[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 01:42

Sterkte, moest even een traan laten bij dat gedichtje in 1 van de reacties, zo herkenbaar en waar in veel gevallen... Dapper dat je die beslissing hebt genomen toen je zag dat het zo achteruit ging.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:23

't is stil hier!
Bij mijn merrie lijk ik nu eindelijk vooruitgang te zien.
De Gluco-balance was op en ik zat een paar dagen zonder omdat ze me vergeten waren te bellen vanuit de praktijk dat het klaar stond. Toen ben ik weer begonnen met de begindoses van 2x per dag 1 schepje en toen leek ze met de dag minder opgeblazen en haar manenkam werd ook dunner en soepeler. Misschien dat de onderhoudsdoses voor haar niet voldoende was, of dat er steeds iets te weinig binnenkwam doordat er wat in het tuitje van de spuit blijft zitten, maar geef nu voorlopig om wat extra. Iets minder volle schepjes, maar dan wel 2x per dag.

Had ze vandaag even de bak er bij gegeven, omdat die mooi stevig en droog was en de paddock en wei zeiknat, en toen de andere gingen spelen, deed zij enthousiast mee, echt heel ruim draven en knoerthard galoperen en gekke sprongen maken. Ik was bang voor haar peesblessures, dus hield mijn hard vast dat ze zich niet aan zou tikken of te gekken draaien zou maken, maar kon geen kreupelheid meer ontdekken.
Het is nu even afwachten hoe ze de rest van de week loopt, of de pees weer op gaat spelen, maar krijg er wel meer vertrouwen in dat ze goed herstelt van die hoefbevangenheid en dat haar voeten in elk geval niet meer (zo'n) pijn doen op het moment. Ze is al dik 1,5 jaar af en aan geblesseerd, en heb haar echt heel lang niet zo mooi zien draven als vandaag... En dat terwijl ik van de zomer twijfelde of het nog wel dierwaardig was omdat ze zoveel pijn had dat ze bijna niet meer kon lopen...
Zo zie je maar dat het toch een heel eind op kan knappen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:29

@ joyce, ik kan me zó voorstellen hoe dat voelt, om je beestje dan na zoveel gedoe weer écht te zien genieten!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:03

Ik spiek hier toch ook weer even om het hoekje.
Wie kunnen jullie mij adviseren om te testen op insuline resistentie omgeving Breda e.o. / belgie prov Antwerpen.
Ik wil dat het echt goed gebeurd, heb op dit vlak nu even weinig vertrouwen in mijn eigen dierenarts.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:05

Eveline heeft toch ook getest op IR? Wat kwam daar uit?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:11

onduidelijk,vandaar.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:45

timokyana schreef:
Ik spiek hier toch ook weer even om het hoekje.
Wie kunnen jullie mij adviseren om te testen op insuline resistentie omgeving Breda e.o. / belgie prov Antwerpen.
Ik wil dat het echt goed gebeurd, heb op dit vlak nu even weinig vertrouwen in mijn eigen dierenarts.

Ik heb laatst mijn paardje laten testen op IR.
Moest nuchter zijn dus komen ze al vroeg om te prikken.

Bij mij is DA de Kroon geweest uit Moerdijk.
Bloed sturen ze op en je krijg de uitslag netje op papier. Ook bespreken ze wat je het beste kan doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:46

Kijk even op de website van GD Dieren, zoeken in paard, intypen insuline resistentie en dan kom je bij allemaal informatie over het testen ervan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:48

Dank je

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:02

timokyana schreef:
onduidelijk,vandaar.

Daar heb je dan niets aan :roll:

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:52

Momenteel zitten "wij" weer in een slechtere periode. De gluco balance en tendon druppels krijgt hij dagelijks. Dit vanwege andere stal en ander ruwvoer. De vorige keer bij dit beeld spiersupport moeten geven, echter een gevecht om het erin te krijgen, veels te "kruidig". Wat is jullie ervaring met tijdelijk geven van magnesium- chelaat en vitE/ selenium? Therapeut heeft op korte termijn helaas geen tijd, vandaar mijn vraag hier.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:58

steenbok1980 schreef:
Momenteel zitten "wij" weer in een slechtere periode. De gluco balance en tendon druppels krijgt hij dagelijks. Dit vanwege andere stal en ander ruwvoer. De vorige keer bij dit beeld spiersupport moeten geven, echter een gevecht om het erin te krijgen, veels te "kruidig". Wat is jullie ervaring met tijdelijk geven van magnesium- chelaat en vitE/ selenium? Therapeut heeft op korte termijn helaas geen tijd, vandaar mijn vraag hier.

