[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

antine

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:44

_CS_:
Een vraagje, ik las in een eerder bericht dat jij de manekam 1x per week masseert? Help dat goed met het afvoeren van de afvalstoffen?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 11:54

Nou iedereen alvast bedankt voor de tips. Ik ga morgen maar eens even shoppen en dan ga ik gewapend met plakstrippen en vitrage achtige stoffen de stal te lijf. Het is bij ons nu echt heel erg. Het zijn een ander soort knutten dan de eczeem knutten en deze zijn gelukkig met de langste dag weer weg want ik ben net zo allergisch als mijn pony. Dan blijven de andere knutten nog over maar ik denk dat die op stal niet echt voor problemen gaan zorgen. Op zich is er best een goede luchtstroom in de stal ze waaien eerder naar binnen die stomme beestjes. Zelfs met de wind die nu buiten staat zijn ze er nog. Kan me trouwens ook niet herinneren dat het ooit zo erg is geweest met die beestjes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:52

PintoNatal schreef:
Nou mijn paard schuurt zijn manen en zijn staart en ook aan de zijkant van zijn billen dus niet achter langs de staart maar echt aan de zijkant. Zijn manen zit nu in de lengte van een cm of 10 nagenoeg geen haar mee ren zijn staart is bijna kaal. Ik was nog niet begonnen met het gebruiken van dekens want wilde eigenlijk eerst kijken of ik het onder controle kon houden met die sweet itch. Maar hij staat sinds september bij mij thuis en nu heeft hij een buitenluik en ik denk dat het daarom nu erger is dan voorgaande jaren omdat er ook veel meer van buiten (vliegen en alles) naar binnenkomt (DENK IK).
Maargoed is het slim om nu eerst die Cavalesse te gaan proberen of toch meteen ook de vliegendeken (of nodig een eczeemdeken) op te leggen?

Ik zou echt sowieso een deken opleggen hoor, om de boel rustig te krijgen.
Zoals Sanet al zegt, het duurt wel even voor de Cavalesse is aangeslagen.
En ik vernam eerder in dit topic ook, dat het nog maa de vraag is of je niet te laat bent als ze al jeuk hebben.
Daarom begin ik pas volgend jaar met Cavalesse, deze zomer kijk ik eerst hoever we komen met alleen de deken en drainage+biergist.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:12

Flosje: haha, zie het al voor me :P
Maar ik hang ze absoluut niet op aan die punaises hóór.
Heb spijkers in de balken mogen slaan ervoor, vond ik erg fijn van mijn staleigenaar dat ie daar geen problemen mee had :D

Antine: Ja dat klopt, eerder deed ik echt vaker, nu zo'n 1 keer in de week tot 1x in de 2 weken.
Masseren helpt altijd om afvalstoffen beter te vervoeren ;)
Ik krijg zelf altijd 1x in de 6 weken een speciale massage aan mijn benen om mijn afvalstoffen helpen af te voeren, en ik pas deze techniek ook toe bij mijn pony.
Als die op sommige dagen wat harder is (de manenkam is bij haar normaal altijd heel soepel) en ik masseer hem goed, is ie daarna weer lekker zoals die hoort te zijn.

Als je masseert, dan maakt het niet uit hoe je het doet of wat je doet, zorg alleen dat je altijd richting het hart masseert en nooit ervan af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:28

waarom is dat eigenlijk?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:38

Wat foto's van de deken nog trouwens;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:50

