Slachten VS in laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:41

dat hoop je dan maar ja. Ik had liever die kleine kans niet gehad. Ik wist ook dat mijn paard zou gaan vechten, omdat hij al weken rondgallopeerde met een gescheurde pees.. ( de gek, vreselijke pijn, en niets laten merken..)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:45

skippy1 schreef:
Elke keer weer die verhalen over gevechten...een goede dierenarts laat een paard op een goede manier wegzakken, vechten komt dan echt hoogst zelden en waarschijnlijk zelfs nooit voor!!!

Dit was echt een goede DA hoor........

Ik baal echt van het feit dat er nog steeds vrij weinig respect bestaat voor mensen die voor de slacht kiezen. Alsof het altijd maar om geld draait....... Een spuitje is algemeen geaccepteerd, maar je mag er geen kritiek op hebben want het is zo diervriendelijk. Nou, ik kan genoeg redenen opnoemen waarom dat niet zo zou kunnen zijn. Maar die discussie is al zo vaak gevoerd dus laat maar.......

Slacht of spuit, dood is dood....... Je wordt er hoe dan ook niet vrolijk van als je die beslissing moet nemen, ongeacht waar je voor kiest! Dus laat ieder nou kiezen voor de methode die bij zijn/haar paard, en gevoel, past en respecteer dat!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:47

ja als ik zeg, mijn paard is naar de slager gebracht.. dan kijken mensen me toch aan! Echt zo van: wat ben jij hard. Grappig want als ze een spuit krijgen worden ze ook verbrand, of in stukjes gehakt door rendac. Idd, dood is dood. En omdat ik niet bij de dood van mijn paard was, is het nog respectlozer.. Pff, sommige mensen moeten het eerst maar eens zelf meemaken. En het geld wat ik van de slager kreeg, heb ik de DA kosten van betaald:)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:15

Mijn eerste pony is ook naar de slacht gebracht. En ik ben zelfs nog meegeweest als 10 jarig meisje. Er zijn altijd zoveel vooroordelen over het slachten, ik zou zeggen ga eens op excursie. En reageer dan nog eens. Het kan niet altijd goed gaan, maar dat kan bij een spuitje ook niet. Ik heb ook wel eens gezien dat een kleine welsh pony bij de muren van de stal omhoog klom om te vechten tegen het spuitje. Na 3 doseringen en een uur later was ze nog niet ten einde.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:31

je kunt hier idd praten als Brugman. Duidelijk maken dat je het uit eigen ervaring zegt, duidelijk maken dat iedere DA bepaalde zaken zal bevestigen, duidelijk maken dat bepaalde zaken wetenschappelijk bewezen zijn etc.

Het is een eindeloze discussie en er wordt soms star vastgehouden aan argumenten die eigenlijk geen stand houden.

Ik verlaat dit topic. Wil alleen nog zeggen dat iedereen zelf kan en mag bepalen wat hij of zij wil doen met zijn paard als het ooit zo ver komt. Hoop dat men dan een weloverwogen en eerlijke keuze maakt die in de eeste plaats in het belang van het paard zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:33

Marjolein_18 schreef:
Er zijn altijd zoveel vooroordelen over het slachten, ik zou zeggen ga eens op excursie. En reageer dan nog eens.

Ik heb het filmpje gezien dat in dit topic geplaatst is. En dat vond ik al meer dan genoeg, vind 't echt een vreselijk gezicht (en geluid).

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:42

JoviBan schreef:
Marjolein_18 schreef:
Er zijn altijd zoveel vooroordelen over het slachten, ik zou zeggen ga eens op excursie. En reageer dan nog eens.

Ik heb het filmpje gezien dat in dit topic geplaatst is. En dat vond ik al meer dan genoeg, vind 't echt een vreselijk gezicht (en geluid).

Als je paard pijn heeft en je wilt hem helpen, is het opeens niet zo'n vreselijk gezicht meer en kan dat geluid opeens als muziek in je oren klinken hoor...........

