Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captura

Re: Wat is nu een Holistisch dierenarts en wat doet die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:17

anneve schreef:
Heb niet alles gelezen, maar even een paar aanvullingen en opmerkingen:

Citaat:
voedertoestand, stalling , combinatie paard/eigenaar

Iemand beweert dat een holistische dierenarts hier naar kijkt. Klopt, maar een reguliere dierenarts natuurlijk ook, hier is niks holistisch aan. Blijf dus bij mijn stelling dat elke DA holistisch is opgeleid (en ben DA dus ik kan het weten).

.

Je hebt nog een hoop te leren als da Knipoog Haha!

Iedere da hoort naar het geheel te kijken anders maakt hij/zij een kunstfout.
Het verschil met een holistisch da is dat hij/zij niet alleen reguliere geneeswijze gebruikt maar ook andere geneeswijze.
Jij bent opgeleid om met de reguliere manier te werken (UKG of misschien wel Gent?) dat maakt je dus niet een holistisch da. Je behandeld op één, voor jou en door jou geleerde, manier.
Pas wanneer je verder leert, en dan bedoel ik op andere manieren van genezen, en je daar ook gebruik van gaat maken dan werk je op een holistische manier.
Gelukkig zien steeds meer collega's van je dat in en zij ontwikkelen zich verder dan alleen regulier. Tja je hebt immers het fantastische beroep waarbij je mensenleven te kort duurt om alles te leren je zult dus keuzes moeten maken Pling

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:49

Holistisch betekend gewoon: whole, kijken naar het hele dier. Dus blijf ik erbij dat ik holistisch ben opgeleid. In principe heeft dit niks te maken met alternatief / regulier. Ik ben het niet eens met het indelen van de diergeneeskunde in dit soort hokjes. Hoezo is osteopathie b.v. alternatief, natuurlijk kun je met gemanipuleer aan de wervelkolom de locomotie van het dier beinvloeden. Jammer is dat de term niet beschermd is en dat iedereen zich osteopaat kan noemen, maar de echte osteopathie is bepaald niet alternatief volgens mij. Net zoals de fysiotherapie dat niet is.

We worden opgeleid om evidence based medicine toe te passen. Dus dat wat bewezen is te werken (zoals b.v. afwachten en het dier zichzelf laten genezen). De universiteit is niet per definitie tegen "alternatieve" (wat is dit?) geneeswijzen. Maar bewijs (gecontroleerd, at random, dubbelblind en dus herhaalbaar, etc. (dit is de laatste keer dat ik het zeg) moet er zijn. Dat is toch geen vreemde eis, ik begrijp niet dat iemand iets in zijn dier zou willen stoppen waarvan niet bewezen is dat het werkt. Of waarvan, in het geval van homeopathie, bewezen is dat er geen werkzame bestanddelen inzitten (daar is nl. de registratie van homeopathische middelen op gebaseerd).

Het voorbeeld van calendula en echinaforce wordt hierboven aangehaald, dit zijn geen homeopathisch middelen trouwens. Deze bevatten nl. wel degelijk werkzame stoffen en dat is volledig tegen het homeopathische principe in. Die stoffen komen uit de natuur, maar dat komen penicilline en digoxine ook, om maar een paar voorbeelden te noemen. De grens is dus niet zo strak als gesuggereerd wordt.
Ik ben hartstikke holistisch en alternatief, maar pas niks toe waarvan niet bewezen is dat het werkt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:56

Citaat:
Iemand beweert dat een holistische dierenarts hier naar kijkt. Klopt, maar een reguliere dierenarts natuurlijk ook, hier is niks holistisch aan. Blijf dus bij mijn stelling dat elke DA holistisch is opgeleid (en ben DA dus ik kan het weten).

Naar mijn idee is holistisch 'kijken'; kijken of het dier in balans is. Dus of de balans tussen zijn geestelijke- en lichamelijke toestand goed is. Ik heb dat een reguliere arts nog nooit zien doen. Het holistisch 'behandelen' is de oorzaak opzoeken van het probleem en dat behandelen en niet de symptomen zoals dat wordt gedaan in de reguliere geneeskunde.
Een holistisch arts gebruikt daarbij vaak een hulpmiddel om een diagnose te stellen, bijv. een Lechnerantenne, Biotensor o.i.d. en dat heb ik een reguliere arts nog nooit zien doen.

