Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:48

dit niet beledigend bedoelt naar dierenartsen toe....maar mijn ervaring leert nooit blindelings een da te vertrouwen!!
als een geval niet urgent is,doe zelf research....zodat je een klein beetje op de hoogte bent.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:52

Idd, Geerke, zo sta ik er ook in. Net zoals je niet blindelings vertrouwt op je voerleverancier, pensionhouder etc., mag je ook best je da wat kritische vragen stellen.
Overigens bedoelde ik met ´mensen´ ook dierenartsen, het verbaast mij ook dat er dierenartsen zijn die er blijkbaar niet van op de hoogte zijn.
Vroeger werden deze middelen regelmatig gebruikt om paarden mee te ontwormen, ze zijn er niet voor niks mee gestopt op die manier. Ik neem aan dat als het je beroep is, dat je dan wel op de hoogte bent, waarom zo'n maatregel genomen wordt.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:56

Tuurlijk, een beetje verdiepen in een behandeling van een paard kan geen kwaad.

Maar toch kan ik me ook voorstellen hoe dit verhaal ging, je loopt al een poos te tobben met mok, een stalgenoot laat haar paard inspuiten tegen mok en dan zegt de DA, ik wil jouw paard ook wel gelijk spuiten. Tuurlijk is het niet urgent, maar het klinkt onschuldig dus dan laat je je makkelijk overhalen.
Terwijl als een DA dit telefonisch had geopperd tegen de eigenaresse, had ze misschien wel thuis even wat op internet gezocht en besloten om het niet te doen of meer info aan de DA te vragen. Maar soms gaan dingen gewoon anders dan anders....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:00

Ik heb ook dit verhaal gevolgd (ik wist dit ook niet) en ben blij met de uitleg en duidelijkheid.. Al is het natuurlijk heel,heel erg jammer dat er zo'n verhaal aan vooraf moet gaan Verdrietig . Heel veel sterkte voor de eigenaresse....

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:24

Mooie uitleg Coliena! Hopelijk gebeuren zo'n dingen in de toekomst niet meer... Sterkte voor de eigenaresse...

pasdedeux

Re: Paard dood door mokspuit, Ivomec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:31

Is er al nieuws? qua vervolgstappen naar de dierenarts toe, vergoeding ed?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:20

De dierenarts heeft (als het goed is..) een beroepsaansprakelijkheids-verzekering die in dit geval de (financiele dag-)waarde van het paard aan de eigenaar zal vergoeden. Omdat blijkbaar uit de sectie geen andere doodsoorzaak dan de injectie Ivomec is vast komen te staan zal dat geen problemen horen op te leveren.

Het is mogelijk om een tuchtzaak tegen de dierenarts aan te spannen, maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat dit bij deze dierenarts nogmaals gebeurt. Een ezel stoot zich geen 2x...
Omdat het eigenlijk voor alle paardenartsen bekend zou moeten zijn dat paarden een anafylactischeshock op de Ivomec-injectie kunnen ontwikkelen, denk ik ook dat je wel in het gelijk zal worden gesteld voor de tuchtraad. De dierenarts zal dan een waarschuwing, berisping of boete krijgen. Een tikje op de vingers, dus. Eer je als dierenarts echt serieus wordt aangepakt moet je echt een spoor van lijken, over de jaren heen, hebben achtergelaten en al meerdere keren bij het tuchtcolllege zijn veroordeeld.

Er zijn nog steeds hele hordes/praktijken vol met dierenartsen die Ivomec intraveneus bij paarden toedienen, om de al eerder genoemde redenen. In de praktijk valt er ook niet 1 op 100 dood van neer, da's echt een stuk minder. Maar ook dat is een volkomen onaanvaardbaar risico voor een behandeling waarvoor volop veilige(re) alternatieven zijn. De al eerder genoemde Cydectin pour-on bijvoorbeeld. Dat geeft hoogstens chemische brandplekken, ook niet fijn maar zeker niet dodelijk en die plekken genezen restloos.

