[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:14

Wind schreef:
Aha! Ik heb toevallig dit weekend een massageolie gehaald bij Kruidvat, heel goedkoop met eucalyptus olie die ook helpt om spieren te koelen. Klinkt een beetje alsof het weleens zou kunnen helpen bij m'n paard! Misschien morgen maar even proberen. Ik smeer zijn plekken nu met babywondzalf van Schlecker, dat helpt op zich ook goed, maar smeert wat lastig in de manen.

Hoi Wind,

Zo gebruik ik nog steeds een half om half mengsel van eucalyptus badolie en neutrale huidolie.
Spuit dat iedere ochtend een beetje op de manen net boven de manenkam en op de haren van de staartwortel.
Helpt prima.
Ik ken iemand die al jaren eucalyptusolie verneveld in de nesten van zijn zangvogels. Sindsdien geen last meer van ongedierte onder zijn vogels Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:35

Wat doen jullie om het verharden van de manenkam tegen te gaan? De manenkam van merrie wordt steeds harder en krijgt weer groeven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:34

niks Knipoog
vreemd dat de manenkam nu harder wordt....

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:57

Helaas wordt de manenkam van mij fries nu ook hard Verdrietig Zit me suf te piekeren waar dit door kan komen...........het enigste waar ik op uitkom is misschien een hoog fructaangehalte in het gras, doordat sommige nachten toch best koud zijn en overdag weer warm, bovendien staan er alleen nog stoppels op de wei, daar zou relatief veel fructaan inzitten. Maar het kan ook door het hooi komen wat ik hem nu weer volop bijvoer, misschien zit daar teveel fructaan in. Ik kan niet wachten tot het flink koud wordt, er zijn hier nog zoveel insecten Verdrietig

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:48

Tinne schreef:
Ik heb vandaag ook uitslag gehad van Ivanka. DA dacht in eerste instantie aan hormoonprobleem, maar dat is het dus niet.
Haar lever werkt niet goed, dus dat past misschien wel in het eczeemverhaal? Hoewel, in september is er ook bloed geprikt en toen was haar lever wel ok. Geen idee dus eigenlijk hoe het komt Clown .

owkeej.. ik heb dus ook een pony met zomereczeem en kom hier ook even binnenvallen.. Lachen

Van die lever, he zoals hierboven.. Ik heb ook ergens gelezen dat zomereczeem kan ontstaan door gifopstapeling in bijv de huid.. Dat gaat dan jeuken e.d. (kweet t precieze verhaal niet meer, want is al een tijdje geleden dat ik dat las.. ) De lever is geloof ik het belangrijkste orgaan om gifstoffen af te voeren enzo.. Ook bij zware alcoholisten gaat de lever deraan.. Misschien dat bij jouw merrie de lever voor de zomer het goed deed... en na de zomer niet meer zo, omdat ze in die zomer teveel afvalstoffen te verwerken had.. ? ? ?

De huid vet en zacht houden kan in principe met allerlei olie's .. Ik gebruikte meestal babyolie.. Naar mijn idee ideaal, verzachtend en goedkoop(ook wel enigszins belangrijk.. Knipoog )

Ik vind wel dat zomereczeem misschien een te groot begrip is geworden.. Ik denk dat er zoveel verschillende oorzaken voor zomereczeem aan te wijzen zijn... dat het eigenlijk allemaal verschillende onderdelen van zomereczeem zijn.. en die ook anders behandeld dienen te worden.. Daarom is er ook niet een duidelijk medicijn aan te wijzen..
De symptomen zijn in principe wel t zelfde..
Ik wordt er zo gek van! Volgens mij moet er nog echt heeeel veel onderzoek naar gedaan worden!
En degene die een goed werkend middel vind.. die is in 1 klap multimiljonair!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:46

ankem schreef:
Wat doen jullie om het verharden van de manenkam tegen te gaan? De manenkam van merrie wordt steeds harder en krijgt weer groeven.

Bij mijn paard is dat ook een beetje.. je voelt van die ribbels..

Franka_vosje: Dus jij zou de brokken gewoon weglaten. Maar kan dat wel? Hij moet toch de nodige vitaminen en mineralen binnen krijgen?

Ik heb even gezocht op internet, een oorzaak van het schuren kan zijn dat hij teveel onvolledig verteerbare eiwitten binnenkrijgt. Of/en dat hij niet goed reageerd op suikers (zit in granen, melasse).

Nu heb ik ook van verschillende mensen gehoord dat het kan komen door de haver die in de brok zit. (= de suiker?, haver-granen?) En ook het advies gekregen om mn paard alleen maar gerst te voeren. Iemand hier meer over gehoord?

