Ik zou vanaf dit punt ook een drastische keuze maken: hetzij ontschoenen zoals JaBa eerder vertelde, hetzij inslapen want zo verder tobben is ook niks
JaBa schreef:Heb dit topic al een tijdje gevolgd en eerst en vooral: je hebt echt heel veel voor je paarden over en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. In sommige gevallen is er echter niets aan te doen, maar is opgeven soms de enige respectvolle manier voor het paard. Ik zal me niet bezighouden om te zeggen wat er hier goed of fout is gebeurd, maar ik wilde je graag nog eens wijzen op een laatste en drastische oplossing, waarbij dit paard misschien kan geholpen worden.
Bij dergelijke paarden kan je eventueel nog kiezen voor een operatie. Dit wordt gedaan bij zeer uitzichtloze gevallen, waar andere opties opgebruikt zijn. Ik weet niet of je al gehoord hebt van een volledige laminectomie? In het kort en eenvoudig wordt hier een operatie uitgevoerd onder algemene verdoving (op een kliniek), waarbij de volledige hoef (alle stukken waar ontsteking zit en waar losse hoorn zit) wordt weggenomen tot op het hoefbeen. Dat hoefbeen wordt helemaal schoongemaakt. Het einddoel is dan om een volledig nieuwe en gezonde hoef te laten groeien. Op die manier kan je dus ook de kanteling van het hoefbeen oplossen, omdat er een volledig nieuwe hoef rond groeit. Ik ken een paar paarden die er nog slechter aan toe waren dan Cassis en die hiermee volledig hersteld zijn. De voeten zitten in het gips na de operatie, maar in principe is de grootste pijn hiermee onmiddellijk weg. Het duurt 6 maanden tot een jaar voor de voet volledig teruggegroeid is, maar die is dan in principe zo goed als normaal. En de pijn is al veel sneller weg. Ik dacht dat de prijs hiervan ook meeviel. Als je wil kan ik wel een naam geven van een chirurg die dit uitvoert. Je bent van België? Je stuurt me maar een pb.
Misschien is dit wel een optie als je echt zeker wil zijn dat je alles geprobeerd hebt?