Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:07

Ik weet niet wat Boon toentertijd ingespoten heeft gekregen, maar die kon nauwelijks op der benen blijven staan en het zweet droop van haar af. Dagen er na liep ze nog heel wankel en was kompleet 'afwezig'; reageerde niet op haar naam, op de omgeving, lag veel of stond er heel 'opgetrokken'/verkrampt bij.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:35

Ach wat sneu van je shet! Maar als er nog een deel is achter gebleven, en dus onstabieler allemaal, is het dan niet sowieso beter naar de kliniek te gaan? Aangezien er nu nog een deel is zit?

Wel naar zeg, sterkte ermee....

Hier gaat t eten ook wat minder, maar de hoeveelheid proppen vallen me nog mee dus ik laat het nog even zo. Ze eet meer dan voldoende verder gelukkig. Maar november is ze nog gedaan en wil ook niet constant d'r laten helpen (en steeds weer verdoven) als het goed genoeg gaat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:53

Ik lees nog steeds stilletjes mee en geniet van de foto's.

Wat een narigheid met de gebitten zeg en wat een hevige reactie op de verdoving bij Boon toen DubbelFun.

Zilfstar schreef:
Tsja met dat Mijten-spul zit ik hetzelfde als met al het andere: je moet veel voeren. En Jippe krijgt gewoonweg niet zo veel op. Dus heb ik iets geconcentreerds nodig waarbij ik met weinig erbij voeren toch de eiwitten omhoog kan brengen. Zit ook te kijken naar de equitop myoplast bijv

Zou olie bijvoeren ook geen optie zijn? Mijn paard is daar jaren geleden mooi van aangekomen, nu heeft ze er te weinig aan dus ik voer er nog naast maar wellicht dat het een optie is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:20

Jeetje wat naar die verdovingen bij de anderen?

De tandarts die ik heb geeft vrij lage dosering zodat ze wat suf zijn,maar Kelly gaat halverwege altijd aan de wandel :')
Paarden zijn ook altijd na een uur helder en bij en staan dan weer vrolijk te eten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:24

C_arola schreef:
Zou olie bijvoeren ook geen optie zijn? Mijn paard is daar jaren geleden mooi van aangekomen, nu heeft ze er te weinig aan dus ik voer er nog naast maar wellicht dat het een optie is.

Ja lijnzaadolie krijgt hij ook al. En hij is in ruim een jaar al flink terug aangekomen. Maar vooral de achterhand mag echt voller. En nu dat we de beweging toch weer wat meer gaan oppakken en ik gewoon merk dat hij lang niet alles doorgeslikt krijgt van zijn ruwvoer (en door de kou ook slobber laat staan en ik dus minder slobber kan voeren) was ik echt op zoek naar iets geconcentreerds. De ‘eiwitshake’ van vandaag ging er achter elkaar in. En de emmers slobber staan nu in thermotassen in de hoop dat t dan langer ‘warmer’ / aangenamer blijft om te eten

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:30

Tancreda4 schreef:
Ach wat sneu van je shet! Maar als er nog een deel is achter gebleven, en dus onstabieler allemaal, is het dan niet sowieso beter naar de kliniek te gaan? Aangezien er nu nog een deel is zit?

Wel naar zeg, sterkte ermee....

Het deel van de tand wat nu weg is, prikte in haar tong. Dus dat geeft hopelijk verlichting. Wat nu nog staat zit goed vast tussen de andere kiezen en is moeilijk bij te komen. Wel is het compleet verrot/zwart en verbrokkeld dus de kans bestaat dat op die manier het resterende stuk gaat verdwijnen.

We gaan gaat in de gaten houden, hopelijk is de kliniek niet nodig.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:33

ellepel schreef:

De tandarts die ik heb geeft vrij lage dosering zodat ze wat suf zijn,maar Kelly gaat halverwege altijd aan de wandel :')
Paarden zijn ook altijd na een uur helder en bij en staan dan weer vrolijk te eten.

Hier krijgen ze ook lagere dosering, de fries voor 450 kilo en de grote bolle shet voor 150 kilo. Dat is echt genoeg om ze wat duf te maken.

