[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:28

Marchador schreef:
En wanneer weet je dan of het van de bacterie komt of van het voer?
Gewoon even nieuwsgierigheid Lachen
De veearts zegt " dat is mok" (ja duh, daar was ik ook achter Haha! : D:D )

Nou ik zie het vrij snel maar dat komt omdat ik het al 8 jaar geregeld zie, ik wil hier toch eens een grotere vragenlijst over opzetten. een soort grote boktmokenquete om meer zicht te krijgen hierop, maar eerst even afstuderen!

Ik weet niet waar jij mee behandelt Shirefan? en hoe lang al.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:28

Maar als het voergerelateert is, hoe komt het dan dat als je tijden hetzelfde voer geeft, ze dan toch ineens mok hebben, terwijl ze dat niet eerder gehad hebben?
En waarom komt het bij mijn paard bv voornamelijk nadat ik z'n voeten heb geschoren? Lijkt me niet echt verband houden met z'n voer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:29

als je goed leest Needje heb ik het constant over 2 vormen van mok...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:30

patsy1983 schreef:
Citaat:
En wat voor andere factoren dacht je aan????

Natte stal/weide en/of vocht zijn de eerste dingen die je moet weghalen.
Kijk ook eens of er geen irriterende stoffen/planten op de weide of in de piste aanwezig zijn.
En een verminderde weerstand is ook iets heel belangrijk! Vooral omdat ze drachtig is en een merrie dan vaak een minder weerstand heeft. Weerstand kan je gaan verhogen met een goede kruidenmengeling (vitaminen,mineralen,...)

Natte stal heeft ze dus absoluut niet!!! Er ligt op de bodem ook beton met gaten, de urine wordt direkt geloosd in de afvoer, dus een natte stal heeft ze nooit. Paddock is gedraineerd en ik droog natte benen altijd af.
Wat voor kruidenmengeling dacht je aan?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:31

Caira schreef:
Marchador schreef:
En wanneer weet je dan of het van de bacterie komt of van het voer?
Gewoon even nieuwsgierigheid Lachen
De veearts zegt " dat is mok" (ja duh, daar was ik ook achter Haha! : D:D )

Nou ik zie het vrij snel maar dat komt omdat ik het al 8 jaar geregeld zie, ik wil hier toch eens een grotere vragenlijst over opzetten. een soort grote boktmokenquete om meer zicht te krijgen hierop, maar eerst even afstuderen!

Ik weet niet waar jij mee behandelt Shirefan? en hoe lang al.

sebacil met ?, dierenarts maakt het bad klaar, ik loop daar altijd naar toe, is dichtbij, lekker makkelijk. Ze is 4 weken terug nog behandelt en nu afgelopen dinsdag weer......

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:31

Caira schreef:
Helaas wordt dit dus wel gedaan! Ik weet dat zeker de helft van de mensen in dit topic met de tweede vorm te maken hebben!

Dat zal zeker zo zijn! Je hoort me zeker niet zeggen dat het niet waar is. Maar dit verdiend volgens mij een afzonderlijk topic want eigenlijk is het geen MOK (geen echte mok in elk geval) dus als er mensen zijn die denken dat hun paard mok heeft maar het door uitwendige behandeling niet over gaat. Kunnen ze dan doorverwezen worden naar een ander topic? Volgens mij gaat het gewoon heel verwarrend worden als hier 2 verschillende problemen besproken worden?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:33

Lijkt mij sowieso verstandig om elke vorm van mok ook van binnenuit aan te pakken. Het heeft toch een groot stuk met weerstand te maken.

patsy1983

Citaat:
een soort grote boktmokenquete om meer zicht te krijgen hierop, maar eerst even afstuderen!

Dat is een prachtig idee Haha! (waarom wachten tot je afgestudeerd bent?

Marchador

Hmm interessant, zou wel mee willen doen aan zo'n enquete, dus bij deze.
Mijn pony's krijgen overigens geen hardvoer, ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het komt door de natte wei waar ze in gestaan hebben. Het neemt nu wel af met de zalf die ik heb.
Lachen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:35

Caira schreef:
Dat heeft enorm veel met de mok te maken.

Oké, sorry, ik dacht dat je bang was of ik haar wel goed voerde (niet ivm mok maar ivm dat ik geen merriebrok geef en hoeveel ik haar dan voer).

Ik heb al een paar keer een da er bij gehad en ga van hun mening/advies uit. Zij hebben het gezien en er verstand van. Ik mag toch ervan uit gaan dat ze weten wat ze doen.

Ik vind bokt hartstikke interessant om te lezen en heb er ook best veel aan gehad maar vind wel als je 10 mensen iets vraagt over een bepaald onderwerp krijg je echt 10 verschillende antwoorden......weet je nog niet waar je aan toe bent en brengt je alleen nog maar meer in verwarring.

Zoals met mok, wel wassen, niet wassen, korsten eraf halen. Allerlei middelen smeerseltjes, je hebt een complete apotheek in huis als je alles uit wil proberen. Lijkt mij ook niet bevordelijk voor de mok Clown .

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:39

Citaat:
Natte stal heeft ze dus absoluut niet!!! Er ligt op de bodem ook beton met gaten, de urine wordt direkt geloosd in de afvoer, dus een natte stal heeft ze nooit. Paddock is gedraineerd en ik droog natte benen altijd af.

