Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 01:18

Precies Sandra3235...ervaringen krijg je alléén door het te ervaren óf dat het je verteld en/of geleerd wordt !!!
Maar de grondslag is altijd een beweegreden geweest om te handelen !
Dan is het aan jouw om het te onthouden en door te geven... Óf dat je het gewoon negeert en naast je neer legt en dus altijd tegen hetzelfde aanloopt !
Kom op ts ,kijk eens terug....wat heb je in deze periode al geleerd ?
Je hebt even een glimp gekregen van een tevreden ,poetsbare Kyana, dankzij jouw eerlijkheid en openheid in deze topic worden zovelen met jouw wijzer !
Je bent zoekende en ondernemend om nog meer kennis te krijgen en blijft eerlijk en open in dit topic !
Je verdient echt alléén maar lof hoor !!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 09:57

Dankjewel allemaal,nachtje slapen heeft goed gedaan.

Weer terug naar waar het goed ging,senior even laten en terug op de equipalazone,kijken hoe dit gaat en met de tijd weer afbouwen en zien of dit de veroorzaker is.
Indien dit goed gaat de senior toevoegen en zien hoe het gaat en puzzelen maar weer.
De senior priores was puur om wat meer aan te komen/zetten .

Het zou echt beide kunnen zijn,alle 4 de benen zaten ook weer vol vocht rond de kogels,of door de voersverandering of door minder bewegen?

het moet snel zomer worden of voorjaar voor haar.

Ik ben ook blij met de positieve puntjes,poetsen was heerlijk afgelopen week en de week ervoor stond ze met onze shetter te groomen. (bij de grote paarden valt ze helaas nog buiten de boot).

Zo en zien hoe het met haar gaat vandaag..

Dankjwel allemaal,is weer een goede les geweest..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:50

Volledige ontspanning is voor Kyana duidelijk een overbelasting, zodra ze zich lichamelijk én geestelijk loslaat komt het meer op de rug (lendenen ), hoeven en gewrichten aan...hetzelfde beeld gaf ze ook met de t-touch...!
Eigenlijk moet ze , klinkt wel stom maar in overéénkomst met de mens op een tafel gaan liggen om dit tegen te gaan ...dan is het lichamelijk volledig onbelast bij haar (het is daarom goed dat ze op een warme stalbed languit gaan liggen) !!!
Kan ze haar knie wel op slot zetten, zie je haar weleens staande slapen ?

Stalbenen is inderdaad een combinatie bewegen/voer (uit balans ) en kan ook spierbevangenheid geven...!
Bij dikke paarden hoefbevangenheid !
Vallen haar spieren verder terug óf wordt ze echt magerder...

Het is nu wel goed om serieus uit te zoeken in hoeverre de equipalazone verdovend werkt...zou ze hierop door de pijn heen lopen dan kan dat het afvallen verklaren ...dan blijft er stress in het lichaam !

Was ze stabiel de laatste weken of valt ze nog meer af ? Plaatselijk (invallen bij de spieren) of rondom de buik ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:04

Gister liep ze weer lekker vlot (door de equipalazone vermoed ik).
ze kan idd met 1 been op rust slapen.De stalbenen wisselen af,ik vermoed dat ze dan minder beweegt.

Mijn inziens valt ze af/is afgevallen,nou heeft het weer ook zijn invloed gehad,is ook bij de andere paarden te zien (echter die worden niet te mager).
Het is nog steeds de bovenlijn die schraal is,al heb ik niet het idee dat deze verder vermagerd is en rondom de ribben (ziet een schijn van een 'wasbordje'door de haren heen.)Vandaar dat ik graag iets extra's bij wilde voeren.

Je moet ook 'echt'naar haar willen kijken.Tijd terug was hier een zadelpasser (niet voor Kyaan ;-) ) en die zag haar staan en zo op het oog maakte hij de opmerking dat ze niks tekort kwam en of het een ouder beestje was/Hij vond haar op een kruising lijken met een koudbloed (?) Ik heb hem gevraag om nog eens Echt te kijken,naar de bespiering,de bovenlijn,de ribben en te voelen.Toen moest hij zijn mening herzien helaas.

Haar vacht is erg dik,ben benieuwd hoe ze hier straks onder uit komt.
We zetten de equipalazone even door,ik denk toch helaas dat het stoppen daarmee de veroorzaker is geweest.

