[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:52

Wat er precies gebeurt en wat er uit kan komen?

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:59

Heb vandaag DA gebeld. Mijn paard hoest al een hele week, maar erg hard. Als je er op zit, spring je gewoon omhoog. DA gaat komen. Warschijnlijk verkoudheid :brr:

Kirstenn

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:11

Sky kreeg eerst verdoving, toen deed de dierenarts eerst een endoscopie en toen zagen we dat er nog steeds slijm in haar luchtpijp zat. Toen werd er een zoutoplossing gemaakt en die werd samen met nog wat verdovingsmiddel in de longen gespoten en weer opgezogen. Afgezien van dat de dierenarts het buisje niet in dr keel kreeg was het zo voorbij. Daarna nog paar dagen moeten wachten op de uitslag.

Ze kunnen kijken of er kiemen in de longen zitten, bacterien of schimmels. Ik begreep van mijn dierenarts dat ze ook kunnen zien waar ze allergisch voor zijn.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:13

Oke dankje, en heeft het jou en je pony iets opgeleverd?
Hoestte hij ook erg en sloeg medicatie niet aan dat je hiervoor gekozen hebt?

(Enne.. is de prijs een beetje te doen?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:02

Mijn pony hoestte niet veel, alleen met aandraven. Maar met medicijnen leek ze alleen maar benauwder te worden dus daarom een spoeling gedaan. Daar is uit gekomem dat ze een oude longontsteking had, niet erg maar wel genoeg om last van te blijven hebben. Daar nu medicijnen voor en t gaat de goede kant op! :)

Prijs valt mee, vond ik iig. Ik weet t zo niet meer precies, volgens mij nog geen 200 euro incl onderzoek. (Ik had meer verwacht)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 02:05

