[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:39

Tancreda4 schreef:
Komt het los omdat ze er spullen voor krijgt? Is het lichaam zich aan het opschonen? Hoort het? Of met het heersen van rotzooi op stal in de achterhoofd, is er toch weer meer aan de hand? Ik vind het allemaal maar moeilijk...... Laarakkers heeft mijn gevoel van 'het is een groter geheel' wel bevestigd.

Dit zijn vragen die mij ook steeds bezig houden. Ik heb tot nu toe alleen regulier onderzoek en medicatie gebruikt. Paard is verder absoluut niet ziek, maar kucht wel al geruime tijd en heeft soms wat neusuitvloeiing. Bij ons op stal zijn er nog een aantal paarden die hoesten, maar daar doet niemand wat aan.
Whild schreef:
Ik vraag me overigens af hoeveel eigenaren gewoon doorrijden met hun paard die condities hebben zoals onze paarden. Vraag je je toch af hoe het kan dat het ons overkomt terwijl we alles goed willen doen; maar misschien zien die andere mensen het dan niet ofzo. Ik weet het niet, maar het lijkt wel eens unfair en een heeele dure hobby op deze manier

Dit bedoel ik dus met de andere eigenaren bij ons op stal. Doen er allemaal niets aan en zeggen dat ik mij aanstel! Ik sta ook elke dag hooi te soppen. Mijn merrie heeft in het verleden nl koliek gehad van voordroogkuil, dus dat durf ik niet meer te geven. Ik hoop dat de ab aanslaat, maar als dat niet het geval is dan wil ik een longspoeling. Als het dan toch door het hooi blijkt te komen, kan ik evt proberen om heel voorzichtig weer wat voordroog te gaan geven.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:17

@Whild: fijn dat het beter gaat met je paardje :D

Met mijn pony gaat het ein-de-lijk beter _/-\o_

De darmfectie was na een week zo goed als over en ze staat
nu 24/7 buiten. Gisteren voor het eerst sinds een maand
gereden en ze heeft niet gehoest :D

Nu heel langzaam opbouwen want haar conditie is echt
0,0 (die was ook zo toen ik haar kocht 2 maanden terug).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:48

[***]; frustrerend he soms dat er paarden zijn die hoesten en dat er niets aan wordt gedaan. Op mijn vorige stal ook die een hele winter bleven hoesten... verder oke, dus dan was het niet boeiend genoeg. En ik er maar spul in stoppen bij die van mij. Dat is wel jammer, want dat zal wel niet helpen :)
Snap jou helemaal hoor, hoesten hoort niet bij een paard, en voor je het weet is het chronisch, of wordt het erger; van kuchen naar echt longprobleem waardoor de elastischheid van de longen verminderd, sneller buiten adem of iets. Dan zit je helemaal met de gebakken peren. Snap je heel goed hoor, ik hoop dat het aanslaat.

Vandaag is de reguliere arts erbij geweest, omdat ik toch bang was dat haar longen misschien weer ruis zouden hebben en het toch weer erger was geworden, maar gelukkig is ze nog helemaal schoon *\o/* Iig kon ze niets raars horen aan de longen of luchtwegen. Ik heb de druppels van Laarakkers wat opgeschroefd (in overleg) en heb bloed laten afnemen, of daar nog wat rare dingen uit komen.

Mijn paard krijgt nog gewoon hooi, en hoop dat dat ook niet het veel erger maakt. Al is met haar kuchen niet echt een touw aan vast te knopen. Ene keer als ze 24/7 op het land staat, andere keer 24/7 stal, met beweging, of juist in rust, koud, nat of vochtig weer. Soms is de hoest er opeens, en nooit echt op een moment dat je denkt ik ga een patroon zien :+ Ja, stress. Dan kan het eerder naar boven komen als ze opgefokt is en wat meer 'bovenin' en stokkend gaat ademen omdat er iets spannends is. Maar ook dan; soms niet, soms wel.

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 07:31

Tancreda, mijn paard krijgt ook nog steeds nat hooi. Heb laatst een onderzoek gelezen(zal de link wel even plaatsen), waaruit blijkt dat voordroog in eerste instantie voor verbetering zorgt, maar dat het vroeg of laat de darmflora kapot maakt en paarden met gevoelige darmen, vaak ook gevoelig zijn op luchtwegen. Iets met slijmvliezen. Dus uiteindelijk zorgt voordroog voor een verslechtering. Het onderzoek is wel in het Duits. Ik ga daar verder nog even op zoeken. Vind het nl een interessant gegeven.

ab lijkt bij mijn paard nog niet veel te doen, helaas. Maak de kuur af en kijk het dan gewoon eventjes aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 07:56