mijn paard heeft dat gehad
Afbeelding
ik deed het door het voer en er bleef wel altijd wat poeder achter maar daar mengde ik slobber en brood door en dan at hij het wel op
de werking was voor mijn paard aanzienlijk
helaas neemt hij magnesium niet goed op en staat hij al 1 jr op extra magnesium oxide

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:03

De gb doen we al een tijdje met een beetje lijnzaadolie, anders eet hij die dus ook niet eens op. Kan lijnzaadolie geen kwaad met magnesiun- chelaat? De bovenstaande producten: er zit wel glucose in, dit is toch niet de bedoeling met een ir paardje?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:09

steenbok1980 schreef:
De gb doen we al een tijdje met een beetje lijnzaadolie, anders eet hij die dus ook niet eens op. Kan lijnzaadolie geen kwaad met magnesiun- chelaat? De bovenstaande producten ken ik niet, even zoeken ernaar.

ik heb de magnesium een tijdje met lijnzaad olie gegeven via een spuit direct in de mond
alleen werd mijn paard daar kopschuw van daarom maar met extra voer
nu krijgt hij de magnesium oxide en joint-comp door zijn voer
wat overblijft in de voerbak meng ik met brood stukjes appel en peen , het blijft daaraan plakken en eet hij het wel :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:02

blij dat mijn paard de gluco-balance heerlijk vind. Ze vreet de spuit er nog net niet bij op, terwijl ze met andere supplementen door haar voer haar krachtvoer vroeger gewoon liet staan... Moest dan al veel appelmoes mengen, maar dan nog liet ze het vaak staan of ze at om het appelmoes met spul klontje voer heen :P

Heb ook nog magnesium-citraat staan, maar durfde het nog niet te mengen met de GB omdat het nu zo goed gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:45

steenbok1980 schreef:

heeft jouw paard daar een tekort aan dan?
eerst laten testen via bloedonderzoek of dat zo is,zomaar wat geven kan juist dingen verergeren

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:46

Die van mij at de Gluco Balance prima op. Heb nu Magnesiumcitr. (Groene Os, zit geen smaak aan trouwens) en Muscle Support (Phytonics), die laatste is ook heel kruidig maar hij eet het prima op. Ik doe alles door 3 handjes wiesencobs die ik 'wel' met water.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 08:58

inderdaad ellepel. een simpel bloedonderzoekje (dat van ons kostte toen 42,50) kan laten zien of het zinvol is iets extra toe te voegen. onze haflinger bleek een minimaal tekort Mg te hebben, daarop hebben wij haar een kuur gegeven en nu een onderhoudsdosis (ze heeft het nl al eerder gehad). zij voldeed wel echt aan het beeld van een IR paard. nu gaat het super met haar, ze zit 100 keer lekkerder in haar vel. ik hou mijn hart vast voor wanneer het gras weer gaat groeien maar tot die tijd hoeven wij ons naar mijn gevoel niet zoveel zorgen te maken.

wij voerden de Mg chelaat van PaardNatuurlijk, de eerste keer dat Mone een kuur kreeg wilde ze het niet opnemen en hadden we geen voer dat geschikt was om het mee te combineren (te hoge calciumwaarde). we hebben het toen opgelost in water en met een spuit in de mond gespoten. ze vond dat vreselijk maar heeft er niks aan overgehouden. Mone is van nature al een paard dat er niet van houdt als mensen om haar hoofd heen hangen, daar hebben we gewoon extra rekening mee gehouden. we hebben ook het voer aangepast zodat er niet zo snel weer een tekort zou ontstaan, helaas gebeurde dat dus alsnog, ik dénk omdat we op een gegeven moment ook gestopt zijn met de onderhoudsdosering Mg geven. nu blijven we dat dus wel doen en Mone heeft ook een liksteen zonder calcium gehad een tijd, nu heeft ze er twee, ook één met calcium. ze krijgt voer van Healthy Herbs.