Het zou voorjaar moeten worden,kan ze opladen in de zon en fatsoenlijk haar benen strekken en hopelijk zal ook het gras haar goed doen.

Wat verder al geruime tijd opvalt is dat wondjes opvallend slecht genezen,de korstjes op haar huid zitten er erg lang. (nog steeds de korstjes van het scheren van de ruggegraat,is oktober/november geweest denk ik ).

Als het weer morgen meezit wil ik weer zien hoe ze het doet aan de hand met haar oefeningen,ik wil hier niet te lang mee stoppen omdat ze deze zichtbaar wel erg goed doet.ze kan heel traag meewerken en dat lijkt haar wel te helpen om haar passen beter te coordineren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 17:24

Als ik me goed herinner heb jij in November/December 2011 laten testen op Cushing. Daar kwam toen een verhoogde waarde uit. De uitslag gaf toen een behoorlijk verhoogde waarde aan maar je bent niet aan de medicijnen gegaan omdat je DA vond dat het geen Cushing kon zijn ( hoe verzint-ie het!).. slechte wondgenezing is ook een teken van deze aandoening, misschien moet je opnieuw laten testen? De testen zijn nu vereenvoudigd.

Even teruggezocht: de waarde was toen ACTH 53 .. dat is twee maal hoger dan de bovengrens mag zijn!
29 pg/ml Nov - July
47 pg/ml Aug - Oct.

Toen was het al heel erg nodig om pergolide te geven.. misschien moet je 's even bij het Centrale Cushint-topic aankloppen.

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:57

Wacht even Jp...waar heb je deze waarde nou vandaan?Wat ik van mijn dierenarts enkel begrepen heb is dat het geen cushing was,hij heeft mij geen waardes genoemt?Ik zou nooit onbewust medicatie weghouden van mijn paard dus ik ga even met je meezoeken naar waar jij deze waarde nu vandaan haalt.

Indien dit werkelijk zo is bel ik morgen met visdonk voor een zo snel mogelijke test.
Om eerlijk te zijn laat je me even schrikken...ben ik nou zo blind geweest dan..?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:06

Ik heb het terug gevonden..

Als eerste open ik net mijn mail en zie dat uitslag van de cushing binnen is.
Waarde is 52 (normaal 46)
Volgens mijn dierenarts moet de waarde veel hoger zijn om echt van cushing te spreken.
jammer genoeg heeft hij het niet telefonisch met mij doorgenomen.
De waarde van lyme volgt nog.

Patiënt
Paard: Merrie, Kyana

BIJNIER
_______
ACTH + 52 ng/L 0 46
+ 11,4 pmol/L 0,0 10,1
November-juli <29
Augustus-oktober <47

Ik snap je reactie nu..............Dit kan niet waar zijn dat ik dit van mijn dierenarts heb aangenomen toen en dat dit dadelijk toch wel zo blijkt te zijn....
Dit zou heel kwalijk zijn nietwaar......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:19

ik heb je ook al een tijd terug aangeraden om eens twee maanden pergolide te proberen.
Omdat je toch iets moet ;)
Als iets duidelijk niet beter wordt bedoel ik.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:25

Geerke; ik heb dit toen idd overlegd.maar mijn dierenarts gaf aan dat dit het niet was..Stom..zo stom..

Ik heb even met maarten gebeld (van visdonk).
Hij vond de waarde van 2011 niet heel zorgwekkend maar inderdaad wel om aan te raden weer te laten testen deze periode.
Hij gelooft er niet in dat dit al haar klachten veroorzaakt,veel klachten die zij vertoont vind hij hier niet bij passen.
Hij zei wel dat het in de periode van 2011 het begin kon zijn en dat we er te vroeg bij waren.

Hij gelooft er wel in dat het de 'genezing' van haar klachten flink kan belemmeren.
Ik heb direct voor morgenochtend een afspraak gemaakt voor een test,uitslag zal binnen een week binnen zijn.
Indien dit zo is sla ik mezelf als eerste heel hard tegen mijn voorhoofd om vervolgens mijn dierenarts tegen zijn hoofd aan te slaan en met hem rond de tafel te gaan.
Ik zal dan ook met zulke zaken niet meer bij zijn praktijk komen,dat vertrouwen is weg.

