Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:29

DaphneHeros schreef:
Ok, ik vraag morgenohtend even aan de DA van de provarium breeding of ik hier al mee mag starten of dat ik het volgende urineonderzoek moet afwachten. Wil hem inderdaad zo snel mogelijk beter in zn vel krijgen, hij is op dit moment heel down.

Ik heb hem gisteren geschoren en hier is hij gelukkig wel weer supperglimmend onder zn haar vandaan gekomen. Dit vindt ik altijd wel een erg fijn teken dat hij er zonder haar weer zo goed uitziet.

Ik zal ook meteen even vragen of het probleem in zn sinussen kan zitten. Zou dit niet vanzelf opknappen met de pergolide, msm e provarium breeding??? Hiervan moet zn conditie toch beter worden, oh en hoe merk ik nu aan hem dat de tumor actief is of niet??

Fargo, ik wil dat mailtje wel heel graag lezen kan je hem pb??

fijn dat hij inderdaad toch mooi glanzend tevoorschijn komt. Er zijn genoeg cushing paardjes waarbij er het scheren allerlei probleempjes aan de huid (kortsjes/wondjes/irritaties) te voorschijn komen.

Hij moet inderdaad al snel opknappen van de weerstandboosters als msm en echinacea en pergolide zelf heeft ook een antioxidant achtige werking. Wij zijn indertijd al met de provarium breeding begonnen omdat bij ons de pergolide indertijd een lange levertijd bleek te hebben.

DaphneHeros

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:55

Bedankt voor je mailtje!!
Ik heb de provarium breeding besteld bij de paardendrogist en de msm gekocht bij de voerhandel. Ik zal binnenkort proberen om ook een aantal foto'te plaatsen.

Je ziet bij willy echt onwijs verschil zeg!! Dat een paard zo kan veranderen!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:47

Fargo, wat sneu van die shetlander op stal... Zal vast raar zijn om na 15 jaar zo'n pony op stal te moeten missen... :(:) .

Rumay, hoe was het bij Laarakker op de kliniek?
Ah, lees het al.. mooi, geen tegenvaller dus! +:)+ Top!

Ireen, fijn dat het met Evita inmiddels al wat beter gaat!

Nanda, hoe gaat het nu met je shet?

Sylvia, bij Dana alles nog steeds vrij rustig?

Vandaag Ivanka op de kiek gezet :) Ze stond zo heerlijk van haar appeltje te smullen :9
Afbeelding
Afbeelding

Het rijden pakt ze echt zo goed op, ze geniet er zo van, erg leuk om te merken! Ben ook blij dat ik haar niet eerder op heb gepakt, nu is ze er echt gewoon weer aan toe :) .
Vorige week een jolig mini-bokje bij aanspringen in galop :') , dan vindt ze zichzelf toch zo grappig :)) .

Valt me op dat ze de laatste week weer flink in het haar begint te schieten, met name op haar rug. Toen het van de week zo warm was, was ze echt zeiknat van het zweet. Zijn die van jullie ook al weer vacht aan het aanmaken?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:11

Ja bij de mijne groeit het haar ook zo hard, had 3,5 week een jachtmodel geschoren (omdat hij dag en nacht op de wei staat) maar ik ga morgen weer scheren. Zijn haar op het ongeschoren gedeelte is wel dik 2 cm lang, misschien wel 3 cm.
Scheren jullie nou ook zo vaak?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 19:18

Ik heb nog niet geschoren, maar merk dat ze haar zomervacht al in begint te ruilen voor de wintervacht. Die andere 2 van mij nog niet.

Ik wil dit jaar eigenlijk niet scheren, maar weet ook nog niet of dat gaat lukken...

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:42

Heb er wel een paar weken terug aan zitten denken, maar het blijft redelijk met z'n vacht nog steeds een zomer vacht maar wel verharen.
Heb dinsdag een foto shoot van Onne gehad, en er zijn poepie gaaf geworden.
Ik word er alleen heel hebberig van.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:47

Ivanka ziet er echt super uit!!
Evita haar vacht ging een paar weken geleden groeien, maar het is nog steeds een mooi zomervachtje.
Scheren hoef ik gelukkig (nog?) niet, zo dik komt ze niet in het haar.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:07

Ivanka ziet er zekr goed uit en volgens mij genoot ze onwijs van het appeltje.
Rava heeft geen last van de warmte ze zweet niet en heeft een nog redelijk dunne vacht en hoef dus ook niet te scheren, afgelopen winter was dat ook niet nodig hoop dat het zo blijft.
Vanmorgen met rijden had ze een beetje gezweten, en van de week met longeren ook een ietsje.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:32

