[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:52

ik had een vraagje wat is een goede leeftijd om een paard te castreren?
en op welke methode ?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:40

Van mij eveneens een vraagje, ik heb het topic gelezen (en al eens gereageerd) en toch nog even specifiek. Er staat een pony'tje te koop, een mini-Shethengstje, al redelijk van leeftijd (>8 jaar). Er is een meisje dat hem heel graag zou hebben, en hem een goede thuis kan geven, maar ze heeft een merrietje en zocht daar gezelschap voor.
Is het verstandig om hem nog te laten castreren? Hoelang kan hij dan niet bij de merrie? Hij is dekhengst nu, dus waarschijnlijk zal hij die merrie toch blijven dekken... Het probleem is gewoon dat er weinig andere kopers zijn voor zo'n minihengstje en het is gewoon wel dringend (anders gaat hij, traditioneel he, naar de slacht en dat wil ik hem echt niet aandoen).
Het zou sowieso gebeuren op de kliniek want daar staat hij... maar is het verstandig?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:07

madelief88 schreef:
Spuit jij al meteen af? Ik heb meerdere keren gelezen dat je hier pas mee moet beginnen als de zwelling erg is, van onze DA mogen we er ook niet mee beginnen.
Weet iemand meer hierover?

Hij heeft 3 dagen op de kliniek gestaand. Thuis moesten we gelijk afspuiten en lopen. Hun hebben daar ook afgespoten maar weet niet vanaf welke dag.
Zn koker was wel aardig dik. De wond moet toch juist open blijven? Dat werd ons verteld.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:07

TeeGee schreef:
madelief88 schreef:
Spuit jij al meteen af? Ik heb meerdere keren gelezen dat je hier pas mee moet beginnen als de zwelling erg is, van onze DA mogen we er ook niet mee beginnen.
Weet iemand meer hierover?

Hij heeft 3 dagen op de kliniek gestaand. Thuis moesten we gelijk afspuiten en lopen. Hun hebben daar ook afgespoten maar weet niet vanaf welke dag.
Zn koker was wel aardig dik. De wond moet toch juist open blijven? Dat werd ons verteld.

klopt, maar hij moet ook de kans krijgen om te drogen en te genezen. maar als de koker dik was, is het logisch dat je moest spuiten hoor, niks aan de hand. bij mijn veulen heb ik er niks aan gedaan, alleen twee keer per dag goed gekeken hoe het ging. het ging goed, niks aan de hand, dus ik heb er gelukkig niets aan hoeven doen.

@ ponyzotje, jij ook hier? haha! een achtjarige hengst kan gewoon gecastreerd worden. het is inderdaad verstandig om dat op de kliniek te laten doen. hij is dan nog tot zo'n 6 weken vruchtbaar na de ingreep. dat hij de merrie zal dekken hoeft geen probleem te zijn, mijn ruin van 9 dekt af en toe ook. als het tevaak gebeurt is het wel verstandig om het een beetje in te perken (een paar dagen apart als de merrie hengstig is bijv.), ivm rugblessures voor beiden.
het hengstje is maar klein toch? dan zal het met de blessures wel meevallen denk ik. het is echter wel iets om rekening mee te houden. te vaak is niet goed.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:10

De mijne word deze week of volgende week gecastreerd...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:55

merrieveulen schreef:
@ ponyzotje, jij ook hier? haha! een achtjarige hengst kan gewoon gecastreerd worden. het is inderdaad verstandig om dat op de kliniek te laten doen. hij is dan nog tot zo'n 6 weken vruchtbaar na de ingreep. dat hij de merrie zal dekken hoeft geen probleem te zijn, mijn ruin van 9 dekt af en toe ook. als het tevaak gebeurt is het wel verstandig om het een beetje in te perken (een paar dagen apart als de merrie hengstig is bijv.), ivm rugblessures voor beiden.
het hengstje is maar klein toch? dan zal het met de blessures wel meevallen denk ik. het is echter wel iets om rekening mee te houden. te vaak is niet goed.

