[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyChoice

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:28

Google even op Thinline graasmasker. Er staat daar een foto van de uitgevouwen versie. Daar heb ik mijn patroon van nagetekend. Ik heb 2.2 mm dik tafelzeil gebruikt en tieraps. De tieraps na het afknippen schuren zodat ze scherpe randjes weg zijn. Ze krijgen hiervan geen schuurplekken omdat het materiaal zacht is. Ook de tanden gaan hiervan niet stuk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:41

Jeetje wat goed zeg. Ik had hem gevonden inderdaad. Hoe lang heb je hem al in gebruik?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:49

Een maand. Heel tevreden over!

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:44

Ik heb een graasmasker bij die van mij opgegeven, krijgt ze er altijd af als ze op een wei staat met bomen (3 van onze 4 weilanden heb dit helaas) op een bepaald moment zelfs al na enkele minuten waar ik gewoon bij sta .... Daarbij gaat ook nog eens haar vliegenmasker en de eczeemdeken kapot zo.... Dus dan maar overdag op de wei en in de nacht op de paddock met hooi...en veel bewegen... dan blijft ze hopelijk ook op conditie. Zetten jullie ze eigenlijk liever op een korte of lange wei? De wei waar ze binnenkort op komen heeft nu langstengelig uitgegroeid gras, dat kan ik ook laten maaien, maar door de droogte zal het slecht bijgroeien en juist veel fructaan bevatten. Andere optie is om het in strookjes te geven.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:55

Schadows17 schreef:
Zetten jullie ze eigenlijk liever op een korte of lange wei? De wei waar ze binnenkort op komen heeft nu langstengelig uitgegroeid gras, dat kan ik ook laten maaien, maar door de droogte zal het slecht bijgroeien en juist veel fructaan bevatten. Andere optie is om het in strookjes te geven.

Als ik de kans heb: lang gras. Hoe langsteliger hoe beter. Maar omdat wij jaarrond weidegang hebben, lukt dat niet.

In jouw geval zou ik zéker niet maaien. Liever strookbegrazing dan maaien. Of gewoon open gooien en maar een paar uur per dag.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:02

Skippy01 schreef:
Schadows17 schreef:
Zetten jullie ze eigenlijk liever op een korte of lange wei? De wei waar ze binnenkort op komen heeft nu langstengelig uitgegroeid gras, dat kan ik ook laten maaien, maar door de droogte zal het slecht bijgroeien en juist veel fructaan bevatten. Andere optie is om het in strookjes te geven.

Als ik de kans heb: lang gras. Hoe langsteliger hoe beter. Maar omdat wij jaarrond weidegang hebben, lukt dat niet.

In jouw geval zou ik zéker niet maaien. Liever strookbegrazing dan maaien. Of gewoon open gooien en maar een paar uur per dag.

Ik ga mee met Skippy.. :j Ik heb momenteel 1 weide wat meer een zandbak is dan wei, en een weide waar het gras kniehoog staat. Op die laatste laat ik ze per dag een paar uurtjes lopen, de rest van de tijd staan ze met ruwvoer in de "zandbak". Op die manier is de weide met gras niet helemaal kaal en kapotgelopen aan het einde van de zomer. Merk dat mijn sobere kerels het hier ook goed op doen. Strookbegrazing is hier wat lastig omdat de shetlander echt een ontsnappingsmonster is, die staat dan dus regelmatig aan de andere kant van het draad zich helemaal tonnetje rond te eten. Een flinke klap stroom erop werkte eventjes, tot hij doorkreeg dat hij de prikpaaltjes uit de grond kon trekken. Die hangen dan vervolgens plat en meneer springt er dan gewoon overheen met een sierlijk sprongetje. :')

Foto's van de zandbak hier kennen jullie inmiddels wel. :+ Dan nu ook een foto waar wel gras op staat. :Y)

Afbeelding

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:39

Ik had voor dit zomerseizoen ook een grasmasker gekocht, maar nog niet echt om gedaan omdat het gras enorm kort is bij ons.. vind het dan weer soort zielig. Hij staat nu halve dagen op de wei en wil nu met zijn deken proberen wat meer op te bouwen :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:39

Wij laten de paarden een paar keer per week los op een groot weiland met heel lang, stengelig gras en de échte eczemer gaat niet elke keer mee. Het is overigens ook niet bemest met kunstmest. Dat helpt ook mee.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 19:29

Isabel_k schreef:
Hebben jullie ervaring met Vitalbix voor een paard dat niet echt in het werk staat (heel simpel, een enkele keer per week) met zomereczeem?

Hij krijgt nu OerBalans maar ik ben niet wild enthousiast over het product en het kost me een beetje te veel om niet mega enthousiast te zijn zeg maar. }:0

Mijn voormalig gelders dekhengst krijgt het. Hij ziet er top uit. Ik voer nog wel Subli dieetmix en fibra bij, omdat hij wel 4 keer in de week gereden wordt.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:51

Gizeppie schreef:
Isabel_k schreef:
Hebben jullie ervaring met Vitalbix voor een paard dat niet echt in het werk staat (heel simpel, een enkele keer per week) met zomereczeem?

