/doet wat je verwacht.

En niet om emo te doen maar de afgelopen maanden bij iedere dip het volgende nummer gedraaid

Flink mee bleren en potverdikkie dat helpt..wat zou het toch mooi zijn als alles niets voor niets is geweest......
Ik gun het haar zo,ze is zo sterk! :j

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:24

Mooi nummer en ik bler in stilte mee...
We gunnen het niet alleen Kyana maar jullie alle 2!!!!! :(:) :(:)

Nu ik hier mee zit te leze herken ik Deset hier ook in,ga mij er ook even meer in verdiepen.....

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:53

wouw,mooi nummer...nu pas besef je dat je Kyana nu écht helpt...hopen dat dit eindelijk duidelijkheid geeft...dat is waar je de hele tijd al mee bezig bent...het brengt wat innerlijke rust ,duidelijk ook bij Kyana, en ze kan er "mee door"....ze leeft weer op !
Geeft weer wat hoop maar ook een stukje berusting, je neemt een stukje pijn /stress bij haar weg door de equi-p., geeft je wat extra tijd om verder te zoeken en het voelt positief...
Worden de laatste stukjes van de puzzel gelegd ?
Ik hoop het !

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:29

wauw ts, wat ben je een volhouder, ik heb er 3 dagen over gedaan om al jouw berichten te lezen en je liefde voor dit paard spat overal uit.
op de laatste pagina lees ik dat je jezelf verwijten maakt over het feit dat je misschien iets over het hoofd hebt gezien.

Niet doen!
Jij bent de gene die het op bokt hebt geplaatst, zodat andere mee konden lezen en je een helpende hand te bieden.
jij was niet te trots om te schrijven dat je veel geleerd hebt de afgelopen jaren, maar niet alles weet.
jij ging met je "billen" bloot, puur in de hoop dat iemand je een strohalm kon toe werpen en JIJ moet jezelf dus niks verwijten!

Jou paard mag haar hoefjes dicht knijpen met een vrouwtje als jij!

Ik hoop dat de uitslag is wat je hoopt en dat je haar eindelijk verder kan helpen, want helpen dat heb je gedaan.
Respect TS _/-\o_

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:31

ben het hier volkomen mee eens!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:19

Uitslag negatief,cushing is uitgesloten met een waarde van 12.

gevraagd wat hij me nog kon aanraden,indien ik er voor open sta maar wat lastig is met een vervoersprobleem is het alternatieve.Hij weet het ook niet...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:29

Ik hem al gereageerd in het andere topic.. Ik baal voor jullie, hoopte zo op een 'ontknoping'. Begrijp niet dat de waarde eerst wel te hoog was. Dezelfde waarde als mijn cushinger heeft (die dan ook overduidelijk wel cushing heeft..).

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:57

timokyana schreef:

gevraagd wat hij me nog kon aanraden,indien ik er voor open sta maar wat lastig is met een vervoersprobleem is het alternatieve.Hij weet het ook niet...

Dan zit er maar 1 ding op,niet bij de pakken neer zitten,de weg verder gaan waar je al zo goed mee bezig was +:)+ ,werken aan jezelf en Kyana,observeren,gevoel laten spreken,soms even terug bij af,maar ooit zal die puzzel toch ook vallen.....en wie weet krijg je nooit antwoord,maar je bent zeker op de goede weg,ik ben nog steeds positief meis :(:) _/-\o_

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:05

Even diep ademhalen....en weer gewoon doorgaan waar we waren gebleven...
Je kunt nu gaan denken aan hydrotherapie (ik weet niet of dit bij jouw in de buurt is ?)
Eerst genezende therapie en dan conditietraining (hydrotraining)....
Therapeutisch zwemmen....werkt op alle punten die momenteel duidelijk spelen !
Goed voor herstel blessures en voor gewrichts-en spierproblemen !!!
Vooral haar spieren MOETEN sterker/soepeler worden !
Dit wou je toch ook al uitproberen...of was vervoer weer het probleem ?
Haar klachten veroorzaken ook de angst/onzekerheid als ze moet balanseren ( via hoefschoen...in de trailer,begint al bij de 1e stap ...is een verhoging,dus balanseren en extra belasting voor de hoeven !)
Heb je al een trailer/vrachtwagen geprobeerd waar ze scheef in staan ? Liefst een lage instap....?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 23:44

Aquatraining is op loopafstand dus eventueel een optie.ik zal eens mailen,zal dan toch voorjaar worden.
Heb een bedrijf gevonden die hoefschoenen kunnen aanmeten en die je een week op proef mag.
Verder gaan we door met de equipalazone en oefeningen,woensdag les,ik zal vragen of iemand wil filmen.

Tja Verder...ergens verbaast het me weer niets natuurlijk...maar waar ligt de grens?
Tot nu toe lijkt het leefbaar,ze oogt frisser en vrolijk de meeste tijd.dus voorlopig blijven we deze weg maar volgen.ik ben uitverzonnen en uitgedacht,we kijken per dag,zal zich vast wel weer iets aandienen,al lijkt het nu steeds op dingen wegstrepen van een lijstje.

Schuine vrachtwagen nog niet geprobeerd,lage instap en hoog plafond zou ideaal zijn,vrachtwagen ook nog niet geprobeerd.er zijn nog opties,al ga ik met trailer laden nog niet direct aan de slag.( geen financiële middelen voor) en eerst maar eens zien dat vertrouwen terug komt en ik kan bepalen waar ze haar voetjes neerplant.