Voor mij is een regulier DA absoluut geen Holistisch DA.

Captura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:02

anneve schreef:
Holistisch betekend gewoon: whole, kijken naar het hele dier. Dus blijf ik erbij dat ik holistisch ben opgeleid. In principe heeft dit niks te maken met alternatief / regulier. Ik ben het niet eens met het indelen van de diergeneeskunde in dit soort hokjes. Hoezo is osteopathie b.v. alternatief, natuurlijk kun je met gemanipuleer aan de wervelkolom de locomotie van het dier beinvloeden. Jammer is dat de term niet beschermd is en dat iedereen zich osteopaat kan noemen, maar de echte osteopathie is bepaald niet alternatief volgens mij. Net zoals de fysiotherapie dat niet is.

We worden opgeleid om evidence based medicine toe te passen. Dus dat wat bewezen is te werken (zoals b.v. afwachten en het dier zichzelf laten genezen). De universiteit is niet per definitie tegen "alternatieve" (wat is dit?) geneeswijzen. Maar bewijs (gecontroleerd, at random, dubbelblind en dus herhaalbaar, etc. (dit is de laatste keer dat ik het zeg) moet er zijn. Dat is toch geen vreemde eis, ik begrijp niet dat iemand iets in zijn dier zou willen stoppen waarvan niet bewezen is dat het werkt. Of waarvan, in het geval van homeopathie, bewezen is dat er geen werkzame bestanddelen inzitten (daar is nl. de registratie van homeopathische middelen op gebaseerd).

Het voorbeeld van calendula en echinaforce wordt hierboven aangehaald, dit zijn geen homeopathisch middelen trouwens. Deze bevatten nl. wel degelijk werkzame stoffen en dat is volledig tegen het homeopathische principe in. Die stoffen komen uit de natuur, maar dat komen penicilline en digoxine ook, om maar een paar voorbeelden te noemen. De grens is dus niet zo strak als gesuggereerd wordt.
Ik ben hartstikke holistisch en alternatief, maar pas niks toe waarvan niet bewezen is dat het werkt.

Ik ben niet tegen da hoor Knipoog en heb respect voor je dat je deze loeizware opleiding hebt gedaan!!!

Ben het er alleen niet mee eens dat wat je aan de universiteit leert dat dát het heilige is omdat het wetenschappelijk is bewezen.
Als wetenschapper weet je nu dingen die ondertussen bewezen zijn maar vroeguh nog niet, dat wil niet zeggen dat het toen niet bestond, toch?
Zo sta ik open voor dingen die gebeuren en nu NOG niet bewezen zijn of te bewijzen zijn. Dat wil voor mij niet zeggen dat het niet bestaat. Voor mij is dan empirisch bewijs voldoende Knipoog

Dan zet ik ook nog kanttekeningen bij wetenschappelijke onderzoeken en bewijs. Daar zit geld achter, heeeeel veeeeeel geld! en vaak wordt dit geld "van buiten af" ingebracht. Hoezo onafhankelijk?

Btw afgelopen dinsdag prof.dr. A. beijnen gesproken, op dit moment een wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen angst en voeding bij honden. Op mijn vraag waarom er geen rauwe voeding wordt meegenomen kreeg ik het antwoord dat het onderzoek betaald (en in opdracht van) een brokkenfabrikant was. Rauw was dus niet relevant!
Én daar hebben we straks weer een officieël onderzoek naar angst in de relatie tot voeding Koe O ja wetenschappelijk bewezen!

Ik heb mijn ogen open en stop ze niet in mijn broekzak Clown

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:06

Ok Annave, dan kan ik je helemaal volgen Ja

Hoewel ik zelf geen problemen heb met dingen die niet wetenschappelijk bewezen zijn.
Het heeft bijv. ook erg lang geduurd voordat fysiotherapie wetenschappelijk onderbouwd kon worden. Gewoon, omdat het practisch gezien niet meevalt om zo'n onderzoek te doen.
Inmiddels is fysiotherapie dus wel bewezen, dat zal ongetwijfeld met osteopathie of homeopathie ook nog wel eens gebeuren. Ik hoop het.

