[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:31

Papa is nu naar de karwei dus hij gaat daar even kijken of anders vragen! Anders wordt het bestellen inderdaad.

Hoeveel kilo raden jullie aan voor in de nacht? Mijn pony eet zijn hooi wel vrij snel (normaliter). Ik heb een groot net die erg fijnmazig is. Weet ook niet hoeveel kilo er in past..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:32

ohjajoh6 schreef:
Nammie schreef:
heel herkenbaar dit gedrag!
Fik reageerde boos op ons , maar ook op de andere paarden.
Achteraf kan ik zeggen dat 12 weken na de start van prascend zijn gedrag weer stabiliseerde , en hij weer het rustige ''aardse'' paard werd.

Phoe, fijn dat je me dit nog even laat weten, want het is bij MiniMe exact hetzelfde, is echt een nijdig kreng naar Lona toe, maar goddank blijft die heel relaxed naar die kleine toe, die heeft het volgens mij helemaal door ook. En je weet dat je geduld moet hebben, maar toch is het effe fijn om die bevestiging te lezen, dat het met geduld ook wel weer goed komt...

Sen krijgt nu ruim 4 weken Prascend, en die is ook al een week of 2 niet te genieten. Tenminste naar andere paarden. Naar mij toe is ze eigenlijk eerder wat vriendelijker dan andersom. Ze plast veel minder sinds ze de medicijnen krijgt, wat erg fijn is met uitmesten. :P
Een paar pagina's terug las ik over het supplement Je paard gezond en fit. In de brokjes-vorm zit melasse, zou dat erg zijn om aan een paard met PPID te geven? Sen is niet zo van de poeders opeten, en in de winter staat het voer klaar in bakjes dus natmaken gaat ook niet.

Marjo89

cynthiar schreef:
Ik geef Illo luzerne van Hartog om op gewicht te blijven. Dit werkt goed en volgens Hartog zit er ook een laag percentage suiker en zetmeel in.
Illo eet zijn hooi niet meer graag, dus dit werkt wel.

Ik vond juist dat in luzerne van hartog wel veel suiker zit. & zetmeel.
Ik voer sinds vorig jaar Van merk agrobs " pre alpien aspero.
in hartog zit 7 % suiker, en in aspero 2,9 % Je merkt het ook aan het plakkerige van hartog(vond ik tenminste altijd)

Is het wel goed hooi, want paard dat zijn hooi niet eet, vind ik wel zorgelijk.
In de winter is dat toch de basis om het kacheltje te laten branden.

Anoniem

gooi je die toch lekker vol?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:36

ohjajoh6 schreef:
gooi je die toch lekker vol?

Jaaa dat zeker, ik zoek een beetje het gewicht waarbij de volgende ochtend nog over is. Zo weet je dat het onbeperkt is, maar is bij hem zo lastig inschatten omdat hij snel eet, dat het soms bijna onmogelijk is om hem 's nachts onbeperkt te kunnen voeren.. Overdag wel gras maar dat is nu ook niks meer, dus hij moet het echt van het ruwvoer hebben. Als hij nou aan huis stond was dat allemaal veel makkelijker.... Maar gelukkig heb ik bijna mijn rijbewijs dus kan ik vaker gaan checken en bijvoeren als het op is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:05

Batlow schreef:
Papa is nu naar de karwei dus hij gaat daar even kijken of anders vragen! Anders wordt het bestellen inderdaad.

Hoeveel kilo raden jullie aan voor in de nacht? Mijn pony eet zijn hooi wel vrij snel (normaliter). Ik heb een groot net die erg fijnmazig is. Weet ook niet hoeveel kilo er in past..

