[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:40

gut zulk soort fotos heb ik al eens gezien bij het paard van een bokker
bekende bokker, ze reed hoog dressuur met het dier geloof ik.. naam van het paard was zowat een ''begrip'' maar ik kom er toch niet meer op? :o
(kan overigens ook iets anders zijn hoor, maar lijkt er wel op in mijn gedachten := ;) )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:41

Ik ben het er niet mee eens dat de rambo een slecht buikgedeelte heeft en dat hij niet strak genoeg zit.
Mijn paard vind deze deken helemaal niet erg, en ze heeft de hele zomer geen enkel plekje op dr buik gehad!
Het zijn 2 grote flappen die je over elkaar heen vouwt, en waar je daarna 3 'banden' omheen doet. Ik zal even
kijken of ik een foto van de onderkant heb :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:42

Naaltje schreef:
bekende bokker, ze reed hoog dressuur met het dier geloof ik.. naam van het paard was zowat een ''begrip'' maar ik kom er toch niet meer op? :o
(kan overigens ook iets anders zijn hoor, maar lijkt er wel op in mijn gedachten := ;) )

Het eerste wat in me op kwam als je het over een paard hebt wat een 'begrip' was is Banshee :=

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:49

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:52

weten jullie iets over het geven van gekookt lijnzaad aan een zomereczemer?
Ik lees daar alleen maar over dat het de allergische reactie op de mugjes(speeksel)vermindert.....
Per toeval geef ik al een week of vier gekookt lijnzaad aan mijn fries...iedere dag....en ik moet zeggen dat hij veel minder jeuk heeft.
Het is hier sommige dagen al een graad of 16...(frankrijk).
Maar goed....laat ik niet te vroeg juigen....als het echt veel minder blijft,zal ik me weer melden,dan is het misschien de moeite waard het te proberen..
Het helpt ook tegen andere allergische reacties....ik doel even op de foto's van de fries met de plekjes op de schouder...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:57

ik las op pagina 80 dat een paard nu nog steeds schuurde aan zijn staart en manen.

dat doet mijn haflinger ook.
ik ben er nu zelf achter gekomen dat hij jeuk krijgt van wortels.
ik ben gewoon wortels blijven voeren en heb knoflook poeder door zijn eten gedaan en de jeuk is weg.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:32

Hoe ben je er achter gekomen dat het door de wortels komt?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:38

Lijnzaad koken heb ik ook wel is gedaan, maar vind het wel veel werk om elke dag te doen, dus ik kan niet echt zeggen of het helpt.
Wel vind ik de Rambo deken echt een superdeken, ik had eerst ook de Boett en de Pagony deken, de Boett moest ik 2 nieuwe per seizoen kopen die scheurde echt snel kapot, de Pagony heb ik maar een paar dagen mee gedaan waardeloze stof, ging echt mega snel kapot.
De Rambo is de eerste deken waar mijn paard nu langer dan een seizoen mee kan doen zonder dat hij kapot is!
Vind het echt een super deken!
En heb helemaal geen last van schuurplekken, want bij de borst zit zijde achtige stof van binnen als ook van onder bij de manenkam, waardoor er extra bescherming is en de deken vrij glad op de huid ligt zodat je geen beschadegingen krijt.
De lange flappen heb ik ook geen problemen mee, gaan echt geen beestjes op of in zitten, vind het juist super dat deze deken ook een stukje over de oren heeft, eindelijk een deken die aan de voorpluk denkt!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:48

@ ieris: ik kan 'm best over z'n oren doen, iedere dag weer weet ie 'm terug te klappen. De hals blijft perfect op de plaats. Hierom doe ik dat stukje altijd vanzelf al terugklappen, want hij vindt het stierlijk vervelend als ik 'm er wel overheen wil doen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:00

Ja dat ken ik!
Dat doet die van mij ook vaak als ik geen halster omdoe, met halster blijft het oorstukje wel goed zitten, in cominatie met het bijgeleverde hoofdmasker blijft het ook goed zitten.
Gebruik jij dat niet? Of gooit jou paard dat ook van zijn hoofd af?
Dan word het inderdaad lastig, kun je alleen nog maar heel goed de voorpluk insmeren met insectenspray.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:03

Vliegenmasker heeft ie (nog?) niet nodig, aangezien hij alleen z'n manen en staart schuurt. Bovendien vind ik dat zielig, het zicht vermindert dan drastisch en het lijkt me ook niet comfortabel :) maar dat stukje heeft ie in feite ook niet nodig, hij kan toch niet schuren daarmee (tenzij ie een ander paard als schuurpaal gebruikt).

