Anneve schreef:Het antwoord hierop is heel simpel: HET DIER MAAKT ZICHZELF BETER
Daar is niks homeopathisch, holistisch, regulier, alternatief, aan.
Het merendeel van de aandoeningen wordt door het dier zelf opgelost. Net als bij mensen. Daarom werkt homeopathie, daarom werkt de placebo, daarom werkt water. Daar zijn alle verhalen van wonderbaarlijk genezen paarden op gebaseerd: afwachten.
Daarin onderscheid de alternatieve genezer zich van de reguliere, hij weet beter uit te leggen, blijkbaar, dat de eigenaar geduld moet hebben. Of met andere woorden, van de reguliere DA wordt niet geaccepteerd dat genezing tijd nodig heeft en van de alternatieve wel.
Of zoals mijn neef, die huisarts is, altijd zegt: met medicijnen is een griep na 7 dagen over, en zonder na een week.
Dit is honderd procent de nagel op de kop.
Daar komt bij dat placebo zich ook bij de eigenaars/ruiters laat voelen.
Omdat een paard behandeld is, wordt er anders mee omgegaan,
en zeker bij vage klachten kan dat op zich al een duidelijk effect hebben.
Anneve schreef:Hoezo is osteopathie b.v. alternatief, natuurlijk kun je met gemanipuleer aan de wervelkolom de locomotie van het dier beinvloeden.
Hier ben ik het niet me eens.
De wervelkolom is een strakke structuur, die onwrikbaar vast gehouden wordt
door een massieve band van ligamenten en spieren, zo'n 15 tot 20 cm diep in het paard.
Daar mag je met een voorhamer op slaan, dan nog zal er niets veranderen.
Osteopathie is kwak.
singasong schreef:Het holistisch 'behandelen' is de oorzaak opzoeken van het probleem en dat behandelen en niet de symptomen zoals dat wordt gedaan in de reguliere geneeskunde.
Dit is zo'n belachelijke slogan, die altijd maar weer herhaald wordt,
maar in werkelijkheid is het pure onzin.
Iedere reguliere DA probeert de oorzaak van het probleem op te zoeken.
Alleen is de reguliere geneeskunde eerlijk genoeg om toe te geven dat er
bepaalde situaties bestaan, waabij we voorlopig alleen de symptomen kunnen aanpakken.
Omdat we doodeenvoudig niet weten wat de oorzaken zijn,
of omdat we de oorzaken wel kennen, maar er verder geen vat op hebben.
De holisten daarentegen proberen hopeloze eigenaren wijs te maken dat zij
voor ieder probleem een miraculeuze oplossen hebben, en dat is niets anders dan goedkoop boerenbedrog.
singasong schreef:Een holistisch arts gebruikt daarbij vaak een hulpmiddel om een diagnose te stellen, bijv. een Lechnerantenne, Biotensor o.i.d. en dat heb ik een reguliere arts nog nooit zien doen.
Een Lecherantenne ? Een biotensor ?
Dat is gegarandeerd kwakzalverij.
Rob