Een kilo of 2 of misschien 3 is meer dan zat hoor. Het gaat om een pony toch? Dan zijn ze onder de pannen en daar doet ze wel even over.
Ik geeft mijn whizz (grote kwpn-er) nu 'smorgens en rond 12 uur een net vol hooi en doe er dan 2 a 2,5 kilo in, daar is ie lekker even zoet mee. Met 3 kilo is ie echt wel even onder de pannen..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:07

Nou, dat valt vies tegen hoor... Hij krijgt normaal 3 kilo er in denk ik. Ik haal het dan ook expres niet uit elkaar zodat hij nog meer moeite moet doen, maar het gaat vrij snel.... Ik ga 4 kilo gewoon proberen eerst en kijken hoe het er de volgende dag uit ziet!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:20

Batlow schreef:
Nou, dat valt vies tegen hoor... Hij krijgt normaal 3 kilo er in denk ik. Ik haal het dan ook expres niet uit elkaar zodat hij nog meer moeite moet doen, maar het gaat vrij snel.... Ik ga 4 kilo gewoon proberen eerst en kijken hoe het er de volgende dag uit ziet!

Maar waarom zou hij 'snachts zoveel moeten eten? 'snachts slapen ze, sterker nog, de mijne krijgt op advies van de kliniek juist niet zo'n grote portie voor de nacht. Als het dan niet goed valt en je bent er niet bij.. en ze slapen het grootste deel van de nacht. Dus de mijne krijgt juist 'smorgens en overdag meer.

HOE laat ga je het precies ophangen dan??
Laatst bijgewerkt door fargo op 23-12-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:22

Overdag kan het niet vertelde ze net, omdat hij dan op de wei staat met andere paarden die niet onbeperkt mogen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:23

en s'nachts staan ze stil...overdag scharrelen ze wat rond.
Die van mij krijgt om 11 uur zijn laatste portie en om 8 uur s'ochtends weer.Staat op krullen en wel 1 vorkje stro verspreid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:25

IMJ schreef:
Overdag kan het niet vertelde ze net, omdat hij dan op de wei staat met andere paarden die niet onbeperkt mogen.

Ohhh dat had ik nog niet gezien, maar dan nog..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:27

Hij heeft zijn hooi altijd op 's morgens (of misschien zelfs vroeg in de avond al?)
Hij is/wordt mager, ze wilde hem wat meer op gewicht krijgen met krachtvoer..
Dan imo liever wat meer ruwvoer..
Wat zou jouw optie zijn dan? :) (dit klinkt misschien botter dan ik bedoel, is een oprechte vraag)

Uiteraard liever overdag maar die mogelijkheid heeft ze niet begreep ik..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:38

Ik denk dat ik dan toch 2 a 3 kilo in een net zou stoppen en eventueel kijken of hij de Speedibeet van PAVO wat vindt. Daar lekker nog een goede portie van geven in de avond, goede vezels, vult lekker en dan het net op hangen. Zoiets?
Ligt er ook aan hoe vroeg het net al hangt, hangt het al om 7 uur bij wijze van spreken dan kun je er rustig 3 a 4 kg in doen - groter tijdsbestek.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:56

ohjajoh6 schreef:
Die van mij is 2 jaar geleden hb geweest, kreeg toen idd pijnstilling en bloedverdunners en ben daarna al die tijd aan het tobben geweest, wat ze nu precies had... Loopt nog altijd met stijve achterbeentjes, door haar kniebandjes volgens DA, maar hoop nog altijd dat dit gaat verbeteren met de prascend en dat het dus toch met de cushing te maken heeft, blijken veel paarden te zijn die daarin verbeteren...

Nou hopen dat dat ook gaat gebeuren!

Fargo, waarom denk jij dat paarden 's nachts slapen? Paarden hebben geen dag/nacht ritme zoals mensen. Als een paard 's nachts niet op stal zou staan doet hij hetzelfde als wat hij overdag zou doen als hij wel buiten staat.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:57

Al eerder, vooral in de winter. Dan ga hij rond 5 naar binnen dus dan heeft hij zijn 3 kg. Hij heeft het altijd op de volgende ochtend. Ze gaan doordeweeks van 7 tot 5 naar buiten en in het weekend pas rond uur of 9 de wei op. Dan krijgen ze op de wei allemaal een portie kuil

