Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:48

Hoipiepeloii schreef:
Jullie hebben gelijk idd, ga ik toch weer verhogen.. Zal ik van 1 zakje nu meteen naar 3/4 gaan of langzaam opbouwen?

Ik zou denk ik in 1 keer terug gaan. Als je begint te behandelen begin je ook in 1 keer toch? En dan langzaam kijken of je kan afbouwen en tot waar.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:14

Raamzicht schreef:
henshem schreef:

Klopt om de maagzweren te genezen. Maar daarna is het zoeken waar je maagpatient het goed op doet. Sommige paarden komen er vanaf, sommige zijn chronisch patiënt en dan kijken op welke dosis de situatie onder controle blijft.
.

Mijn reactie was op iemand die zei dat het voor behandeling 3 zakjes tot 625 kilo was.

Je hebt inderdaad gelijk. Maar als je het intypte op de Abler site dan stond er bij 'Treatment' bij 610 kilo nog steeds 3 zakjes. Maar als je het uitrekent dan is 3x 175 natuurlijk veel minder! :roll: :)* Beetje dom!

Hilli

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:18

Waarschijnlijk omdat 4x175 700 is en dat meer is dan 610. Zij gaan er dus vanuit dat je dan 3 zakjes nodig hebt, maar eigenlijk dus 3,5 als je 175 kg = 1 zakje rekent en voor je eigen gemak pak je er dan dus 4.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:33

Logisch :D Heb meteen een nieuwe lading besteld en ga vast beginnen met wat ik nog heb. Thanks voor de hulp.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:54

Het is me de laatste tijd opgevallen dat mijn merrie wat vreemde 'dingetjes' heeft en ik vraag me nu af of ze een maagzweer heeft. Het probleem is dat ik haar pas een paar maanden heb en dat ik niet veel weet van hoe ze vroeger was, behalve dat ze altijd vrij ongeduldig en drammerig is geweest. Wat ik wel weet is dat ze toen ze 4 was van de UK naar Italie is verhuisd en een paar maanden geleden dus van Italie naar Nederland, in iedergeval een hele hoop stress, vandaar dat ik dus aan een maagzweer denk.

Daarnaast zijn me de volgende dingen opgevallen:
- ze gaapt erg veel
- tijdens het eten van krachtvoer wiegt ze op haar benen en slaat ze uit met haar achterbenen
- ze is erg drammerig (maar dat schijnt ze altijd al geweest te zijn)
- ze heeft erg last van singelnijd (ze is uberhaupt vaak sjaggie)
- ze is erg gespannen onder het zadel en bokt veel (heeft ze in Italie ook veel gedaan. Ze is helemaal gecontroleerd door een chiropractor, bokken en spanning komt (zover it weet) niet vanuit pijn. Ze is wel ingereden door een morgan trainen in de UK en heeft de traditionele hoge hoofdhouding / weg drukken van rug aangeleerd gekregen, dus weet niet in hoever dit een symptoom als gewoonte is).

Ze drink goed, eet goed (en veel), mest goed en oogt verder gezond, fit en vrolijk.
Herkent iemand hier een maagzweer patient in?

edit: ze staat op onbeperkt hooi van goede kwaliteit en krijg ongeveer een schep probreed van Cavalor per dag (ze was erg mager), dit zijn we nu aan het afbouwen (ze is nu goed op gewicht) en haar langzaam aan het overzetten naar Cavalor Structomix sensitive.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:17

Oshaa, zou zomaar kunnen dat ze een maagzweer heeft.. Je kunt ook een gastroscopie laten doen om het zeker te weten..

Meer die hier nog goudsbloem bijgeven voor de maag?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:14

Nee wat doet de goudsbloem?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:15

Raamzicht schreef:
Nee wat doet de goudsbloem?

Hier eerder in dit topic wordt gezegd dat het goed is voor de maag. En dat er zelfs een was die door het bijvoeren van Goudsbloem het paard weer helemaal op is geknapt..
Goudsbloem kan lichte ontstekingen verhelpen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:24

Okay interessant zal het eens opzoeken, wist niet dat het al eerder aan bod was gekomen. Dank

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:21

Ik meld me ook hier, heb niet alle pagina's gelezen. Was wel heel erg veel.