Ja, ik ook hier. Sinds ik 7 hengstjes te verzorgen heb op de faculteit (Diergeneeskunde) (enkele van hun proefpony's) heb ik mijn handen vol Haha! . Goed, ik zal het doorgeven aan de -hopelijk- toekomstige eigenares. Alleen zal de kostprijs voor castratie vast wel zoveel zijn als de pony zelf... Daar vrees ik voor.
Hij is inderdaad wel erg klein (70-80cm?) en weegt ook maar 85 kg...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:01

poeh, heb ook geinformeerd voor een castratie voor mijn paardje. gaat tussen de 230 en 300 euro kosten, algehele verdoving, en in het weiland, tenminste begreep ik. ik was 5 jaar terug 145 euro kwijt voor mijn shet/welsh bij een andere vee arts.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:55

@ ponyzotje, je moet maar zo denken, liever iets duurder dat het goed gebeurt, dan goedkoop lapwerk. en het paardje krijgt een fijn plekje straks!

@ elinax, dat is inderdaad een flink verschil. ik betaalde voor Faram rond de 300-350 GULDEN toen, zoiets. dat was door een normale veearts. nu heb ik er één die meer op paarden gericht is, en die vroeg er dus 100 Euro voor in totaal, 70 Euro voor castratie, 30 Euro voorrij. we hebben ook maar gelijk de jaarlijkse entingen meegepakt, hihi!

maar goed, zoals ik al zei: liever duur en goed, dan goedkoop en lapwerk. nou ja, goed én goedkoop is natuurlijk het fijnste, haha!!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:21

mijn bijna 2 jarige hengst word aanstaande donderdag gecastreerd bij een kliniek. dat gaan me 175 incl. kosten vind ik toch wel wat. maar mn andere DA vraagt 200 excl. en dat vind ik helemaal overdreven:s

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:24

ik zou het wel willen betalen merrieveulen, maar of de toekomstige eigenaars dat willen weet ik niet. Ik ga vandaag even informeren naar de prijs en als het goed is komt er ook een meisje voor hem kijken... maar dat is via iemand anders geregeld en ik weet het nog niet zeker.
Sowieso, aangezien hij een proefpaard is van de faculteit, zal het goed gedaan worden. Ik zit erover te denken hem in te schrijven voor het castratiepracticum (voor laatstejaars diergeneeskunde...). Iets meer risico, maar veel goedkoper.
Maar dan nog, waar en hoelang moet hij nog apart...? En willen ze hem zolang houden (ik vrees ervoor). Hij kan wel tijdelijk in mijn achtertuin maar dat is dan ook echt HEEL tijdelijk! Want dan komt hij bij mijn dwerggeiten. Plaats genoeg maar 't is de mama die ervoor moet zorgen aangezien ik op kamers zit Lachen
(tenzij mijn mama dan verdrinkt in zijn oogjes en hem wil houden Haha! )

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:15

Nou, vrijdag is het zover en dan gaat Furia eraan geloven.
Ik heb er eigelijk niet zo'n zin in, maar ik heb wel zin in na alles, dan kan hij lekker op het land, kunnen we lekker met hem naar t strand zonder ons druk te maken of we veel merrie's tegen zullen komen Tong uitsteken

Ik heb foto's gemaakt van de laatste keer rijden op Fuur als hengst: viewtopic.php?f=10&t=750022&hilit= voor de geintresseerden,
ook mijn zusje @ work
en ITP
Zou het leuk vinden om te horen hoe jullie hem vinden!

ursie

wel of niet castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:10

Mijn hengst wordt in mei 2 jaar. Hij is altijd in de hand geweest en staat op onze pensionstal langs merries en ruinen. Heeft nog nooit een pootje verkeerd gezet. Het is een KWPN-er en nu rond de 1.60 m en de toekomst zie ik met hem samen in de dressuur. Het is een vrij rank dier, dat hoog op zijn benen staat, zeker geen dikzak.
Graag zou ik hem hengst willen houden, puur voor het karakter en uitstraling, daarbij is hij zo goed in de omgang ook met andere paarden en vormt hij absoluut geen problemen op stal. Toch werd mij aangeraden hem nu te laten castreren, omdat ik zelf nogal lang ben ( 1.76m) en ik toch minimaal een paard van rond de 1.70m nodig heb. Door hem hengst te laten, zou hij wat kleiner aan de maat blijven en omdat hij niet de breedste is, zou dit toch wel een aanrader zijn. Iemand anders zei weer dat je hem juist NIET moet laten castreren, dat hij dan juist groter wordt....Help! Wie kan mij een goed advies geven?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:14

ursie, zoals eerder in het topic te lezen is (maar dat is inderdaad even zoeken), heeft de castratie slechts weinig invloed op een paard. Bij ruinen sluiten de groeischijven minder snel, waardoor het paard langer kan uitgroeien. Hengsten worden daarenteger 'iets' breder. Maar dat is geen merkbaar verschil. 99% hangt af van de training (ik bedoel dan hoe het eruit ziet). Ik denk niet dat je er voordeel bij hebt, als hij nu prima bewerkbaar is en fijn in de omgang.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:23