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:59

Batlow schreef:
Al eerder, vooral in de winter. Dan ga hij rond 5 naar binnen dus dan heeft hij zijn 3 kg. Hij heeft het altijd op de volgende ochtend. Ze gaan doordeweeks van 7 tot 5 naar buiten en in het weekend pas rond uur of 9 de wei op. Dan krijgen ze op de wei allemaal een portie kuil

dat is normaal...die van mij heeft dat na een uur al op.
Dat is best wel lang zonder ruwvoer dan.Mijn vriendin doet dat ook,daar gaat het al jaren goed.
Ik vind het te lang,vandaar dat ik,als ze om 5 uur naar binnen gaan,om 8 uur nog hooi geef en om 11 uur.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:20

singasong schreef:
ohjajoh6 schreef:
Die van mij is 2 jaar geleden hb geweest, kreeg toen idd pijnstilling en bloedverdunners en ben daarna al die tijd aan het tobben geweest, wat ze nu precies had... Loopt nog altijd met stijve achterbeentjes, door haar kniebandjes volgens DA, maar hoop nog altijd dat dit gaat verbeteren met de prascend en dat het dus toch met de cushing te maken heeft, blijken veel paarden te zijn die daarin verbeteren...

Nou hopen dat dat ook gaat gebeuren!

Fargo, waarom denk jij dat paarden 's nachts slapen? Paarden hebben geen dag/nacht ritme zoals mensen. Als een paard 's nachts niet op stal zou staan doet hij hetzelfde als wat hij overdag zou doen als hij wel buiten staat.

Omdat er verder niets interessants gebeurd waardoor ze op rust gaan. Zodra mijn paard weet dat er niets meer komt, gaat hij uiteindelijk op rust staan of liggen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:23

geerke schreef:
Batlow schreef:

dat is normaal...die van mij heeft dat na een uur al op.
Dat is best wel lang zonder ruwvoer dan.Mijn vriendin doet dat ook,daar gaat het al jaren goed.
Ik vind het te lang,vandaar dat ik,als ze om 5 uur naar binnen gaan,om 8 uur nog hooi geef en om 11 uur.

Die van ons krijgen om 5 uur portie hooi dan wel kuil, dan om half 6 hun bix/mueslie en dan om half 11 weer een portie kuil voor de nacht en een avondbakje.
Als de jouwe om 5 uur alles al krijgt ja dan kun je rustig een kilo of 4 geven.
Weet je zeker dat je nu 3 kilo geeft? Dat is toch aardig wat hoor, de mijne krijgt per portie ongeveer 2 kg..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:47

Ik ga zo kijken, paps gaat zo langs de gamma om een unster te halen. Dan ga ik zo even wegen! Ben nu op stal namelijk om even te grondwerken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:48

Unster verkopen ze hier ook bij de boerenbond/ welkoop.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:09

Langs geweest, hebben ze niet werd gezegd door hem, volgens mij wist hij niet eens wat het is...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:38

Batlow schreef:
Langs geweest, hebben ze niet werd gezegd door hem, volgens mij wist hij niet eens wat het is...

Deze heb ik denk ik
http://r.twenga.nl/g4.php?pg=VDs2ODA2Mj ... NGMx&dac=0

Bij Horze ook te bestellen - even googelen en via de plaatjes doorklikken naar evt sites

http://r.twenga.nl/g4.php?pg=VDsxMjQ3Mj ... D%3D&dac=0

Dit is ook een handige, zoiets heb ik nu ook van een vriendin geleend. - NIET DUUR EN VIA INTERNET TE BESTELLEN
http://kofferweger.nl/

IK heb deze laatste nu ook besteld, gebruik nu een van een vriendin, maar heb het idee dat hij iets verbogen is en bovendien wil ik er graag zelf 1 hebben. Ook een voor thuis besteld ;-)
Laatst bijgewerkt door fargo op 23-12-13 17:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:40

Batlow schreef:

Veel mensen kennen het woord unster niet... Hangweegschaal of kofferweger komt ze vaak bekender voor.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:10

Ja, ook verteld, een weeghaak iets om aan te hangen om te wegen etc.. Hij zei prompt nee :+ maar ach ik heb hem nu en ik ga morgen is wegen!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:30