In de tussentijd blijf ik zelf werkzaam als (gediplomeerd) osteopaat en fysiotherapeut voor paarden, en schakel ik regelmatig een homeopaat in voor mijn eigen paarden of voor mijzelf.
Het verhaal van mijn paard had ik een paar pagina's geleden al verteld.
Een ander vorobeeld dat ik wil geven gaat over mijn man, die al vele jaren last had van wat kwaaltjes, oa. kon hij al een jaar of 5 niks meer ruiken. Erg vervelend, zeker toen hij een rotte oester opat bijv... Ziek
Huisartsen en KNO-artsen konden niks meer voor hem doen. Hij is ten slotte toch maar bij een homeopatisch arts terecht gekomen.
Na een paar maanden kon hij weer ruiken. Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder. Zijn problemen die er al jaren waren, en die dmv allerlei reguliere mediijnen niet op te lossen waren, waren door homeopathische middelen binnen een paar maanden opgelost.
Of je daarin wil geloven, mag iedereen zelf beslissen.
Ik geloof dat het werkt, als is het nog nooit wetenschappelijk bewezen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:08

anneve schreef:
Verder werd gevraagd hoe kan een dier beter zou kunnen worden van een placebo

Het antwoord hierop is heel simpel: HET DIER MAAKT ZICHZELF BETER

Daar is niks homeopathisch, holistisch, regulier, alternatief, aan.
Het merendeel van de aandoeningen wordt door het dier zelf opgelost. Net als bij mensen. Daarom werkt homeopathie, daarom werkt de placebo, daarom werkt water. Daar zijn alle verhalen van wonderbaarlijk genezen paarden op gebaseerd: afwachten.

Daarin onderscheid de alternatieve genezer zich van de reguliere, hij weet beter uit te leggen, blijkbaar, dat de eigenaar geduld moet hebben. Of met andere woorden, van de reguliere DA wordt niet geaccepteerd dat genezing tijd nodig heeft en van de alternatieve wel.

Of zoals mijn neef, die huisarts is, altijd zegt: met medicijnen is een griep na 7 dagen over, en zonder na een week.

Dus als 3 goed bekend staande klinieken een paard afgekeurd hebben (als in rijp voor de slacht), wat zichtbaar pijn heeft, waar al een jaar aan gedokterd is, en een holistisch dierenarts krijgt deze dieren pijnvrij en weer onder het zadel met oa homeopathie en acapunctuur, dan is dat een placebo? En dat is echt geen uniek verhaal, ik ken er zelf al 2.
Heeft niets met wonderbaarlijk genezen te maken hoor, maar met meer kennis in huis hebben dan de reguliere klinieken Knipoog .

Overigens is van (uit mijn hoofd) apririne ook pas een paar jaar geleden wetenschappelijk bewezen dat het werkt, terwijl hele volksstammen het slikten.

@captura: wij begrijpen elkaar toch wel Haha! . Wat je verder schrijft over stalgenoten enzo ken ik gelukkig niet, wij staan best wel eens met elkaar mee te kijken bij dierenartsen ed, maar zonder commentaar/opmerkingen en zonder in de weg te lopen Cool . Maar ik sta op een kleine stal waarin we erg goed met elkaar om gaan en ook regelmatig elkaars paarden verzorgen. Mocht ik iemand er niet bij willen hebben, zou ik dat gewoon aan kunnen geven.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:15

Anneve schreef:
Het antwoord hierop is heel simpel: HET DIER MAAKT ZICHZELF BETER

Daar is niks homeopathisch, holistisch, regulier, alternatief, aan.
Het merendeel van de aandoeningen wordt door het dier zelf opgelost. Net als bij mensen. Daarom werkt homeopathie, daarom werkt de placebo, daarom werkt water. Daar zijn alle verhalen van wonderbaarlijk genezen paarden op gebaseerd: afwachten.

Daarin onderscheid de alternatieve genezer zich van de reguliere, hij weet beter uit te leggen, blijkbaar, dat de eigenaar geduld moet hebben. Of met andere woorden, van de reguliere DA wordt niet geaccepteerd dat genezing tijd nodig heeft en van de alternatieve wel.