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:05

Myour, knap paardje heb je trouwens :~ !
Jammer dat hij last van exeem heeft, hopelijk komt hij goed de zomer door.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:49

Dankjewel :D maar zijn innerlijk is véél mooier dan hoe ie eruit ziet en daar ben ik nog het meest blij mee! Met zijn deken op zie je er niets van, dus die gaat gewoon meteen om als ie naar buiten gaat :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:30

Sodeletuut schreef:
Naaltje schreef:

Het eerste wat in me op kwam als je het over een paard hebt wat een 'begrip' was is Banshee :=

eerder ;)
ik ga even zoeken ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:33

geerke:

zou ook zomaar kunnen dat doort het geven van de lijnzaad er nu een tekort word aangevuld in je paard z'n lichaam en dat daarom de jeuk wegtrekt?
zit toch een bepaalde hoeveelheid vitamines in..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:35

ja gevonden!
bokker tyrza met paard Tolstoi
[MD] Netelroos
topic :) (de link in de beginpost geeft fotos) nogmaals, ik weet niet of het hetzelfde is, het deed me er alleen opeens aan denken ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:42

netelroos doet geen zeer toch?
en dat paard van famke heeft er wel pijn aan.
ik denk dat het daar dan een schimmel is, is ook wel een nare plek

zal er toch een veearts bij moeten komen om een kweekje te nemen denk ik

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:04

geerke: ze zoeken het meer in bepaalde vluchtige vetzuren, die iets in het histaminemetabolisme zouden veranderen, ik zoek me ook een breuk om vanwege die link het verschil in werking tussen vers lijnzaad en lijnolie te vinden, lijnolie voert een stuk simpeler maar werd explesiet niet werkend in dit opzicht uitgesloten.
er wordt vaker niet helemaal uitgepluist welk stofje de werkzaamheid geeft wanneer het hele product werkt. jammer eigenlijk want er misschien meer te vinden dat zo'n stofje bevat, tenslotte is vers lijnzaad niet voor iedereen een geschikte optie.

netelroos is eigenlijk het zelfde wat er op onze huid gebeurt wanneer je brandnetels raakt, het jeukt en brandt en kan pijnlijk zijn, netelroos verdwijnt na 48 uur vrijwel altijd spontaan als de oorzaak weg is.
als een paard uitslag of iets dergelijks schuurt verandert het beeld, je ziet dan wel de gevolgen van het schuren maar niet de oorzaak, netelroos kan in dit geval best maar het kunnen nog tientallen andere oorzaken zijn, het lijkt sterk op elkaar, dus in info altijd heel goed naar een foto kijken en de tekst heel goed doorlezen, maar altijd open blijven staan voor andere dingen, soms kom je er achter en soms helaas nooit, heel veel geneest ook simpel op spontane wijze door het lichaam zelf. ( voor ZE is dit helaas een illusie.)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:08

@ellepel; dat zou ik echt niet weten :o ik moest er alleen aan denken dus ik dacht, laat ik dat eens opperen misschien hebben ze er iets aan, en waarschijnlijk niet ;)

las hier gisteren trouwens dat de rotmugjes bij 9 graden gaan ''leven''.. gisteren stond de thermometer op 8 graden.. (met vast nog uitschieters) zijn er al dekens op gegaan dan? :o

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:31

ik denk dat bij heel veel ZE ers de dekens inmiddels jaarrond opliggen of eventueel deels vervangen door winterdekens, jij moet dat zelf beslissen of je dat nodig vindt.
goed passende dekens die in ieder geval en tenminste 1 keer per dag worden afgedaan om te poetsen en inspectie op andere dingen als schuurplekjes of drukkingen door de dekens.
bij de buitenpaarden en de echte wintervachters is een deken wat minder aangenaam omdat ze vaak allerlei haar en vuil verzamelen wat op zichzelf ook weer voor jeuk kan zorgen. het middel mag nooit erger zijn dan de kwaal.
een deken die een paar weken te vroeg opgaat veroorzaakt meestal minder ongemak dan de schade van 1 dag onbelemmerd schuren. het genezen daarvan duurt ook zo'n 2 weken( en dan in een gunstig geval).

in het voorjaar en zeker nu het flink gevroren heeft zijn er veel minder mugjes, maar als die eitjes leggen heb je er zo,n 20 dagen later ( er is veel verschil in opgave hoelang het bij welke temperatuur duurt voor ze uitkomen) heb je er soms al een paar 100. soms is 1 of 2 steken genoeg om in het paard met ZE de hele boel weer opgang te brengen.

dus zelf kiezen wat bij jouw paard past en iets minder belangrijk bij jouzelf.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:38

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:27

Hij ziet er wel schattig uit zo pluizig!
Zijn manen zien er nu ook nog erg mooi uit, heb je ze lang laten groeien?
Ga je ook een deken voor hem gebruiken?
Ik vind het ook best moeilijk om te bepalen waneer je met de deken moet beginnen.
Mijn paard is geschoren en heeft nu nog zijn winterdeken om.
Maar je kunt er beter wat te vroeg bij zijn dan een dag te laat denk ik maar.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:00

Mischa heeft zn staart alweer kapot gekrabt :'(
Vandaag maar in de weer gaan met zalfjes ect. met dit weer durf ik echt nog geen deken op te leggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:02

Weet je dan wel zeker dathet niet iets anders is dan eczeem ?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:06

Hij heeft de hele winter nergens last van gehad. Dus dat lijkt me niet..
Dr vliegt hier in Arnhem (bos, vijver in de buurt) ookal het nodige rond trouwens..