Pony ruim een week koorts,nu licht tandvlees+rode stippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Pony ruim een week koorts,nu licht tandvlees+rode stippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:29

is het ook, absoluut! en dat ze al 1 pony verloren heeft vind ik verschrikkelijk voor haar....
Maar dat neemt niet weg dat ik het zeer onverantwoord vind om de boel niet dicht te gooien, en zeker niet fair om de verantwoordelijkheid bij de ouders neer te leggen.
Haar pony's, haar toko, haar verantwoordelijkheid

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:30

Als de DA zegt dat het verantwoord is om op deze manier de kinderen nog te laten komen zou ik daar zeker op vertrouwen. Zeker na de enorme schok van het overlijden van Uk zal de DA zich wel 2 keer achter de oren krabben voordat hij/zij iets te laag inschat.

Sterkte Dennis, wat een vreselijke ellende ben je in terecht gekomen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:33

Weet je dat het stiekum veel gebeurd dat er op een stal droes heerst en dat er gewoon de stal niet dicht word gegooid....? Hoor het nog stiekum heel vaak.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:37

Het stomme is dat wanneer iemand de toko dicht doet, het geen garantie is van het voorkomen van besmettelijke ziekten.
Het enige is dan dat je jezelf niets kunt verwijten als er elder wel een ziekte uitbreekt.

Zoals ik al eerder zei; het is en blijft moeilijk.

Ten tijde van de MKZ durfde ik echt niet elders dan het boerenerf van mijn ouders en ons erf te komen.
Als er geruimd zou moeten worden bij ons aan de straat, zouden mijn ouders ook het haasje zijn en vice versa.
Maar de boodschappen werden gedaan door de buurvrouw, zij zette ze bij ons aan de oprit af.
Even langs mijn andere broer op de boerderij ging ook niet meer, evenmin langs vrienden die een boerderij hebben.
En dat heeft een aantal dagen geduurd, we bleken net buiten de zone te zitten die hermetisch op slot zat, maar het heeft een enorme impact. En geeft enorm veel angst.

Verder weet ik dat wat pubelia zegt gewoon een feit is!
Eind 2005 hebben we mijn merrie verdacht van droes, wij zijn inderdaad weggebleven van alles wat en wie maar met paarden te maken had. Wedstrijden, lessen met het andere paard gecanceld.
Uiteindelijk bleek het een verkoudheid te zijn geweest, opgelopen tijdens koliek.

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:43

Ik vind ook dat ze de toko dicht moet gooien, maar dat is niet aan ons om daar over te beslissen en te discusieren. daar ging dit topic ook niet over, het is allemaal al erg genoeg, dat er pony's ziek zijn en dat er al een aan is overleden. Het is voor Dennis te hopen dat er gauw iets uit de kweek komt, en dat ze weten wat het echt is. Heel veel sterkte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:16

pubelia schreef:
Weet je dat het stiekum veel gebeurd dat er op een stal droes heerst en dat er gewoon de stal niet dicht word gegooid....? Hoor het nog stiekum heel vaak.

Ja, weet ik... Maar is het "andere stallen doen het ook" maar gelijk een vrijbrief dan?
Naar mijn mening een kwestie van fatsoenlijk gedrag, wat ik verwacht had dat cis dat ook op zou kunnen brengen

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:57

@ Dennis
hoe is het vanmorgen met de pon's?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:08

Ze lijken redelijk fit maar Nicky en Lotje zitten nog in de 39.

Lotje d'r bult staat op knappen en doet haar nu echt veel zeer. Ze word kwaad als ik er aan zit terwijl ze het gisterochtend nog heerlijk vond.

Nicky moeten we zelf peneceline spuiten, dat is de veiligste manier om er wat aan te doen. Zonder spuit staat ze met boven de 40 graden en voelt ze zich echt beroerd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:15

Dat zal dan wel heel pijnlijk zijn!

Ik hoop dat ze allemaal wel weer snel zullen opknappen,
je had nog geen uitslag he?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:22

Dennis: Geen idee hoor, maar had je nog gevraagt of zo'n bult open gemaakt kan worden? Kan me zo voorstellen dat dat veel verlichting zou geven

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 09:31

Heb ik gevraagt, maar de kans dat de boel nog niet goed rijp is is dan te groot.
Dan komt er ook een hoop bloed mee en gaat het daarna alsnog rijpen (en zit je dus met een 2e bult en een hoop extra infectie gevaar omdat je dan 2x een wond krijg).
Als het zelf rijpt krijg je (als het goed is) alleen pus en zijn ze er in 1x vanaf.
De VA heeft wel aangegeven dat als het morgen eind van de middag nog niet open is ik weer moet bellen. Juist omdat het er nu al uit ziet of het (bijna) rijp is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:52

geef je wel gelijk dat je hem niet openhaald, laat maar rijpen tenzij het echt niet verantwoord is. Klinkt wel alsof hij redelijk rijp is nu dat je er niet meer aanmag zitten.

