[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:29

heb mijn pony opgemeten en hij heeft ongeveer een bovenlengte van 65 en een onderlengte van 105.

kevje06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:50

Onze beide eczemers zijn zeker gebaat bij verhuizen van bos naar ons (open weide aan IJsselmeer).

De ene al 3 jaar bij ons, nooit meer onder deken gestaan, eenmaal jeuk gehad, kwam van pavo summer fit koeken.
De ander wel onder deken en supplement en smeren met derven. Maar vorige eigenaresse was ten einde raad en wij haar laatste hoop. In september gekomen, toen niet meer onder deken gehad tot april dit jaar.
Ze jeukt maar niet dramatisch.
Dus verandering van omgeving en leefomstandigheden werken zeker.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:31

ik kan de foto's van de plekjes nu niet laten zien, want de andere computer krijgt
geen internet verbinding en de foto's staan daarop. Inderdaad dan maar eens kijken
voor de DA erbij te halen.

Ik krijg vandaag trouwens mijn Derfen binnen, maar ik heb haar gisteren ingesmeerd met itch free gel.
Moet ik dat er dan uitwassen of kan het Derfen er gewoon overheen?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:53

Fennadev schreef:
heb mijn pony opgemeten en hij heeft ongeveer een bovenlengte van 65 en een onderlengte van 105.

Dan kan je mss het beste bij de Moonlightfarm een eczeemdeken kopen? Of bij een shetlandershop.
Meeste ruitersportzaken hebben deze kleine maatjes niet.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:05

xTesske schreef:
No_No schreef:
Ik ken mensen aan de kust die ook een eczeem paard hebben. Deze schuurt thuis net zo veel als in Gelderland. Ook in kustplaatsjes zijn de mugjes..

dus eigenlijk heeft het geen zin, die mensen die hun paard verkopen naar de kust van wegen ZE

Misschien op de eilanden? Ik vermoed dat het daar wel beter is.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:14

ja dat denk ik ook, maarja wij kunnen helaas niet verhuizen.

Weet iemand antwoord op mijn vraag of ik eerst de itch gel moet afspoelen en dan derfen
aan brengen of gewoon de derfen eroverheen?
want wil het zometeen gaan smeren

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:20

Ik persoonlijk zou het er eerst af wassen. Dan kan de derfen goed in de huid trekken. Die gel heb je dan ook niet meer nodig.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:21

oke. nee hij was toch al bijna op dus hou hem als reserve als de derfen op zou zijn en ik geen nieuwe fles zou hebben. Maar bah wat stinkt dat Derfen zeg

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:25

Hahaa! Ik vind het niet stinken, maar dat ligt vast aan mij O:) wel handschoenen aan en zorgen dat het niet in je kleding komt. Anders heb je de hele dag een derfen wolk om je heen :D ( heb je wel een rustige dag want iedereen blijft uit je buurt _O- ) als je het toch op je huid hebt gekregen kan je je handen wassen met tandpasta. Is dan niet helemaal weg maar scheelt enorm!

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:33

Ik persoonlijk had wel het idee dat het verhuizen naar de kust en zwemmen in zee hielp bij mijn haflinger.
Niet dat ze zonder deken en befix kon maar wel dat ze veel minder jeuk had dan toen ze nog in de bossen stond.

Wat zouden jullie doen bij een paard dat panisch is voor flesjes en niet te smeren is?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:40

haha ja mijn schoonbroer zegt bij het vliegenspul al dat ik stink als ik het op heb gespoten, nou dan
moet hij dit niet ruiken haha.

Hoe bedoel je niet te smeren? Misschien kun je het spul in een bakje doen en het via een kwastje ofzo aanbrengen. En rustgevend praten dat er niks miss is. Mijn pony was eerst bang als ik haar met vliegenspray onderspoot. Nu moet ik haar nog wel vastzetten anders loopt ze weg maar ze vind het al een stuk minder eng

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:42

Toch proberen er aan te laten wennen.. Heel rustig, stukje voor stukje. Eerst geen prutje er in, gewoon met je hand door zijn manen (of waar dan ook). Daarna een beetje spul (wat je maar wil gebruiken) op je hand zonder het flesje bij hem in de buurt te houden en dan op de zelfde manier insmeren als je geoefend hebt.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:45

Ik bedoel met niet te smeren dat ze echt gericht trapt zodra je met een fles (befix) in haar buurt komt, gewoon om in haar manen te smeren, ik pak nu iedere keer een beetje in stal zodat ze niet ziet dan ik het in mijn hand heb en zo probeer ik het een beetje in haar manen te smeren maar dan bijt en bokt ze.
Van sprays is ze weer niet bang, vliegen spray en anti klit geeft ze niets om, staat dan keurig stil.
Het is echt het smeren van iets in haar manenkam.
Het is echt een heel lief paard, heel braaf in alles alleen die manen zijn drama, niet te borstelen, kriebelen, smeren of wat dan ook, dan trapt, bokt en bijt ze direct.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:48

Doe je het in een plantenspuit. Ik weet niet wat je smeert maar dan lijkt me dat een oplossing?

