Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:38

hwn schreef:
WowAmigo schreef:
Hallo, nou kom ik hier buurten... Ben heel Bokt al langs geweest met mn poown... Pony was/leek ca. Een goeie maand terug hoefbevangen. Hij heeft nu 3x novacam gehad omdat de klachten steeds terug kwamen als dat op was. Hij ging steeds even achteruit leunen, achterbenen onder de massa. Hij is inmiddels getest op cushing (negatief), ontwormd en bij de smid geweest. Volgens de smid was de bevangenheid echter heel minimaal geweest.

Het ging een paar dagen goed, maar nu gaat hij ipv achterover leunen steeds helemaal gestrekt staan. Al googelend kom ik dan bij maagzweer... Pony is 20 en in het verleden een fanatieke luchtzuiger geweest. Nu 24/7 buiten en doet het nauwelijks meer. Afgelopen weekend deed hij het voor het eerst weer in zijn (open) stal. Hij eet goed, mest goed, maar als ik er n stukje mee ga wandelen gaat hij stilstaan om die stand aan te nemen.

Iemand die dit herkent?

Ik heb n filmpje eventueel.

Dat gestrekt staan kan ook teken zijn van spierbevangenheid. Is er bij bloedonderzoek ook getest of ie bijv. voldoende vit. E en selenium en magnesium heeft en zo?

Ok, daar hebben ze het niet over gehad. Nee volgens mij is ie alleen op Cushing getest, verder niet. Inmiddels loopt ie weer als een trein, krijgt nog Cimetidine maar gaat heel af en toe nog zo staan. Volgens mij vooral wanneer hij aan het eten is.

Femke_Tweety schreef:
Nier per se. Kan wel.

Bij alléén veel drinken denk ik niet direct aan maagzweren. In combi met andere klachten wel eventueel.

Gek eigenlijk, hier lees ik dat ze dan veel gaan drinken, als je googlet dan zeggen ze juist overal dat ze slechter gaan drinken?

Blijft raar, hij drinkt in zijn eentje regelmatig meer dan mijn grote paard + shetlander bij elkaar!
Maar eet verder wel goed, als je hem aan het werk zet is ie helemaal fit, maar heeft wel een best gekke dikke vacht en kan ook een beetje stilletjes in de wei staan.

Aimee

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:47

Veel drinken lijkt mij niet echt logisch bij maagzweren. Water brandt namelijk enorm op de maag bij zweren, weet ik uit persoonlijke ervaring.
Mijn paard met maagzweren dronk vaak heel weinig, zeker op koude dagen niet.

Ik zou dan eerder denken aan nier- of lever problemen. Magnesium tekort kan ook.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:10

Mijne is met bloedonderzoek op allebeide getest dus dat lijkt me dan uitgesloten? En magnesium heb ik hem altijd bij gegeven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:39

Aimee schreef:
Veel drinken lijkt mij niet echt logisch bij maagzweren. Water brandt namelijk enorm op de maag bij zweren, weet ik uit persoonlijke ervaring.
Mijn paard met maagzweren dronk vaak heel weinig, zeker op koude dagen niet.

Ik zou dan eerder denken aan nier- of lever problemen. Magnesium tekort kan ook.

Wat bij Tweet opvalt, is het rommelen met water en hooi, of water en stro.
En daarmee lijkt het soms of hij wat meer drinkt.

Aan de andere kant heeft hij vorige winter zelfs een periode tegen uitdroging aangezeten. Weinig drinken dus juist.

Vandaar dat meer of juist minder drinken an sich mij niet per se aan maagzweren doet denken. Maar in combi met bijvoorbeeld luchtzuigen, gapen, gestrekt staan en knarsen wel.

Edit, toevoeging: als water drinken onprettig is, dan is het meteen ook een stuk logischer dat dat samen gaat met hooi eten of rotzooien met stro. Mss dat het dan net minder pijnlijk is? Ik wist niet dat water drinken pijnlijk kon zijn. Weer wat bijgeleerd vandaag! Kan het me wel voorstellen eigenlijk. Zelf had ik in mij hoofd dat water mss verkoelend zou zijn, maar extra reactie op de maag kan natuurlijk net zo goed.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 01:11

Inderdaad het rommelen met water en hooi. Dus dan lijkt het ook gauw dat mijn paard teveel drinkt. Ook al drinkt ie wel gelijk bij het ruwvoer. Dat is sowieso zo..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:16

En hij is bij de tandarts gecheckt? Ruwvoer mengen met water kan ook tandproblemen zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 10:42

Wel eens vlam in de pan gehad? En vervolgens water er overheen om te blussen?
Dan krijg je een enorme steekvlam. Zo voelt koud water drinken op een maag met brandend maagzuur ook :=
Mijn paard met maagzweren dronk tijdens een koude winter, waarbij de waterleiding was afgesloten, helemaal geen water. Een dag kan nog wel, maar daarna ga je je toch zorgen maken. Water opgewarmd en aangeboden nadat hij gegeten had, dronk hij toch twee 12 liter emmers leeg :o

Peet_Paneel schreef:
Mijne is met bloedonderzoek op allebeide getest dus dat lijkt me dan uitgesloten? En magnesium heb ik hem altijd bij gegeven.