Over de discussie wel of niet de boel open houden, bij mij had alles allang dicht gezeten, maar ik hoef er niet van te leven. Dit neemt overigens niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat ik het risico niet zou willen lopen als ik er wél van zou moeten leven. Dieren houden neemt een aantal risico's mee, waaronder besmettelijke ziekten en het dan moeten afsluiten van de stallen.
Sterkte Cis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:16

met alle respect, maar van een paar pony's fokken/beleren en wat lesjes kan je ook niet leven. Hoewel ik dat nog steeds geen excuus vind. Vind het ook jammer dat ciska hier niet op ingaat

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:19

ik vind het vooral jammer dat je hier in dit topic over doorzaagt.

Dat de discussie gevoerd wordt is denk ik uitstekend, maar waarom moet dat per sé hier? Persoonlijk erger ik me er wat aan, de toon naar Dennis toe vind ik soms ronduit beledigend.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:25

delerium, kan en mag je best vinden, ik wil graag een antwoord van dennis, ken haar langer dan vandaag, of tenminste, ik dacht haar een beetje te kennen. Ik sta gewoon letterlijk helemaal perplex van deze actie en de verandering die ze ineens (op bokt) heeft.
Waarom moet het niet hier? Hier gaat het over stal denci, niet ergens anders. Als je leest zie je ook dat ik met haar mee leef, dat ik het verschrikkelijk vind voor haar wat er met uk is gebeurt. Dat maakt het ergens alleen nog maar meer dubbel.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:49

ik heb nu het hele topic gelezen.
Wat de droes betreft,heb je al een swatt test laten doen?
het is met lange oorstokjes ,ze gaan dan in de neus en nemen snot af.
We hebben hier op stal twee jaar terug ook droes gehad met nog een leuk extraatje (rhino)
Al mijn paarden en ponys werden twee maal per jaar geent voor griep en rhino,drachtige merries drie maal.
We hebben dus een veulen verloren en elk paard heeft droes gehad,sommige waren bijna dood.
En dat dankzij mensen die hun verantwoordelijk heid niet opnemen en bezoek bij hun zieke paarden laten.
Ik verwijt je niets maar wil je wel op harde feiten wijzen.

Onze paarden zijn 8 weken na de laatse open abcessen volledig in quarantaine op het erf gebleven,zelfs op de weide hebben we hen niet meer gezet(om de paarden van de buren die 50 meter verder staan) proberen te vrijwaren.
Heb ook de mensen in de omgeving verwittigd.
En als mijn dieren op stal en of paddok bleven waren de dichtste buren (paarden) op 200 meter afstand.

Ik wil je sterkte wensen met het verlies van je pony en veel sterkte bij het verzorgen van je andere paarden.
Maar als je verder de boel gewoon gaat laten openblijven,dan vind ik dat je zeker niet moet kwaadspreken over die andere stal waar men met droes zat,want dan ben je zelf niet beter;

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:37

Ik neem aan dat ze bij de paardjes idd wel een monster hebben genomen of wacht ze alleen nog op de uitslag van ukkie?

Er is trouwens ook een enting tegen droes he dus als je je gezonde paardjes wilt beschermen....
Weet alleen niet of het nut heeft als ze het misschien al hebben dan zou het het erger maken denk ik.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:50

volgens mijn da is deze enting niet toegestaan in belgie,in nederland weet ik het niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 13:55

Nu enten zou het alleen maar erger maken omdat ze de boel dan dubbel 'binnen' kunnen krijgen in korte tijd omdat ze wel allemaal op het zelfde erf staan (dus voordat ze er zelf goed antistoffen tegen aanmaken). En het is een enting die ook maar matig beschermt.

Bij de andere is geen monster genomen maar er is tot nu toe uit gekomen dat het bijna zeker droes is (maar dat hadden we aan Lotje inmiddels ook al kunnen zien).

Lotje staat nu flink te snotteren en vind mij niet meer lief omdat ik regelmatig de grote snotters weg veeg met een baby doekje zodat ze geen schrale zere neus krijgt.

JoNew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:49

Ik volg dit topic ook al een paar dagen.. Mijn paardje heet op het moment ook droes...

Die van mij heeft het zo erg dat hij al abcessen onder zijn kaak, in zijn neus en bij zijn oor heeft zitten... Hij staat al 4 weken in quarantaine en is nog steeds niet genezen. Gelukkig mogen ze wel naar buiten.. Op een speciaal stuk afgezet land waar geen andere paarden en mensen bij kunnen komen.. Ja of ze moeten zo dom zijn om alle bordjes en afzetlint te negeren.. Maar je paard 4 weken in zijn box laten staan is ook niks.. Hij zit al niet lekker in vel en dan ook nog eens geen frise lucht.. Nee ik ben blij dat ik op deze stal sta! Gelukkig hebben zij het beste met de paardjes voor! (zonder daarbij teveel risico te willen lopen uiteraard...)