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:44

BitchyWitchy: Precies! Je wilt toch het beste voor je paard en een pijnvrij leven geven? Dan is de slacht echt niet meer zo'n enge optie.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:57

Marjolein_18 schreef:
BitchyWitchy: Precies! Je wilt toch het beste voor je paard en een pijnvrij leven geven? Dan is de slacht echt niet meer zo'n enge optie.

Alles om dat dier te helpen toch?! Ja Knipoog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:52

BitchyWitchy schreef:
skippy1 schreef:
Elke keer weer die verhalen over gevechten...een goede dierenarts laat een paard op een goede manier wegzakken, vechten komt dan echt hoogst zelden en waarschijnlijk zelfs nooit voor!!!

Dit was echt een goede DA hoor........

Ik baal echt van het feit dat er nog steeds vrij weinig respect bestaat voor mensen die voor de slacht kiezen. Alsof het altijd maar om geld draait....... Een spuitje is algemeen geaccepteerd, maar je mag er geen kritiek op hebben want het is zo diervriendelijk. Nou, ik kan genoeg redenen opnoemen waarom dat niet zo zou kunnen zijn. Maar die discussie is al zo vaak gevoerd dus laat maar.......

Slacht of spuit, dood is dood....... Je wordt er hoe dan ook niet vrolijk van als je die beslissing moet nemen, ongeacht waar je voor kiest! Dus laat ieder nou kiezen voor de methode die bij zijn/haar paard, en gevoel, past en respecteer dat!

Je vraagt om respect: alleen zijn er veel mensen die kiezen voor slacht en geen respect lijken te hebben voor de mensen die een paard in willen laten slapen omdat slachten volgens hun alleen maar goed is. Hoezo respect voor iedereen?? Clown

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:55

C_arola schreef:
Je vraagt om respect: alleen zijn er veel mensen die kiezen voor slacht en geen respect lijken te hebben voor de mensen die een paard in willen laten slapen omdat slachten volgens hun alleen maar goed is. Hoezo respect voor iedereen?? Clown

Voor mij maakt het niet uit wat een ander doet, zolang er maar in het belang van het dier en niet vanuit eigen belang gehandeld wordt........... Ik respecteer een ieders mening. Maar feit is wel dat "slachters" vaker aangevallen worden dan "spuiters". Dat daar dan een weerwoord op komt lijkt me logisch Knipoog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:02

BitchyWitchy schreef:
C_arola schreef:

Voor mij maakt het niet uit wat een ander doet, zolang er maar in het belang van het dier en niet vanuit eigen belang gehandeld wordt........... Ik respecteer een ieders mening. Maar feit is wel dat "slachters" vaker aangevallen worden dan "spuiters". Dat daar dan een weerwoord op komt lijkt me logisch Knipoog

Daar ben ik het mee eens. Het is afhankelijk van de situatie en het soort paard. Maar ik vind dat het van beide kanten (slachters en spuiters) niet echt met respect gaat om elkaars mening. Het is een forum geen aanval op iemands zijn beslissing en keuze en dat lijkt veel mensen wel zo op te vatten. De keuze moet bij diegene blijven die het moet maken zonder dat er een (ver-)oordeling op komt. Er is in mijn ogen geen sprake van feit: paard voelt niks als je voor slachten of spuiten kiest. Dat is per paard en situatie verschillend. Maar dat is mijn mening.
Laten we in ieder geval respect hebben voor ieder zijn mening of je het ermee eens bent of niet. Haha!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:04

C_arola schreef:
BitchyWitchy schreef:

Daar ben ik het mee eens. Het is afhankelijk van de situatie en het soort paard. Maar ik vind dat het van beide kanten (slachters en spuiters) niet echt met respect gaat om elkaars mening. Het is een forum geen aanval op iemands zijn beslissing en keuze en dat lijkt veel mensen wel zo op te vatten. De keuze moet bij diegene blijven die het moet maken zonder dat er een (ver-)oordeling op komt. Er is in mijn ogen geen sprake van feit: paard voelt niks als je voor slachten of spuiten kiest. Dat is per paard en situatie verschillend. Maar dat is mijn mening.
Laten we in ieder geval respect hebben voor ieder zijn mening of je het ermee eens bent of niet. Haha!

