[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:00

Maar wat zit er dan in gras waar van ze gaan schuren?
Het zou niet het suiker kunnen zijn want dan zou hij ook op andere dingen moeten reageren.
Mijn paard zijn insuline is laag, geen ir.

Ik lees dit topic heel vaak. Maar ik lees nooit wat de trigger is in gras. Daar gaat het mij om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:02

Mijn DA denkt wel het suiker. Het suikergehalte van een dag grazen is vele malen hoger dan wat er in je hooi of brok zit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:04

Ook als je paard geen ir heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:08

Ja want dat heeft die niet :)

IR is weer wat anders dat kan los staan van gewoon gevoelig voor gras door de suikers.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:10

Mijn paard krijgt voordrooghooi/kuil waar behoorlijk wat suiker in zit. Daarnaast krijgt hij nog wat bietenpulp, pavo koek, luzerne van pavo. Soms ook nog fruit etc en meneer heeft niet meer jeuk dan anders. In de winter kreeg hij dan geen pavo koek maar wel een halve emmer wortelen.
Maar als hij op het land staat dan gaat hij ineens schuren. Lijkt mij niet dat hij uit gras meer suiker haalt dan wat hij anders krijgt toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:10

jep. Eczeempaarden doen het vaak ook een stuk beter als ze beperkt of helemaal geen gras krijgen.

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:56

Aan de hand van alle positieve reacties hier heb ik zo'n 2 weken geleden derfen lotion besteld bij de paardendrogist, maar nu blijkt dat mijn paard geen zomereczeem heeft, heb ik het niet meer nodig en kan ik er misschien iemand anders blij mee maken tegen een kleine vergoeding. Ik heb het spul 1 of 2 keer opgedaan dus er is maar weinig uit de fles. Bij interesse pb maar (ik woon in Epse, liefst ophalen want door de brievenbus kan uiteraard niet). :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:15

no-no: mijn pony schuurt ook meer als ze langer dan 4 uur op de wei staan en het zal zeker de suikers ook zijn in het gras,want wat erg opvalt: het gras dat onder de bomen groeit willen ze niet eten(weinig suiker erin door de schaduw vd bomen)ik zet ze ook pas na 11/12 uur buiten en voor 4 uur binnen ,ze mag die paar uurtjes buiten heerlijk zonder RSIH.
ook zou er een trigger in het hooi kunnen zitten als het gemaaid is in de vroege morgen,zitten er veel suikers in het gras.smiddags gemaaid zou weer beter zijn, nou lijkt me wel moeilijk om na te gaan hoelaat het gemaaid is bij de fouragehandel :roll:

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 16:48

Gras is met niks te vergelijken :D
gras is geen brok, gras is geen bietenpulp.
gras is gras en de voedingswaarde daarvan is momenteel nog hoog.
je kent vast wel de voorbeelden van de oudere paarden die in de winter niet dik te krijgen zin en waar van alles in gestopt word.
is het voorjaar en komen ze in het gras , dan worden ze toch dik!
dus gras is een tovermiddeltje haha :+

hoorde al van de veearts dat er ook best veel koliek voorkomt momenteel onder de paarden die in het gras komen.

wij hebben de paarden nog niet eens in het gras staan, zijn allemaal sobere paarden.
nou ja de oudjes club,die staan er wel in en ik denk dat we einde van de week een stukje maken waarin de groep van appie(2 tinkers en 2 koudbloeden) dan komen.
maar dat stukje zal maar enkele meters breed zijn en ik weet nu al dat er dan een jeukexplosie volgt :j

Appie heeft ook al flink wat uren in jong grss gstaan en gevolg daarvan was dat zij staart helemaal stuk ging -O-
hij reageert daar ook op.
als ik hem op en land zet wat afgegeten is,dan is er niks aan de hand, maar gras wat groeit dat heeft iets waar hij jeuk van krijgt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:02

Luna reageert ook op gras helaas. Ik hou het in de hand door de Equiprotecta spray en bij haar uier smeer ik de paardenzalf van hetzelfde merk. Ik doe aan stripbegrazing, heel klein stukje erbij om de dag meestal. Het liefst zou ik haar nog beperkter gras geven maar helaas heb ik een Spaanse Houdini, tevens eigenaresse van het bedrijf Luna Demolicion :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:40

Demolicion :')

Wij doen straks ook stripbegrazing.
ik zal es kijken of ik er wat fotos van kan maken :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:56

Si!! Demolicionnn :D
En als ze haar partner in crime zo gek krijgt, dan krijg je bijvoorbeeld dit >;) := :

Afbeelding

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:02

Ik heb een jaar met postzegelweitjes gewerkt (en een vrij kaal pad er omheen). Toen huurden we een stukje waar dat op mocht. Waren 6 weitjes van 5x10 meter ongeveer. En als het gras het hardst groeide kregen ze het nog niet bijgegeten. Ze mochten toen een uur of 4-6 per dag op een landje en aten voor de rest droog hooi en wat stro. Die zomer viel het met de eczeem erg mee.
Kan niet met zekerheid zeggen dat het door het gras komt want was maar 1 zomer op die manier. Maar ik denk dat het positief werkte.

Een ander jaar met om de dag een strook lang gras (maar wel 24/7 kort gras, kon helaas niet anders) leverde een bijna bevangen pony op, veel te dik, veel jeuk, en voor het eerst headshaking -> pollenallergie? te krachtige zon? last van fijnstof van de aangrenzende snelweg?

Nu op een klein pension.
Ze hebben een best grote redelijk volle wei. Het opbouwen van gras (rest uitloopstal + paddock) ging goed. Niet veel extra jeuk. Maar nu toch maar weer de toegang tot de wei beperken, vooral omdat pony te dik aan het worden is. Qua jeuk gemiddeld. Ze heeft het meestal aan het einde van het seizoen het ergst.