Misschien kan een dierenarts onder ons (Coliena...?) even het volgende artikel opzoeken:
Intraveneuze toediening van Ivomec(R) bij paarden
In het Tijdschrift voor Diergeneeskunde, Jaargang 120 (1995) - Uitgave 4 - Pagina 113-114
Auteur(s): Breukink HJ, Eysker M
Daar wordt ook in geconcludeerd dat vanwege de risico's toediening onaanvaardbaar is.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:46

Mijn trekpaard is chronisch gevoelig voor schurftmijten aan de benen. In het begin toen ik ze had heeft ze injecties Dectomax intramusculair gehad. Dectomax zou minder agressief werken als ivomec. Ondanks dat mijn DA deze middelen voor paarden gebruikt, weigert hij overigens om het intraveneus te doen.

Dectomax gaf bij Emma weinig verschil. Toen ben ik met Cydectin begonnen en dat is 10x effectiever. Het is ook offlabel-use en niet geheel zonder risico's. (drachtige merries kunnen verwerpen bv) Maar als ik dit middel niet had gebruikt, had ik Emma al vorig jaar weg kunnen brengen...

Ik ken de hele voorgeschiedenis van dit paard omtrent mok niet. Maar aan de keuze voor Ivomec kan ik opmaken dat het vermoeden er was dat de mok is veroorzaakt door parasieten. Jammer dat de dierenarts niet met een andere oplossing is gekomen, had waarschijnlijk een hoop ellende bespaart...

Sterkte aan de eigenaar!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 09:36

klein update-je: eigenaar is bezig met rechtsbijstand en heeft ook ondertussen nog niks van de dierenarts in kwestie gehoord.
Paard moet ook nog getaxeerd worden, iemand een idee hoe dat moet bij een overleden paard?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:53

Zo veel mogelijk gegevens verzamelen, trainingskosten, opfokkosten, prof die kunnen verklaren dat het een talentvol paard was et

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:21

en dan nog.... Hoe bepaal je dan de waarde van het paard? zomaar alle kosten optellen is niet objectief, dan zou mijn 15 jarige een vermogen waard zijn Lachen

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:25

wat vreselijk! maar zoals je het verteld lijkt het verdacht veel op een allergische reactie.
wat een vreselijke klap voor je stalgenoot
weet verder niet hoe die stoffen werken die in het medicijn zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:36

cissy schreef:
en dan nog.... Hoe bepaal je dan de waarde van het paard? zomaar alle kosten optellen is niet objectief, dan zou mijn 15 jarige een vermogen waard zijn Lachen

Dat zou ik dan persoonlijk misschien niet meenemen in de taxatie, maar het is zeker het vermelden waard: "in de afgelopen jaren ... euro gestoken in stalling en verzorging van dit paard in de hoop met dit talentvolle dier ooit ... te bereiken, investeringen voor niks geweest"

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:46

sax89, misschien moet je even beginnen met lezen op pagina 1, komt genoeg info voorbij

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:34

allereerst sterkte voor de eigenaaresse, moet echt een hele nare ervaring zijn geweest...

geerke schreef:
dit niet beledigend bedoelt naar dierenartsen toe....maar mijn ervaring leert nooit blindelings een da te vertrouwen!!
als een geval niet urgent is,doe zelf research....zodat je een klein beetje op de hoogte bent.

Hier wil ik graag ff op reageren... Helaas is informatie die op internet, en ook bokt te vinden is lang niet altijd correct, en vaak mist er achtergrond informatie die een normale DA wel heeft, of kan opzoeken in wetenschappelijke boeken en artikelen. Hierdoor kun je als eigenaar ook tot verkeerde conclusies komen. Denk aan bv dit middel, waarvan iemand die ff snel googled misschien wel alleen de positieve dingen kan vinden, en niet de gevaren. Zelf dingen opzoeken zit dus ook een risico aan verbonden, en ik zou dan ook nooit iets wat ik op internet vind voor waar aannemen. Je kan info die je op internet vind wel gebruiken om extra vragen te stellen aan de DA om te controleren of hij over alles heeft nagedacht etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:47

je hebt veel amerikaanse sites van veterinaire faculteiten,die informatie is wel degelijk betrouwbaar.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:37

in amerika gelden alleenhele andere regels als hier, zijn andere medicijnen goedgekeurt voor verschillende diersoorten. Bovendien kan eigelijk alles wat op internet staat door buitenstaanders verandert worden als ze maar goedgenoeg kunnen omgaan met internet. Ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. Vooral omdat ook bij sites van veterinaire faculteiten achtergrond info, en "algemene kennis"(voor veterinairen algemene kennis) daar waarschijnlijk niet bij zal staan.