Oke super, dankje wel !
De prijs vind ik inderdaad nog meevallen :j

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:37

Ik meld me ook even in dit topic.
Toevallig staat voor mijn paard aanstaande vrijdag de afspraak voor een bronchoscopie en een longspoeling. Dit naar aanleiding van maandenlang sukkelen met zijn longen waarbij de veearts echt heel vaak is moeten komen.
Ik heb mijn lieve paard nu bijna twee jaar. Twee jaren vol plezier met heerlijke buitenritten etc etc, een perfect paard voor mij. :)
Eerder is mij nooit opgevallen dat hij moeite had met ademen, dit wijt ik nu toe aan het feit dat hij heel lang stil stond voordat ik hem kocht en ik heb heeeeeel langzaam opgebouwd met zijn conditie, echt heel voorzichtig gedaan. Het laatste paard wat ik veel gereden had was destijds 24 en een pittige, dus die moest ik eerder tegen haarzelf beschermen. Billy zijn eerste jaar bij mij was dus een peulenschil en ik vermoed dat zijn longen het op die manier allemaal wel bij konden houden. (Of dat hij toen gewoon gezond was, dit was hij bij de keuring namelijk wel).
Nuja, het tweede jaar vroeg ik wat meer van hem, lekkere lange ritten, wat meer vragen in de bak etc. Lange tijd geen schrijntje pijn. Afgelopen juli begon ik echter te merken dat hij het niet meer goed bij getrokken kreeg. Na 1,5 week stil staan door een beenwonde, was hij hierna hartstikke kort van adem wanneer ik reed. Andere aanwezigen in de bak zagen het niet, maar ik zat erop en voelde het wel degelijk.
Veearts 1 en veearts 2 hoorden helemaal niets aan de longen. Van veearts 1 wel nog een kuurtje antibiotica gekregen en een fles Ventipulmin.
Hij was echter nog niet goed, dus toen verder gezocht en daar kwam Veearts 3 in beeld, welke mij kon vertellen dat zijn longen zo vol zaten dat het nauwelijks te horen was wat daar allemaal gebeurde.
Diagnose: hele erge bronchitis ten gevolge van een waarschijnlijk onbehandelde longontsteking eerder in zijn leven.
Toen dan eindelijk de juiste behandeling gestart. Op drie weken tijd drie spuiten gehad, twee keer per dag Ventipulmin en twee keer per dag een naar rotte eieren ruikend goedje (bevatte corticosteroïden) moeten vernevelen met een compressor in een mondkap. Dit duurde als je het goed wilde doen minimaal 45 minuten per keer. Intussen had meneer vrij van werk omdat hij dus echt heel kort was. De ademhaling was in de verste verte niet regelmatig en het was echt een zielige tijd, want die kap vond hij helemaal niet leuk. Die weken waren dus een hel.
Na zo'n drie-vier weken werd hij beter verklaard en jawel; dit was ook zo. Wat was hij ineens fris! Was dit zijn ware aard? Ik had niets te klagen, we vlogen weer door het heuvelland. :D
Zo een hele tijd door gegaan, wedstrijdje gereden etc etc. Altijd wel nog in mijn achterhoofd die angst gehouden voor nog een aanval. Dit had de veearts namelijk wel gezegd; Dit paard blijft zijn hele leven gevoelig aan zijn longen. Wellicht minder hard/veel gereden dan ik wilde, maar allez, ik kon in ieder geval rijden!
Afgelopen november was het weer mis. Niet aan de buitenkant te zien, maar ik merkte het wel degelijk met rijden. De pit was totaal weg, ook al doet hij zo zijn best voor me.
Veearts 3 er weer bij, dit keer de diagnose Small Airway Disease. Vernevelen was dit keer niet aan de orde, maar wel twee flessen Respulmin opgemaakt in combinatie met wederom een spuit en maar liefst 60 prednison tabletten. Halverwege de behandeling zag ik nog geen verbetering, veearts gebeld, kwam er nog een keelontsteking op de proppen. Hier weer een spuit voor gehad en na de gehele maand november aan de medicatie te hebben gezeten, werd hij op 9 december weer goed gekeurd. Dit was ook te merken. Ik had dit keer rustig aan door gereden dus ik merkte dat hij makkelijker liep, goed op adem kwam en veel minder zweette.
Helaas mocht de goede periode maar een week duren, vanaf toen ging het langzaamaan weer berg af. Eerst het zweten en terughoudender zijn tijdens de arbeid, de dagen erna steeds lastiger terug op adem komen en nu zou hij niet eens een rondje hoefslag kunnen draven zonder erna te pompen alsof hij een marathon gelopen heeft.
Ik ben heel heel ongerust over hem en ben dan ook heel blij dat we vrijdag terecht kunnen. Ik maak me onwijs veel zorgen over of het hem pijn gaat doen, of hij erna nog terug op de trailer wil etc etc, maar het meest zie ik op tegen de uitslag. Ik weet dat ik niet mag doemdenken, maar ik ben super bang dat eruit gaat komen dat ik niets meer met hem kan doen. Die gedachte is an sich al zo erg dat ik niet eens verder kan denken. :(
De Kerst kan me niet gauw genoeg voorbij zijn zodat ik eindelijk erachter kan komen wat hem zo mankeert.

Hij staat overigens 24/7 buiten en ze krijgen kuil.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:32

Whild, jeetje wat een verhaal. Ben heel benieuwd wat eruit komt, hou je ons op de hoogte? Als ik jouw verhaal lees hou ik mn hart weer vast.. Mn pony staat nu nog op prednison en doet het hardstikke goed (niet meer hoesten, niet meer benauwd en weer helemaal zichzelf) maar morgen de laatste pil, hoop dat het zo blijft em dat ze geen terugval krijgt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:42

@Whild: jeetje wat heftig zeg ! Ik hoop echt dat je er iets aan gaat hebben en
dat de uitslag mee valt..

@Kirsten; ik hoor ook wel eens dat paarden als ze op prednison staan niet hoesten,
maar zo snel ze ermee stoppen het weer terug komt.. Hoop voor jou en je pony dat het
bij jullie anders zal zijn..

Met mijn pony gaat het niet zo best.. Op stal had ik gevraagd of ze haar
met opstrooien van de andere stallen (mijn pony staat op matten) niet binnen wilde
laten maar dat doen ze dus gewoon wel.. -O-

Ik ga morgen de kliniek bellen voor een afspraak voor een scopie/spoeling.
Vind het doodeng maar ik nu gewoon weten waarom ze blijft hoesten.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:17

Bij de eerste twee prednisonkuren bleef ze gewoon hoesten, werd zelfs erger. Maar ben ook heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, vandaag krijgt ze de laatste pil.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:30

Heeft iemand een idee waar in het oosten van het land je een longfunctie test kunt laten doen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:47

Kirstenn schreef:
Bij de eerste twee prednisonkuren bleef ze gewoon hoesten, werd zelfs erger. Maar ben ook heel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, vandaag krijgt ze de laatste pil.