Amen!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:13

Maar bitchywitchy, hoe vind jij dan dat er niet in belang van het paard gehandeld wordt als het gaat om de uitvoer van de beslissing voor de dood?? Hoe kan dat ooit niet in het belang van het paard zijn?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:18

Slachten kan ook in het belang van het paard zijn.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:23

Lovely schreef:
Maar bitchywitchy, hoe vind jij dan dat er niet in belang van het paard gehandeld wordt als het gaat om de uitvoer van de beslissing voor de dood?? Hoe kan dat ooit niet in het belang van het paard zijn?

Soms moet je kiezen voor een spuit ook al is dat niet wat je graag zou willen.... Ik ben een voorstander van slacht, maar als mijn paard niet meer vervoerd kan worden of panisch zou zijn op de trailer dan zou ik voor slacht aan huis gaan of anders voor een spuit. Ik zou mijn paard niet onnodig willen stressen op zo'n moment ook al zou dat betekenen dat ik een spuit zou moeten laten geven ipv slacht. Anders om kan ook.... Paard zou eigenlijk direct voor de noodslacht moeten, maar de eigenaar is tegen slacht. Dan laat je hem toch niet een uur kreperen omdat jij zonodig op een DA met een spuit wilt wachten?

Met andere woorden, kijk naar je paard en kies dan de methode, en wees niet egoistisch Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:30

Alani schreef:
Nogmaals sneller hoeft niet beter te zijn.
Ik blijf bij het standpunt dat inslapen niet meer pijnlijk is dan slachten, maar geeft in mijn optiek wel meer respect af naar je paard. Ik dreig in herhaling te vallen, maar ik schiet mijn hond of kat ook niet af.

Daar komt bij dat in Amerika een ter dood veroordeelde dmv een injectie om het leven wordt gebracht omdat dit de meest pijnloze dood zou zijn. Velen die aan de andere kant van een veroordeelde staan zouden het liefst zien, dat hij met een kogel om het leven zou worden gebracht.
Nou daar gaat de wetenschappelijke theorie dat slachten beter, sneller, pijnlozer, enz zou zijn.

Correctie; het spuitje doet verschrikkelijk veel pijn. Spul zelf brand, daarom dienen ze ter allertijde eerst een middel toe waarin mens of dier in slaap komt (roesje) en dan pas het euthaniseerspul.
Toen ik mijn rat liet inslapen deed de da het zonder verdoving, want een rat is moeilijk te prikken zei ze. Beestje heeft het uitgegild voordat ze stierf, ik was helemaal over mn toeren, zo wilde ik het niet. Mn andere rat die ik daarna kreeg werd eerst wel verdoofd en sliep voordat ze de gifinjectie kreeg. (was wel bij een andere da)

Dat van die kogel is ook onzin, mits er goed geschoten word ben je ook gelijk dood en voel je er nog niks van. Waarschijnlijk als doodveroordeelde spelen de zenuwen parten. maar ik denk niet dat het bij een paard ook zo gaat. Die weet tenslotte niet wat er komen gaat, aai over zn bol PATS en weg is hij. Is dit dan pijnlijker? En een paard krijgt geen kogel, er schiet een ijzeren pin uit die gelijk weer terugschiet.