Of zoals mijn neef, die huisarts is, altijd zegt: met medicijnen is een griep na 7 dagen over, en zonder na een week.

Dit is honderd procent de nagel op de kop.
Daar komt bij dat placebo zich ook bij de eigenaars/ruiters laat voelen.
Omdat een paard behandeld is, wordt er anders mee omgegaan,
en zeker bij vage klachten kan dat op zich al een duidelijk effect hebben.

Anneve schreef:
Hoezo is osteopathie b.v. alternatief, natuurlijk kun je met gemanipuleer aan de wervelkolom de locomotie van het dier beinvloeden.

Hier ben ik het niet me eens.
De wervelkolom is een strakke structuur, die onwrikbaar vast gehouden wordt
door een massieve band van ligamenten en spieren, zo'n 15 tot 20 cm diep in het paard.
Daar mag je met een voorhamer op slaan, dan nog zal er niets veranderen.
Osteopathie is kwak.

singasong schreef:
Het holistisch 'behandelen' is de oorzaak opzoeken van het probleem en dat behandelen en niet de symptomen zoals dat wordt gedaan in de reguliere geneeskunde.

Dit is zo'n belachelijke slogan, die altijd maar weer herhaald wordt,
maar in werkelijkheid is het pure onzin.
Iedere reguliere DA probeert de oorzaak van het probleem op te zoeken.
Alleen is de reguliere geneeskunde eerlijk genoeg om toe te geven dat er
bepaalde situaties bestaan, waabij we voorlopig alleen de symptomen kunnen aanpakken.
Omdat we doodeenvoudig niet weten wat de oorzaken zijn,
of omdat we de oorzaken wel kennen, maar er verder geen vat op hebben.
De holisten daarentegen proberen hopeloze eigenaren wijs te maken dat zij
voor ieder probleem een miraculeuze oplossen hebben, en dat is niets anders dan goedkoop boerenbedrog.

singasong schreef:
Een holistisch arts gebruikt daarbij vaak een hulpmiddel om een diagnose te stellen, bijv. een Lechnerantenne, Biotensor o.i.d. en dat heb ik een reguliere arts nog nooit zien doen.

Een Lecherantenne ? Een biotensor ?
Dat is gegarandeerd kwakzalverij.

Rob

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:22

Acapunctuur is geen placebo. Bewijs in overvloed dat het werkt. Dus alternatief of regulier!!??
In ieder geval evidence based.

Ik ken wel 1000 gevallen, (bij wijze van spreken, ik zou niet weten hoeveel, het zijn er natuurlijk veel meer) van dieren (en mensen, ik kom zelden bij de dokter, krijg mijn no claim weer terug!!) die zichzelf beter hebben gemaakt.

Hoop doet ook leven, wat denk je dat hoop doet met een mens? Heel veel als iedereen je opgegeven heeft.

Helaas zijn er ook al een aantal mensen de dood ingejaagd, die regulier nog wel een toekomst hadden gehad .......

Empirie is het startpunt voor onderzoek, niet het eindpunt.

Het onderzoek van de brokkenfabrikant gaat geen uitspraken doen over rauw vlees, dus niks aan de hand lijkt me. Je kunt niet alles tegelijk onderzoeken. Spreek ze eens aan, misschien zijn ze wel geïnteresseerd.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:27

Citaat:
Anneve schreef:
Hoezo is osteopathie b.v. alternatief, natuurlijk kun je met gemanipuleer aan de wervelkolom de locomotie van het dier beinvloeden.

Hier ben ik het niet me eens.
De wervelkolom is een strakke structuur, die onwrikbaar vast gehouden wordt
door een massieve band van ligamenten en spieren, zo'n 15 tot 20 cm diep in het paard.
Daar mag je met een voorhamer op slaan, dan nog zal er niets veranderen.
Osteopathie is kwak.

Ik bedoelde hiermee niet specifiek paarden, maar dacht ook aan mensen.

Mijn paard kan keurig stelling nemen en met zijn staart zwaaien en zelfs appuyeren en travers.
Jij mag niet met je voorhamer bij de hals van mijn paarden komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:39

Holistische dierenarts, een reguliere dierenarts met een goede neus voor commercie....
Hey Rob, ben je weer uit ballingsschap?

