[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:09

De paraffine dienden ze bij mijn paard ook met een slang tot in zn maag toe.. Dus dan zou je zeggen dat dat hetzelfde voelt voor een paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:10

Klopt Myrdal!

Elke als er een serieuze verdenking is van maagzweren, dan kun je ook gelijk behandelen daarvoor. Scheelt je paard n hoop stress. Knipoog Hou wel in je achterhoofd dat het luchtzuigen zal blijven. Desalniettemin absolute noodzaak de maagzweren te genezen. Ja

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:12

@ Skippy1 : Behandeling van een maagzweer gaat me boven de 1000 euro kosten.. Dan wil ik toch liever van te voren weten dat het zeker weten een maagzweer is.
Daarom vroeg ik me dus ook af of het voor het paard hetzelfde voelt als paraffine direct in de maag brengen.
Waarom zou het luchtzuigen blijven als het een maagzweer blijkt te zijn en deze te behandelen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:15

Omdat je paard t toch al een flinke tijd doet? Dan heeft er een permanente verandering in de hersenen plaats gevonden en blijft je paard he hoe dan ook doen. Het kan uiteraard wel minder worden, maar stoppen gebeurt niet/zelden. Men noemt het daarom ook een littekengedrag: de oorzaak is weg, het litteken (luchtzuigen) blijft.

Elke Pronutrin wordt ook voorgeschreven bij maagzweren, dat is een stuk goedkoper. Uiteraard is het heel belangrijk om wel goed te weten wat er aan de hand is, los van het luchtzuigen, doet een maagzweer natuurlijk gewoon heel veel pijn.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:19

Ik geef op dit moment maagcompositum en luchtzuigen doet hij nu denk ik een goede maand, nadat hij koliek heeft gehad. Daarna is hij daarbij ook nog eens gaan knarsentanden en verder zit hij ook totaal niet lekker in zijn vel. Ik kan ook nog wel pronutrin gaan geven, maar mocht dit ook niet aanslaan, kan ik alsnog niet uitsluiten dat het geen maagzweer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:22

Klopt! Maar als je echt t idee hebt dat ie een zweer heeft...nu kun je hem mogelijk nog van t luchtzuigen af helpen...dan ben je er vroeg genoeg bij. Dus áls je hoe dan ook wil onderzoeken, dan zou ik t wel snel doen... Knipoog

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:26

Ja heb net bloedonderzoek laten doen, daaruit bleek dat hij wormen had, dus net wormenkuur gegeven en nu even afwachten.
Maar weet niet zeker of hij een maagzweer heeft, komt eigenlijk meer omdat als ik op knarsentanden zoek steeds bij de maagzweer uitkom. Hij is sinds vandaag toch wel weer gaan knarsentanden.

Maar is zo'n band dan juist niet goed om die tijdelijk even om te houden, om dus juist te voorkomen dat er een permanente verandering plaatsvindt?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 09:35

Ik heb een nieuw paardje Lachen Mijn oude paardje is verkocht en heeft een heel goed plekje gekregen bij mensen die geen problemen hadden met het luchthappen gelukkig. Mijn nieuwe paardje is...weer een luchtzuiger. Het is echt een super leuk en fijn paard en mijn ervaringen met de vorige luchtzuiger zijn zodanig dat ik haar er niet om wilde laten staan. Het is duidelijk te zien dat ze een band om heeft gehad maar die wil ik niet gebruiken.
Ze heeft behoorlijke haken op haar kiezen en kan moeilijk kauwen op het moment, volgende week wordt het gebit bijgewerkt. Ik hoop daarna ook te kunnen beginnen met het luchtzuigen enigszins te bestrijden. Doordat ze nu moeilijk kauwt duurt het ook heel lang voor ze haar bak leeg heeft en blijft ze tussendoor steeds luchtzuigen. Als ze makkelijker kan eten ga ik er van uit dat het beter gaat worden. De dierenarts adviseerde Settelex te gaan proberen en dat lijkt me wel wat. Zijn hier mensen met ervaring met Settelex?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 09:40

Gefeliciteerd met je nieuwe paard!!!

Wat leuk Ja

Settelex was tot voor kort niet op het europese vasteland te verkrijgen. De ervaringen in Engeland zijn erg goed.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:03

Ik lees hier IMO heel extreme gevallen van luchtzuigen of mijne doet het haast niet... Maar mijne doet het alleen na het rijden en na het eten, dus niet ertussendoor... Zijn dit nou juist tekenen van een maagzweer of juist niet? Ik vind het zoooo moeilijk! De dierenarts komt de komende week toch nog wel een keer verwacht ik omdat wij een merrie op 'knappen' hebben staan en dan zal ik hem ook eens vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:07

Iorrr: het luchtzuigen an sic, in welke vorm dan ook kan een teken zijn van een maagzweer, een teken van een management waarin t paard zich niet fijn voelt of een litteken van iets dat vroeger niet fijn was... Het is dus niet zo makkelijk te zeggen dat t dit of dat is...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:16

Nee dat snap ik... Daarom staat er ook of het juist wel of juist niet tekenen zijn... Ik probeer dingen uit te sluiten voor mezelf....

