Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:51

Hoe gaat het hier met iedereen en jullie paarden?
Met Bo gaat het nog steeds super goed. Er is eigenlijk helemaal niets meer waar je aan kunt zien dat ze in februari geopereerd is.... inmiddels loopt ze lekker weer in de wei. Nadat we gehooid hebben heb ik het 'zomerstuk' afgezet en daar lopen ze nu lekker weer samen. Ik ben ook het rijden weer wat aan het op pakken.
Nu zag ik dat er bij haar navel nog wat hechtingen zaten, net de dierenarts gebeld om te vragen wanneer die er dan uit moeten. Nog 2 dagen dan is ze ook klaar met de Prednisolon kuur. Verder kan ik me bijna niet voorstellen dat ze zo'n heftige koliek heeft gehad, ik heb helemaal mijn oude paard weer terug.
Nog steeds vind ik haar wel iets te dik, maar met wat meer trainen komt ze vanzelf wel weer terug in haar 'sportmodelletje'.
Met rijden doe ik wel lekker rustig aan, ik heb niet echt een schema mee gekregen. Ik mocht het longeren wat uit gaan breiden en ik ben er zelf maar weer op gestapt toen ik dacht dat het kon. Ik rij max. een half uurtje en doe dan heel veel stapwerk. Ik ben nu aan het oefenen op het halthouden wat ze niet zo erg wil. :D Energie zat zoals ze altijd al had.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 12:10

Ik mocht indertijd met een kwartier beginnen en dan per week 5 minuten erbij en in de eerste week dus 5 min draven. Draf mocht per week met 5 minuten omhoog maar dat vond ik nog niet zo makkelijk, het is niet zo dat je zomaar een kwartier (niet achter elkaar, maar toch... ) aan het draven bent van 25 minuten..

Wat een mooi nieuws, het is niet de bedoeling dat er nu nog hechtingen in zitten, dat is dan vast over het hoofd gezien. Bij whizz zat er ook nog een nietje verstopt bleek.. Fijn hoor dat je weer lekker aan de gang bent en dat het zo goed gaat!

Met onze 2 A-tjes gaat het goed, een beetje moeite om ze op gewicht te houden, misschien toch het land weer wat kleiner maken want we kunnen er niet tegen aan rijden ongeveer. Op zich doen we ons best en zie je de spieren wel komen maar samen met zijn 2-tjes op een best mooi stuk land, die buik groeit harder aan dan je kunt trainen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:21

Super dat het zo goed gaat bij jullie!
Dat buik verhaal ken ik ook, er valt niet tegenop te trainen.

De slokdarmverstopping was na een dag alweer weg, heeft ze ook geen last meer van gehad, maar nu staan we stil, omdat ze onwijs last van mok heeft :(:) Behandeling die we nu hebben pakt ze niet helemaal lekker op, dus het genezen gaat ook niet helemaal voorspoedig. Mevrouw loopt nu zelfs gevoelig en scheef op d'r voeten, arm ding :(:)
Ook heeft ze waarschijnlijk last van d'r tanden, gister viel er een prop uit d'r mond en ze ruikt niet helemaal lekker, dus de tandarts mag binnenkort ook weer snel komen. Zo blijven we lekker bezig
Hopelijk kunnen we na dit weer gewoon verder, en hopelijk ook langer dan 3 maanden hahah.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 12:30

Wat doe je op dit moment tegen de mok? Misschien kan ik nog meedenken want wij hadden vroeger Willy en die had chronische mok waardoor ik nog al wat trucjes en ideetjes heb om het aan te pakken. Bij hem kon het namelijk resulteren in een olifantsbeen dus het was van belang dat het goed werd aangepakt..
Fijn dat de slokdarmverstopping verder geen problemen heeft opgeleverd!!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:33

Ik 'werk' samen met een energetische therapeute. Op de mok druppel ik nu tea tree olie en ik geef d'r bietensap. Voor de rest was ik het om de 2 dagen met betadine shampoo. Ik probeer zo min mogelijk eraan te zitten, alleen de korstjes die los zitten veeg ik eraf :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 12:36

Ik zou zowiezo als je Betadine gebruikt de scrub gebruiken ipv de shampoo maakt nog beter schoon en geeft daardoor ook meer verlichting.