Ik voel echt mee met "Dennis"'.. Ik weet hoe erg het kan zijn... Ik hoop dan ook echt dat het je andere paardjes bespaart blijft.

En ik weet niet of ik er verstandig aan doe om het weer op te halen, maar wil toch even zeggen dat onze stal ook gewoon open is voor rijlessen. Wel zijn al deze mensen geinstrueerd en staan er borden voor aan de weg. Er staan 4 van de 100 paarden met droes en uiteraard staan deze allemaal in quarantaine. Niemand mag deze stallen betreden! Wel geld er een in en uitgaansverbod, maar dat lijkt mij meer dan logisch. Je wilt geen andere paarden besmetten! Zelf kom ik ook niet verder dan mijn eigen paard.. Ja of ik moet alles schoon aan hebben, maar dan nog...

Ik denk dat als je er vroeg bij bent, je paarden in quarantaine zet en alleen vaste verzorgers die stallen in laat gaan er weinig kan gebeuren.. Ja je moet alles wel goed in de gaten houden en de andere paarden regelmatig controleren op temp. Maar bij ons hebben geen andere paarden meer droes gekregen.. En deze 4 hebben het al 3 a 4 weken. In die tijd is er geen geval meer bijgekomen.
Gelukkig maar!

Denk dat mensen niet beseffen wat het betekent als iemand zijn bedrijf dicht moet gooien. Je kan er wel failliet aan gaan.. Hoge rekeningen van dierenartsen, je normale kosten en geen inkomsten. Nou dan moet je wel een goede spaarpot hebben hoor!

Dus als je de juiste maatregelen neemt lijkt mij dat je best open kunt blijven...En anders zou een dierenarts dat toch ook wel "verplichten" lijkt mij..

Kan wel begrijpen dat als je zelf paarden hebt je niet het risico wil lopen dat ze het krijgen en je zelf maatregelen gaat nemen. Lijkt me meer dan logisch! Gun niemand dit! wij raden dan ook mensen met een eigen paard weg te blijven! Geen geheimzinnig gedoe dus!

Nogmaals sterkte Dennis en als je nog vragen heb dan hoor ik het wel..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:00

Jonew: Kom op, dennis heeft een paar shetjes staan waar ze les mee geeft en fokt, dat is zowiezo geen winstgevend bedrijf

JoNew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:15

Oh.. Niet te vergelijken met ons dus waar 50 manegepaarden staan.. Als die dicht moeten hebben ze echt een probleem...

Maar toch kan ik wel begrijpen dat er inkomsten nodig zijn.. Paarden kosten nou eenmaal geld. En van die dierenarts kosten wordt je ook niet blij.. Alhoewel je daar altijd wel rekening mee moet houden.. En blijf er bij dat als je alle voorzorgsmaatregelen neemt het besmettingsgevaar wel nihil wordt. Maar goed ik ken deze stal niet en weet niet hoe hun ermee omgaan.

Soms kan je je dus maar beter niet met de discussie bemoeien als je niet precies weet hoe of wat... Weer een les voor mij!

Voor niks dus dit gevoelige onderwerp boven tafel gehaald...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:30

Als je dus niet 100%proffesioneel bezig bent met paarden,en zelf maar enkele shets hebt,en enkele van vrienden hebt staan ,mag het toch geen probleem zijn om de stalling gesloten te houden en geen lessen te geven.
Als je die lessen zo broodnodig hebt om je pony's te onderhouden,dan ben je niet goed bezig.
het zou je hobby moeten zijn (zo veronderstel ik het toch)
Maneges en echt grote pensionstallen zullen normaal gezien wel deftige quarantaine weides en of stallen hebben voor dit soort problemen,en velen gaan dus echt proberen uitbreiding te voorkomen.

Ik leef met je mee,weet dat de da al snel een gepepert factuur achterlaat,maar dat heb je met dieren,mensen hebben gelukkig wel een ziekenfonds.
maar voor je paarden kies je zelf dus moet je een voorziening hebben om verder te kunnen en niet door de gespaarde ponys te laten werken voor de rest,met alle gevolgen van dien.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:49

Netjes opgelost bij jullie op stal JoNew, kan me best voorstellen dat je 50 manege paarden/ponies niet even stil kan zetten. Maar ik vind het knap dat jullie uitbraak bij de andere paarden/ponies hebben kunnen voorkomen.

Gezien de struisvogel politiek van Ciska denk ik dat de enige oplossing voor paardenhouders in de buurt is om zelf maatregelen te treffen.

Verder wens ik Ciska veel succes met de ziekenboeg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:51

jonew: Nooit voor niets Knipoog