Ik geloof niet dat het door het stalmanagement komt, de paarden komen hier van 9 tot 5 buiten, lekker met z'n allen in de groep, ze krijgen 2 x per dag krachtvoer en 3x per dag hooi. Ze hebben allemaal een himalaya steen en zo'n speel appel. Ze kunnen elkaar zien, ruiken en voelen op stal en daarbuiten loopt ieder paard hier ook elke dag en ze hebben een luik naar buiten... Dus naar mijn idee genoeg afleiding/voer ed om het niet op verveling ofzo te gooien... Maar nu wil ik dus uitzoeken waar het wel van komt... Ik denk zelf echt dat het een maagzweer oid is omdat het is begonnen (nu ik er goed over na ga denken) een aantal weken naardat ze brokken kreeg...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:24

Iorrr schreef:
Ik geloof niet dat het door het stalmanagement komt, de paarden komen hier van 9 tot 5 buiten, lekker met z'n allen in de groep, ze krijgen 2 x per dag krachtvoer en 3x per dag hooi. Ze hebben allemaal een himalaya steen en zo'n speel appel. ...
Dan vraag ik me dus af niet alleen naar de kwaliteit van het krachtvoer en hooi, maar ook kan het dat je paard gewoon niet tegen bepaalde aanwezige stoffen in dit voer kan.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:35

Ja en kun je dit laten onderzoeken? Heeft iemand daar ervaring mee? Ze krijgt op dit moment basisbrok van pavo en een granenmix... Ik ga morgen even kijken wat er precies in de mix zit en dat vergelijken met die jullie aanraden (van Subli geloof ik? Heb het allemaal al uitgeprint!) en dan wil ik dus stoppen met de brok bij haar. Het hooi/kuilvoer (grote balen hooi met wikkel erom) komt van ons eigen land waardoor ik zeker weet dat er geen onkruid ed tussen zit dat er niet hoort. Wij voeren alleen als het voer goed ruikt en er goed uitziet, anders gaat het naar mijn oom en die gooit het voor de koeien (komt maar één of twee keer per jaar voor, dan is vaak de wikkel lek). Dus vanaf morgen gaat haar nieuwe voerregime in...

Ik ben benieuwd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:45

@Iorrr : sommige paarden zijn gevoelig op de maag v oor suikers (melasse, fructosen etc). Ook in heel goed hooi kan een te hoge dosis suiker zitten. In veel krachtvoer zit melasse om de brok smakelijk te houden.
Hooi is te testen bij Haringma, Wageningen. Zeker als je een grote partij van eigen land hebt en daar een heel jaar van voert is dit wel aan te raden, omdat je ongewild een heel jaar lang net een bepaalde stof te veel of te weinig kan voeren. Hiermee kun je dus al een onbalans in de maag/darmen krijgen.
Verder heeft (voordroog)kuil een andere samenstelling als 'droog' hooi en het is bekend dat veel paarden hier van aan de dunne gaan, óók als het helemaal niet zo vochtig lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:53

Citaat:
Subli® Granenmix+ is een mix van 6 soorten granen (zwarte haver, blanke haver,
gerst, tarwe, maïs en milo) aangevuld met een vitamine-, mineralen- en
sporenelementenkorrel.

Even een vraagje, ik lees net dit op de vorige pagina over granenmix+ maar zie dat daar haver in zit. Nou heb ik altijd begrepen dat haver verzuurd in de maag en vraag me nu dus af of dat dan echt zo goed is?

Verder vond ik op http://www.marstall.nl/ dit nieuwe product:

Nieuw: m-Brassica
De maagregulator bij maagproblemen en maagzweren
Een 100% natuurlijk product

SWALMEN - Stress slaat niet alleen bij ons mensen op de maag. Diverse studies tonen aan dat maagproblemen, bv maagzweren, bij paarden vaker optreden dan tot nu toe werd aangenomen. Anders als bij mensen, produceren paarden continu maagzuur. Vooral paarden met een gevoelige maag en paarden die onder hoge psychische druk staan, bv door houderijsysteem, prestatiedruk of afspenen, lopen hierbij risico.
m-Brassica bestaat uit hoogwaardige, gevriesdroogde broccoli-kiemen in de vorm van een vezel-granulaat met een hoog aandeel aan secundaire plantaardige stoffen, zoals glucosinolaat en flavonoiden. Het reguleert de zuur-base-huishouding, harmoniseert het maag-darmmilieu, ontslakt en werkt bloedreinigend. Preventief te gebruiken of als aanvullende maatregel bij maagzweren. Gebruik en verdere details over m-Brassica kunt u hier (even op de site de link aanklikken) vinden. m-Brassica is verkrijgbaar in potten van 500 gram

Iemand hier al iets over gehoord?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:59

DubbelDun schreef:
@Iorrr : sommige paarden zijn gevoelig op de maag v oor suikers (melasse, fructosen etc). Ook in heel goed hooi kan een te hoge dosis suiker zitten. In veel krachtvoer zit melasse om de brok smakelijk te houden.
Hooi is te testen bij Haringma, Wageningen. Zeker als je een grote partij van eigen land hebt en daar een heel jaar van voert is dit wel aan te raden, omdat je ongewild een heel jaar lang net een bepaalde stof te veel of te weinig kan voeren. Hiermee kun je dus al een onbalans in de maag/darmen krijgen.
Verder heeft (voordroog)kuil een andere samenstelling als 'droog' hooi en het is bekend dat veel paarden hier van aan de dunne gaan, óók als het helemaal niet zo vochtig lijkt.