Ik moet zeggen dat ik tot op heden best tevreden ben over de Cavalesse, vooral omdat mijn pony van de 1 op andere dag toch behoorlijk jeuk had gekregen en met grote regelmaat in het zand lag te rollen om er vanaf te komen.
Het duurt ong. 3 weken voor het echt begint te werken en die periode ben ik nu bijna voorbij. Het verschil is duidelijk zichtbaar, ze heeft nog wel jeuk maar niet meer in die zin dat ze over de grond ligt te rollen en ieder paard in de wei uitnodigd om haar te beknabbelen op haar manenkam en achterwerk.
In eerste instantie dacht ik nog dat het alleen aan het weer lag maar toen de 1e jeuk begon was het eigenlijk net zo'n wisselvallig weer en waren de nachten zelfs nog wat frisser.
Helaas zijn we zojuist vanwege de aankomende dazenperiode verhuisd, dus mss dat die stress zorgt dat ze toch net iets meer jeuk krijgt (hoewel het nu nog hetzelfde lijkt te blijven).
De proef op de som zal zijn als de schuilstal geplaatst gaat worden want dan kan ze natuurlijk schuren zoveel ze wil.
Een deken was tot op heden geen mogelijkheid omdat ze in een kudde stond en een deken een zeer korte levensduur had, net als de halsters.
Voor degene die benieuwd zijn naar de samenstelling van Cavalesse: Voedermiddelen; natrium bicarbonaat 1%, Nutritionele waarborgen; natrium 0,27%, toevoegingsmiddelen; 3-pyridinecarboxamide 99%.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:53

Misschien zou je Cellsan kunnen proberen. Ik gebruik het zelf voor o.a. honden met eczeem, voedselallergie etc. en die knappen ontzettend daarvan op. Het werkt op celniveau en ik heb erg goede resultaten gehoord bij paarden. Niet alleen bij eczeem maar ook bij andere klachten. Gewoon even googelen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:59

ellepel schreef:
waarom is dat eigenlijk?

Is dat een reactie op mij?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:28

Pas de uierflap die bij Atorka te koop is alleen aan de Boett of ook aan een andere deken?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:56

Is dat cavalesse prijzig spul ??

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:08

zweetvos schreef:
Pas de uierflap die bij Atorka te koop is alleen aan de Boett of ook aan een andere deken?

Past ook op andere dekens. Soms moet je even creatief zijn.
Je moet sowieso de uierflap vaststikken aan de buikflap.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:32

Maisie schreef:
Is dat cavalesse prijzig spul ??

Valt op zich wel mee. Je krijgt 3 zakjes poeder waar je dus 3x 80ml mee kan maken en je geeft dieren tot 500 kg, 2 ml per dag. Je kan dus het hele seizoen doorkomen (als alles goed gaat) voor 75,- en dan zit er ook nog een tube zalf bij (waar ik ook zeer tevreden over ben) voor event. wondjes of irritaties van de huid. Wel opletten waar je het besteld, sommigen zijn wat goedkoper maar dan betaal je incl. verzenden toch meer dan die 75,-. Ook kan je eens navraag doen bij je DA mss dat die er goedkoper aan kan komen.

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 08:56

_CS_:ga vanavond na menles de manekam van mijn bolle masseren, is op sommige plekken al wat hard.
Is ie moe, gaat het beter, hij is niet zo'n fan van gefriemel zijn lijf ;) Gebruik je er overigens olie bij?

Deaglan: fijn dat Cavalesse zo goed werkt; ben op internet wat ervaringen tegengekomen
van engelse; zij beweren dat er in Cavalesse (vooral vitamine B3) minder vitaminen zit dan een flink portie biergist. Maar er zijn ook veel positieve reacties hoor!

Zelf ga ik maar door met biergist geven en extra vitaminen B12.
Zet de link er bij, kan je het zelf lezen.
http://www.horseandhound.co.uk/forums/s ... p?t=308738

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:43

_CS_ schreef:
ellepel schreef:
waarom is dat eigenlijk?

Is dat een reactie op mij?

ja.waarom in de richting van het hart masseren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:50

antine schreef:
_CS_:ga vanavond na menles de manekam van mijn bolle masseren, is op sommige plekken al wat hard.
Is ie moe, gaat het beter, hij is niet zo'n fan van gefriemel zijn lijf ;) Gebruik je er overigens olie bij?

Deaglan: fijn dat Cavalesse zo goed werkt; ben op internet wat ervaringen tegengekomen
van engelse; zij beweren dat er in Cavalesse (vooral vitamine B3) minder vitaminen zit dan een flink portie biergist. Maar er zijn ook veel positieve reacties hoor!

