Frederic schreef:Ik heb alle vorige commentaren maar half gelezen omdat het er zoveel zijn. Maar door de titel van dit topic te lezen gaat mijn haar al recht staan.
Ik ben nl zelf dierenarts grote huisdieren (paard en rund) en ik zou toch graag even het een en het ander verduidelijken:
En het is dat het zo een prachtig beroep is, maar heel veel van mijn collega's zeggen dat ze wel wat anders hadden gestudeerd als ze zien welk leven ze nu leiden. Triestig toch? Mogen we dan onze prijzen aan de markt aanpassen aub?
Je hebt 100% gelijk en je dat er steeds meer da zijn die spijt van dit mooie beroep hebben is een feit!
Natuurlijk horen de klanten dat niet (of bijna niet), het zijn gesprekken van da onderling of met hun naasten. Maar ik gaf het ook al aan; wees zuinig op je da, bouw een goede band op gebaseerd op wederzijds respect en overleg. Een goede vraag daar heeft een da geen hekel aan, wel aan betweters en dwingelanden.
Ik maak het regelmatig mee, OOK HIER op bokt, dat er gescholden wordt op dierenartsen. Voor mij geeft dit dan aan dat je met een zeer dom persoon te maken heb. Heb je fatsoen en intelligentie dan scheld je niet maar maak je met andere woorden en zinnen duidelijk dat je: het er niet mee eens bent, je het niet begrijpt of dat het tussen jullie niet klikt en er geen vertrouwensband kan worden opgebouwd. Dat laatste is heel belangrijk en het is niet eng of verkeerd om dat NETJES te bespreken met de da en dan respectvol ieder zijn eigen pad op te gaan.
Andersom gebeurd ook, dat een da nee zegt tegen een klant. Wat voor scheldwoorden dan zo'n da voor haar/zijn kop geslingerd krijgt dat wil je niet weten (of misschien weet je het wel
). Draai het om, wees blij dat die da recht voor zijn raap zegt dat het niet klikt/voegt, mét irritatie werken kan nooit goed zijn! Goed werk kan alleen met 100% inzet en concentratie en dat kan alleen als een da zich goed voelt bij een eigenaar.
Zo zie je gelijk dat, óók jij als eigenaar een gedeelte in de hand heb hoe je da functioneert.
Eigenlijk zijn de prijzen nog lang niet aangepast aan de markt. Dat is balen voor iedereen. Diergeneeskunde zal alleen maar (veel) duurder worden, houdt daar rekening mee bij de aanschaf van dieren! De consequenties zullen dan niet altijd leuk zijn, verzekeren én reserve pot sparen is een optie, een paard minder of ik heb geen eigen paard meer. Dat laatste is bij mij de keuze geweest, na 27 jaar eigen paarden gehad te hebben, is er voor mij, op dit moment, geen tijd en financieën genoeg om een paard goed te onderhouden en bij goed onderhouden bedoel ik ook de kosten van een da áls dat nodig is.
Liever geen paard dan een paard waar ik om geef, geen goede geneeskunde te kunnen bieden (die pijn zou ík niet willen meemaken!).