Oke spannend !

Ik heb een afspraak voor de scopie gemaakt.. Dinsdag gaan
ze alles van binnen bekijken.

demo_love: nee sorry ik zit in het westen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:36

Dankjulliewel. :)

xApple: veel succes dinsdag!

Ik kan gelukkig zeggen dat het onderzoek afgelopen vrijdag reuze mee viel. Ik zou het zo weer doen als het moest.
Om 11 uur kwamen we bij de kliniek aan, bezweet paard van de trailer, nouja gelijk maar naar binnen en daar kreeg hij een verdovingsspuitje. Dit werkte al supersnel in, dus zodra we hem in een stellagebox hadden gezet waarbij hij soort van opgesloten in stond; begon hij al te hangen in de hekken. Tegen het einde ging hij nog net niet met zijn billen op het hekje zitten. Enerzijds niet leuk om je paard zo te zien, maar anderzijds wel fijn dat hij niet zichtbaar veel stress heeft gehad, hij oogde juist heel duf en gelaten.
De assistente deed hem een praam om voor de zekerheid en de veearts begon met de bronchoscopie. De veearts legde alles fijn uit en liet ons ook mee kijken in de camera als hij iets merkwaardigs zag. Aan de muur hingen foto's van hoe gezonde luchtwegen eruit zien, dit maakte dat ik goed kon vergelijken hoe het met mijn paard gesteld was.
Vrijwel alles hoort roze, glimmend en mooi glad te zijn. De wanden waar bv de bronchiën opsplitsen horen zo dun als papier te zijn. Bij mijn paard was dit veel en veel dikker. Er waren veel plekken in met name de keel en luchtpijp wel mooi roze en glimmend, maar bv de trilhaartjes zaten vol met donker vuil en stof. Er was niet merkwaardig veel slijm te bekennen in de longen, maar wel littekenweefsel, witte blaasjes en sommige stukjes wit en rood longslijmvlies. Dit hoort dus allemaal niet. De boel is ontstoken en we weten (nu nog steeds) niet waardoor.
Tijdens het onderzoek hoestte mijn paard veel te weinig, pas toen de slang er echt diep in zat. Dit betekent dat hij de hoestprikkels op dit moment niet goed genoeg voelt doordat bijna alles zo opgezwollen is. Tegelijk betekent dit dat hij zichzelf dus niet beschermt tegen bv de stof en het vuil dat dus wel de longen indringt zoals we hadden kunnen zien. :(
Ook werd er gesproken over verbindweefseling, wat betekent dat zijn longen in een misschien wel onherstelbare staat te stug zijn geworden. Longen horen natuurlijk elastisch te zijn. Echter kan de veearts nu nog niet weten of het echt zo is dat de longen zo zijn gegroeid; of dat ze nu zo uit zien door bv een bacterie of een virus. In dat geval zou het behandelbaar zijn en daar hoop ik dus heel erg op.
Van het slijm dat op de camera zat werden nog wat kweekjes geprepareerd. De veearts ging intussen even de zoutoplossing klaarmaken en ik kon mijn paard even wat lieve woordjes toespreken. Hij hing intussen dus met de oogjes half dicht op de balken te leunen. :(:)
Hierna begon de spoeling. Er ging 300CC zoutoplossing in (6 grote spuiten), hetzelfde vloeistof als dat er normaal in een infuus zit. Er wordt dan een slang ingebracht op dezelfde wijze als de camera. Deze slang kunnen ze dus niet zien maar gaat doorgaans naar de middelste bronchiën meen ik dat ie zei.
In de regel gaat die slang naar dezelfde plek dus. Eenmaal op de goede plek, wordt er een ballonnetje opgeblazen om die ruimte af te sluiten zodat het water ook echt in de bronchiën loopt ipv dat het terug loopt langs de slang af.
Mijn paard hoestte hierbij wat, maar alweer veel te weinig. Ik had gelezen dat er paarden zijn die hier heel hevig op reageren omdat het 't gevoel zou geven dat je verdrinkt, maar dit kon ik niet aflezen aan mijn paard. Zo snel als de spuiten erin gingen, zo snel werd de spoeling ook weer terug getrokken. Er kwamen zeker niet alle 300cc terug, maar wel een deel. De rest wat erin bleef maakt niet uit omdat de longen dit gewoon opnemen en het spul is niet schadelijk voor het lichaam.
Van hetgeen wat eruit komt werd vervolgens meteen weer een kweek gemaakt. Dit zijn dan oa losgelaten cellen waarop te zien is of er een bacterie of virus of schimmel ed in de longen zit. Hij liet nog even zien hoe het er nu uit zag en het was helder water, doch licht roze van kleur.
Ik weet nu nog helemaal niets zeker omdat ik de resultaten nog niet heb, maar wat ik denk te weten is dat het heldere betekent dat er waarschijnlijk geen schimmelinfectie is omdat het dan doorgaans troebel water is. De roze kleur zou veroorzaakt worden door bloed en dat is natuurlijk niet goed. Echter waren er geen bloedingen te zien in de longen tijdens de scopie.
Na de spoeling was het een kwestie van mijn paard weer een beetje wakker maken en mee naar huis nemen. Om vijf voor 12 stond hij weer op de trailer!