@ Kinke: ohh nee daar gaat je hooi -O-

Voor pony van ons was stond ze altijd 24/7 op veel grote weides (soort natuurgebied) In de winter werd ze wat te weinig bijgevoerd, dus werd erg schraal. Regelmatig had ze nog een veulen aan de voet.
In de zomer trok ze dan langzaam bij (het gras kwam pas laat 'op gang' door kapot lopen en super kort afgrazen in winters). Op het einde van de zomer was ze dan weer te vet.
We hebben toen wel dekens voor haar gekocht en haar regelmatig gewassen.
Toen bleek ook dat een deken nog het beste middel is tegen ZE.

Al geloof ik zeker dat gras een flinke rol speelt. Misschien een anders opneembare suiker?
Of toch de eiwitten? Van emmers wortel krijgt ze in de winter iig geen jeuk.
Van appels en ander fruit ook niet aantoonbaar. Ze krijgt dat nu met mate maar eerder ook geen relatie mee gezien. (Dan liepen ze weer eens in de boomgaard... en slim genoeg om aan een appelboom te schudden zodat er wat uit valt :+ )

edit: pony heeft vorig jaar bij hetzelfde pension geen headshaking-klachten gehad in de zomer, dit jaar wel weer. Fijnstof is daarmee zo goed als uitgesloten (hier geen snelweg). Ze kan gewoon in de stal wat koeler en in de schaduw staan. Dat doet ze ook regelmatig overdag. Dus lijkt het me niet de zon?
Heb de da gebeld maar die raadde medicatie eerder af dan aan.
Het is gelukkig niet alle dagen even erg.
Tsja, zorg(en) pony...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:08

Appel is gezond, zit veel antioxidanten in :D

Kinke, wat dat betreft hebben wij ook een sloopgroepje, als die bij er kunnen komen dan doen ze het ook :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:09

Maar van gistende appels krijg je dronken pony's! :')

Ze aten ook pruimen, en spuugden dan de pit uit XD
Of wanneer de kastanjes vielen, met de hoefjes de bolsters er af en dan smikkelen!

Al ging er daar wel meer 'net' goed... onder 4/5 eikenbomen de eikeltjes eten... gemaaid gras huppakee op een grote hoop in de wei; ja dat vinden ze lekker :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:20

Hahah erg he. :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 18:47

dus jullie denken dat de grassuikers niet te vergelijken zijn met de suikers uit 1e snee voordroog, fruit en snoep etc?
Daar zit wat in natuurlijk maar dan vind ik het nog steeds raar dat het hem niet uit maakt wat hij verder te eten krijgt. Hij wordt er wel vet van maar dus geen jeuk.
Rare wezens zijn die paarden ..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:17

Ik pas sowieso op met suikers, uit alles.

Maar gras zou naast suikers natuurlijk nog een allergeen kunnen bevatten, weet ik wel zeker, waar ze allergisch op kunnen reageren.

Ik krijg zelf jeuk en rode bultjes al een paard na weidegang en rijden zijn kwijl-mond aan mij afveegt. Ik heb dat nooit als het paard geen gras heeft gegeten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:00

Op zich wel een idee om dat es te gaan onderzoeken wat er nou allemaal preciez in gras zit.
enige wat ik weet is dat de fructaan een boosdoener kan zijn.
en als het aankomende nacht helder word, en fris...dan zit er morgen weer meer fructaan in het gras :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:02

ellepel schreef:
Op zich wel een idee om dat es te gaan onderzoeken wat er nou allemaal preciez in gras zit.
enige wat ik weet is dat de fructaan een boosdoener kan zijn.
en als het aankomende nacht helder word, en fris...dan zit er morgen weer meer fructaan in het gras :j

Jij begrijpt mij *\o/*

Twitie, dat is ook vervelend zeg!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:03

Cherise staat nog op de kliniek te wachten op een uitgebreide scan van haar pezen, die hebben ze vandaag moeten afbreken voor een spoedgeval.
Ze staat daar op water en hooi in stal op paddock, dus geen sappige grasjes voor haar.... maar dan ook geen jeuk hoop ik.

Edit, valt wel mee hoor, gewoon even opletten dat ze mij niet als schuurpaal gebruikt en na het rijden de paardenmond even afvegen met een handdoek.
Nu zou ik een moord doen voor fijn rijden, kwijlmond en jeukarmen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:16

:(:) kan ik me voorstellen..niet leuk zo!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:34

Oh wat slim, ik zoek op een veeteelt forum.
daar houden de boeren bij wat er in hun gras zit, want de koetjs moeten goed melk geven :j

Dit is leuk om te lezen en bevestigd dus ook wel een beetje wat ik al zei.
veel suiker in het gras nu, en weinig eiwit :j

http://veeteelt.nl/voeding/nieuws/blog- ... ven-achter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:46

Het is sowieso nog wel vaag, dat eczeemgebeuren. Mijn vorige merrie had ook zomereczeem. Toen ik haar kocht had ze een veulen welke haar helemaal leeg trok. Ze was echt mager, kreeg te weinig te eten, toch verrekte ze van de jeuk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:59

Er zit nog veel meer in gras dan alleen suikers, bijvoorbeeld bladalcohol, de gras-geurstof, enzymen, bladgroen (Chlorofyl).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cis-3-hexenol

Honden kunnen ook een vreselijke contactallergie voor gras hebben, wellicht een paard ook.
Ik heb me dat al vaker afgevraagd omdat Cherise haar buik schuurt aan de grond en dan dus gras-sap in de wondjes van de ZE krijgt. Het lijkt dan dat het een het ander versterkt.