Hij krijgt nu OerBalans maar ik ben niet wild enthousiast over het product en het kost me een beetje te veel om niet mega enthousiast te zijn zeg maar. }:0

Mijn voormalig gelders dekhengst krijgt het. Hij ziet er top uit. Ik voer nog wel Subli dieetmix en fibra bij, omdat hij wel 4 keer in de week gereden wordt.

Inmiddels voer ik het nu een maandje. Om en nabij. Ik ben mega tevreden. Hij eet het super makkelijk en hij ziet er heel goed uit! Begint echt heel erg de glimmen sinds hij het krijgt. :j Geen jeuk en ook nog alle manen. _/-\o_

Afbeelding

Hier was er net geen zon, maar voor het idee. :')

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:36

[/quote]

In jouw geval zou ik zéker niet maaien. Liever strookbegrazing dan maaien. Of gewoon open gooien en maar een paar uur per dag.[/quote]

[/quote]

In jouw geval zou ik zéker niet maaien. Liever strookbegrazing dan maaien. Of gewoon open gooien en maar een paar uur per dag.[/quote]
Ik ga mee met Skippy.. :j Ik heb momenteel 1 weide wat meer een zandbak is dan wei, en een weide waar het gras kniehoog staat. Op die laatste laat ik ze per dag een paar uurtjes lopen, de rest van de tijd staan ze met ruwvoer in de "zandbak". Op die manier is de weide met gras niet helemaal kaal en kapotgelopen aan het einde van de zomer. Merk dat mijn sobere kerels het hier ook goed op doen. Strookbegrazing is hier wat lastig omdat de shetlander echt een ontsnappingsmonster is, die staat dan dus regelmatig aan de andere kant van het draad zich helemaal tonnetje rond te eten. Een flinke klap stroom erop werkte eventjes, tot hij doorkreeg dat hij de prikpaaltjes uit de grond kon trekken. Die hangen dan vervolgens plat en meneer springt er dan gewoon overheen met een sierlijk sprongetje. :')

Foto's van de zandbak hier kennen jullie inmiddels wel. :+ Dan nu ook een foto waar wel gras op staat. :Y)

Afbeelding[/quote]

Bedankt voor jullie tips, dan zal ik het toch maar zo laten. De wei zelf ligt op 5 min stappen van huis en overdag ben ik werken dus een paar uur op de wei en daarna paddock is helaas geen optie. Staan nu van 6 tot 5 op de wei. Maar heb nu idd met strookjes afgezet en de mijne blijft er gelukkig keurig achter :). In de nacht staan ze op de paddock met hooi. Het weiland is dit jaar ook niet bemest dus misschien scheelt dat in hoeveelheid suikers/eiwitten..... Als ik toch merk dat ze zich te vol vreet, dan toch maar graasmasker proberen :P lukt iedere jaar 2 weken daarna weet ze hoe die af te krijgen is helaas.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:51

Vraagje:
Mijn paard heeft volgens mij geen eczeem, maar ik vraag me af waar hij wel last van heeft. Als ik hem op een zonnige warme dag in de wei doe zonder deken en met een vliegenmasker op en ik haal hem na een paar uur weer naar binnen is hij compleet geïrriteerd. Hij heeft jeuk op zijn lijf (buik/schouder/rug), krabt zichzelf, schuurt tegen de kant van de stal aan, slaat en blijft onrustig. Alsof hij lastig gevallen wordt door een legertje vliegen, maar die zijn er niet. Pas na een aantal uur wordt hij weer rustig (na rollen en poetsen en weer een dun dekentje op). Als het buiten iets kouder is, geen stekende zon, en hij een dun dekentje op heeft is er niets aan de hand. Dit speelt opeens sinds een paar weken, alle jaren hiervoor nooit ergens last van. Is dat een soort zonne allergie of toch vliegen?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:33

rijpaarden schreef:
Vraagje:
Mijn paard heeft volgens mij geen eczeem, maar ik vraag me af waar hij wel last van heeft. Als ik hem op een zonnige warme dag in de wei doe zonder deken en met een vliegenmasker op en ik haal hem na een paar uur weer naar binnen is hij compleet geïrriteerd. Hij heeft jeuk op zijn lijf (buik/schouder/rug), krabt zichzelf, schuurt tegen de kant van de stal aan, slaat en blijft onrustig. Alsof hij lastig gevallen wordt door een legertje vliegen, maar die zijn er niet. Pas na een aantal uur wordt hij weer rustig (na rollen en poetsen en weer een dun dekentje op). Als het buiten iets kouder is, geen stekende zon, en hij een dun dekentje op heeft is er niets aan de hand. Dit speelt opeens sinds een paar weken, alle jaren hiervoor nooit ergens last van. Is dat een soort zonne allergie of toch vliegen?

Altijd lastig als je de oorzaak niet goed weet, jeuk is erg frustrerend voor een paard. :(:)

Maar wat je beschrijft lijkt in de eerste instantie wel heel erg op typische zomer-eczeem klachten. Waarom denk je dat hij dat waarschijnlijk niet heeft?