Dankjewel weer allemaal!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:49

:(:) :(:) :(:) heb je wel even verdient....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 00:49

timokyana schreef:

Dat cijfer 12 .. waar staat dat voor? Is dat 12 pg/ml? Heb je het testformulier in handen, wat staat er nog meer?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 08:08

timokyana schreef:
Aquatraining is op loopafstand dus eventueel een optie.ik zal eens mailen,zal dan toch voorjaar worden.
Heb een bedrijf gevonden die hoefschoenen kunnen aanmeten en die je een week op proef mag.
Verder gaan we door met de equipalazone en oefeningen,woensdag les,ik zal vragen of iemand wil filmen.

Tja Verder...ergens verbaast het me weer niets natuurlijk...maar waar ligt de grens?
Tot nu toe lijkt het leefbaar,ze oogt frisser en vrolijk de meeste tijd.dus voorlopig blijven we deze weg maar volgen.ik ben uitverzonnen en uitgedacht,we kijken per dag,zal zich vast wel weer iets aandienen,al lijkt het nu steeds op dingen wegstrepen van een lijstje.

Schuine vrachtwagen nog niet geprobeerd,lage instap en hoog plafond zou ideaal zijn,vrachtwagen ook nog niet geprobeerd.er zijn nog opties,al ga ik met trailer laden nog niet direct aan de slag.( geen financiële middelen voor) en eerst maar eens zien dat vertrouwen terug komt en ik kan bepalen waar ze haar voetjes neerplant.

Dankjewel weer allemaal!

zo te lezen ken je je paardje goed en je weet het wanneer de grens is bereikt echt.

sterkte :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:36

Jannepauli schreef:
timokyana schreef:

Dat cijfer 12 .. waar staat dat voor? Is dat 12 pg/ml? Heb je het testformulier in handen, wat staat er nog meer?

Snap het ook niet. Als de waardes eerst wel te hoog waren?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:39

Ik hoop dat de TS nog eens navraagt en een preciese opgave kan geven van de metingen ... het is wel zo dat ACTH kan fluctueren, maar om van 53 naar 12 te zakken, zonder medicatie of andere veranderingen, vind ik ook erg vreemd..
Is er cortisol of insuline ook bepaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:04

Ik wil je allereerst mijn complimenten geven over hoe je dit alles regelt, handelt en vooral ook niet het paard de schuld geeft... dat je zelf een keer niet juist reageert naar haar toe is alleen maar menselijk; je word tenslotte gek van de zorgen, zie dan maar eens het rustpunt te blijven voor je dier...

Ik heb geen idee wat ze allemaal door moet maken, ik weet alleen dat mijn paard Lona, precies hetzelfde reageert als ze bv last heeft van haar darmen of stress, onderbuik is dan verboden terrein, word erg boos en bijt zichzelf en om zich heen, lichte singeldwang heeft ze altijd wel beetje, maar als ze zich niet lekker voelt reageert ze ook heftiger, door zichzelf te bijten en ik weet dat het verder niet aan zadel ligt, want ik ben geen kleintje en als ik rij zie ik nooit pijn of irritatie, merk ook dat ze erger gaat luchtzuigen dan, alsof ze iets moet doen om zich toch wat lekkerder te kunnen voelen, endorfine misschien? Ik weet dit al jaren en de magnesiumchelaat van paardnatuurlijk werkt het beste voor haar, want magnesiumtekort is wel 1 van haar terugkomende kwalen, kan je verder alleen maar sterkte en sucses wensen, goodluck!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:18

Luchtzuigen wordt vaak in verband gebracht met maagzweren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 19:54

Maarten benoemde een waarde van 29, omdat Kyana 12 had was het geen cushing.Helaas liep ik net buiten na 17 uur met in elke hand een hond en telefoneren was lastig en ik kon niets opschrijven.
Ik wacht de factuur even af,meestal staat daar een verslagje in.Zo niet zal ik hem vragen alles door te mailen en zal ik het hier plaatsen..Enige wat ik heb laten doen is de test op cushing,ik geloof dus niet dat overige waardes bepaalt zijn.Maar om eerlijk te zijn zou ik nu wel vertrouwen in de dierenartsen moeten hebben nu twee onafhankelijken van elkaar zeggen dat het geen cushing is...toch?

Er zijn wel veranderingen geweest,dit in het voer en nu vast op de equipalazone,echter ik weet niet of dit kan beinvloeden?

Kyana gister;

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:15

tja...het ziet er uit alsof ze bij iedere stap moet nadenken,vooral achter.
Zit ze nu goed in haar vel?Ik heb de indruk van niet,maar ik zie haar niet alle dagen natuurlijk.
Heb je het idee dat de but wat doet?
(de schildklierfunctie was een keer gecontroleerd toch?)
Ze ziet er wel goed uit!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 20:48

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:14

Ik vind haar achter ook weet wat slechter lopen. Is dat verslechterd na de stop met de equipalazone?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 21:18

Het eerste filmpje zijn we bezig met de eerste stap(jes) richting travers.Vandaar dat achter misschien iets vreemder oogt want die achterhand moet naar binnen komen.
Verder is rechtsom haar moeilijke kant,is ook duidelijk te zien en heeft ze heel veel moeite mee.
Equipalazone is twee dagen gestopt geweest,niet langer.In de paddock zie ik geen verschil.
Uiteraard maakt de vorst het voor haar moeilijker en dan heeft ze duidelijk meer moeite.Staat meer stil en daardoor ook 4 gezwollen benen onder/rondom de kogels.