de tweede kuur Mg hebben we met de healthy herbs gecombineerd, met een scheutje zonnebloemolie. daarmee at ze het prima op, alleen wel erg langzaam en als ze ook hooi had liet ze het voer staan. we hebben er ook een poosje kwikbeet bij gegeven voor de lekker maar dat was een minder succes, ze at het wel maar we kregen de indruk dat ze weer meer schuurde toen ze kwikbeet kreeg.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:53

Zit er aan dat 'chelaat' een vreemde smaak dat paarden dat zo slecht willen eten? Aan de citraat die ik geef zit echt geen enkele smaak en je hoeft er maar heel weinig van te geven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:56

singasong schreef:
Zit er aan dat 'chelaat' een vreemde smaak dat paarden dat zo slecht willen eten? Aan de citraat die ik geef zit echt geen enkele smaak en je hoeft er maar heel weinig van te geven.

chelaat is en ruikt bitter
Grimgo eet dat echt niet ook niet door slobber
daarom heb ik via mijn DA oxide

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:00

Ik ga weer overleggen met de DA. Eigenlijk vind ik het ook weer zinvol om een juiste test te doen ivm de IR. Alleen hebben we hier een andere DA, ik hoop dat we hier iets mee kunnen, want het is toch echt een "klassieke DA" op een zeer groot bedrijf.
Wat de voeding betreft vind ik het erg jammer dat een ruwvoer analyse niet mogelijk is. Wat paard vanuit de bijvoeding krijgt is bekend, en is zeker niet genoeg aan vitamines/ mineralen ed. Dan zou hij daarvan een kilo of 3 moeten krijgen, nee dus.
Ook staat de verplichtte jaarlijkse enting weer voor de deur a.s. weekend. Ik hoop dat dit goed uit gaat pakken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:08

mirgino schreef:
[chelaat is en ruikt bitter
Grimgo eet dat echt niet ook niet door slobber
daarom heb ik via mijn DA oxide

O vandaar, ik begrijp het ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:09

steenbok1980 schreef:
Ik ga weer overleggen met de DA. Eigenlijk vind ik het ook weer zinvol om een juiste test te doen ivm de IR. Alleen hebben we hier een andere DA, ik hoop dat we hier iets mee kunnen, want het is toch echt een "klassieke DA" op een zeer groot bedrijf.
Wat de voeding betreft vind ik het erg jammer dat een ruwvoer analyse niet mogelijk is. Wat paard vanuit de bijvoeding krijgt is bekend, en is zeker niet genoeg aan vitamines/ mineralen ed. Dan zou hij daarvan een kilo of 3 moeten krijgen, nee dus.
Ook staat de verplichtte jaarlijkse enting weer voor de deur a.s. weekend. Ik hoop dat dit goed uit gaat pakken.

V.w.b. die enting zou je je paard 5 dagen vooraf en 5 dagen nadien drainagecompositum kunnen geven om te ondersteunen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:10

Goede avond allemaal, graag wil ik me hier melden. Mijn pony heet sara ik heb haar sinds maart.
Van de zomer had ze regenmatig diarree en was ze erg druk wanneer het gras voedzaam was. Ze eet als maar door stopt niet. Ze was veel te zwaar van de zomer. Ook had ze een harde manenkam en harde billen volgens de osteopaat. Nu kan de singel veel strakker gelukkig en haar manenkam is een stuk soepeler.
Ze staat nog steeds dag en nacht buiten. Nu wordt er kuil bijgevoerd en is ze weer aan de diarree. Deze week is ze ook weer erg druk. Met rijden is ze tegen het been bokt op de zweep soms. De eerste 10 minuten wil ze alleen rennen daarna keert de rust terug.
Ik denk dat eiwitten of fructose haar boosdoener zijn maar het zijn mijn eerste stapjes op de zoektocht naar de oorzaak voor de diaree en het wisselende temperament van mevrouw:)
hoop dat jullie met me mee willen denken.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:28

singasong schreef:
V.w.b. die enting zou je je paard 5 dagen vooraf en 5 dagen nadien drainagecompositum kunnen geven om te ondersteunen.

Ondanks de druppels toch weer wat futloos en duffer, ook een ontzettend dikke borst, dus weer koelen, bah.
Verder besloten om voorlopig even niets te doen, niets meer te veranderen, behalve rustig aan en weer een stabiele situatie te krijgen. De pavo wel gemengd met nieuwe subli, alle beetjes helpen in de mindering van suiker/ zetmeel.