Jp, je verdient een bloemetje.................. dankjewel voor je oplettendheid,het maakt me blij dat ik toch het een en ander op bokt gepost hebt..

Maar wat voel ik me stom.....ik wacht de test af,,maar ga me ondertussen flink zitten schamen.

Bedankt JP,mocht het zo zijn,echt bedankt namens Kyana..

Ik ga me nu gelijk in het cushing topic even laten zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:41

jij hoeft jezelf niet voor je hoofd te slaan....je hebt het immers er over gehad?
Met de jaren leer je dat je gerust tegen een da mag ingaan.Het is jouw paard,jij ziet een ziek paard wat maar niet opknapt.
De da ziet datzelfde paard net 20 minuten....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:06

Toen je over die wondjes schreef, en met de historie in gedachten, dacht ik opeens Cushing! En toen het topic even daar op doorgezocht.
Nee, niet jezelf iets verwijten - zeker in 2011 waren er nogal wat DA's die niks van Cushing wisten ( ze wisten het wel maar het was nauwelijks een prioriteit) en was de voorlichting echt prut. Nu is dat wat beter gelukkig.
Ik denk dat een aantal symptomen die je hebt beschreven in de loop der tijd, heel goed in het Cushing plaatje passen ( zelfs dat slechte lopen bv). Het is in ieder geval belangrijk het nu te laten testen - de waardes moeten nu echt beduidend lager zijn.
Er zijn zoveel kleinere en grotere dingen die Cushing kunnen aangeven: slecht humeur, verlies van rugspier (toplijn), buikig, holtes boven de ogen vaak opgevuld. Men denkt vaak alleen aan Cushing als de vacht enorm gaat groeien en gaat krullen, maar dat gebeurt pas als het erg ver gevorderd is. En een paard hoeft ook niet oud te zijn, Cushing komt soms al bij hele jonge paarden voor.

Stel dat ze nog steeds boven de waardes zit ( en dat lijkt me niet onwaarschijnlijk) dan moet je aan de pergolide en heb je alle kans dat Kyana zich zo verbeterd dat je haar niet meer terug zal kennen.
Nou laten we hopen dat we op het goede spoor zitten! Ik duim voor je!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 19:11

wondjes,mok,gevoelige huid etc...ik ben op pagina 1 begonnen in het cushing topic en idee ook het verleden van hoefzweren etc zou er mee te maken kunnen hebben.

Laten we hopen dat het dit is en ze geholpen kan worden.

En Jp,het is dat ik niet weet waar je woont anders stuurde ik je een mooie bos bloemen!

En aan de trouwe volgers,dankjewel allemaal nog steeds voor de interesse en het mee denken.
Ik hoop dat alles niets voor niets is geweest en ben heel blij dat ik ooit dit topic heb aangemaakt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:18

Hihi, eerst maar even afwachten wat er uit de test komt!
Maar ik zal super-blij zijn voor jou en Kyana als deze 'inval' jullie leven wat beter maakt!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 10:46

Bloed is weg,fijne dierenarts is Maarten toch.
Hij gelooft niet dat Cushing de hoofdzaak is,maar wel dat mocht het zo zijn dit verbetering in de weg staat.
Hij denkt nog steeds aan een ernstige blokkade ergens.vind het ook een heel lastig geval.

Kyana was overigens fantastisch,ik stond met Maarten te praten en kreeg plots zachtjes een warme neus in me gezicht.
Het is goed zo vrouwtje,de lieverd.!

Nu naar bed kom uit de nacht..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:51

Cushing kan wel echt heel veel klachten geven die kyana ook heeft. De dingen die je hierboven zelf aan gaf maar ook de bolle buik ondanks haar ingevallen flanken, haar wiebelige achterhand, gevoelige voeten..
We gaan het zien en ergens hoop ik het voor je, dan is je zoektocht teneinde en kan je aan een nieuwe fase voor jou en Kyana beginnen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:35

Ik herken er idem wel veel in IMJ.Ik hoop ook dat het zo is,kunnen we ze in elk geval helpen.
eigenlijk zouden dierenartsen toch eens mee moeten spieken op een forum net als bokt,ze krijgen misschien niet zoveel gevallen in de praktijk dus weten natuurlijk ook niet altijd in welke manier dit kan openbaren.Ik snap dat het voor hun niet te doen is,maar het zou ze wel kunnen helpen denk ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:00