Kirstenn schreef:
Bij de eerste twee prednisonkuren bleef ze gewoon hoesten, werd zelfs erger. Maar ben ook heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, vandaag krijgt ze de laatste pil.

bij mijn paard werd het ook erger bij prednison.... Daarom krijgt ze er nu antibiotica bij. Verder lijken haar klachten op die van jouw paard. Wat een vervelend gedoe he, met dat hoesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:01

[***] schreef:
Tancreda, mijn paard krijgt ook nog steeds nat hooi. Heb laatst een onderzoek gelezen(zal de link wel even plaatsen), waaruit blijkt dat voordroog in eerste instantie voor verbetering zorgt, maar dat het vroeg of laat de darmflora kapot maakt en paarden met gevoelige darmen, vaak ook gevoelig zijn op luchtwegen. Iets met slijmvliezen. Dus uiteindelijk zorgt voordroog voor een verslechtering. Het onderzoek is wel in het Duits. Ik ga daar verder nog even op zoeken. Vind het nl een interessant gegeven.

ab lijkt bij mijn paard nog niet veel te doen, helaas. Maak de kuur af en kijk het dan gewoon eventjes aan.

Hierbij de link aangaande het onderzoek waar ik het over heb;

http://www.barnboox.de/wissensdatenbank ... -raufutter

Indien je Duits niet zo heel goed is, dan is het met google translate redelijk leesbaar :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:24

Ik hoop dat het goed is dat ik hier even binnenval met een vraag.

Mijn paard heeft chronische bronchitis, en staat 24/7 buiten.

Omdat de weide waarin ze staat redelijk nat is, en ze momenteel ook mok heeft, zet ik haar, zeker als het flink geregend heeft, af en toe een nachtje op stal.
Van stro gaat ze echter erg hoesten.

Wat kan ik het beste gebruiken als bodembedekking in de stal? Vlas, zaagsel? Ik heb met beide geen ervaring, heb eigenlijk altijd stro gebruikt, ook bij mijn andere paarden. Wat gebruiken jullie? Alvast bedankt!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:50

Toen mijn pony nog op stal stond had ik rubberen matten in de stal.
Dat scheelde enorm met stro :j

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:55

Alleen dat? Gaan ze dan wel liggen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:56

Ja alleen matten. Wel goed schoonhouden anders wordt het snel een vieze boel.
De mensen die op stal werkten deden het smorgens. Ik savonds nog een keertje.
Mijn pony moest er de 1e week erg aan wennen maar daarna ging ze er ook
op liggen :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:43

Ik heb mijn paard op vlas staan, ben ik erg tevreden over. Alleen matten staat mij zo tegen, zo'n kale vloer. Met vlas heeft ze een lekkere liglaag.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:37

Iemand ervaring met equiresp?

De mijne hoestte een paar dagen geleden enkele kuchjes.

Longen zijn zuiver, equiresp van DA gekregen....

Hij heeft het alleen niet graag, nu dus maar met spuitje in de mond

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:37

Equiresp is mij niet bekend, wat is het voor een substantie en wat doet het?

Hoe gaat het verder met de knollies allemaal? Hopelijk heeft het zonnige en nu vriezende weer iets goeds gedaan?

Ik heb gisteren een heerlijke rustige buitenrit kunnen maken met mijn paard. Hij zweet wel als een gek, jullie paarden ook? Vandaag is de veearts alweer eens langs geweest ter controle, zijn immers weer vier weken verstreken sinds de uitslag van bronchoscopie & spoeling.
De longen klonken nog niet schoon en bij het dichthouden van de neus werd hij acuut heel benauwd. Nog niet goed dus.. Ik merk wel dat hij meer praatjes heeft en hij staat ook weer samen met de leidermerrie van de kudde, wat doorgaans een goede graadmeter is van hoe hij zich voelt.
Vandaag heb ik nog een aanvullende poeder gekregen ter stimulans van de elasticiteit van de longblaasjes. Longblaasjes kunnen uiteraard niet herstellen door een poeder wanneer ze kapot oid zijn, maar dit is nu weer iets nieuws dat de elasticiteit in ieder geval kan bevorderen. Binnen twee weken zou ik iets moeten werken. Zegt dit verhaaltje over medicatie tov long elasticiteit jullie iets? Ervaringen?
Intussen tuffelen we rustig door met een lang teugeltje, voornamelijk in stap en voornamelijk buiten.. Het is wel eens leuker geweest, maar goed we gaan voor het doel dat ie uiteindelijk helemaal weer beter mag worden natuurlijk. :)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:19

Ik zal straks eens even kijken wat er precies inzit, in ieder geval tijm en eucalyptus.
Het ruikt heel sterk, maar ik heb het idee dat zijn hoesten heel wat minder is.
De DA heeft er al goede resultaten mee gehaald.