Enneh anders is Badedas Classic een super fijn middel om mee te wassen, is heel sterk antibacterieel, bevordert doorbloeding door werking tamme kastanjes. Wordt in het oosten van het land veel gebruikt, heeft ons ook bij heel vervelende perioden goed geholpen om olifantsbeen en mok te bestrijden. Het is zoo zacht dat je het meerdere keren per dag ermee kunt wassen zonder dat huid uitdroogt en het geeft verlichting omdat het dus afwatering aanpakt en doorbloeding en onwijs schoon maakt qua bacteriën..

http://www.drogistplein.nl/verzorging/b ... wwodoRsA5g
https://www.google.nl/search?q=badedas+ ... B800%3B600

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:44

Gelukkig Diertjec dat ze geen last meer van de slokdarmverstopping heeft gehad, maar wel vervelend nu van de mok.

De hechtingen vielen eerder niet op omdat het rond de navel allemaal nog ietsje dikker was, maar nu begint dat ook allemaal te slinken en vanmorgen viel het me op dat er nog 2 nietjes zaten.
Dus allemaal een beetje dikke buiken hier.... het gras groeit momenteel ook wel heel hard. Wij hebben nog nooit zoveel baaltjes hooi van een eerste snee gehad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 13:02

Ja die dikke buiken, ik zit er best wel mee, onze paarden zijn al terug gezet in de bix en hun avondhapje is ook al behoorlijk teruggebracht en dan zie je toch die buiken uitsteken. Ook een boel lucht maar goed..

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:59

Thanks voor de tips! Ik blijf nu eerst bij deze behandeling, om nou elke keer weer van behandeling te wisselen is ook niet best. Ik zie ook al wel redelijk verschil, gelukkig.

De mijne krijgt nu alleen nog een halve schep muesli met d'r bietensap erdoor, voor de rest krijgt ze niks meer. Maar die buik inderdaad, ben blij dat ie er weer op zit, maar het kan ook té worden hahah

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 10:01

Geef je nog iets anders ter ondersteuning van de weerstand Diertjec? Want mok is vaak ook een weerstandsprobleem. Dus bijvoorbeeld MSM zwavel of Echinacea druppels zijn je vriend bij dit soort - langdurige - problemen. Bietensap ken ik daar eigenlijk niet voor maar MSM is een heel goede antioxidant die super helpt bij huid en vachtproblemen en sinds ik het gaf had onze oude man met heel veel mokproblemen veel minder vaak mok en olifantsbeen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:13

Ik geef voor de rest niks, ze heeft 2 weken geleden een vitamine spuit gehad. Ik ga voor de rest ook even niks bijgeven, pas zodra ik van de therapeut opdracht krijg :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 10:35

Diertjec schreef:
Ik geef voor de rest niks, ze heeft 2 weken geleden een vitamine spuit gehad. Ik ga voor de rest ook even niks bijgeven, pas zodra ik van de therapeut opdracht krijg :)

Helemaal zelf weten, maar je geeft zelf aan dat het nog niet echt opschiet en dingen als Echinacea en MSM zijn alleen ondersteunend dus kunnen zeker geen kwaad.. Hoop dat je snel resultaat ziet, mok kan heel pijnlijk zijn dat weet ik wel na Plus 5 jaar ervaring met een probleempaard wat dat betreft ;-)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:58

fargo schreef:
Diertjec schreef:

Helemaal zelf weten, maar je geeft zelf aan dat het nog niet echt opschiet en dingen als Echinacea en MSM zijn alleen ondersteunend dus kunnen zeker geen kwaad.. Hoop dat je snel resultaat ziet, mok kan heel pijnlijk zijn dat weet ik wel na Plus 5 jaar ervaring met een probleempaard wat dat betreft ;-)

Weet ik, maar het heeft ook tijd nodig. Maar ik ga ook niet opeens beginnen met een andere behandeling of dingen bijgeven. Ik wacht liever even op wat zij zegt. Ik onthoud het allemaal wel en ik zal ook zeker met haar overleggen. Heb ook een pb'tje gekregen van een cowboy magic vertegenwoordiger dat ik een product mag testen voor mok. Dus dat ga ik even met haar overleggen, ik ga niet zelf zonder toestemming (ook al is het mijn paard, zij ziet beter waar mijn paard wel of niet goed op gaat reageren) iets anders proberen :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 01:20

Nou mijn wonderlijke zorgenkind had ook weer iets apparts.
Van de week opeens volledig stijf en lijkend hoefbevangen, ook hele hoge koorts.
Arts erbij geweest en pijnstilling en andere medicatie gekregen, daarna enkele uren later een wonderbaarlijke genezing koorts weg, niet meer stijf en ook de hoeven weer koel en rad lopen.
We zijn nu wel aan het doorbehandelen alsof het hoefbevangenheid was (ook door hoge pijngrens van United, het kan zijn dat hij last heeft maar niks aan geeft).
Verder bloedafname en kijken waar het vandaan is gekomen.
Beweging en voer is niet veranderd, ook geen nieuw pak hooi of vet weiland.