Zijn er mensen die goede resultaten hebben behaald met het veranderen van voer (brok/muesli)? Zo ja, wat voerde je eerst, wat ben daarna gaan voeren? Wat heb je veranderd, waar heb je op gelet met het kiezen van een nieuw voer?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:06

Die van mij krijgt helemaal geen brok meer. Ik ben overgestapt op muesli (Nature's best van Pavo).

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:09

En merk je verschil?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:35

de manenkam is bij eczeempaarden altijd hard
het vald gelukkig bij mijn pony iederjaar weer mee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:00

ap is weer schuurvrij Haha! Haha!
zodra hij veel binnenstaat is t bij hem over...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:57

Samo schreef:
Ik heb even gezocht op internet, een oorzaak van het schuren kan zijn dat hij teveel onvolledig verteerbare eiwitten binnenkrijgt. Of/en dat hij niet goed reageerd op suikers (zit in granen, melasse).

Nu heb ik ook van verschillende mensen gehoord dat het kan komen door de haver die in de brok zit. (= de suiker?, haver-granen?) En ook het advies gekregen om mn paard alleen maar gerst te voeren. Iemand hier meer over gehoord?

Onvolledig verteerbare eiwitten zitten vooral in jong groeiend gras, dus het meigras en in het augustusgras (2e meimaand)
Doordat augustus qua weer zo'n rare maand was was de grasgroei zelfs in september nog optimaal. Vooral ook door het mooie weer.
Dus in mei hebben de paarden al een aardige belasting opgelopen van eiwitten. Kwam er in september nog een lading overheen.
Paardenen/of eczemers waarbij de leverfunctie niet lekker is krijgen dan teveel van het goede en kunnen nu nog met de consekwenties ervan zitten.
Gevolg schuren.

Haver en ook andere granen bestaan grotendeels uit koolhydraten die omgezet worden in suikers.
Dit kan voor zomereczemers behoorlijk problemen geven.
Haver gerst tarwe e.d. maakt nauwelijks uit. Mais is zowieso al veel te suikerrijk.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:04

Samo schreef:
Franka_vosje: Dus jij zou de brokken gewoon weglaten. Maar kan dat wel? Hij moet toch de nodige vitaminen en mineralen binnen krijgen?

Als je wat wilt bijgeven voor de vitaminen en mineralen zou ik een muesli nemen met laag suiker-zetmeel gehalte.
Dat doe ik ook, en dat bevalt prima.
Je zou bijvoorbeeld Nature's Best van Pavo kunnen nemen (hoewel die nog aardig veel zetmeel bevat, 32 % of nog beter, Marstall Vito. Daar zit heel weinig suiker en zetmeel in.
Ik heb zelf de luxe dat ik een voer heb via een medebokker speciaal voor hoefbevangen paarden (Happy Hoof) dat is niet in Nederland verkrijgbaar, zij bestelt het in Duitsland.
Daar zit echt heel weinig in, wel voldoende vitaminen en mineralen.
Mijn paard is niet gevoelig voor hoefbevangenheid, maar omdat het zo laag in suiker en zetmeel is ben ik het gaan geven.
Verder geef ik nog kruiden van de paardendrogist (brandnetel, weidemix, zeewier) , MSM en magnesium.

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat wanneer je goed hooi voert ze het daar prima op kunnen doen. Vooral als je geen topprestaties van je paard verlangt.
Maar, zoals je kunt lezen, ook ik heb boter op mijn hoofd, want je wilt toch wat extra geven, ook ik ben bang dat ze dan dingen tekort komen...het wil er nog niet uit bij mij.
Bovendien is een van de veronderstellingen dat juist zomereczemers tekorten hebben...vandaar dat ik ook binnenkort weer een bloedonderzoek laat doen, en dat ik zoveel extra kruiden geef.

Verder is het toch een kwestie van uitproberen...het ene paard reageert weer anders dan het andere.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:13

Ik heb al eens eerder benoemd dat schimmels, sporen, bacterien e.d vooral in het najaar in het gras kunnen ontstaan.
Het zal me niet verbazen dat er eczemers zijn die juist daar in deze periode extra op reageren. Temeer omdat hun immuunsysteem niet goed in orde is.
Veel mensen zoeken het alleen in de bijvoeding van het eczeempaard maar kijk ook eens kritisch naar het weiland en bodem waar je paard staat.
Het is al heel lang bekend dat kunstmest op den duur allerlei tekorten geeft van belangrijke stoffen in de bodem.
Ook drijfmest injecteren is niet alles. Een goeie kennis van mij is bodembemonsteraar en waarschuwd al heel lang om mijn weide niet te injecteren omdat het de bovenste 10 cm van je bodemleven veruinneert wat juist zo belangrijk is voor je gras.
Zelf werk ik nou 4 jaar met oude verteerde stalmest. Het bevalt prima.