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:43

Anneve,

ik bedoel niet dat de wervelkolom van een paard op zich onbeweeglijk is.
Ik zeg wél dat het bij paarden onmogelijk is om de wervels van buitenaf te 'manipuleren'.

Citaat:
Acupunctuur is geen placebo. Bewijs in overvloed dat het werkt. Dus alternatief of regulier!!??
In ieder geval evidence based.

Dit vind ik een heel goed voorbeeld.
Het onderscheid tussen regulier en alternatief heeft geen enkel belang.
De vraag is of een bepaalde behandeling bewezen is.
En van acupunctuur werd inderdaad bewezen dat het een pijnstillend effect heeft.

Rob

Hoy, Kuggur Doei, doei
morituri te salutant

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:50

De vraag van de TS is 'wat is een holistisch dierenarts' de vraag is niet wat een ieder ervan vindt. Dit soort discussies zijn al 100-en keren gevoerd hier op bokt.

Ik zou zeggen, bezoek een keer een holistisch dierenarts (Steffi / E. Laarakkers) en trek je eigen conclusies.....

De één hier op bokt vindt het kwakzalverij, de ander zweert erbij, de ander zou het nóóit doen. Het blijven toch allemaal meningen van mensen en ieder mens is gelukkig verschillend.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:59

Rob schreef;
Citaat:
Dit is zo'n belachelijke slogan, die altijd maar weer herhaald wordt,
maar in werkelijkheid is het pure onzin.
Iedere reguliere DA probeert de oorzaak van het probleem op te zoeken.
Alleen is de reguliere geneeskunde eerlijk genoeg om toe te geven dat er
bepaalde situaties bestaan, waabij we voorlopig alleen de symptomen kunnen aanpakken.
Omdat we doodeenvoudig niet weten wat de oorzaken zijn,
of omdat we de oorzaken wel kennen, maar er verder geen vat op hebben.
De holisten daarentegen proberen hopeloze eigenaren wijs te maken dat zij
voor ieder probleem een miraculeuze oplossen hebben, en dat is niets anders dan goedkoop boerenbedrog.

Hij probeert de oorzaak op te zoeken ja, dat is ook het enige! En dan probeert hij om hopeloze eigenaren wijs te maken dat eerst het symptoom bestreden moet worden dan gaat de oorzaak vanzelf weg toch?!
Het lichaam geneest zichzelf........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:06

Mijn ervaring met DA´s (en trouwens ook met artsen voor mensen Tong uitsteken ) is juist helemaal niet dat ze per definitie op zoek gaan naar de oorzaken. Ze doen juist vooral aan symptoombestrijding. Maar goed, we kunnen hier nog heel lang over blijven discussieren, lijkt mij vrij onzinnig gezien de meningen van sommigen en de ervaringen van anderen.

Zolang IK maar weet hoe het zit bij mijn paard en altijd verder durf te kijken dan mijn neus lang is. Ik wil namelijk ALTIJD de oorzaken weten van (gezondheids)problemen. En de antwoorden van de reguliere zorg, zijn vaak zo vaag of ze weten het gewoon niet, omdat ze zich er niet voldoende in verdiept hebben. Dat vind ik een enorm gemis en bij langdurige of steeds terugkerende problemen ga je dan vanzelf wel verder rond kijken. Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 13:14

Gos, volgens mij heb jij tegen de rottigste DA's aangelopen die er bestaan.
Ik volg de opleiding en zelfs in het eerste jaar wordt erop gehamerd, kijk naar het geheel, oorzaak en symptomen. We worden ermee doodgegooid en het is echt niet zo simpel als iedereen denk.

Ik persoonlijk gebruik liever medicijnen waarvan de bijwerkingen bekend zijn en als dat niet zo is, dan hoef ik het niet hoor. Weet jij veel wat voor nare dingen je ervan kan krijgen. En zoiets in je dier stoppenn.. Brr..