Je kan brandnetel, goudsbloem, kamille en paardenbloem mengen van elk een zelfde hoeveelheid mengen in een emmer en dagelijks een handvol geven aan de paarden. (wel even vragen aan de DA of je al deze kruiden kan geven aan een drachtige merrie) En een kuur rozenbottel van een week.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:41

Ik heb in de 8 jaar dat irish 'mok' gehad heeft zeker 5 dierenartsen erbij gehad en ontelbaar veel smeerseltjes en dingen die ik moest geven. Feit blijft dat het niet opgelost werd. Totdat ik zelf zo wanhopig was om in mijn eentje verder te gaan behandelen. Een dierenarts is in zoverre vakkundig dat zij prediken wat ze geleerd hebben. Ze zullen niet snel naar de homeopathie grijpen. Frappant toch dat van alle 5 de da er maar 1 was die mij doorverwees naar een homeopaat. De andere 4 waren er heilig van overtuigd dat het met zalfjes op te lossen was.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:01

Probeer eens Clindacutin!!
Ik kan het iedereen aanraden om eens te proberen.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:07

Hallo ik heb een vraagje wat is het tussen de sokjes is dat ook mok of hoort dat gewoon.
Het zit in de sokjes 1 grote klont.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:37

Ik ben dus niet in bad geweest met Jane. Ik mocht zowaar aan de plekjes komen. Ik heb dus de losse korstjes weggehaald.
we wachten het week-end even af.

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:38

corina schreef:
Probeer eens Clindacutin!!
Ik kan het iedereen aanraden om eens te proberen.

kan je vertellen waar je het kan kopen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:03

shirefan schreef:
patsy1983 schreef:

Natte stal/weide en/of vocht zijn de eerste dingen die je moet weghalen.
Kijk ook eens of er geen irriterende stoffen/planten op de weide of in de piste aanwezig zijn.
En een verminderde weerstand is ook iets heel belangrijk! Vooral omdat ze drachtig is en een merrie dan vaak een minder weerstand heeft. Weerstand kan je gaan verhogen met een goede kruidenmengeling (vitaminen,mineralen,...)

Mok komt niet alleen door vochtige omstandigheden maar ook door droge.
Onder droge en stoffige omstandigheden kan het zogehete schuurpapier effect plaatsvinden die op een gelijke manier zorgt voor een beschadiging van de opperhuid.

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:55

Hallo ik heb een vraagje wat is het tussen de sokjes is dat ook mok of hoort dat gewoon.
Het zit in de sokjes 1 grote klont.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:58

Bedoel jij niet gewoon het spoortje Demi?

Nancyy_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:38

Wij hadden ook een haflinger op stal met natte mok in eerste instantie hebben we er elke dag 3x mok op gesmeert maar daarna begonnen we met wondspray die ook te gebruiken was bij droge en natte mok! Dat werkte echt heel goed en de mok was binnen een paar dagen weg! Haha!
gr.

_Mieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:41

Intressant topic dit, Ik ga deze eens doorspitten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:55

Ik meld me ff aan en vraag gelijk om hulp

Mijn pwoon heeft in de kliniek gestaan en een lage weerstand

Nu viel me van de week op dat de hele koot en de sokken vol zit met schilfers...zitten aan de lange haren en soms op de huid.
Soms vind ik die soort schilfers nog terug richting de hak dus dan spreken we van rasph.

Wat kan ik nu het beste doen...scheren of niet scheren is nogal lang.

Ik heb vandaag ff gewassen en een of ander zalf van leovet gebruikt, de paardenwinkel had niks beters

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:42

@tita:heb je met betadine gewassen? ontsmet gelijk...zijn er ook korstjes/rode plekken bij of alleen schilfers? misschien een beetje uitslag? ik ben niet zo'n kenner op mokgebied...heb er sinds kort pas mee te maken.

Wel kan ik zeggen:al; 2 dagen en pas 1 klein rood plekje erbij..rest is roze en rustig op de achterbenen Haha! ...niet te hard juichen maar ben toch wel beetje blij!!! OK dan! ..gebruik cure-mok, sudocreme en sinds kort heb ik ook goudsbloemkruiden(calendula) van de paardendrogist om door het voer te geven. Ook teruggezet van de pavoliga op de basisbrok welke ze bij ons op stal allemaal krijgen en nu elke dag een halve summerfitkoek en komkommers(vindt ze lekker, of het ergens goed voor is..geen idee) en weinig appels en wortels en na het rijden een handje muesli natures best zonder suikers enzo...en natuurlijk staat ze sinds kort op de wie..in de zon...helpt misschien ook.... Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:12

Soms voelt het korsterig aan en veel schilfers die echt vast zitten aan de sokken.
Volgens een stalgenoot die ernstige mok heeft, is dit dus echt mok.

ik zie geen rode plekken.

Mijn betadine-shampoo heb ik gister weg gegooid hij was namelijk van 2002 Bloos!
Dus heb ik gewassen met een zwavel shampoo wat goed is voor schilfers en roos en huid-irritaties.

Vandaag wil ik een bestellin doen bij de Paardendrogist maar ja...veel keus en soms ook niet je wilt het juiste produkt maar mok is zo verdomd moeilijk.

Moet je de benen nou wel of niet scheren?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:47

Even een update. De plekken lijken een stuk rustiger!!!
Ook het stampen is minder, dus heb denk ik toch aan het voer gelegen.......
We kijken eind van de week weer hoe het ervoor staat.