Even off topic, opa Onne staat ITP hier op bokt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:44

Onne heb even gegluurd en het zijn zeker prachtige foto's.
Hij is erg statig om te zien nog, super.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:46

dank dank, loop ook een meter naast me schoenen hihi

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:05

Hallo allemaal? Hoe is het hier? Willy verhaart!!! Jippie, kennelijk doet de verhoogde dosis pergolide zijn werk. Hij wordt al donkerder weer en zijn haar is weer echt stijler aan het worden en echt een stuk korter ook dan het voorheen was.
Ik heb een poetsblokje gekocht en daar gaat het nu ineens echt heel erg goed mee, juist de langere onderharen/onderlaag komen super mee. Echt leuk om hem elke dag even aan te pakken. Gisteren gingen ook zijn buikharen nu echt loslaten. Ben er wel heel blij mee dat het aanslaat. Verder was ie er de hele tijd nog goed aan toe hoor, alleen zijn haren waren echt weer strucureel langer en krulleriger dan we gewend waren + het gouden glansje op sommige plekken.
De paardentandarts is ook weer geweest en die was heel tevreden over Willy, er hoefde bij hem niets te gebeuren. Ook wel eens fijn. Je zag Willy kijken: Zo, hoor je dat: niets aan de hand. EN: nu al klaar???? Heel grappig.

Hoe gaat het met de rest??

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:35

Even een vraagje over die vetbult die ze boven hun ogen kunnen hebben. Hoe voelt ie aan? En zit die er ook als ze met hun hoofd omhoog staan, (dus als ze niet aan het grazen zijn)?
Bij de mijn zie ik wel bulten, maar daarachter ook wel weer een kuiltje. En dan vooral als ie aan het grazen is, als ie gewoon staat zie ik het niet. Het is ook heel zacht als je er op drukt, een vochtbult lijkt het.
Hier zie je toch geen bulten, deze foto is van gisteren
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:37

Hai Cynthiar, de foto is net iets te ver weg en zijn voorlok zit voor zijn ene oog. Je ziet aan de kant waar het haar niet zit gewoon een kuil zitten. Die kuil die je nu wel ziet kan gevuld zijn met vocht (tenminste zo voelt het een beetje) en dan heb je dus in plaats van de kuil een zachte min of meer flexibele bobbel zitten die er altijd zit ook als zijn hoofd omhoog zit. Als je de foto nog iets dichterbij neemt en inzoemt boven zijn oog dan kun je er meer van zien en meer van zeggen. Maar zo op het eerste gezicht zie ik hier een kuil ongeveer 5 cm of iets meer boven zijn ogen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 01:01

Peter nog immer niet mobiel. Hij kijkt wel helder, is helder en wil goed vreten :P Maar hij heeft ook pijn.
Ik hoop echt dat ie komende winter weer een heeeeel end opknapt ... dat we niet voor niets 't zo 'rekken'.

Qua vacht is ie ook mooi. Geschoren vacht is alweer best aangegroeid, maar nog prima voor tropische temperaturen. Tevens zit ie onder de appeltjes, dus tja .. wat dat betreft :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 01:54

Hier goed en slecht nieuws.
Een paard is overleden ( geen Cushing) maar we hebben beiden laten testen op IR. Beiden zijn/was ze niet IR. Kortom Bjork doet het goed zonder medicatie. Ik had natuurlijk liever gehad dat ze ook de pergolide kon verdragen, maar ze doet het prima.
Het paard dat nu dood is was nog maar zes jaar, haar lever is gestopt. Waarschijnlijk was het een tumor. Oneerlijk maar er was geen redden meer aan.
Bjork het paard met Cushing krijgt wel een preventief dieet om IR zo lang mogelijk te voorkomen. Dus suikerarm en zetmeel arm, wel wat supplementen E plus en electrolieten en lijnzaadolie omdat ze zo zweet en beperkt gras mag en zo veel mogelijk beweging om haar conditie optimaal te houden. Haar gewicht is erg moeilijk te reguleren.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:24

Hier gaat het niet echt goed. :( . Na een eerste opleving na het starten van de pergolide zit ze nu in een zware dip.
Volgens mijn familie staat de pony elke ochtend een paar uur voor het hek te suffen als ze op de wei wordt gezet. Terwijl ze rond 16.00 al op stal wordt gezet. Blijkbaar heeft ze niet veel honger. Een slecht teken vind ik.
Verder ben ik al weer bijna 15 dagen AB aan het prikken voor haar Sinus-ontsteking en zie ik helaas nog geen verbetering.
Ook loopt ze momenteel erg slecht . Erg gevoelig, vooral op de straat. Ik was even bang voor bevangenheid maar dat is het toch niet. IK denk dat ze zich verstapt heeft.