Maar de reactie op de morfine vandaag vond ik echt erg heftig. Nooit gezien zo, maar nu is ze er weer en zoals het een shet betaamt heeft ze weer oog voor alles wat mogelijk eetbaar is

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:35

Hier tegenwoordig een wat minder heftige verdoving, wat geschikter voor oudere paarden. Mn pony reageerde daar echter niet zo goed op, alsin ze werd daar juist wankeler door en moest d'r de hele tijd op de been houden. M'n grote wordt heel snel wankel en krijgt al lage dosis, met de aangepaste andere verdoving gaat het beter, al is het wel wat minder fijn werken voor d'r TA omdat ze wat te wakker blijft. Toch wat aftasten zo. Maar verdoving is wel nodig om achterin goed te kunnen zien, vijlen en bv ontstoken tandvlees schoon te maken.

@ Binck oh duidelijk zo idd. Hopelijk nu al wat verlichting dan idd. Sterkte er mee!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:40

Mijn tandarts is ook voorzichtig met verdoven aangezien ik ook eens gehad heb dat ik 3 uren heb moeten lopen om mijn paard weer enigszins stabiel in de trailer te krijgen. Haar neus hing toen ook helemaal. Dat was met een gewone dierenarts. Sinds die tijd heb ik beetje stress van de tandarts en dat wordt wel goed opgepakt. Ze controleert ook altijd eerst of ze misschien iets kan doen zonder sedatie. Maar mijn dame heeft wel meningen over dingen. Dus als er meer moet gebeuren, moet ze haar wel goed verdoven. Maar ik heb vaak 2 paarden mee, dan de oudste als eerste, dus die is dan vaak alweer redelijk helder tegen de tijd dat we weer met de trailer terug moeten en tegen de tijd dat we thuis zijn, dan mag ze vaak alweer eten.

Die van mij heeft ook een keer een kies gehad waarvan 1 wortelpunt is blijven zitten. Maar daar heeft ze nooit last van gehad.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:42

Zilfstar schreef:
C_arola schreef:

Ja lijnzaadolie krijgt hij ook al. En hij is in ruim een jaar al flink terug aangekomen. Maar vooral de achterhand mag echt voller. En nu dat we de beweging toch weer wat meer gaan oppakken en ik gewoon merk dat hij lang niet alles doorgeslikt krijgt van zijn ruwvoer (en door de kou ook slobber laat staan en ik dus minder slobber kan voeren) was ik echt op zoek naar iets geconcentreerds. De ‘eiwitshake’ van vandaag ging er achter elkaar in. En de emmers slobber staan nu in thermotassen in de hoop dat t dan langer ‘warmer’ / aangenamer blijft om te eten

Ik geef masters omega plus in combinatie met de pavo 18plus sensitive, doet pluis het best prima op, maar vind het zoveel volume, ook omdat ze het geweekt krijgt.
Nu ben ik aan het zoeken waar ze de masters leveren want dat is slecht verkrijgbaar bij reguliere winkels (en boerenbond wil het niet bestellen want staat niet op de site, terwijl ze wel voermeesters van dezelfde fabrikant hebben).
Maar goed ben dus weer aan het zoeken geslagen, en kom toch weer uit bij sojaschroot ipv de 18 plus sensitive, dus nu op zoek naar een site waar ze deze 2 hebben, en niet stiekem veel meer vragen voor eenzelfde zak, en gewoon leveren zonder gezeik 8)7

Binck8 schreef:
ellepel schreef:

Hier krijgen ze ook lagere dosering, de fries voor 450 kilo en de grote bolle shet voor 150 kilo. Dat is echt genoeg om ze wat duf te maken.

Maar de reactie op de morfine vandaag vond ik echt erg heftig. Nooit gezien zo, maar nu is ze er weer en zoals het een shet betaamt heeft ze weer oog voor alles wat mogelijk eetbaar is

Gekke reacties zeg. Pluis krijgt voor veel minder verdoving dan mensen verwachten, die krijgt voor ronde de 250kg, bij iets meer gaat ze al plat, terwijl ze rond de 550kg weegt _O-

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:58

Arme shet...

Het is ook per paard verschillend hoe ze op verdoving reageren. Mijn pony`s hebben wat minder nodig, die stonden vorige keer ook te wankelen en de grote heeft juist wat meer nodig, anders trekt ze steeds haar hoofd aan de kant en wil halverwege de behandeling met de mondklem in aan de wandel gaan...