ik heb net een pony gekocht en die is 'ruin'. nu zei de staleigenaar vanmiddag dat hij dacht dat mijn pony weleens klophengst kon zijn, omdat hij hengstenmanieren vertoonde. Nou weet ik dat ze eerst wilden kijken of hij een goede dekhengst zou zijn en toen hij niet aan die eisen voldeed ivm een te klein hoofd en niet door de keuring zou komen hebben ze hem gecastereerd. Hij is nu dus nog geen 3 jaar oud. nou zit ik met het probleem dat hij binnenkort de wei op gaat en ik zit niet op een operatie op de tafel te wachten, wat kan ik nu het beste doen. overigens is hij aan mij 1,5 week geleden als ruin verkocht (heb inmiddels al een zadel enz. aangeschaft, dus terugbrengen als het een klophengst blijkt lijkt ook geen optie) wat is nu de goedkoopste manier om er achter te komen of hij hengst is? en als hij dat is hoe kan ik dit dan het beste behandelen? zijn klophengsten die geruint zijn en waar dus verder niets van te zien is vruchtbaar???
Laatst bijgewerkt door hildetc op 04-04-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:42

Een testje kan het uitwijzen (testosteron aanwezig of niet). alleszins castreren, klophengsten ontwikkelen heeeel vaak tumoren van de testis die is achtergebleven.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:44

ponyzotje schreef:
Een testje kan het uitwijzen (testosteron aanwezig of niet). alleszins castreren, klophengsten ontwikkelen heeeel vaak tumoren van de testis die is achtergebleven.

ja maar dat testje is vrij prijzig en daar zit ik nu net niet op te wachten. zeker niet nu hij mij verkocht is als ruin. straks blijkt het gewoon een ruin te zijn en heb ik mijn geld weer over de balk gesmeten (want ik geloof nl niet echt da thij een klophengst is).

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:54

Als je zekerheid wilt is het toch echt het beste om zo een testje te doen Knipoog Ik vind het trouwens wel bijzonder om zomaar te concluderen dat het waarschijnlijk een klophengst is vanwege hengstengedrag Verward Er zijn zat paarden (merrie's/ruinen) die "zogenaamd" hengstengedrag vertonen Ja
Wat zijn zijn hengstenstreken dan?

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:18

madelief88 schreef:
Als je zekerheid wilt is het toch echt het beste om zo een testje te doen Knipoog Ik vind het trouwens wel bijzonder om zomaar te concluderen dat het waarschijnlijk een klophengst is vanwege hengstengedrag Verward Er zijn zat paarden (merrie's/ruinen) die "zogenaamd" hengstengedrag vertonen Ja
Wat zijn zijn hengstenstreken dan?

ja idd dat idee had ik ook. daarbij is het diertje 4 maand geleden gecastereerd dus vertoont het waarschijnlijk ook nog hengstengedrag. ik heb er net mijn vader over gebeld en die zei: houd hem goed in de gaten als je hem in de wei zet (de eerste week is er zowieso altijd iemand in de buurt die het in de gaten houdt) heeft hij de neiging om op merries te springen zet hem dan op stal en laat hem dan testen. waarschijnlijk is het namelijk onzin. hij zou nl anders worden gebruikt voor de dekdienst (is een connemara) maar omdat hij een te klein hoofd heeft en dus waarschijnlijk niet goedgekeurd zou worden hebben ze besloten om hem te castereren en voor de sport te verkopen. het lijkt me niet dat een paard wat bedoeld was voor de dekdienst niet goed ingedaald zal zijn geweest. daarbij is het juist een heel rustig dier op stal. het enige wat ik tot nu toe aan hengstengedrag gezien heb is dat hij vaak fleemt, maar dit deed mijn oude ruin van 27 ook nog steeds, dus hier kan je mijnsinziens niet van afleiden dat een paard een klophengst zou zijn. ik wacht het dus voorlopig maar even af wat er op de wei gaat gebeuren. Knipoog