Gisteren tijdens het longeren geen enkel kuchje gehoord...

Hoe noemt het poeder wat je geeft voor de elasticiteit?

Ben wel nieuwsgierig erna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:28

Hallo ik heb een vraag over een homeopatsch middel. Het heet respirator boost.
Kent iemand het en wat is jullie ervaring.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:43

OsMo schreef:
Hallo ik heb een vraag over een homeopatsch middel. Het heet respirator boost.
Kent iemand het en wat is jullie ervaring.

Ben ook wel benieuwd naar ervaringen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:56

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal spam en offtopic berichten verwijderd. Graag vanaf hier weer ontopic.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:11

Mijne was vorige week ook weer ah hoesten..niet heel heftig maar wel 3 behoorlijke kuchen. Ze had echt last van de pollen en het stof in de lucht.
Reiziger: Vera staat op vlas en krijgt gespoeld kuil. Daar doet ze het goed op, alleen heeft ze ook pollenallergie en dat speelt bij weer zoals afgelopen week weer op....

Hebben jullie iets wat jullie geven tegen pollenallergie? Een pollennetje is hier zo afgesloopt dus dat werkt maar voor korte duur. Ik weet uit mijn omgeving dat sommige mensen hun paard de humane tabletjes geven maar mijn veearts zei dat dat niet werkt...

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 12:10

Hebben jullie het over NAF respirator boost? Daar heb ik hier nog 3/4 fles van staan (dus als iemand het wil proberen ........ ).

Heb het zelf geprobeerd, maar mijn paard lijkt allergisch te zijn voor één of ander iets wat erin zit en daar kon ik met spoed de dierenarts bij laten komen omdat ze ineens heel erg benauwd was.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:46

Jack hoest bij aandraven/galloperen.
Hij staat 24/7 op de wei met schuilstal.
Hij heeft nu 2x een ventipulmin kuur van 8 dagen gehad.
Nu wil ik Allergicur of Glandulacur gaan proberen.
Kent iemand dat? Zou het helpen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:28

Ik kom mij hier ook melden... Paard hoest gelijk van stoffig hooi en dat is per ongeluk gegeven door een stel brutale vlegels. Dus hartstikke balen natuurlijk: ging weken goed en nu opeens weer bij inspanning die vreselijke hoest terug. Geef nu al luchtwegverruimer voor de zekerheid. Vind het nog te vroeg om weer de dierenarts te bellen voor een kuur. Komende dagen ook geen hooi op het menu, maar gras en hopelijk hersteld het weer zo.
Wat werkt goed ter ondersteuning?

Ik overweeg ondertussen ook een scopie, maar financieel moet ik even daarmee wachten (en aangezien het weideseizoen om de hoek staat heeft het nu geen prioriteit).
T is gewoon hartstikke rot dat paard van een beetje te stoffig hooi of stro al zo gaat hoesten. Maar moet wel zeggen; prednisolon werkt wel als een trein elke keer, maar probeer het nu eerst even zonder. Zo leuk spul is het niet...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:54

Mijn pony heeft het met deze dagen ook zwaarder. Ze ademt zwaarder
en af en toe een kuch. Ik geef Marstall Sinfonie bij met foenegriek erdoor. Ze staat
in een buitenstal met luik en verder op de wei/paddock.

Ik heb ook het idee dat ze een pollenallergie heeft, ze schudt soms opeens
met haar hoofd, best hard. Moet maar eens opzoek naar een oplossing of
ondersteuning hiervoor.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:55

Misschien kan je gewoon een beetje tijmsiroop proberen? Doet geen kwaad (behalve dat er veeeul suikers inzitten), en verzacht toch iets zonder dat je gelijk naar het hardere geschud moet grijpen.
Balen van dat stoffige hooi, hoeft hier ook maar 1x te gebeuren en die van mij hoest ook gelijk een paar dagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:58

Ilse_123 schreef:
Misschien kan je gewoon een beetje tijmsiroop proberen? Doet geen kwaad (behalve dat er veeeul suikers inzitten), en verzacht toch iets zonder dat je gelijk naar het hardere geschud moet grijpen.
Balen van dat stoffige hooi, hoeft hier ook maar 1x te gebeuren en die van mij hoest ook gelijk een paar dagen.

Dit dus inderdaad!

En is het daarna wel over met het gekuch?
(Heb verder het hele stalmanagement aangepakt al, maar ja... Als een stel brutale apen in de vorm van ongewenst bezoek gewoon je stal opent gooit en hooi pakt en dat voert ben je het bokje zoals nu. Ging echt zo goed! -O- )

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:59

Voor mijn pony zijn veel suikers echt geen optie, toen ik haar in oktober kocht
had ze enorm overgewicht en nu is er eindelijk heel wat af, maar nog niet
genoeg..