ANNLINN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:49

Hoi Allemaal
Onze pony had al enige tijd last van hardnekkige mok op haar achterbeen. Dierenarts was al meerdere keren geweest en dan werd er weer een zalfje gegeven. Niets bleek te helpen, ook is zelfs onderverdoving haar achterbeen geschoren om zo de korsten te verwijderen. Hierbij heeft de dierenarts een kweek meegenomen en wat bleek ze had schimmel. We kregen shampoo en moesten haar hier om de drie dagen mee wassen. Ook kreeg ze een penicilline kuur van vijf dagen die ik zelf intra-musculair kon prikken in haar borst. Aangezien ik in de verpleging werk was dat uiteraard geen probleem. De derde dag is het zo vreselijk misgegaan , ik had net haar injectie gegeven en 10 sec daarna ging ze helemaal door het lint. Ik had nog nooit zoiets ergs meegemaakt
Ze rende overal dwars doorheen, door de schering van de longeer bak door het prikkeldraad, kwam onder een trailer terecht met haar benen. Lag te schokken, en te happen naar lucht. Na een tijdje ging ze weer staan en leek weer bij haar positieve te komen. Toen konden we haar ook weer gewoon pakken. De dierenarts kwam met spoed en heeft haar gehecht, wonder boven wonder heeft ze buiten een paar krammen en hechtingen en flinke schaafwonden niets gebroken en liep zelfs niet kreupel. Ik had dit nog nooit eerder meegemaakt, was er echt samen met mijn dochter en ook met de mensen die op stal waren van slag van. Het had zo slecht kunnen aflopen.
Ik weet zeker dat ik niet in de bloedbaan heb gezeten omdat ik de injectie opgetrokken heb om te controleren of ik goed zat. Geen bloed! De dierenarts zei dat ik dikke pech had en dat het waarschijnlijk een allergische reactie was op de penicilline. En dat één op de duizend, dit kan overkomen. Ik weet één ding ik zal nooit meer in me leven een paard prikken en laat gewoon de dierenarts komen.

Heeft iemand hier ook wel eens iets over gehoord?

groetjes, twee pechvogels

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:30

wat een verhaal!!
ik moet altijd in de hals prikken,dat is het minst risicovol.
ik vind het wel raar in jou verhaal dat het drie dagen goed gaat en dan in ene een allergische reactie.
Ik trek nooit de injectie op,maar doe eerst de naald erin,als er geen bloed uitkomt is het o.k.
Ik heb al heel wat injecties gegeven(bij anderen vooral...misschien wel meer dan 100)en het is mij maar 1x overkomen dat er bloed uitkwam.....in de hals is het relatief safe om te prikken.

ANNLINN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:31

De dierenarts had tegen ons gezegd om voor in de borst te prikken, vandaar dat we dat ook gedaan hebben.

groetjes. ann & linn

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:37

Coliena schreef:
opala schreef:
Het is hard. Allergie heb je in verschillende gradaties. Een hele heftige soort allergische reactie/shock kan leiden tot de dood. Bij geen levend wezen kun je voorspellen of het voor een bepaalde stof allergisch is, anders wordt het bij voorbaat niet gegeven.

Het is gewoon een ongelooflijk stomme actie geweest. Ivomec is gemaakt en getest voor KOEIEN! VOor paarden is het afgekeurd, net omdat maar liefst 1/100 paarden ogenblikkelijk dood neervalt als het wordt gegeven. Dat is algemeen bekend. Het geven aan paarden is spelen met leven en dood. Waarom het wordt gegeven? In een klein percentage van de gevallen door onwetendheid van de veearts (wat ook al geen excuus is, want wordt aangeleerd tijdens de studie) maar in de overmaat van de gevallen omdat het gewoon goedkoper is dan het alternatief voor de paarden. Gierigheid dus, zowel van veearts als van klant... Jammer.