Denk dat Anneve de spijker op z'n kop slaat. Nu is het mij in elk geval wel duidelijk dat men als HDA niet alleen onbewezen therapieen gebruikt. Hoewel dat na het bekijken van een website ook al begon te dagen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:30

RianneH, qua DA´s heb ik alleen maar concrete ervaring met degenen die mijn huisdieren hebben gedaan (en natuurlijk zie ik om me heen wel het een en ander). Die we nu hebben voor onze katten e.d. is een geweldige vrouw met heel veel kennis en openheid. Heb wel eens anders meegemaakt vroeger. Die van mijn eigen paard ken ik nog niet zo lang, want mijn paard is eigenlijk nooit ziek Knipoog . Tot een paar maanden geleden en toen is er van alles fout gegaan, zowel met de diagnose, met de behandeling en met het kijken naar het paard, ook in mentaal opzicht. Iets waar ik specifiek naar gevraagd heb, omdat ik al problemen verwachtte, gezien mijn paard´s levenslust. Ik kan het hele verhaal wel uit gaan leggen, maar je kunt het ook gewoon van me aannemen. Ik heb het hier over iemand van een kliniek die heel goed bekend staat in het land. Las hier op bokt ook goede verhalen. Ze zal bij ons net pech gehad hebben of beter gezegd, wij met haar Clown . Haar collega heeft me uiteindelijk veel fijner geholpen, ook een reguliere arts. Maar van oorzaken bekijken was echt geen sprake, hoor.Knipoog
Het was vooral symptoomgericht. En deze miskleun heeft me aardig wat centen gekost. Scheve mond

Maar qua mensenartsen, pffff, breek me de bek niet open. Daar ben ik echt behoorlijk negatief over geworden, ja, door de loop der jaren. Er zijn meer artsen die aan symptoombestrijding doen, dan artsen die echt naar alle factoren kijken. Ja
Gelukkig zijn er hele goede, maar die zijn wel erg in de minderheid. Dus zal best, dat sommigen een kritische patient of kritische paardeneigenaar wat lastig vinden. Maar ik vind het niet meer dan terecht. Het gaat om jouw paard of jouw lichaam, toch?

Ik vind nog steeds dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. En dat is ook precies wat mijn holistische dierenarts zegt.
Daar kan ik heel wat meer mee, zeker gezien de goede ervaringen die veel bekenden van mij met haar hebben. Ja

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:47

RobvdPK schreef:
Een Lecherantenne ? Een biotensor ?
Dat is gegarandeerd kwakzalverij.
Rob

Als je zou beweren dat de werking niet bewezen is zou je waarschijnlijk gelijk hebben, maar "kwakzalverij" is een mening en geen feit.
Grappige is dat ze met beiden wel dingen op kunnen sporen die ze niet kunnen weten, allergieen voor bepaalde voedingsstoffen bijv die bij mensen door onderzoek vastgelegd zijn en waarvan degene met de biosensor in handen niets weet.

Maar ik geloof niet dat er iets is dat jouw blik ook maar een fractie opener zou kunnen krijgen...

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:57

Kwakzalverij is het toepassen van behandel- en/of onderzoeksmethodes,
waarvan het nut en de werkzaamheid niet werd bewezen.

Voor de werking van Lecherantennes en zogenaamde biosensoren
in de (veterinaire) geneeskunde werd tot nog toe geen spoor van bewijs geleverd.

Het gebruik van Lecherantennes en biosensoren is maw klaar en duidelijk kwakzalverij.
Dat is geen mening, maar een feit.

Rob

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:00

Ik geloof niet dat het topic gemaakt is om hier ruzie te gaan lopen maken of je nu wel of niet in homeopathie en osteopathie e.d. gelooft! Vind het een beetje vervelend worden nu zeker als je mensen voor kwakzalvers gaat uitmaken!

Rob you've made your point, we weten nu wel dat je niet in homeopathie wil geloven. Dat moet je lekker voor jezelf weten, laat een ander ook een beetje in zijn waarde Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:04

"Dankzij kwakzalverij *LOL* Pling
Lopen mijn paarden er (weer) gezond bij!"
Is het het water wat hen doet genezen?..
Of zou het toch de alcohol wezen? Verward
Hoe dan ook, de praktijk heeft mij bewezen
Dat ik van het goedje niks heb te vrezen!
Daarom ga ik rustig door
met dit goedkope goedje, hoor! Cool "

(Kon het niet laten, Rob, mocht je weer commentaar leveren, doe het dan eens in dichtvorm, staat wat charmanter! Haha! )

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:08

als je paard er baat bij heeft, prima toch. Ik gebruik zowel de reguliere als het holistische en paard doet het er prima op. Ik geloof er wel in, in de biosensor en lecherantenne. Maar als die stokkeupel is gaat ie gewoon naar de reguliere voor een foto of scan.

