'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 00:00

Ben net niet meegegaan naar Cassis omdat ik nog last van mijn knie heb, ben maandag gevallen van de trap :o en heb serieus mijn knie bezeerd, dokter denkt een knieband letsel dus moet naar de Fysio.
Alleen nog totaal geen tijd voor gehad,maar loop echt nog behoorlijk kreupel erdoor, stomme knie ;)
Maar ik merk nu ook wat cassis moet voelen en hij heeft het nog erger dan, maar echt je hele lijf en vooral andere been gaat pijn doen van het ontzien van de slechte knie.

Cassis lag wel net weer in stal, we treffen hem heel vaak liggend aan de laatste dagen, en als je dan bij hem komt legt hij zijn hoofd op je schoot en begint likjes te geven, hij is zo ontzettend lief...
De andere paarden hebben het er ook zwaar mee, er hangt echt een bedompte sfeer bij de weide.
Mijn andere ruin is echt Cassis zijn beschermer, hij gaat steeds bij hem staan , laat zich afsnauwen als cassis zich even minder voelt, maar ook voor hem gaat dit niet langer meer zo, hij heeft het er echt moeilijk mee, merk het aan hem, hij is doodop.
En Pasja offert zich dan weer op om door beide ruinen afgekat te worden als het hun teveel wordt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:06

Ik lees nog steeds mee hoor, maar ik wil je nu toch weer even met een berichtje steunen.

Je doet zoveel, Cassis eigenlijk ook, en toch is het vechten tegen de bierkaai. Als hij dit bij de vorige eigenaren ook al iedere keer had vrees ik dat hij er niet meer afkomt. Hij kan niet zonder de megazware pijnstillers, dus ik denk dat dan een reinigingskuur niet echt veel zin heeft. Zo te lezen is het echt absoluut geen optie om hem van die pijnstillers af te halen. Zoals ik het lees met wat je allemaal al gedaan hebt vrees ik dat het einde voor Cassis echt nabij is. Het is ook goed als jij dat voor hem kan beslissen, als vluchtdier zal hij het nog heel lang zo op 1 of 2 benen vol kunnen houden en dat wil niemand. Wij al niet achter ons schermpje, maar jij als eigenaar die hem dagelijks ziet zeker niet.

Ik wens je heel veel sterkte met alle beslissingen, als jij denkt dat er nog een mogelijkheid is moet je die natuurlijk aangrijpen, maar als dat niet zo is, weet je wel dat jij er alles aan gedaan hebt en dat rust voor hem toch beter is...

lisantjuuh

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:42

Ik lees al vanaf het begin mee Inge, en ik kan je vertellen dat ik echt bewondering voor je heb! De liefde die jij de dieren geeft, en ook alle kosten die je er voor wilt maken, en je kracht! En je wilt Cassis bij je houden omdat hij zo lief is, maar juist omdat hij zo lief is wil je hem de pijn niet meer aandoen! Ik zou zeggen zet hem op zwaarste pijnstilling die er is een paar dagen, knuffel hem, zoen hem, en neem dan afscheid met in je achterhoofd, dat hij daarboven weer heerlijk kan rennen en gek doen zonder pijn! Volgens mij is het uitgedokterd met hem en hebben jullie alle twee gewoon ontzettende harde gemene pech.

Met elke beslissing die je nog neemt zal ik achter je staan want het vertoont wel heel veel moed! Maar volgens mij weet je het eigenlijk al een beetje zelf..
Heel veel sterkte!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 07:57

Wat balen... maar dat ontschoenen om alles weer opnieuw schoon aan te laten groeien is geen optie dan...?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 08:20

pmarena, ik weet het niet zo goed daarmee, het zal natuurlijk wel een oplossing kunnen zijn maar als ik zo eens rondgekeken heb is het een flink iets weer, en nog een tijd veel pijn , eigenlijk hebben we hem genoeg zien pijn zien hebben..
Hij staat nu op drie zakjes pijnstilling en nog heeft hij pijn.
Kort was er een opleven toen de zweren ver weg waren en de osteopaat geweest was, maar nu is het echt minstens zo slecht terug als ervoor.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:18

Ik begrijp dat het eigenlijk niet meer gaat met die lieve Cassis. Dat vind ik heel erg jammer voor jullie en voor hem.

Afgezien van of het helpt, zou ik toch willen weten waar die zweren door komen. Heeft de DA enig idee?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:23

Het voelt alsof je diep van binnen de beslissing al hebt genomen, maar deze nog niet durft uit te spreken.
Ik probeer zelf dan altijd aan het zinnetje te denken, "als leven lijden wordt".
Ik wil jullie heel veel sterke wensen! En beterschap voor je knie.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:33

Ik denk dat er iets mis is met zijn bloeddoorstroming in zijn benen. Daarnaast helpen platte voeten ook niet mee met het ontstaan van zweren en kneuzingen in de zool.