Pony van een vriendin van mij is vorig jaar ingeslapen. Jaar daarvoor iemand anders van de wei en dat was de eerste keer dat ik het zag. Die pony gaf een zucht en nog voor dat ze de grond raakte was ze er niet meer. Watoes daarentegen probeerde nog opzij te springen met zn voorbenen en klapte met zn hoofd op een hek, terwijl we er ver genoeg vanaf stonden. Maar ja hij had ernstige spat en was door zn kogels gegaan, hij maakte echt een megasprong. Dit vond ik echt vreselijk om te zien, hoor nog steeds de dreun. Beide zijn niet leuk en bij beide is het eindresultaat hetzelfde. Waarom er dan nog steeds en steeds weer zo'n ophef over maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:36

BitchyWitchy schreef:
Lovely schreef:

Anders om kan ook.... Paard zou eigenlijk direct voor de noodslacht moeten, maar de eigenaar is tegen slacht. Dan laat je hem toch niet een uur kreperen omdat jij zonodig op een DA met een spuit wilt wachten?

Zeker niet, vooral niet omdat ik binnen een minuut of 10 een veearts op de stoep heb staan en voor de slachter zeker een uur moet wachten. En zo is er dus altijd wel iets.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:44

Wat een vreselijke verhalen moet de TS hier af en toe lezen... Voor haar is de beslissing uiterst moeilijk, en dan zit ze niet te wachten op allerlei horror verhalen!

Ik heb mijn paard 5 jr. geleden een spuitje laten geven. Ik ben er zelf bij gebleven tot het einde. Mijn paard kreeg eerst een standaard verdoving en daarna werd hij onder narcose gebracht. Tegen deze narcose vechtte hij wel wat omdat hij niet wilde gaan liggen. Hier werd ik vooraf door de DA voor gewaarschuwd. Ik hield mezelf voor dat mijn paard bij een operatie dus net zo zou vechten, het heeft dus niets met de dodelijke injectie zelf te maken! Toen mijn paard onder narcose was werd de laatste injectie toegediend. Deze liet het hart stoppen. Het ging heel snel; 2 x zuchten en hij was weg... Het hart werd gecontroleerd en bevestigd dat hij was overleden..
Wat betreft het afvoeren en de Rendac heb ik niet zoveel over nagedacht, het blijft tenslotte een "stoffelijk overschot".
Ik heb geen spijt van de manier waarop het is gegaan. Mocht ik ooit weer voor zo'n beslissing staan, zou ik weer voor spuiten kiezen.

Toch sta ik niet negatief tegenover slachten. Dit gaat zo snel en kan zeer stressloos verlopen! Mits je bij een goede slachter terecht komt.

Het blijft een moeilijke beslissing die voor ieder persoonlijk is. Kijk goed naar jezelf en naar je dier en kies voor de oplossing waar je na afloop het meeste vrede mee kan hebben..

Sterkte!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:29

IndianLady schreef:
Slachten kan ook in het belang van het paard zijn.

Leg eens uit?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:34

als een paard doodsbang voor de da is bijvoorbeeld

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:37

En dan zijn ze niet bang voor de slachter? Met die typische slachthuis geur? Sorry vind ik een beetje vreemde redenatie. Ook kun je in zo'n geval kiezen voor een andere dierenarts waar het paard geen ervaring mee heeft Knipoog

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:37

Als het paard nog pijnvrij te vervoeren is zou ik voor de slacht gaan. Het lijkt mij vreselijk als je paard nog vecht tegen de dood. Dat wilt denk ik niemand meemaken , ik zou dan twijfelen of ik wel de goede keus heb gemaakt. Als ik ooit voor die keus zou staan en mijn paard zou nog te vervoeren zijn zou ik hem waarschijnlijk naar de slacht brengen. Ik heb het liever snel , zodat ze het amper doorhebben dan dat ze nog een tijdje vechten tegen de dood. Ik zou wel iemand laten controleren of hij zeker weten overleden is. Want je moet er ook niet aan denken dat je hem een paar maand later op een internet site tegenkomt..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:41

een da is een da.
En je ruikt niet altijd die typische slachthuisgeur. Dat ligt waarschijnlijk geheel aan het slachthuis.
En als het zover is dat mijn pony ingeslapen word en hij zou bang zijn voor de da. dan zou ik toch echt mn eigen da erbij willen hebben en niet een andere.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:42

Dus een da is een da? Maar een slachthuis zit wel verschil in? Het komt beide keren op hetzelde neer.