Hoe dat bij paarden is, weet ik niet precies. Maar bij mensen zijn nier- en leverproblemen nauwelijks aantoonbaar met bloedonderzoek. Is wel de gangbare werkwijze van de reguliere geneeskunde, maar zeker niet betrouwbaar ;-)
Zelfde geldt voor bloedonderzoek en magnesiumtekort. Magnesium wordt nauwelijks in het bloed opgeslagen en een tekort is daardoor ook nauwelijks aantoonbaar met bloedonderzoek.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 12:49

Tandarts is 2 mnd geleden nog geweest. Komt elke 6 mnd. Dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Hij gaat vanaf morgen aan de pepticure in overleg met mijn da. Urineonderzoek kwam niks uit..

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:25

Ligt eraan hoe goed het werk van de tandarts is. Als het een tandarts is die handmatig een beetje bijvijlt, dan kunnen er ondanks de behandelingen grote problemen zijn in het gebit.
Bij een goede behandeling is, onder normale omstandigheden, één behandeling per jaar nodig.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:46

Het is een jong paard dus vandaar heb ik hem elke 6 mnd. Na een slokdarm verstopping heb ik hem toen direct laten komen. Paul Versluis heb ik en die kijkt alles echt goed na, een hele kundige man.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:48

Aimee schreef:
Hoe dat bij paarden is, weet ik niet precies. Maar bij mensen zijn nier- en leverproblemen nauwelijks aantoonbaar met bloedonderzoek. Is wel de gangbare werkwijze van de reguliere geneeskunde, maar zeker niet betrouwbaar ;-)
Zelfde geldt voor bloedonderzoek en magnesiumtekort. Magnesium wordt nauwelijks in het bloed opgeslagen en een tekort is daardoor ook nauwelijks aantoonbaar met bloedonderzoek.

Leverproblemen bij paarden zijn volgens mijn DA idd maar zichtbaar in het bloed als minder dan 1/3 van de lever nog werkt.

Van die magnesium betwijfel ik of je bewering wel klopt. Hier wordt er (bij mensen dus) op magnesium geanalyseerd, en de waarden liggen toch binnen de marges (hoewel HA een vermoeden had van een tekort)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:18

Ik heb nog een dilemma voor jullie / hulp nodig.. Omdat dierenartsen het ook niet echt kunnen oplossen.
Het paard dat ik Abprazole heb gegeven ging heel goed met volledige dosis (maar toch nog altijd wel ietsje boos met aansingelen) en werd echt dikker. Heb dat zo'n maand gegeven, daarna heel voorzichtig afbouwen met 2 weken 2 zakjes en nu al bijna 2 weken 1 zakje en toch heb ik het idee dat het weer minder wordt. Ik durf er dus ook niet vanaf nog. Dus wat meer ribben zichtbaar, wat minder looplust soms. Vage symptomen hoor, maar je kent je paard inmiddels wel he.. Alsof ik toch nog niet kon afbouwen? Maar ja, hoe lang moet je dan door blijven gaan? Of heb ik wellicht ondergedoseerd met 3 zakjes? Was wel het advies van Abler en kan me het haast niet voorstellen want ze is ong. 1.68 en niet heel massaal ofzo. En dus niet bepaald dik.

Ze heeft ook een hele historie met darmklachten, dus de zuurheid op singel kan ook daar vandaan komen. Darmen gaan vrij goed nu na uitgebreide behandeling en onderhoudend bietenpulp en Fiberforce. Verder kan zij niets verdragen (geen gras/brok/enz.).

Vind het echt ongelooflijk moeilijk, want qua voer en beleid kan ik eigenlijk niets meer doen. Ze krijg droog hooi en oneindig veel en ik probeer haar stressniveau te beperken. Maar die stress heeft ze ook vrij snel (bang voor sommige geluiden) dus helemaal weg krijg ik dat ook niet. Zou ik dat dan moeten aanpakken? Of zou er toch nog wat zitten in die maag?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:39

1 zakje is voor 150 kilo (of was het nou 175?) toch? Ik kan me niet voorstellen dat een grote warmbloed maar 450/525 kilo weegt.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:58

1 zakje is voor 175 kilo. Met het afbouwen etc nog geen ervaring dus kan je daarbij niet helpen. Heb wel meerdere gelezen die hun paarden op onderhoudsniveau (1 zakje?) houden. En ook die de geadviseerde dosis verhoogd moesten dacht ik. Hopelijk reageren er nog mensen die hier ervaring mee hebben.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:09

Ik heb mijn jaarling van krap 175 kg tijdelijk op 2 zakjes gehad, dus voor 350 kilo. Heel ruim overgedoseerd dus, maar toen trad er pas echt verbetering op en inmiddels kan hij bijna helemaal zonder.