Volgens mij zijn er meer paarden met cushing dan we denken, juist door de ontbrekende kennis..
Een bokker vertelde mij van een onderzoek naar cushing in een paardenrusthuis, zal haar nog is vragen naar de uitkomst hiervan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:10

Maarten had het er ook al over inderdaad,hij zou graag eens bij heel veel 20 + paarden bloed nemen.
Begin stadium van is schijnbaar niet zo makkelijk te diagnostiseren.
Hij vertelde dat er vaak bij vossen en bruinen een kleurverandering zichtbaar is in de vacht,helaas is dat bij een schimmel lastig te zien.
Jongste die hij had als patient was 8,5 .Maar het kan nog jonger lees ik wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:13

Gevonden, ging over een rusthuis dus.
Kleinschalig maar toch:
Nemurin schreef:
Van de geteste paarden waren er 5 met duidelijke symptomen, en 5 zonder symptomen, maar 8 van de 10 paarden hadden het. (Degenen met symptomen ook echt met hoge waardes)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:15

Ik hoop eigenlijk dat cushing de oorzaak is van vele klachten van Kyana,dan weet je het tenminste :j En er zijn medicijnen voor,wie weet hoe ze op zal knappen :)

Wel super fijn voor jullie trouwens dat de laatste tijd positief vooruit zijn gegaan!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:48

Ik denk ook nog steeds aan een ernstige blokkade....Kyaantje is blij met de hulp die jij haar geeft, ze weet nu dat het goed is...het verdoofd duidelijk de goede (of eigenlijk de foute!) plek...
Ik denk nog steeds de hoeven en rondom de lendenen...zodra ze voor verdoofd ,dus eigenlijk ontspant MOET ze achter wel extra doen en dat lukt al een heel lange tijd niet ...het dragen lukt niet !!!
Ook is dat een reden waarom de rugspier erop komt te liggen...het wordt niet naar behoren gebruikt en dégenereerd langzaam, wordt een harde kabel waar de rek uit gaat...wat weer effect heeft op het lopen en de bloedsomloop...dikker in het haar (koud hebben!)...wondjes die slecht genezen...enz.
Ik zou haar zeker voor de zekerheid een deken opleggen om de bloedsomloop te stimuleren...of heeft ze dat nog wel op ? Kou op het lijf geeft ook problemen met huid en vacht als ze niet fit zijn !
Het kunnen symptomen van het ene zijn ...maar óók én dit,én dat...,dus 2 dingen naast elkaar...

Blijf haar goed observeren ! De stress in het hoofd valt duidelijk weg door het verdoven...maar het lichaam zakt verder weg als ze inderdaad verder afvalt...dat zegt eigenlijk al genoeg...stilstaan is achteruit gaan, volledige ontspanning is breken...

Zolang ze met de equi-palazone verder kan zou ik het zeker doen incl. beweging (oefeningen rechtrichten !) geven !
Als het probleem niet verholpen kan worden zie ik het somber in...
Hopen dat er eindelijk eens duidelijkheid komt...!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:39

Kyana heeft nog altijd haar deken op.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 01:36

Ze heeft idd nog altijd een dek op,haren op de rug zijn ook nog niét dus danig aangegroeid dat ze zonder kan en zo en zo lijkt warm houden met artrose belangrijk.

Verder even afwachten,het voorjaar móet komen, zon en weidegang zal haar goed doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:57

Al die tijd meegelezen, maar niet meer gepost omdat alles al was gezegd wat er te zeggen viel. Hulde JP dat je die waardes nog eens bent gaan opzoeken. En aan Tymokyana voor je doorzetten. Het kan bijna niet anders of dit is een cushing paard. Ben erg benieuwd

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:06

Lieve TS,

ik heb weer eens even bijgelezen...
Ik hoop voor je dat er gauw duidelijkheid komt, maar blijf ook idd in gedachten houden dat het 1 het ander niet uit hoeft te sluiten,niet blind staren op 1 ding,dat er dus ook meerdere oorzaken kunnen zijn.Kijk maar naar die grote puzzel van Desert ;)
Respect voor je inzet en ik hoop heel snel weer positieve berichten te lezen..