Die middag heb ik hem na heel veel knuffels en worteltjes weer terug op de wei gezet. Omdat ik het advies had gekregen om met mate wel wat te doen met hem; had ik besloten dat ik de dagen tot aan de uitslag gewoon met hem ga wandelen. Als hij dadelijk doodziek blijkt te zijn en ik weet dat ik nog gereden heb, zou ik me hartstikke schuldig voelen.
Gisteren heb ik dus een uurtje met hem gestapt en stukjes samen gerend (waarbij hij me bijna in galop voorbij vloog met zijn 700 kg Tinkerlijf). Wel was hij hierna flink buiten adem. Vandaag heb ik hem heel eventjes gelongeerd met wat stap en draf en zijn we daarna weer zo'n 45 minuten gaan wandelen. Hij oogt dan absoluut niet ziek en ik heb soms mijn handen vol, maar ik zie dat hij wel moeite heeft met ademhalen. Heel dubieus dus en niet leuk om te zien. :(

Ik weet nu dus nog helemaal niets en dat is ontzettend vervelend, een grote donkere wolk boven mijn hoofd. Hopelijk mogen we gauw goed nieuws ontvangen, we horen het maandag of dinsdag..
Wel wilde ik dit alvast typen zodat degenen die misschien twijfels hadden over dit onderzoek weeral kunnen lezen dat het allemaal mee valt. Ik dacht zelf vantevoren ook van "Arm paard, wat doe ik hem aan?!", maar ik ben heel blij dat ik het achter de rug heb. Ik wil eigenlijk niet horen dat het misschien wel niet goed is, maar toch is het beter om te weten hoe het ervoor staat dan altijd te blijven sukkelen en niet verder komen dan symptoombestrijding.. :(:)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:03

Is er bij jouw paard met de camera ook echt in de longen gekeken Whild?

Ga je voor je duimen dat de uitslag zo is dat er wat aan gesaan kan worden en je paard helemaal opknapt!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:21

Heftig zeg Whild! Gelukkig viel het voor je paard allemaal erg mee. Nu de uitslag maar afwachten..

Mijn afspraak ga ik afzeggen/verzetten. Mijn pony stond gister opeens met 40graden koorts en een darminfectie dus die gaat even niet naar de kliniek nu -O-

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:29

Dankjewel allebei. Er is inderdaad een bronchoscoop in gegaan, waarbij je aan het andere einde in een lens kan kijken. Helaas niet op een groot scherm, maar de veearts nam de tijd om ons af en toe te laten kijken om te zien waar hij het over had. :)

xApple, balen zeg! Hoe dat nu zo ineens, een darminfectie? Heel veel sterkte daarmee, hopelijk is hij daar gauw vanaf en kun je beginnen met de longen. Het longonderzoek stelt dus in ieder geval niet veel engs voor, dat weet je nu. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:34

Echt geen idee hoe ze nou weer aan een darminfectie komt..
Ik denk schimmel in het kuil.
Vandaag nog diarree en ze voelt zich duidelijk helemaal niet lekker, ze is
Heel suf en sloom dus ben blij dat ik de afspraak in de kliniek heb afgezegd..

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 06:35

Zijn er meer paarden in het topic met afgeplatte luchtpijp? Dat heeft mijn shet dus en daarom hoest hij bij het aandraven, heeft toen ook een scopie gehad, kunnen ze verder niets mee en ik moet hem op conditie houden

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:29

@ Whild, jeetje wat een verhaal.. Heftig hoor. Ik kreeg het toch wel een beetje benauwd toen ik het las, omdat mijn paard ook wel eens benauwd is.. Máár, op z'n nieuwe stal (sinds zaterdag verhuisd) heeft hij nog niet gehoest. Ik beschouw dat maar als een goed teken. En laat het maar zoals het is..
Maar hoe gaat het nu met jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:43

"Eigenaar van hoestend paard meld zich".