Zomer-eczeem kan ook pas tot uiting komen als het paard wat ouder wordt, soms was het er al wel, maar worden de klachten elk jaar iets erger. Soms komt het ook pas na een verhuizing naar voren, bijvoorbeeld wanneer het paard eerst op een plek aan zee stond en verhuist naar een bosrijk gebied. Aan zee hebben zomer-eczemers namelijk vaak veel minder tot geen klachten doordat de mugjes daar niet tot nauwelijks voorkomen.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:00

Vraagje:
Hoe doen jullie het met de hele warme dagen? Dikke eczeemdeken er gewoon op of wat anders? Goede wat luchtigere vliegendeken misschien?
Ik vind het lastig!

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:22

Ik houd de deken erop. Er zijn nu ook gewoon nog knutjes, die trekken zich van de zon nogal weinig aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:29

MyChoice schreef:
Google even op Thinline graasmasker. Er staat daar een foto van de uitgevouwen versie. Daar heb ik mijn patroon van nagetekend. Ik heb 2.2 mm dik tafelzeil gebruikt en tieraps. De tieraps na het afknippen schuren zodat ze scherpe randjes weg zijn. Ze krijgen hiervan geen schuurplekken omdat het materiaal zacht is. Ook de tanden gaan hiervan niet stuk.

Heb je dit aan een veiligheidshalster bevestigd? Slim idee hoor, ga ik zeker ook proberen!!!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:15

MyChoice schreef:
[ [url=m/j0EMJK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze heb ik nagemaakt van de Thinline. Super fijn ding. En deze knaap heeft ook maat XL.

Slim zelf maken
Heb je een foto als hij uitgevouwen ligt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:47

Afbeelding

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:04

Bloemmeke schreef:
Vraagje:
Hoe doen jullie het met de hele warme dagen? Dikke eczeemdeken er gewoon op of wat anders? Goede wat luchtigere vliegendeken misschien?
Ik vind het lastig!

Voor de koelere dagen heb ik een buzz off deken en voor de hete dagen amigo eczeem allrounder deken. Werkt prima!

Helie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:35

ik heb een grote brede haflinger ook een brede schouder (1,58 m) met heel erg zomereczeem zou iemand mij hiervoor een goede eczeemdeken kunnen aanraden?
moet heel goed beschermen
*bij de hele buik (het liefst met uierflap)
*manen
*staart
ook moet hij erg stevig, goede pasvorm en ademend zijn

ik heb al meerdere dekens geprobeerd
boett (1 seizoen)was wel tweedehands, was opzich een fijne deken en beschermd goed maar toch best wel warm en dan is die prijs ook wel een dingetje.
Bucas sweet itch zeebra (2 seizoenen) erg stevige deken maar veel te kleine buikflap heb nu die van Boett er onder gemaakt maar verschuift best wel.wel goede pasvorm
pagony (1 week) heb er nog 1 bij gekocht en wissel die af met die van bucas, maar deze is veel te warm en beschermt niet goed, heeft nog steeds veel jeuk.

ik zat zelf te denken aan:
Rsh
Snuggy hoods
of misschien nog een keer Boett

heeft iemand ervaring met deze dekens? of een andere eczeemdeken

(sorry als ik dit niet op de goede plek heb geplaatst, ik snap vrij weinig van deze site)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 17:41

Hier heel tevreden met de Rambo Sweet Itch Hoody... Past fijn, blijft mooi liggen, geen schuurplekken en in ieder geval tot nu toe ook bestand tegen het ruige spelen en stoeien van de kerels.

Zelfs de buik gaat heel goed, wat bij mijn paard normaal gesproken echt wel de grootste probleemzone is. Voor de koker, op het stukje waar de buikflap eindigt, nog wel wat jeuk maar niet meer zo erg als eerst.

Afbeelding

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:34

Hier ook goede ervaring met de Sweet itch hoody. Sinds kort ook de Shires eczeemdeken in gebruik (https://www.equimatch.nl/higlander-plus ... -shir.html) Hele ruime buikflap, voor mijn Haflingerruin is hij niet handig, die plast erin := . Dus hij ligt ter aanpassing bij mams voor een kortere buikflap of iets andere vorm. Maar verder vind ik hem heel prettig en heb ik het idee dat hij wat minder grof is dan de Sweet itch hoody. Qua stevigheid dus wellicht iets minder, daar kan ik nog niks over zeggen, maar daardoor ook wat lichter in gewicht en hopelijk wat luchtiger.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:11

Serenity had jij nou ook die andere nog gekocht? van bucas dacht ik.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:23

Qua stevigheid zweer ik bij de RSH. Maar qua warmte zoek ik toch ook iets anders voor de warme dagen.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 23:24

Gizeppie schreef:
Bloemmeke schreef:
Vraagje:
Ik vind het lastig!

Voor de koelere dagen heb ik een buzz off deken en voor de hete dagen amigo eczeem allrounder deken. Werkt prima!

Ik ga ze eens even opzoeken! Bedankt