Nou las ik op Medisch hieronder een topic over 2 jaarlingen dood.
Men denkt aan atypische myopathie. Mogelijk ontstaat dat door schimmels, bacterien, mycotoxines e.d.

Ik denk dat het voor eigenaren van eczeempaarden ook niet gek is om eens te lezen.
Niet dat die paarden er dood aan gaan maar omdat het een extra trigger kan zijn voor eczeem.

Met dank aan Countrygirl:
"ALs jullie meer willen weten over HOE Micotoxinen kunnen ontstaan:

zou ik deze website eens lezen...

http://www.mycotoxinen.nl/algemeen.htm

en daar gaat het dan om veehouderij.
"Mycotoxinen zijn gifstoffen die door schimmels worden gevormd. Deze schimmels ontstaan tijdens de groei van het gewas of tijdens de opslag van het product. Er zijn meer dan 300 mycotoxinen bekend."

Als koeien er zo beroerd van kunnen worden, mensen ernstig ziek... wat doet dit dan bij paarden?

Ik vind het verhaal van het FIR-systeem, ( http://www.fir-systeem.nl/firdoc.html )het aan de verse mest toevoegen van een koolstof, helemaal geen slecht idee. Volgens ons heeft de uitvinder hiervan ( http://www.fir-systeem.nl/ )helemaal gelijk!

Het injecteren van de bodem met verrotte mest, dus mest die schimmelt en verrot is, (da's wat anders als rijpe mest!!) kan nooit goed zijn voor het bodemleven. 20 jaar geleden werd het injecteren hiervan in o.a. Denemarken al verboden... 1 x raden welk land als een speer de afgedankte injecteurs opkocht? Juist... Nederland moest weer zo hoognodig voorop lopen toch? Er is allang bekend dat de bodemkwaliteit slecht is, en er rotzooi in de grond gestopt wordt...
En wij vinden het vreemd als er zoveel dieren de meest vreemde ziekten krijgen?
Let wel: ik beweer dus niet dat deze paarden hieraan zijn overleden! Er zal eerst meer onderzoek gedaan moeten worden om zekerheid te verkrijgen....

En bij jonge paarden is het immuumsysteem nog niet gesloten onder de 2 jaar????"

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:53

Ik heb het ook gelezen ja.... Nagelbijten / Gniffelen ik moest ook gelijk denken aan dat eventuele schimmels e.d. wel eens problemen voor eczeempaarden kunnen zijn.

En over dat injecteren....tja het klinkt allemaal wel aannemelijk, fijn dat er zoiets bedacht is om het 'millieu te sparen' Not dus.
Ik laat het ook sinds vorig jaar niet meer injecteren, gewoon onze eigen, goed verteerde paardenmest in het voorjaar erop. En kalk in de winter.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:31

ellepel schreef:
ap is weer schuurvrij Haha! Haha!
zodra hij veel binnenstaat is t bij hem over...

Daarom laat ik mijn pony nu ook zomers binnen staan s'nachts, dit jaar voor het eerst gedaan en haar staart en manen zijn helemaal heel gebleven. Ik heb ook een borstel frame in mijn stal hangen. Ze schuurde nog wel maar dat kon weinig kwaad.

Een heel verschil met dat jaar ervoor. Toen had ik haar dus wel zomers dag en nacht buiten, ze rolde echt heel veel op het land en liep rondjes van de jeuk. Toen het slecht weer werd wilde ik haar binnen zetten, maar ze begon toen zo erg te schuren dat ik haar weer buiten heb gezet.

Dit jaar had ze gewoon de kans om te schuren elke dag, ik denk dat dat ook scheelt. Anders bouwen ze die jeuk zo op dat als ze de kans hebben om te schuren niet meer kunnen stoppen.

Het kost me wel wat meer zaagsel maar de kosten van de zalfjes etc heb ik niet meer.

Mirjam

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:55

Ik denk dat het oorzaken kan hebben.
Hormonale problemen spelen daarbij ook een rol.
Helaas komt het exceem steeds vaker voor. Verdrietig

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:34

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:31

het komt vooral voor bij friezen haflingers en fjorden tog ?
maar laat mijn new forest het nou ook net weer hebben ...