Mijn jonge merrie van 2,5jaar heeft ook maagzweren. Ze heeft geen gastroscopie gehad, ivm nog meer stress. Wel had ze verder alle symptomen van een maagzweer, aanvallen, slecht eten ( in combinatie met diastasen, waardoor ze niet kon eten en dus de maagzweer voedde)
Echt broodmager worden.
Ze is behandeld met gastrogard en toen een pot pronutrin. Toen leek het even beter te gaan, ik heb haar van haar revalidatie adres naar huis gehaald. Thuis leek het goed te gaan tot ze weer slecht hooi ging eten.
Dus weer de dierenarts gehad die gaf weer pepticure en weer een pot pronutrin. Nu eet ze heerlijk en komt aan.
Ze krijgt nu 6x per dag een dunne plak hooi ( als ik meer geef loopt ze het door de stal, dus het is nu als het op is krijgt ze weer)
3x per dag een kg cavalor probreed met lucerne
En vervolgens nog 2x per dag een halve emmer lucerne.

Als ze maar blijft eten, het lijkt overigens echt beter te gaan, alleen durf ik niet te stoppen met de pronutrin....

Maar helaas lijkt een ander paard van mij ook maagzweer te hebben, hij gaapt, stinkt extreem uit z'n mond, boert, níet aan zijn buik te komen, soms eet hij goed soms slecht.
Dit paard heeft ook verklevingen tgv een worminfectie uit zijn jeugd, dus heel vol zal hij nooit worden. Maar is nu wel echt enorm aan het afvallen, bloedonderzoek kwam niets uit
Hij staat hier eigenlijk alleen nog omdat ik hem niet weg kan doen, mooi papier, maar je kan er niets mee. Ben bang als ik hem wegdoe mensen hem toch gaan proberen, en hij misschien afgeranseld wordt.
Dus hij blijft lekker hier, maar ja wat moet je dan doen.
Is er een voordeligere wijze om het leven met een maagzweer leefbaar te houden, eerlijk gezegd gastrogard is best heel kostbaar.
Wat is dat abler waar jullie het over hebben, is dat de fase na gastrogard dus net zoiets als pronutrin of is dit vergelijkbaar met gastrogard?
Overigens hij krijgt ook hetzelfde voedingsschema als mijn merrie.

Ik hoor het graag als iemand advies heeft

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:26

Abler is dezelfde werkzame stof, alleen veel goedkoper. (omeprazol) is dus géén supplement, maar geneesmiddel.

Abler heeft dezelfde vorm als gastrogard (orale spuiten) maar ook de optie om het in korrels te geven, of als tablet.

Korrels is de meest gebruikte versie in dit topic, geloof ik.

Abler is op zich prima. Hou alleen wel rekening met behoorlijke fikse levertijd. (ook als je spoedbestelling aanvinkt, kan het maar zo een maand duren)

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:37

Maar ze leveren wel? Het is niet zo dat je een maand wacht en vervolgens er achteraan moet gaan mailen waar het blijft?
Dierenartsen hoor ik er nooit over, enkel over ekyguard, pronutrin, pepticure en gastrogard
Zie dan gewoon door de bomen het bos niet meer, zeker met twee paarden is dat wel echt kostbaar.
De merrie is gewoon jong en verder heeft ze vooralsnog niks anders dan haar maag.
Die ander heb ik gewoon erbij als zijnde zielig maar kan niemand iets mee, en ziet fysiek verder niet top in elkaar

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:55

Het kan kloppen dat je veeartsen er niet over hoort.
Zij mógen het niét voorschrijven, omdat het niet is toegelaten/gekeurd voor de Europese markt. (voor USA ook niet denk ik)
Het is waarschijnlijk mede om die reden veel goedkoper.
Abler heeft wel meer vergelijkbaar spul. De bekende pijnstiller buut bijvoorbeeld ook.

Mijn veearts kende het niet, maar in overleg gebruik ik dit nu. Officieel niet overigens, dat kan hem dus serieus problemen opleveren. Ik bespreek hoeveel omeprazol of gastrogard mijn paard zou moeten hebben. En dan volgt van hem de opmerking: dan weet je zelf wel hoeveel je van "dat" spul je geeft, reken zelf maar om.

Hij vindt het eigenlijk link dat "zomaar iedere idioot" medicijnen kan bestellen, zonder enige veearts controle of overleg. (ben ik het eigenlijk ook wel mee eens) Maar hij snapt wel prima dat het financiëel niet haalbaar is om gastrogard te blijven geven aan een "chronisch" geval.
En dus doen we het in deze constructie, en staat hij er dus in het geval van mijn paard achter.