Daarom doet onze veearts het in principe niet. Of je moet een handtekening zetten...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:42

ANNLINN schreef:
Hoi Allemaal
Onze pony had al enige tijd last van hardnekkige mok op haar achterbeen. Dierenarts was al meerdere keren geweest en dan werd er weer een zalfje gegeven. Niets bleek te helpen, ook is zelfs onderverdoving haar achterbeen geschoren om zo de korsten te verwijderen. Hierbij heeft de dierenarts een kweek meegenomen en wat bleek ze had schimmel. We kregen shampoo en moesten haar hier om de drie dagen mee wassen. Ook kreeg ze een penicilline kuur van vijf dagen die ik zelf intra-musculair kon prikken in haar borst. Aangezien ik in de verpleging werk was dat uiteraard geen probleem. De derde dag is het zo vreselijk misgegaan , ik had net haar injectie gegeven en 10 sec daarna ging ze helemaal door het lint. Ik had nog nooit zoiets ergs meegemaakt
Ze rende overal dwars doorheen, door de schering van de longeer bak door het prikkeldraad, kwam onder een trailer terecht met haar benen. Lag te schokken, en te happen naar lucht. Na een tijdje ging ze weer staan en leek weer bij haar positieve te komen. Toen konden we haar ook weer gewoon pakken. De dierenarts kwam met spoed en heeft haar gehecht, wonder boven wonder heeft ze buiten een paar krammen en hechtingen en flinke schaafwonden niets gebroken en liep zelfs niet kreupel. Ik had dit nog nooit eerder meegemaakt, was er echt samen met mijn dochter en ook met de mensen die op stal waren van slag van. Het had zo slecht kunnen aflopen.
Ik weet zeker dat ik niet in de bloedbaan heb gezeten omdat ik de injectie opgetrokken heb om te controleren of ik goed zat. Geen bloed! De dierenarts zei dat ik dikke pech had en dat het waarschijnlijk een allergische reactie was op de penicilline. En dat één op de duizend, dit kan overkomen. Ik weet één ding ik zal nooit meer in me leven een paard prikken en laat gewoon de dierenarts komen.

Heeft iemand hier ook wel eens iets over gehoord?

groetjes, twee pechvogels

Dit is geen allergische reactie, maar te wijten aan het feit dat de penicilline in de bloedbaan is terecht gekomen. Is echt een zeer typsiche reactie. Dat je geen bloed had bij het optrekken hoeft niks te betekenen. Door het meerdere malen prikken neemt de bloedvoorziening op die plaats toe. Het kan zijn dat je heel erg dicht bij een bloedvat zat of dat het paard net na dat je aspireerde wat bewoog, waardoor je toch in het bloed zat. Dit is één van de redenen waarom ik NOOIT een eigenaar laat spuiten. Dit is ook iets wat geregeld gebeurt, eveneens omwille van dezelfde reden: geld. En het lijkt o zo makkelijk, het lijkt niets in te houden, maar dit zijn dan de dingen die je krijgt.

ANNLINN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:44

Wij hebben helemaal geen informatie gehad, over het feit dat dit uberhaupt kon gebeuren anders hadden we het nooit gedaan. Wij zijn tenslotte verzekerd en als we dit geweten hadden, hadden ze zelf kunnen komen om iedere dag te prikken. Eigenlijk lieten ze ons geloven dat het kinderspel was om zelf te prikken.

ANNLINN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:46

Ik heb een gesprek met de dierenarts gehad, en ze blijven volhouden dat het een allergische reactie was. Ik was namelijk nogal kwaad na het incident, omdat ik vind dat alle eigenaren dit nooit hoeven mee te maken. Hoe kan ik dit het beste verder oppakken met de dierenarts?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:51

Prikken is ook kinderspel, tot er iets misgaat. En dan kan je als eigenaar niets doen, terwijl de dierenarts weet wat er gebeurt en wat hij er direct kan aan doen. Ik ben ook niet voor het zelf prikken, ik denk altijd maar aan die 6 jaar studie die je moet afleggen om dierenarts te worden. Lijkt mij niet voor niets... Maar nogmaals, ik ben dan ook gezegend met de beste dierenarts ooit...