Bij mijn merrie is 2 wkn geleden een scopie gedaan, nadat ze al een aantal week steeds 1 of 2 keer hoestte bij het aandraven. Verder had ze geen verhoging, maar heel af en toe een klein beetje wit snot. Voor de zekerheid toch maar even langs de da. Longen klonken goed, normale ademhaling. Paard is verder ook niet ziek, kortademig o.i.d. Tijdens de scopie bleek er toch wel wat slijm en wit vlokkerig spul in de neusholte en luchtpijp. Eerst een week aan de Ventipulmin en als er geen verbetering zichtbaar was, dan bellen. Jullie raden het al; geen verbetering -O- . Van de da prednisolon capsules gekregen, dit leek na een dag of 5 een behoorlijke verbetering te geven, maar 2 dagen geleden ging ze steeds meer hoesten(kuchen) en kwamen er wat kleine gele snotvlokken uit haar neus.

Ben vandaag begonnen met een antibiotica kuur, want volgens de da is het een bacteriële infectie. Heb Doxycicline gekregen omdat met eerdere antibiotica kuren mijn paard na een paar dagen krampkoliek krijgt! Ik zit nu dus met het angstzweet in mijn handen te hopen dat het met deze antibiotica niet het geval is.

@Whild sterkte met je stoere tinker! Jeetje wat een verhaal.
Heb een kuur voor 7 dgn gekregen. Hoop dat het dan over is, anders ga ik ook voor een longspoeling.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:44

@ Whild; Heb je al meer duidelijkheid over de resultaten? Bedankt voor het uitgebreid delen van je ervaring. Mogelijk gaat dit nog wat voor de toekomst zijn.

Zelf ben ik het eerst gaan opzoeken in de holistische hoek, omdat ik het idee en gevoel heb dat het niet enkel de luchtwegen zijn maar een gevolg van. Momenteel krijgt ze op homeopatische basis ondersteuning, maar ze kucht de laatste tijd wel weer helaas.... over 2 weken hoop ik weer naar de kliniek te gaan.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:24

Heey allemaal,
Gelukkig kan ik een redelijk positief bericht sturen inmiddels! De resultaten zijn intussen uiteraard binnen, het kwam neer op peribronchitis (ontsteking van de weefsels rondom een luchtpijp en/of zijn vertakkingen) en toch iets van schimmelsporen (wellicht de oorzaak van het hele probleem). Dit tweede werd pas enkele dagen na de eerste uitslag nog ontdekt, heel goed dat het kweekje nog nauwlettend in de gaten gehouden werd!
Voor de peribronchitis heeft hij op 31 december een langwerkende ontstekingsremmer gespoten gekregen in zijn borst. Deze zou zo'n 4 á 6 weken werken en daarna zou hij nog eenzelfde spuit krijgen. Bij deze vorm van bronchitis hoort tevens het opzwellen van weefsel, dus ik mag uit alle macht hopen dat hetgeen wat we zagen op de bronchoscopie geen verbindweefseling is, maar 'slechts' een symptoom.
Vier dagen later (na de tweede aanvullende diagnose) zijn we tevens begonnen met een poedervormig medicijn tegen de oorzaak van de ontsteking.
Hij doet het naar omstandigheden goed joh! Ik zit er intussen weer op, wel heel erg lichte arbeid (denk aan bijna alleen maar stap en af en toe wat draf), maar hij lijkt in ieder geval wat beter weer op adem te komen erna. Hij moet na een stuk stappen en vooral na een drafje wel heel veel briesen waarbij er veel wit slijm uit zijn neus vloeit.
Het is duidelijk nog lang niet weg, zet er een gezond paard naast nadat ze allebei een lange zijde gedraafd hebben en de ademhaling is duidelijk niet hetzelfde; maar hey, we komen van ver! :(:)
Over zo'n drie weken zou ik moeten merken dat hij aan de beterende hand is, maar ik merk nu in ieder geval al verlichting.
Gisteren heb ik er weer eens buiten op gezeten na een tijd alleen maar dat rondje te hebben gewandeld. Nou, als ik hem had gelaten waren we absoluut in galop over de weggetjes geschoten. Toch maar ingehouden uiteraard, ik wil niet zien dat we dadelijk op een km van huis niet meer verder kunnen lopen omdat ie niet op adem komt.
Het gaat langzaam maar gestaag dus.. Ik ben superblij dat het onderzoek achter de rug is en dat het toch een licht heeft geworpen op de grote Waarom vraag. Eindelijk wat feiten ipv steeds gokken en maar symptomen blijven bestrijden..