Zelf ga ik maar door met biergist geven en extra vitaminen B12.
Zet de link er bij, kan je het zelf lezen.
http://www.horseandhound.co.uk/forums/s ... p?t=308738

welke biergist geef jij dan?
zit onderling namelijk echt veel verschillen in

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 09:52

is dat zo?
Welke is het beste dan?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:02

Hebben jullie ook wel eens een andere hoofdkap dan die bij de deken hoort?
Ik heb namelijk een boett deken, maar wil een sweet itch hoofdkap met franje. Ik weet niet of dat wel past.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 10:13

opisop_shop schreef:
is dat zo?
Welke is het beste dan?

dat weet ik dus niet,maar ben toen es bezig geweest met uitzoeken en in de een zit dan weer meer als de ander

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:14

Ik geef de gewone bierpillen van het kruidvat of de hema. Had al eens nagevraagd
aan een bokker en zij gaf gewoon alles soorten door elkaar.
Zit er echt verschil in Ellepel? Weet jij welke merk het beste werkt?
Ik weet wel dat er in biergist geen vitaminen B12 in zit en dat dit juist heel goed
kan zijn. Had een wetenschappelijk artikel gelezen op internet van het gebruik
van ubiquitine(polypeptide) en B12 wat hele goede resultaten geeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:19

ja dat zeg ik dus net,ik weet niet welke de beste is.
ik ben in het verleden eens gaan kijken en de samenstelling in de biergist tabletten kan verschillen.
in de een zit meer toevoeging dan de ander en het gehalte aan biergist zelf kan dus verschillen.
dan zou je zelf via google het een en ander naast elkaar moeten zetten en dan kijken wat het verschilt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:23

Antine: Nee, gewoon zo, zonder iets.
Ik begin meestal bij de kaken/oren, en werk richting schoft toe.
Dat doe ik een paar keer.
Ik begin vrij rustig, en eindig met een stevigere greep, en dan de laatste keer ga ik er met mijn handpalm nog eens rustig overheen.

Shadow houdt ook niet van dat gepluk hóór, maar een massage (mits ik hem goed doe, anders loopt ze weg haha), dat vind ze heerlijk, meestal valt ze erbij in slaap.
Ik masseer ook regelmatig haar benen of haar hoofd, ze geniet daar echt van.

Ellepel: Zoek maar eens op masseren dan vind je het overal.
Dit is omdat wanneer je gaat masseren er heel veel in het lichaam gebeurd wat wij niet zien.
Het hart is de centrale plaats waar alles weer weggewerkt wordt.
Werk je dus richting het hart, dan help je het lichaam ermee.
Werk je vanaf het hart, dan kun je dus problemen krijgen, omdat je alle stoffen de verkeerde kant opstuurt, en dan helpt het eigenlijk niets OF je zorgt ervoor dat het lichaam het alleen maar moeilijker krijgt.
En dat wil je juist voorkomen, want je doet het met een doel.

Kijk, ik heb een aangeboren aandoening waardoor ik vocht vasthoudt in mijn benen.
Tevens houdt ik alle afvalstoffen vast in mijn benen, die eigenlijk afgevoerd zouden moeten worden.
1x in de 6 weken krijg ik een massage van mijn benen.
Massages zijn echt voor veel dingen goed, want het doet meer dan wij denken.
Voor mij is het dus ook voor afvoer van afvalstoffen.
Vandaar dat ik ineens die link legde met shadow's manenkam en mijn benen.
En toen ben ik dat gaan doen.

De 1ste keren had ik echter weinig resultaat bij shadow, maar met geduld en het blijven doen had het toch effect.

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:24

Ga ik doen! Geef het nu drie maanden, en mijn bolle heeft de helft van zijn manekam er al af. Overstappen op een ander merk kan misschien toch weer wat verlichting geven.

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:32

_CS_: bedankt voor de uitleg van de massage..ik denk maar, alle kleine beetjes helpen.
Mijn bolle staat al op schraal land, krijgt goed hooi en bietenpulp aangevuld met equillin immuno en biergist.
En alltijd onder zijn deken.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:08

Nou ben vandaag naar de Xenos geweest maar kon niet echt mooi vitrage achtige gordijnen vinden. Heb nu twee klamboes uit elkaar gehaald en langs de stal gehangen. Is ook best nog doorzichtig dus ze kan gewoon de stal in kijken wat er allemaal gebeurd. En dan maar weer afwachten hoe het gaat!