Erg lastig verhaal en ook heel erg vervelend dat het niet beter wordt en alleen maar slechter lijkt te gaan... Heel veel sterkte!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:44

Ik lees ook al een hele tijd mee en heb echt heel veel respect voor Inge en wil
ook zeker geen kritiek op haar en de DA enz hebben. _/-\o_
Maar een paard laten gaan is ook liefde voor het dier hebben en zijn welzijn
voorop stellen. Volgens mij zijn alle grenzen nu bereikt en heeft iedereen zijn uiterste best gedaan
om Cassis te redden maar moeten we nu toch inzien dat het niet beter gaat worden.
Nogmaals dit is geen kritiek maar goed bedoelde raad aan Inge en ik hoop dat ze dan weer
een beetje rust krijgt in haar leven en stal.
Heel veel sterkte Inge Y;(
Laatst bijgewerkt door silvia58 op 08-03-14 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:56

Heel veel sterkte vandaag Inge.
Ook met je knie. :(:)
Ben benieuwd wat de DA zegt.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:08

TS, kijk je wel uit dat je jezelf en je andere dieren niet tekort gaat doen vanuit je goede hart ? Als het ook zo'n impact heeft op de rest van de kudde dan zou ik dat zeker ook mee gaan nemen in mijn beslissing.

Ben bang dat er voor Cassis nog maar weinig kansen zijn, hoe wrang ook. Jullie hebben ontzettend je best gedaan maar soms wil het gewoon niet. Moeilijk te accepteren natuurlijk maar op een gegeven moment is het genoeg en moét je de beslissing gewoon nemen, in dit geval ook om Cassis te beschermen, het is duidelijk dat dit mannetje niet zomaar opgeeft maar genoeg is genoeg. Toch ? :(:)

Succes met je knie, hoop dat het snel opknapt.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:00

De liefde die cassis gaf, past niet bij eigen liefde...

Heel veel sterkte met de situatie, * stille meelezer

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 11:06

Hevonen schreef:
Ik begrijp dat het eigenlijk niet meer gaat met die lieve Cassis. Dat vind ik heel erg jammer voor jullie en voor hem.

Afgezien van of het helpt, zou ik toch willen weten waar die zweren door komen. Heeft de DA enig idee?

hoefbevangen paarden krijgen sowieso sneller hoefzweren maar aan de hand van het verhaal wat we pas gehoord hebben van de oude eigenaresse vrezen we dat het veel dieper zit en er meer schade al binnenin is, zal het nogmaals plaatsen hier :

Cassis was een normaal en gezond veulen, vanaf zijn 6 maand werd hij bij een ander veulen gezet (ook een hengst). Ze zijn samen opgegroeid maar zoals alle hengsten stoeiden ze veel.
Bij het spelen en bijten heeft Cassis achteraan zijn hoefwand bezeerd (heb er nog foto’s van), ze liepen samen in de wei en het werd niet onmiddellijk opgemerkt, tegen de tijd dat we het ontdekten was er al een serieus gat tussen de hoefwand, Cassis had hoge koorts en heel veel pijn, hij werd toen binnengehaald en in de box gezet, dierenarts is toen niet gekomen. Na enkele weken leek hij beter te zijn en werd hij terug bij zijn kameraad gezet, jammer genoeg was de abces niet helemaal genezen en heeft die nog verder schade aan zijn hoeven veroorzaakt.
Cassis werd zadelmak gemaakt toen hij 3 jaar was zonder enig probleem, hij werkte heel goed mee en was heel lief. Toen hij 4jaar was liep hij super, Eigenaresse wou ermee op jumping gaan toen de problemen begonnen, hij mankte soms en de dierenarts werd erbij gehaald , deze gaf zeer weinig hoop en stelde voor om hem te verkopen. eigenaresse was (is) dol op Cassis en wou er niets over horen; de smid vertelde hetzelfde verhaal, het rare is dat pas na het op rust zetten van Cassis de grote problemen zijn begonnen, zolang hij in het werk zat mankte hij enkel af en toe.
Zodra hij volledige boxrust kreeg hij hoefzweren, koorts etc…..

edit: nog twee filmpjes van vandaag :
http://m.youtube.com/watch?v=_eDzUsfNLio
http://m.youtube.com/watch?v=xoPSF9HyQdw
Laatst bijgewerkt door _Inge op 08-03-14 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:09

Ach wat zielig voor hem..Ik voel echt met hem mee!Jullie sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:17

Eerlijk Inge? Als mijn paard er onder zware pijnstilling zo bij zou lopen was voor mij de keuze snel gemaakt, inslapen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:22

O moeilijk zie namelijk wel een paard dat zo graag wil, maar dat het niet helemaal lukt.