Bedankt voor jullie meeleven allemaal, ik hoop echt dat de behandelingen bij jullie paarden ook allemaal voorspoedig mogen verlopen! +:)+

Tancreda4: ik heb ook gedacht aan de holistiche/homeopatische hoek, dit in het geval als er uit het onderzoek een negatief resultaat was gekomen. Wil je aub wat meer vertellen over wat je hebt gevonden en wat wel en niet nuttig bleek?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:05

Ik ben begin van de maand er voor het eerst heen geweest. In oktober (was het geloof ik) had ze weer een 'verkoudheid' dat de longen in was gegaan zeg maar; vieze longen en dus antibiotica. Dat gaat ook niet heel snel naar verbetering bij haar, ze heeft ook 2x ventipulmin en een sputolysin pot later was het eindelijk 'goed'. Maar omdat het zo door sloeg (zoals eerder, in 2008 heb ik een 'kuchje' in februari gehad dat in juni, 2 soorten antibiotica, prednison, hoop ventipulmin, bronchoford en sputolysin later pas over was), besloot ik haar door te laten meten bij Laarakkers. Er zijn verschillende dingen naar voren gekomen waaronder een niet optimaal imuunsysteem en een slechte rechterlong. Ze krijgt nu druppels voor de weerstand, luchtwegen en nog eentje wat ik niet precies meer weet :o Sinds ze de druppels krijgt heeft ze een 'weekend' snottebel zoals ik het nu noem :+ 1x per week komt er een mega klodder uit haar rechter neusgat, 1 enorme en daarna is het weer klaar. Wat ik daar van moet denken weet ik niet zo goed. Vandaag kuchte ze weer flink en er heerst ook een virusje rond bij ons op stal, dat ik haar van de week toch weer laat nakijken. Morgen contacteer ik eerst de holistische kliniek wat die er van zeggen, maar ik wil haar longen door de reguliere waarschijnlijk even naluisteren of het toch niet weer 'vies' is en aan het rommelen is. Ik moet zeggen dat ik het best lastig vind. Komt het los omdat ze er spullen voor krijgt? Is het lichaam zich aan het opschonen? Hoort het? Of met het heersen van rotzooi op stal in de achterhoofd, is er toch weer meer aan de hand? Ik vind het allemaal maar moeilijk...... Laarakkers heeft mijn gevoel van 'het is een groter geheel' wel bevestigd. Of had ik haar toch eerst aan een regulier onderzoek moeten onderwerpen? Of een combi? Niet optimaal werkend imuunsysteem zal er bij een long onderzoek niet uit komen, maar misschien vult een uitgebreid longonderzoek wel wat aan? Of maakt dat dingen weer erger? Ik vind het echt zo lastig...

Ze is nog niet buiten adem verder als ze in oktober wel was, toen had ze ook een 'andere' ademhaling wat ik nu niet opmerk.Maar vind het zo eng dat het misschien wel weer gaat doorzetten :( Baal dat er ook wat heerst, bang dat het bezoek naar de Holistische arts misschien straks zijn vruchten niet heeft afgeworpen als we toch weer regulier moeten gaan omdat het echt weer doorzet.

Fijn dat er nu toch wat meer duidelijkheid is in wat je paard heeft, en je gerichter kan behandelen. HOpelijk werpt het de vruchten af en gaat hij idd goed opknappen de komende weken. Iig al goed dat het nu al iets beter lijkt te gaan! Hoe heb je hem verder gestald? Komt hij veel buiten of staat hij ook binnen? Ik wil mijn merrie graag buiten laten, maar we hebben geen schuilmogelijkheid en met deze regen is dat niets... Daarnaast wordt ze zo boos van regen of wind daar doe ik haar ook geen lol mee... Momenteel probeer ik haar wel weer langer buiten te houden, tot groot ongenoegen van haar. Daar baal ik wel van, want dat op stal staan lijkt mij ook niet goed voor de luchtwegen (al staat ze wel op vlas).