Als ik ze zo zie, weet ik niet of ze deze winter doorkomt.... |( .
Natuurlijk, ze heeft de respectabele leeftijd van ruim 33, maar ik wil ze nog niet kwijt. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:41

Nanda schreef:
Hier gaat het niet echt goed. :( . Na een eerste opleving na het starten van de pergolide zit ze nu in een zware dip.
Volgens mijn familie staat de pony elke ochtend een paar uur voor het hek te suffen als ze op de wei wordt gezet. Terwijl ze rond 16.00 al op stal wordt gezet. Blijkbaar heeft ze niet veel honger. Een slecht teken vind ik.
Verder ben ik al weer bijna 15 dagen AB aan het prikken voor haar Sinus-ontsteking en zie ik helaas nog geen verbetering.
Ook loopt ze momenteel erg slecht . Erg gevoelig, vooral op de straat. Ik was even bang voor bevangenheid maar dat is het toch niet. IK denk dat ze zich verstapt heeft.

Natuurlijk, ze heeft de respectabele leeftijd van ruim 33, maar ik wil ze nog niet kwijt. :+

och....33 jaar al?
het klinkt raar,maar het kan natuurlijk zo zijn dat ze niet meer 'wil.....

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:06

Vanmiddag was er een DA op stal om alle paarden te enten, van een andere praktijk als die ik normaal laat komen. Direct maar even geinformeerd naar hun ervaring met cushing; zij stellen de diagnose enkel en alleen aan de hand van de dexamethason test, óók toen ik aangaf dat Perdy al twee keer bevangen heeft gestaan, blijf dat toch vreemd vinden...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:19

Dan zou ik hun dus niet inschakelen want je loopt gewoon risico met je paard als je zo'n test laat doen. Onnodig risico lopen zou ik vermijden.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:20

Was ik ook absoluut niet van plan, heb ik ook direct gezegd :j

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:19

Ik snap steeds minder van die VA er zijn steeds meer (oudere)paarden met Cushing en meer dan de helft verd....d het om zich erin te verdiepen daar baal ik soms toch zo van. :(
Ik weet het is een beetje ongrijpbaar en niet altijd aan te tonen met onderzoek maar als er iets meer interesse zou worden getoond door de VA zou al veel schelen.
Ze maken zich er makkelijk vanaf, omdat ze er weinig van weten
Als ik iets niet weet ga ik me erin verdiepen, zoals 99% van ons hier in dit topic.

Zo dat moest er effe uit

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:34

Nou heb vandaag Illo zijn hoofd goed bestudeert maar hij heeft toch echt geen vetbulten boven zijn ogen. Je ziet alleen als ie aan het grazen is daar een bult bewegen, maar dat komt denk ik door het kauwen. Als ie gewoon staat heeft ie gewoon kuiltjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:11

Nanda schreef:

Hoe lang ben je nu bezig met de pergolide en hoeveel krijgt ze? Willy heeft ook wel eens zo'n "suffe" periode en dan lijken ze ook wat minder honger te hebben. Het kan ook zijn dat ze een beetje misselijk is want dat kan pergolide in eerste instantie wel veroorzaken. Wanneer geef je de pergolide op de dag?

Jij gaf geloof ik ook al MSM en echinacea achtige dingen toch? Ze krijgen allemaal op een gegeven moment een terugval en daarna stabiliseert het over het algemeen. Ik hoop dat dat snel doorzet bij jullie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:12

rumay schreef:
Ik snap steeds minder van die VA er zijn steeds meer (oudere)paarden met Cushing en meer dan de helft verd....d het om zich erin te verdiepen daar baal ik soms toch zo van. :(
Ik weet het is een beetje ongrijpbaar en niet altijd aan te tonen met onderzoek maar als er iets meer interesse zou worden getoond door de VA zou al veel schelen.
Ze maken zich er makkelijk vanaf, omdat ze er weinig van weten
Als ik iets niet weet ga ik me erin verdiepen, zoals 99% van ons hier in dit topic.

Zo dat moest er effe uit

Helemaal mee eens, dit is inderdaad een grote irritaties ook van mij dat ze paarden niet helpen of niet goed helpen alleen omdat ze de laatste ontwikkelingen absoluut niet volgen.