Ik zou dus eerder (ruim) te veel geven dan iets te weinig, want dan kan het zijn dat de klachten blijven en er niets verbetert...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:20

Reactie op de singel kan natuurlijk ook gewoon door een niet passend zadel komen ;-)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:44

Dat is niet het geval. Gelukkig wel iets meer kennis hier :) en ook andere symptomen. Bedankt alvast de rest! T/m 610 kilo is 3 zakjes en dat gewicht haalt ze echt niet. Dus vandaar dat ik dat gedaan had. Dus dan zou ik eigenlijk weer opnieuw moeten beginnen met 4 zakjes en dan weer een maand? Wat denken de ervaringsdeskundigen?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:53

Ik heb inmiddels ook Abler besteld via een vriend. Ik ben benieuwd hoelang ik er op moet wachten. Ik ben gister begonnen met de Pepticure. Heel spannend...

Wat is nu echt een goede graan vrije vitaminekorrel voor een paard met een gevoelige maag? Ik wil puur voor de vitamine iets geconcentreerdst bij voeren naast de luzerne en goudsbloem. Nu krijg ik er toch amper iets anders in dan een beetje luzerne en ruwvoer. De goudsbloem eet hij wel direct op. Hier ga ik eerst ook maar mooi mee door.
en wat is beter, de Coolstance of ongemelaseerde bietenpulp?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:06

Peet_Paneel schreef:
Ik heb inmiddels ook Abler besteld via een vriend. Ik ben benieuwd hoelang ik er op moet wachten. Ik ben gister begonnen met de Pepticure. Heel spannend...

Wat is nu echt een goede graan vrije vitaminekorrel voor een paard met een gevoelige maag? Ik wil puur voor de vitamine iets geconcentreerdst bij voeren naast de luzerne en goudsbloem. Nu krijg ik er toch amper iets anders in dan een beetje luzerne en ruwvoer. De goudsbloem eet hij wel direct op. Hier ga ik eerst ook maar mooi mee door.
en wat is beter, de Coolstance of ongemelaseerde bietenpulp?

Coolstance en bietenpulp zijn niet twee vergelijken. Coolstance is een volledig voer dat veel 'coole' energie geeft.
Als vitaminekorrel zijn er veel opties bijv equilin of pure feed balance.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:10

Hoipiepeloii schreef:
Dat is niet het geval. Gelukkig wel iets meer kennis hier :) en ook andere symptomen. Bedankt alvast de rest! T/m 610 kilo is 3 zakjes en dat gewicht haalt ze echt niet. Dus vandaar dat ik dat gedaan had. Dus dan zou ik eigenlijk weer opnieuw moeten beginnen met 4 zakjes en dan weer een maand? Wat denken de ervaringsdeskundigen?

Je kan het een paar dagen met 3 per dag proberen als je paard opknapt, hem/haar daar zeker een maand op zetten. Als het niet genoeg doet, na een paar dagen toch weer terug naar 4. Op dit moment kan ik bij mijn stresskip niet lager dan 3 anders gaat het mis. Weideseizoen zal weer een zakje minder betekenen. Nb de stress wordt deels ook veroorzaakt door de maagpijn. Dus je moet uit die vicieuze cirkel zien te komen en blijven.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:15

[quote="Aimee"]Wel eens vlam in de pan gehad? En vervolgens water er overheen om te blussen?
Dan krijg je een enorme steekvlam. Zo voelt koud water drinken op een maag met brandend maagzuur ook :=
Mijn paard met maagzweren dronk tijdens een koude winter, waarbij de waterleiding was afgesloten, helemaal geen water. Een dag kan nog wel, maar daarna ga je je toch zorgen maken. Water opgewarmd en aangeboden nadat hij gegeten had, dronk hij toch twee 12 liter emmers leeg :o

Dit wist ik nog niet! Fijn zo'n forum. Gisteren direct begonnen met lauw water aanbieden een paar x per dag en er wordt beter gedronken. Paard staat thuis dus dan kan dat. :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:16

Ik dacht dat 3 zakjes tot 525 kilo was?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:04

Raamzicht schreef:

Klopt om de maagzweren te genezen. Maar daarna is het zoeken waar je maagpatient het goed op doet. Sommige paarden komen er vanaf, sommige zijn chronisch patiënt en dan kijken op welke dosis de situatie onder controle blijft.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:17

Jullie hebben gelijk idd, ga ik toch weer verhogen.. Zal ik van 1 zakje nu meteen naar 3/4 gaan of langzaam opbouwen?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:46

henshem schreef:
Raamzicht schreef:

Klopt om de maagzweren te genezen. Maar daarna is het zoeken waar je maagpatient het goed op doet. Sommige paarden komen er vanaf, sommige zijn chronisch patiënt en dan kijken op welke dosis de situatie onder controle blijft.
.

Mijn reactie was op iemand die zei dat het voor behandeling 3 zakjes tot 625 kilo was.