En als iemand er niet in gelooft, ook prima. Ieder zijn ding.

Denk dat dit topic beetje uit de hand gaat lopen....

Laat een ieder in zijn waarde, we streven allemaal naar het hetzelfde lijkt me, het beste voor je dier.

Captura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:17

RianneH schreef:
Denk dat Anneve de spijker op z'n kop slaat. Nu is het mij in elk geval wel duidelijk dat men als HDA niet alleen onbewezen therapieen gebruikt. Hoewel dat na het bekijken van een website ook al begon te dagen.

Inderdaad holistische da werken met verschillende geneeswijze, zowel bewezen, niet bewezen of empirisch bewezen.
Mijn mening is dat het woord holistisch niet goed aangeeft met wát je voor kennis je in huis haalt Knipoog Iedereen mag zich holistisch noemen Boos! en er zit voor mij een mijlenver verschil tussen een "huisvrouwtje" die ook een cursusje heeft gevolgd of een afgestudeerrd arts die zich tevens in andere geneeswijze heeft verdiept!

Dit houdt dus ook in dat er onder holistische da verschillen zitten. Er zijn immers verschillende combinaties mogelijk. Welke jij dan bewezen vind en welke zweverig blijft een persoonlijke keuze.
Zo ken ik de volgende combi's: da en accupunctuur, da en homeopathie, da en osteopathie, da en chinese kruiden, da en manueel therapheut (hamerslaan Knipoog ), da en leggerantenne en dan ook nog combinaties hiervan.
Is voor vele mensen best moeilijk om daar een keuze in te maken Clown

Wat mij betrefd mag het modewoord holistisch verdwijnen. Gewoon benoemen wat men is en wat men doet. Dat zal een hoop duidelijkheid geven.

En Rianne: veel succes met je studie en ik hoop dat als je afgestudeerd bent je juist heel nieuwsgierig bent in andere geneeswijze en je dat ook op gaat pakken. Het vak wordt dan zoveel leuker Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:18

kwak·zal·ver (dem; kwakzalvers)
1 genezer die onbevoegd de geneeskunst uitoefent
2 iem. die het publiek oplicht
(bron: De Dikke van Dale)

Lijkt mij dat een opgeleid arts welke met Lecherantenne werkt hier duidelijk niet onder valt. Hij/zij is bevoegd om te genezen en gezien de resultaten wordt het publiek niet opgelicht...

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:30

Miran,

of het nu een opgeleid arts, dan wel de plaatselijke groentenboer is
die met een Lecherantenne werkt, maakt geen enkel verschil.

Een Lecherantenne is niets anders dan een veredelde wichelroede,
een instrument waarvan bewezen werd dat het geen enkele diagnostische waarde heeft.
Het gebruik van een wichelroede in de (veterinaire) geneeskunde is puur bedrog.

En nu iets helemaal anders, voor alle duidelijkheid.
Het is niet mijn bedoeling om mensen voor te schrijven wat ze moeten doen of laten.
Dat kan ook niet. Iedereen mag en moet zijn eigen keuzes maken.
Alleen heb ik wel een duidelijke mening over zogenaamde 'alternatieve' behandelingen,
en die is op feiten, en niet op allerhande gezwam gebaseerd.

Rob

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:36

Jij blijft dingen door elkaar halen en schuin lezen.

Jij schreef dat het een feit is dat mensen die werken met een Lecherantenne of biosensor kwakzalvers zijn. Alleen de definitie van kwakzalver zegt wat anders Knipoog .
Wat jij verder vind en denkt zegt niet dat andere mensen en paarden/honden/katten er geen profijt van hebben.

Ik hoop voor je dat je nooit iets gaat mankeren waarbij de "bewezen" geneeskunde je niet kan helpen, want dan laat je veel kansen schieten...