Voer blijft ook lastig, bedankt voor de herinnering aan olie, die kan ik mijn oude dame ook weer gaan bij geven.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:48

Olie is zeker heel fijn. Mijne krijgt iedere dag een paar pompjes. Helpt bij zijn gewicht maar hij vindt het eten ook lekkerder met olie. Win win

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:02

Zilfstar schreef:
Tsja met dat Mijten-spul zit ik hetzelfde als met al het andere: je moet veel voeren. En Jippe krijgt gewoonweg niet zo veel op. Dus heb ik iets geconcentreerds nodig waarbij ik met weinig erbij voeren toch de eiwitten omhoog kan brengen. Zit ook te kijken naar de equitop myoplast bijv

Wat is jouw definitie van veel? Als je met mijten-spul sojaschroot bedoelt. Die geef je maar een paar 100 gram per dag afhankelijk van de behoefte van je paard.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:07

ellepel schreef:
Wat fijn dat het zo goed gaat <3

Ik ben ooit wel eens bezig geweest om me er wat in te verdiepen,geloof dat erwteneiwit wel goed moet zijn of gemicroniseerd lijnzaad.
Maar Kelly doet het eigenlijk wel goed op wat ze nu krijgt dus heb ik het verder zo maar gelaten.

Het is hier echt heel raar weer,vanmorgen was het helder,had gevroren.
Was ik later bij de paarden,toen trok het weer helemaal dicht met mist.
En nou ben ik thuis en schijnt de zon weer :+

Haha raar weer is het uberhaupt geweest deze week. Helaas vanaf nu weer veel regen. Hoop dat de wei het houdt.

Gemicroniseerd lijnzaad is heel fijn. Zeker als je paard ook hoognin calorieen moet. Zitten veel vetten in en ook aardig wat eiwit. Ik geef het Peri ook. Schijnt dat ze olie wel iets beter op kunnen nemen. Ik zet alleen altijd bakjes klaar en dan wordt olie zo snel vies en plak allemaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Dat lijnzaad vind ik lastig,ik had tijd terug een fles olie gekocht,maar ik vergeet het vaak te geven.
En Ik vond het verwarrend dat verhaal over dat een paard geen olie op zou kunnen nemen?

Zilfstar, kijk even naar de ingrediënten. De equitop is voornamelijk spirulina .
Dit kun je ook los kopen.( scheelt zeker de helft aan kosten)
Als je het gaat geven wel echt met weinig beginnen hoor,want het ruikt best sterk en ze moeten vaak wel wennen aan de smaak :j
Kelly dacht echt dat het gif was,maar die is sowieso heel snel afkerig van bepaalde geuren :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Goedemiddag :D

Zo even druk geweest, wel meegelezen maar geen puf gehad om te reageren. Vrijdag de controle van de plug, vanaf afgelopen vrijdag is hij van de pijnstillers af. Hij liep al weg toen ik met de spuit aan kwam en tufte daarna alles uit dus volgens mij wilde hij zeggen, nee baasje is niet meer nodig.

Voor wat betreft de lijnzaadolie, ik geef dit wel op advies van de kliniek n.a.v. de dunne darm koliek afgelopen april. Hij krijgt twee keer een pompje per dag (ongeveer) en doet het hier heel goed op.

Verdovingen, ja altijd lastig.. Hier mag hij vrijdag dus weer verdoofd worden, dat is echt al wel veel in een korte tijd maar het is niet anders, we komen anders niet bij zijn achterste kies. In de kliniek heeft hij er lang over gedaan om wakker te worden, hij stond ook zo wankel. Als ik hem een duwtje zou geven was hij omgevallen denk ik := Gelukkig krijgt hij van mijn eigen DA niet zoveel verdoving maar hij is dan toch goed en wel 1,5 uur 'afwezig'

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

Hier was de osteo 3e voor beiden. M'n grote voelde ontspannen en dat is ze gelukkig de laatste tijd ook weer. Soms wat boos dat wel, maar ik vond d'r tijdens de behandeling erg braaf, ze kan soms goed laten weten als iets lastig is of minder leuk voelt maar dat viel alles mee. Ben zo blij dat ze weer zenn is.

M'n pony viel ondanks de luchtweg perikelen van afgelopen tijd ooo mee. De nodige dingen maar niet zo erg als de vorige keer gelukkig <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

@Tancreda4: fijn dat de osteo in goede aarde viel.

Er was hier vannacht al aardig wat gevallen en vanochtend veel miezer, maar nu regent het weer 'gewoon'...