Ik zou zeggen nog een hoefzweer oud of nieuw.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 11:24

Het is zeker nog een hoefzweer ..
Maar ja wij zijn het zelfde punt bereikt, je wordt gewoon misselijk van pijn al als je hem zo ziet lopen.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:44

Ik heb alles meegelezen, meegeleefd en zoooo geduimd. Maar ik heb het filmpje weggeklikt.
Ik denk Inge, je hebt alles geprobeerd, zoveel gegeven zoveel gelezen en Cassis wordt niet beter.
En i.d.d. als hij zo loopt op pijnstilling is dit dan eerlijk omdat hij zo lief is.
Liefde is ook loslaten en ik denk dat je Cassis moet laten gaan hoe rot ook.
Ik zal een traan met je laten maar ik denk voor hem dat het beter is, lekker galopperen op de groene weides hierboven en ik denk dat er heel veel bokkers zijn waarvan hun paardje hem wel willen opvangen daarboven.

Heel veel sterkte met het maken van je beslissing

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:48

Ik zou vanaf dit punt ook een drastische keuze maken: hetzij ontschoenen zoals JaBa eerder vertelde, hetzij inslapen want zo verder tobben is ook niks :(:)

JaBa schreef:
Heb dit topic al een tijdje gevolgd en eerst en vooral: je hebt echt heel veel voor je paarden over en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. In sommige gevallen is er echter niets aan te doen, maar is opgeven soms de enige respectvolle manier voor het paard. Ik zal me niet bezighouden om te zeggen wat er hier goed of fout is gebeurd, maar ik wilde je graag nog eens wijzen op een laatste en drastische oplossing, waarbij dit paard misschien kan geholpen worden.

Bij dergelijke paarden kan je eventueel nog kiezen voor een operatie. Dit wordt gedaan bij zeer uitzichtloze gevallen, waar andere opties opgebruikt zijn. Ik weet niet of je al gehoord hebt van een volledige laminectomie? In het kort en eenvoudig wordt hier een operatie uitgevoerd onder algemene verdoving (op een kliniek), waarbij de volledige hoef (alle stukken waar ontsteking zit en waar losse hoorn zit) wordt weggenomen tot op het hoefbeen. Dat hoefbeen wordt helemaal schoongemaakt. Het einddoel is dan om een volledig nieuwe en gezonde hoef te laten groeien. Op die manier kan je dus ook de kanteling van het hoefbeen oplossen, omdat er een volledig nieuwe hoef rond groeit. Ik ken een paar paarden die er nog slechter aan toe waren dan Cassis en die hiermee volledig hersteld zijn. De voeten zitten in het gips na de operatie, maar in principe is de grootste pijn hiermee onmiddellijk weg. Het duurt 6 maanden tot een jaar voor de voet volledig teruggegroeid is, maar die is dan in principe zo goed als normaal. En de pijn is al veel sneller weg. Ik dacht dat de prijs hiervan ook meeviel. Als je wil kan ik wel een naam geven van een chirurg die dit uitvoert. Je bent van België? Je stuurt me maar een pb.

Misschien is dit wel een optie als je echt zeker wil zijn dat je alles geprobeerd hebt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:01

die hoefzweren kunnen misschien ook komen omdat de zool dus vrij dus is,en er continue een zoolkneuzing plaatsvind...die weer hoefzweer word.
Maar dat er iets mis is is duidelijk.Mijn paard is ook ernstig bevangen geweest en heeft in het begin wel zweren gehad maar nu al een jaar of 20 niet meer.Maar die staat wel voor op ijzers.Zonder ijzers staat hij er net zo bij als Cassis.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:37

Sorry, maar snap echt niet dat dit paard nog steeds zo moet lijden.

Hij krijgt 3 zakjes pijnstillers en vergaat nog van de pijn.

Cassis is altijd lief , aardig en vrolijk tegen jullie geweest. Is het niet eens tijd om dat voor hem terug te doen?

Cassis in leven houden is egoïstisch.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:42

Ik moet zeggen dat dit bij mij ook een grenspunt zou zijn en daar ga ik met pmarena mee. Ofwel kies ik nog 1 keer voor een drastische ingreep als allerlaatste mogelijkheid (laminectomie in dit geval) ofwel laat ik hem gaan. Ik persoonlijk denk eigenlijk dat je geen andere opties hebt, maar dat maakte de keuze er zeker niet gemakkelijker op.
Nogmaals veel sterkte Inge!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:49

Kitty1985 schreef:

Cassis is altijd lief , aardig en vrolijk tegen jullie geweest. Is het niet eens tijd om dat voor hem terug te doen?

Daarom zei ik,

Eigen liefde past niet bij de liefde die cassis geeft..

Egoïstisch voelt het voor mij ook...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:49

Kitty1985 schreef:

De vorige eigenaren waren al egoïstisch door hem nog door te verkopen. Sorry dat ik het zeg maar ik vind het schandalig dat er al zo lang met die lieverd getobd wordt.

Niet tegen jou hoor Inge, meer tegen de vorige eigenaren.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 14:05

Ach.. Nogsteeds bezig? Heb al een tijdje niet meer meegelezen maar ben nu weer bij. Ik vind ook, of nu nog iets proberen, of klaar zijn ermee, anders maak je het jezelf en Cassis alleen maar moeilijker.. Sterkte