Edit: prikt bifix? Ik ken het niet. Misschien doet ze daarom zo?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:01

kijk op marktplaats vor een 2de handse ik heb zelf nog een hele kleine liggen maat 135cm onderlengte die weg kan maar is echt voor de ienieminies.
http://www.ruitersport.com deken kost geloof ik 50,-
Fennadev schreef:
voor shetlanders heb ik alleen nog maar de boett in zijn maat gezien en zoveel wil ik er niet aan uitgeven.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:02

ik had er een op MP gezien voor een shetlander

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:09

de deken die ik wil verkopen is echt enorm klein.weet niet wat voor stokmaat de pony van haar is,en hoe fijn gebouwd deze is.wnt de deken is echt klein en het is zo'n bruine deken.zo goed als nieuw mag ze overnemen voor 25,-exc

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:22

No_No schreef:
Doe je het in een plantenspuit. Ik weet niet wat je smeert maar dan lijkt me dat een oplossing?

Edit: prikt bifix? Ik ken het niet. Misschien doet ze daarom zo?

Ik heb al geprobeerd om befix te verdunnen zodat ik het kan spuiten maar dat lukt helaas niet, dan worden het klontjes.
Voor zover ik weet prikt befix niet, ik heb het jaren gebruikt voor mijn inmiddels overleden haflinger, daar hielp het super bij! :)
Daarom wilde ik het nu bij mijn nieuwe paard ook gaan gebruiken.
Bedankt voor het meedenken :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:35

Misschien prikt het wel maar gaf je oude paard daar niet veel om?
Of kan hij er niet tegen? Ik vind het vreemd dat hij alleen hier zo heftig op reageert.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:50

welke vinden jullie fijner.
De rambo sweet itch deken of de bucas off full neck

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:56

No_No schreef:
Hahaa! Ik vind het niet stinken, maar dat ligt vast aan mij O:) wel handschoenen aan en zorgen dat het niet in je kleding komt. Anders heb je de hele dag een derfen wolk om je heen :D ( heb je wel een rustige dag want iedereen blijft uit je buurt _O- ) als je het toch op je huid hebt gekregen kan je je handen wassen met tandpasta. Is dan niet helemaal weg maar scheelt enorm!

Nee hoor, ik vind het ook mee vallen.. en de stal ruikt idd nog daaaaaagen naar derfen :P

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:57

xTesske schreef:
welke vinden jullie fijner.
De rambo sweet itch deken of de bucas off full neck

Ik heb goede ervaring met de eerste, ook genoeg ruimte voor mijn Fjord, die toch een flinke halspartij heeft ook..

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:01

oke, ik had namelijk een bucas gevonden op mp maar mij leek de rambo ook fijner maar dan moet ik maar even sparen

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:07

Afbeelding

Zo zit ie bij mijn fjord, schuurt ook niet op de schoft, trekt niet bij de borst, plet alleen zijn manen xD
Buik volledig bedekt.
Enige is dat mijn fjord normaal 185 heeft qua maat, en omdat Rambo of 183 of 191 had heb ik voor 191 gekozen.. denk dat 183 krap had gezeten.
Maar goed ik weet niet welke maat jij normaal moet hebben en hoe breed ze gebouwd is (neem zo maar even aan dat het om je fjord gaat?)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:29

Ja die zit wel fijn, bij die deken van nu moet ik ook altijd een borstbeschermer eronder
maar dat is zo warm zweetspul maar anders krijgt ze kale plekken, ja manen pletten
maakt niks uit mijne heeft halflange manen, zit ze te laten groeien.

Ze heeft is gewone zweetdekens 185 en in de pagony eczeem deken ook 185 maar in deze: http://www.imperialriding.nl/nederinum/img/de.238.gif heeft ze dan weer 195

edit; dit zijn trouwens de pusplekjes die ik bedoelde
niet naar kijken als je een gevoelige maag hebt
http://4.media.hyves-static.net/1498661 ... 61595.jpeg
http://4.media.hyves-static.net/1498661 ... 61611.jpeg

je ziet dat het geen schuurplekken zijn want anderswas het haar rondom wel meer weg geweest