Tot nu toe levert Abler volgens mij wel altijd. Maar ik zit toch ook nu weer in de stress. Heb de 9e besteld, en nog niets gehoord. Komt wel weer goed, maar toch... Vanwege het enorme prijsverschil neem ik dat bestelgedoe voor lief.
De bestelling kan ook maar zo in 2 delen binnenkomen, verzonden uit 2 verschillende landen...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:08

Toevoeging op het vorige bericht:

Ablers website lijkt vandaag kuren te hebben. Ik kan niet inloggen met mijn account, en spullen in de "winkelwagen" leggen gaat ook niet.
Hoop dat het vlot opgelost is, ik had de status van mijn bestelling even willen checken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:16

Omeprazol is voor humaan gebruik ook gewoon vrij verkrijgbaar. Dus ik zie het probleem niet.
De buut die ze nu ook verkopen, is wel een groter probleem. Als een paard nu een dergelijk medicijn in Nederland krijgt, moet dat geregistreerd worden in het paspoort. Het mag niet in de voedselketen terecht komen. Maar ja, als je een wat ouder paard hebt, kan het maar zo zijn dat hij vroeger buut heeft gekregen en dat niet geregistreerd staat. Jij weet van niets en kan het dus alsnog in de voedselketen terecht komen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:33

Dat laatste klopt absoluut.
Mijn paard heeft echt allerlei rotzooi gehad in het verleden (ook bij mij wel) en dat staat echt nergens.

Erger nog, als je wil frauderen is dat idioot simpel. (bv handelaar die paard bij slacht wil hebben) je meldt bij een paspoort uitgevende instantie dat je je paspoort kwijt bent. Je betaald administratieve kosten, en krijgt een nieuw, "schoon" paspoort opgestuurd.

Ik zie het probleem bij omeprazol overigens ook wel. Sommige mensen zijn nou eenmaal vrij makkelijk met medicijngebruik. Lezen iets, denken: "dat is het" en gaan medicijnen geven. Terwijl er mogelijk iets totaal anders aan de hand is. Ik zie liever een veearts die een diagnose stelt, zeg maar.
En verder ook nog het risico van mensen die te snel stoppen. Zelfs een volkomen gezond paard kan maagzweren krijgen, als je een poos volle dosering omeprazol geeft, en dan acuut stopt.

Maar ik weet dat de meningen over zelf medicatie bestellen en toedienen verdeeld zijn.
Ik vind het iig niet een erg prettig idee, dat het kan. (Hoewel ik het dus zelf wel doe)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:15

Als je je paspoort kwijt bent en een nieuwe bestelt mag je paard niet meer naar de slacht, je krijgt dan een stikker of zoiets in paspoort.

Ik zat te zoeken over het afbouwen op de website van abler.com maar zie niks staan? Kijk ik eroverheen of vertellen ze er niks over?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:47

Ik heb even gauw gekeken, maar ik kan er zo ook niets over vinden.

Wel veel kreten als eenvoudig te doseren, makkelijk toe te dienen etc. Maar sowieso weinig concrete info over maagzweren. Het is echt een verkoper van medicijnen, geen voorlichter, als ik het zo zie.

(Wel een site waar ik dus zeker mijn voordeel mee doe, als het goed is 200 zakjes onderweg nu)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:48

Hmm ze hebben het wel over dosering voor treatment en dosering voor cure maar niks over afbouwen. Waar hebben jullie die info over de afbouw vandaan dan?

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:57

Ik kreeg dat toen als advies van de DA ;)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:28

Ok en dat advies wat steeds per 2 weken met 1 zakje afbouwen? Zal het eens overleggen

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:41

@Raamzicht: dit ligt eraan wat je maximale dosis is, hoe je het opgebouwd hebt en hoe erg de klachten zijn.
De behandeling met abler is niet voor ieder paard hetzelfde.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:47

Precies wat Steffi zegt iom de dierenarts en goed naar je paard kijken, Noah heeft tot aan zijn overlijden 4 zakjes per dag gehad, ivm steeds weer terug vallen en andere medicatie (koorstverlagers, metacam en uiteindelijk buut) maar die had ook wat meer onder de leden dan enkel maagzweren

Afbouwen moet je gewoon heel rustig doen en goed naar je paard blijven kijken, het ene paard heeft genoeg aan een 'kuur' omeprazole en daarna niks meer of iets ondersteunende de ander gaat goed op een onderhoudsdosis en weer een ander kan niet zonder. Eerder in het topic stonden al een aantal mooie voorbeelden van afbouw schema's

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 08:34

Ja die heb ik gezien, wilde er graag wat meer over lezen maar kennelijk is er verder niks over te vinden. Ik ga het overleggen en aankijken dank

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:03

Niet bij Abler. Maar er zijn wel sites (iig Engelstalige) waar het wel goed uitgelegd wordt.

Heb nu even geen tijd om te zoeken, ik kijk vandeweek even of ik goede info terug kan vinden.
(zou wel eens de site an horse and health kunnen zijn geweest)