Een mogelijkheid is dat hij koliek heeft gehad (en het niet heeft aangegeven) en de nieren klem hebben gezeten, omdat die door de operatie en bijkomende complicaties in 2009 een klap hebben gehad kan het zijn dat ze hebben gereageerd en er gifstoffen het lichaam in zijn gegaan. Maar dat is gissen, morgen wordt er verder naar gekeken.

Al met al weer een appart verhaal en nogmaals een wederopstandig van United.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:18

Jeetje. Gadver zeg, weer al die zorgen. Wat kunnen ze toch hard zijn voor zichzelf.

sterkte :*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:01

Jup... dat is altijd lastig, maar het heeft hem ook al die keren gered.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 15:36

Och wat een zorgen om United C_alsemgeest. Goed dat je er zo dicht boven op zit. Hoop dat het allemaal met een sisser afloopt! Kan me wel voorstellen dat de schrik je weer even om het hart sloeg.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:29

Jeetje, dat is ff schrikken, hopelijk loopt het idd met een sisser af!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 02:09

Foto's waren goed, we mogen weer gaan opbouwen :)
Oorzaak blijft een raadsel...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 10:14

Nou dat is goed nieuws gelukkig voor United!!

@Symbeami ook nog steeds lekker aan het opbouwen?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:41

Ah c_alsemgeest wat een schrik weer. Gelukkig gaat het goed, maar kan me voorstellen dat het best lastig is dat je nu niet weet waar het nou eigenlijk vandaan kwam.

Uhm... opbouwen, ja en nee. Ik doe iets minder dan dat ik graag zou willen doen. Ik kom er niet helemaal aan toe doordat we ons huis te koop hebben staan en de laatste tijd best veel bezichtigingen hebben gehad. En met die warmte van de afgelopen dagen doe ik het zelf niet zo goed ;) dus Bo loopt vooral in de wei te spelen. Ik heb ook iets meer rust in mijn hoofd nodig om lekker met haar te kunnen werken. Maar die keren dat ik er op zit is het wel weer genieten.
Vrijdag laat ik haar gebit doen en worden ook de laatste hechtingen die per ongeluk zijn blijven zitten verwijderd. Dan ga ik strak nog 10 dagen op vakantie, dan loopt ze ook 10 dagen in de wei..... dus eigenlijk heeft ze nu een beetje vakantie. Die ene maand meer of minder maakt me nu ook niet zoveel meer uit. Straks misschien ook nog een keer verhuizen, hopen maar dat dat allemaal goed gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 11:41

En kun je haar dan ook niet bijgezet longeren oid, dat is misschien makkelijker in te voegen? De spieren en de peesplaat moeten natuurlijk nog wel versterkt worden en dat gebeurt wel met name door over de rug te komen en de buik aan te spannen.. (voor mijn gevoel is deze fase dus wel belangrijk daarbij) Maar ik kan me voorstellen dat je veel aan je hoofd hebt door het huis.. Hoop dat het snel lukt met je huis, zijn lastige tijden daarvoor.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:07

Ik ben het met je eens dat je buikspieren vooral versterkt door training. Nu had ik haar al wel een tijdje aan de longe en die periode heeft ze ook wel goed gewerkt. Ik zit er sinds kort ook weer op, ik merk wel aan haar dat ze soms nog wat slapjes is, maar dat gaat al wel beter. Het is niet dat ik op het moment helemaal niks met haar doe, maar wel minder dan ik graag zou willen. Ik hoop daar de komende dagen in ieder geval weer wat meer regelmaat in te brengen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:59

Sorry hier even geen reacties de laatste tijd,er is een super veulen geboren bij Keet na erge heftige bevalling,maar ze doet het goed.... _/-\o_
En Desert hebben we afgelopen vrijdag in moeten laten slapen,..zover gekomen en uiteindelijk nekt hoefbevangenheid haar,dus allemaal even heftig...1 ding is dan wel fijn,zij heeft nooit geen koliek verschijnselen meer,geen pijn.....Wynn is zijn allergrootste liefde kwijt die ook net drachtig was van hem...

Binnenkort kom ik weer meekletsen...... Y;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 00:09

Ach lieve San, ja Desert is nu echt veilig er kan haar niets meer overkomen. Wel heel dubbel dat ze toch nog drachtig was, maar het heeft gewoon niet meer zo mogen zijn. Ze heeft nu rust, naar en heel verdrietig dat jij, René, Wynn en de anderen haar nu moeten missen. Nog een dikke knuffel ook hier XX :* :* :(:) :(:)

En wat goed dat het ondanks de ingewikkelde bevalling van Keet het met haar en haar veulen goed gaat *\o/* *\o/*