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:57

__KELLY schreef:

Dat zijn wel de meest bekende rassen ja.. maar er zijn ook veel warmbloed paarden die het hebben.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:58

__KELLY schreef:

Ik ken een volbloed arabier die het in hele ernstige mate heeft, helaas schijnen steeds meer rassen er last van te krijgen Verdrietig

Ik wil nog even inhaken op het voer en de bemesting van de wei.

Vera heeft afgelopen zomer op een weiland gelopen wat elk jaar ingespoten wordt en zodra een stuk is kaalgegeten door paarden en de paarden eraf zijn, wordt het gelijk weer kunstmatig bemest. Vera stond daar net een week of 2 en toen is ze begonnen met schuren.......dacht in eerste instantie aan knabbelen met de haflinger waar ze bijstond, maar ze schuurde zich dus aan de badkuip die in de wei stond voor het water. En ze kreeg inderdaad ook een verharde manenkam, zwarte vlekken op haar "gezicht" ...............enfin ik heb in het verleden een eczemer verzorgt en ik herkende zoveel bij Vera wat Nena ook had. Op een dag kwam er een vee-arts bij de fjord van mijn vriendin en die zag het ook, volgens hem was de diagnose voor 99% zeker eczeem.

Aangezien de eigenaresse van Nena haar in heeft moeten laten slapen, omdat het bij haar zulke ernstige vormen had aangenomen, was ik behoorlijk van de kaart Verdrietig

Gelukkig van iemand een boett deken kunnen lenen en je zag Vera gelijk vrolijker worden, ik merkte echt dat ze nu rust had. Tevens is ze in diezelfde periode verhuisd naar een weiland waar dus nooit kunstmatig bemest wordt, daar wordt de mest van de paarden over het land verspreid, dus je krijgt dan natuurlijke bemesting.

Eind september is Exel erbij gekomen en aangezien dat een jaarling is, was ik bang dat ie in de boett van Vera ging hangen, dus ik heb de boett afgedaan "op hoop van zege" ....................... Maar Vera heeft helemaal niet meer geschuurd, als ik dan lees dat de eczemers hier nog hartstikke lang met die boett hebben gelopen, terwijl Vera in die periode dus al in haar blootje liep, ga ik weer twijfelen.

Ik wil het volgend voorjaar aankijken, ze blijven nu op deze wei, dus geen kunstmatige bemesting meer en als ze dan nog steeds jeukvrij is, dan denk ik dat mijn eczemer geen eczemer is, maar gewoon heftig reageerde op die kunstmatig bemestte wei.

Heel verhaal geworden, maar ik ben benieuwd wat jullie van deze theorie vinden?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:27

jaa ik zeg ook vooral
want mijn new forest poown heeft het ook
majaaa het is gewoon hoogstends irritant want jeuk is bijna wel het vervelenste wat je kan hebben vind ik
majaa het is gewoon het leed dat zomereczeem heet Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:07

fjordido schreef:
Franka_Vosje schreef:
En kalk in de winter.

welke kalkmesstof gebruiken jullie en hoe groot is jullie gift per hectare?
ik wil ook deze maand kalk laten strooien als het weer het toelaat, maar ik weet niet wat en hoeveel!

IK gebruik de laatste jaren zeeschelpenkalk. Dat is ik meen maar 1 euro duurder per 25 kilo dan gewone kalk.
Zeeschelpenkalk kost 6 euro per 25 kilo.
Ik gebruik per jaar 100 tot 125 kilo op 2550 m2
Waarom zeeschelpenkalk? Het duurt 3 tot 4 maanden voordat het geleidelijk in de bodem verteerd wordt. Dat is veel beter voor de micro organismen in de bodem.
Bij gewone kalk komt de gehele kalkgift vrij snel in volle portie in de bodem.
De goede micro organismen kunnen hier slecht tegen. Een kennis van mij die al jaren beroepsmatig als bodembemonsteraar werkt vertelde dat bij gewone kalk de bovenste 10 cm. van de organismen in je weidebodem nagenoeg gedood kunnen worden.

Naast oude stalmest heb ik dit jaar voor het eerst ook kleimineralen op de wei gestrooid.
Ik kreeg dit najaar ongelofelijk veel gras. Veel meer dan de laatste jaren.
Onze paarden hebben het nu nog lang niet op.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:41

.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:27

fjordido schreef:
..... ik heb nl gehoord dat kalk ook goed is tegen exceem, wegens de fosfaatbindende eigenschappen. excemers die exceem hebben wegens nierproblemen, kunnen baat hebben bij fosfaatbinders.

Heb je daar meer info over Fjordido?

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:29

kan je die dekens ergens bestellen?