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:32

Pff ja wat een vragen brengt het naar boven he, echt niet fijn die onzekerheden. Het klinkt ernaar dat je paard een heel bezorgd en lief baasje heeft die koste wat kost de beste hulp wil inschakelen, dus het moet op enig moment toch duidelijk worden denk je dan! :(:)
Ik zou als ik jou was eerst de scopie en spoeling laten doen, dan heb je nogal wat feitjes opgebouwd die je eventueel mee kan nemen naar Laarakkers wanneer regulier onderzoek niets opbrengt, ook al betwijfel ik dat, want met de spoeling kunnen ze vrijwel precies uitvinden wat er in de longen gebeurd, welk type bacterie, schimmel, virus, whatever er wel of niet woekert..!
Slijm kan er beter uit komen dan dat het zich ophoopt in de longen uiteraard, maar ik begrijp je zorgen hierover. Ik zou het ook niet helemaal vertrouwen; een loopneus hebben mens en paard altijd wel eens, maar structureel slijm ophoesten oid is toch niet hoe het hoort lijkt me. Dat zullen ze kunnen zien met het benoemde onderzoek. :)
Kunnen jullie wel gewoon rijden? Is ze lang buiten adem na arbeid?

Mijn paard staat 24/7 in een kudde buiten, wel grote schuilstal en het is ook echt een buitenpaard dus dat verloopt gelukkig prima. Beetje balen dat alle drie de veeartsen als eerste tegen me zeiden dat ie op zaagsel moest ipv stro en dat ie zo veel mogelijk op de wei moest komen en dat ik het hooi beter nat kon maken. Nouja, hij staat dus constant buiten en ze krijgen kuilvoer dus het is dan jammer dat ik niets kon verbeteren aan stalmanagement. Enfin, het is hoe het is dus we moeten er maar mee dealen.
Ik vraag me overigens af hoeveel eigenaren gewoon doorrijden met hun paard die condities hebben zoals onze paarden. Vraag je je toch af hoe het kan dat het ons overkomt terwijl we alles goed willen doen; maar misschien zien die andere mensen het dan niet ofzo. Ik weet het niet, maar het lijkt wel eens unfair en een heeele dure hobby op deze manier. -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:37

Nou idd dure hobby en ook een hoop zorgen. Het houdt je toch bezig ook. Mijn merrie is momenteel nog prima in orde qua ademhaling. Ik werk haar niet enorm in het zweet, maar vandaag wel een ritje van 1.5 uur buiten gemaakt van 10 km met stukken draf er tussen en dat gaat goed, ze is niet snel buiten adem. Dus wat dat betreft ben ik wel wat 'gerust' dat het misschien nog een soort van goed gaat, in Oktober toen het wel vies klonk was ze heel anders qua ademhaling en snel buiten adem. Ik rij haar gewoon door zoveel mogelijk, we doen normaal gesproken van alles; springen, crossen, lange buitenritten, beetje dressuren. Dat hoop ik zo te houden, maar ik ben wel een beetje bang dat het toch een punt van aandacht blijft...

Ik wilde in eerste instantie in december naar Bodegraven willen gaan, maar degene die het altijd doet was met Zwangerschaps-verlof, maar een ander deed het ook. Dat vond ik al direct niet meer fijn aanvoelen :o Raaphorst heb ik toen ook geprobeerd te bellen die dag, maar die kreeg ik maar niet te pakken (nummer niet in gebruik?????) en toen zei mijn gevoel; dan zeker naar Laarakkers. Momenteel zegt mijn gevoel niet zoveel, weet het even niet meer.

Wel mooi dat die van jou al 24/7 buiten staat! Mocht ik nog ooit eens zoiets vinden, misschien verhuizen we dan wel. Nu staat ze hele dagen buiten, en in de zomer 24/7 of als het niet te nat is in de winter ook. Maar momenteel wilt ze het niet helaas :( En zo 123 verhuizen doe ik met haar niet, ze heeft ruim 4 maanden moeten wennen voor ik weer een beetje mijn paard terug had, stresskip 1e klas, en ze staat verder helemaal prima op haar plek :) Eigen paddock, eigen weiland en dat is ook wel fijn met een asociaal paard als zij is. Apart, maar toch met anderen :) (en met mijn pony staat ze wel samen)