Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Iorrr schreef:Dan vraag ik me dus af niet alleen naar de kwaliteit van het krachtvoer en hooi, maar ook kan het dat je paard gewoon niet tegen bepaalde aanwezige stoffen in dit voer kan.Ik geloof niet dat het door het stalmanagement komt, de paarden komen hier van 9 tot 5 buiten, lekker met z'n allen in de groep, ze krijgen 2 x per dag krachtvoer en 3x per dag hooi. Ze hebben allemaal een himalaya steen en zo'n speel appel. ...
Citaat:Subli® Granenmix+ is een mix van 6 soorten granen (zwarte haver, blanke haver,
gerst, tarwe, maïs en milo) aangevuld met een vitamine-, mineralen- en
sporenelementenkorrel.
DubbelDun schreef:@Iorrr : sommige paarden zijn gevoelig op de maag v oor suikers (melasse, fructosen etc). Ook in heel goed hooi kan een te hoge dosis suiker zitten. In veel krachtvoer zit melasse om de brok smakelijk te houden.
Hooi is te testen bij Haringma, Wageningen. Zeker als je een grote partij van eigen land hebt en daar een heel jaar van voert is dit wel aan te raden, omdat je ongewild een heel jaar lang net een bepaalde stof te veel of te weinig kan voeren. Hiermee kun je dus al een onbalans in de maag/darmen krijgen.
Verder heeft (voordroog)kuil een andere samenstelling als 'droog' hooi en het is bekend dat veel paarden hier van aan de dunne gaan, óók als het helemaal niet zo vochtig lijkt.
Iorrr schreef:Het is handiger om het hooi eerst te laten testen. Als blijkt dat hier waarden uitkomen die hoger of lager liggen als wat 'normaal' is, dan is dit vaak met een simpele aanvulling bij te voeren.Maar ik bedoel kan ik bv bloed laten prikken en kunnen ze daar dan aan zien of ie teveel van iets krijgt? Of kan dit niet?