Nou het is gewoon zo droog als hooi, zo lang blijft het ook op het land, alleen worden er grote balen van gemaakt en maar een paar kleintjes... Is dus wel gewoon zelfde kwaliteit! Maar ik bedoel kan ik bv bloed laten prikken en kunnen ze daar dan aan zien of ie teveel van iets krijgt? Of kan dit niet?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:03

Nog nooit van gehoord Gast8253. Broccolikiemen, ze verzinnen ook elke keer wat nieuws. Hoe duur is het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:27

Geen idee van de prijs. Pc is hier net schoongeveegd en adobe staat er nog niet op dus kan het pdf bestand niet openen.

Zolang er mensen zijn die luchtzuigen als een onoverkomelijk probleem zien en elk ding willen proberen om het luchtzuigen te verhelpen zullen er ook dit soort dingen op de markt komen.
Op zich niet verkeerd dat er nog steeds over nagedacht wordt want wie weet wordt het ei van Columbus toch nog weleens gevonden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:31

In het pdf bestand van marsstall staat iig de prijs niet Knipoog staat alleen uitgebreider de ingredienten en hoe je het moet voeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:15

Iorrr schreef:
Maar ik bedoel kan ik bv bloed laten prikken en kunnen ze daar dan aan zien of ie teveel van iets krijgt? Of kan dit niet?
Het is handiger om het hooi eerst te laten testen. Als blijkt dat hier waarden uitkomen die hoger of lager liggen als wat 'normaal' is, dan is dit vaak met een simpele aanvulling bij te voeren.
Als bepaalde waardes érg hoog of laag zijn dan zou een specifieke bloedtest dit ook moeten aantonen. Maar je moet dan wel weten op wat je precies moet laten testen anders krijg je de standaard test en die waardes hoeven dan niets uit te wijzen.

@Gast8253: als een paard eenmaal echt maagzweren heeft moet ie aan de medicijnen (en natuurlijk het voerpatroon aanpassen). Ik zou dan niet meer dit soort middeltjes gaan 'rommelen'. Ondanks dat ze misschien best wel zullen helpen gaat dat hoogstwaarschijnljik zo lang duren dat je daar je paard geen plezier mee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:34

DD,ik was ook niet van plan om het te gaan gebruiken hoor. Marstall zegt ook dat het is om prevetief te gebruiken of als aanvulling. Een maagzweer heeft tuurlijk altijd een deskundige begeleiding/medicijnen nodig dat staat buiten kijf.

Ik heb een happy zuiger en dat wou ik graag zou houden Ja
Vandaar ook mijn vraag over de verzuring van haver in de maag want ik zou haar best die granenmix+ van Subli willen geven maar ben een beetje huiverig ivm met de haver die er in zit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:35

Laatst heeft er, volgens mij, op de home pagina van bokt een artikel gestaan over lucerne. Lucerne zou bij een kleine hoeveelheid per dag al beschermen tegen maagzweren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:38

@romeorowan : klopt, maar dan wel de juiste luzerne, nl die van Subli/Cebeco en niet die van hartog waar melasse in zit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 21:32

Ik heb indertijd laten onderzoeken of Lan een maagzweer had. Ze moest toch onderzocht omdat ze een wond van de luchtzuigband had inwendig. Die band is nooit meer omgegaan toen ik haar kocht en eenmaal had gezien wat een ravage de binnenkant van haar strottenhoofd/stembanden was geworden Huilen

De oorzaak van haar zuigen weet ik denk ik wel. Ze is een moederloos veulen die is opgegroeid als flesseveulen. En op ca tweejarige leeftijd is ze op stal gekomen. Dat is de cruciale leeftijd om te gaan luchtzuigen. Ik ken haar vanaf dat ze drie was. En toen zoog ze al. En ze had erg dunne mest.

Ik heb de maag laten onderzoeken. Die was geirriteerd maar er waren geen zweren. En ik ben toen met die rennies begonnen (er was niks anders toen). ik heb ook ondersteuning voor het maag darm-kanaal gegeven. De mest was vrij snel goed. En het luchtzuigen verminderde van vrijwel de hele dag, naar vooral rond etenstijd.

Inmiddels ben ik gestopt met supplementen al een paar jaar. Ze is eerder te dik, de mest is goed, ze zuigt alleen rond etenstijd en lijkt vooral signalen uit te stralen dat ze happy is (of boos naar de buurvrouw Knipoog ).

Haar tanden zijn gesleten omdat ik niet op tijd was met signaleren dat ze het op een voerbak deed. Nu heeft ze een rubber emmer, er zit rubber op de stal. Tanden slijten niet meer. De tandarts is tevreden (pas geweest).