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:24

Ja, daar zat ik ook al aan te denken.. Als hij op de wei niets doet, is er niks aan de hand Ja Flemen zegt inderdaad niks, al helemaal niet als hij ngo zo kort terug is gecastreerd, een jong dier is én hij is natuurlijk (toch?) op een nieuwe stal, dat zijn allemaal nieuwe luchtjes dus dan doen sommige paarden zo Lachen
Denk gewoon zaak van gedachte van een mannetje die overactieve hersens heeft (niet banketstaaf bedoeld Knipoog )
Succes ermee, maar het zal wel loslopen Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:50

Ach, mijn ruin die gecastreerd is waar ik bij was dekt ook gewoon, en toen er vandaag een hengstig shetje langs zijn wei kwam was hij méér dan geïnteresseerd. ook is hij erg dominant. gewoon een echte hengst, maar dan zonder ballen.
als je zekerheid wilt hebben zou ik hem laten testen, een paard kost nou eenmaal geld en als je nu voor dit beestje hebt gekozen zou ik er gewoon lekker voor gaan!
(een normale bloedtest om de waarden te bekijken kost overigens rond de 30 Euro is mij verteld)

@ ursie, ik kan me voorstellen dat je hem hengst wilt laten, maar denk ook aan de situatie van het dier zelf. heeft hij potentie als dekhengst, of wil je hem echt als rijpaard gebruiken? in het tweede geval zou ik zeker castreren, hij wordt dan niet gestoord door hormonen, en kan gewoon lekker met de groep op het land. ik heb mijn hengstje (die overigens wél potentie had als dekhengst) ook laten castreren omdat ik wilde dat hij bij zijn maatje kon blijven. jammer voor mij, wel zo fijn voor hem.
als hij gecastreerd is wordt hij misschien een paar cm hoger, maar dat is nooit te voorspellen natuurlijk.
overigens is die 'breedte' en bespiering die als 'typisch hengst' gezien wordt, niet relevant. dat heeft nl te maken met het showen voor merries. op zo'n moment (hals erop zetten bijv.) traint een hengst zelf zijn spieren, waar een ruin dat niet doet. jij kunt dat gewoon in de training opnemen, en dan zal hij net zo kunnen tonen als een hengst. ik krijg voor mijn ruin altijd complimentjes over zijn hals, een echte hengstenhals zeggen ze dan... hij is er zeker niet minder van geworden qua tonen en uitstraling.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:46

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:28

jeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:52

Hoi,
Ik heb mijn 2,5 jarige hengst ongeveer 3 weken geleden laten castreren. Echt veranderingen in zijn gedrag zijn er nog niet. Hoelang kan het duren tot mijn paard van zijn hengstengesdrag af is?
Wie heeft hier ervaring mee?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:53

jeldau schreef:
Hoi,
Ik heb mijn 2,5 jarige hengst ongeveer 3 weken geleden laten castreren. Echt veranderingen in zijn gedrag zijn er nog niet. Hoelang kan het duren tot mijn paard van zijn hengstengesdrag af is?
Wie heeft hier ervaring mee?

járen... de hormonen die 'bij de ballen horen' zeg maar, blijven nog zo'n 6 week werkzaam. maar hengstengedrag gaat over door opvoeding, niet door castratie.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:23

Ook van deze kant even een gedragsvraagje...
Afgelopen dinsdag is onze 4-jarige gecastreerd. Hengstengedrag heeft ie nooit echt gehad, eigenlijk alleen de week voor hij naar de kliniek ging werd hij ineens een beetje "wakker" ws. te wijten aan het warmere weer en behoorlijk wat hengstige merries in zijn buurt. Dat uitte zich vooral in wat brullen, verder bleef hij aan de hand en onder zadel gewoon braaf.
Nou hebben we hem dit weekend weer opgehaald (hij heeft daar een weekje gestaan, voor de nazorg) het is allemaal super gegaan, maar hij is ineens happerig geworden en is zo ongeveer z'n opvoeding vergeten??? We stappen hem nu nog aan de hand maar in tegenstelling tot voor de kliniek let hij zo ongeveer op alles maar niet op ons en probeert ook dwars door ons heen te lopen (ok dat lukt hem niet maar toch)
In de dagen op de kliniek is hij telkens aan de hand gestapt, nu vraag ik me af: zou dit nieuwe gedrag vooral komen doordat hij daar e.e.a. succesvol heeft uitgeprobeerd (lijkt me het meest waarschijnlijk) of zou het ook kunnen dat z'n hormoonhuishoudinkje even zo in de war is dat hij daardoor even wat lastiger is dan normaal?

Niet dat het een probleem is, dit hebben we er op zich wel weer snel uit, maar ben wel benieuwd waar het allemaal zo ineens vandaan komt.