Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lonestar123

Re: Onze merrie heeft een ernstig ongeluk in stal gehad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:38

Ik zou graag eens willen horen hoe het nu gaat met het beestje. Zus was hier toch ook op. Heeft zij niks gehoord.

Dierenbescherming bellen zou kunnen maar schiet je er iets mee op. Nee vaak kunnen zij ook weinig doen. Ooit ook gedaan door een vriendin omdat er een shet ergens stond die werd verwaarloost maar helaas kunnen wij niks mee doen. Eerst meer klachten voor dat wij gaan kijken kreeg ze te horen

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:40

hou op met ts kon er niks aan doen en zit niet op dit commentaar te wachten. ze kon WEL wat doen namelijk de DA bellen en dat ze dit nog steeds niet heeft gedaan zegt genoeg. Zolang nog steeds niet de juiste stappen ondernomen zijn zal dit commentaar blijven! Oftewel wie zijn billen brand moet op de blaren zitten, neem je verantwoordelijkheid en bel die DA meid! Ben je gelijk ook een stuk schuldgevoel kwijt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:42

odetteke schreef:
Ik zeg niet dat ik het met de TS en haar handelswijze eens ben! Ik zeg alleen dat er nu al zo vaak precies hetzelfde negatieve commentaar is gegeven. Als na opmerking 41 het kwartje niet gevallen, dan zal dat na opmerking 183 ook niet gebeuren. Snapt ge? Knipoog

Dat zou ook niet gebeurd zijn als er niet 2 van die meiden het niet eens waren geweest met de handelswijze...... Dus er moeten 3 mensen overtuigd worden van het verkeerd handelen in dit geval Bloos

Rohdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:49

Damn... ik zou doodsbenauwd zijn over inwendige bloedingen. Die zie je aan de buitenkant niet... Wel kun je naar de slijmvliezen in het oog kijken, het derde ooglid. Dit doe je door je duim onder het oog te leggen en je wijsvinger in de plooi boven het oog, zo kun je de oogbol naar binnen drukken en komt het derde ooglid tevoorschijn. Let op de kleur, in normale toestand is deze licht roze. Is deze lijkwit, dan moet je direct de DA bellen, want dan heeft ze een inwenige bloeding en is de kans enorm dat ze dood gaat!

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:57

Ik heb wel een advies...

Oefenen met hoe je dingen omschrijft! Zoals het topic nu gestart is is het niet verwonderlijk dat je zoveel commentaar krijgt.

Mensen houden van sensatie, dus als er in de titel ernstig ongeluk staat gaat iedereen daar natuurlijk kijken. Hopelijkis het dus allemaal wat minder ernstig dan in eerste instantie omschreven en is er helemaal geen DA nodig. Als het wel zo bloederig en krakerig was dan sta ik met mijn bek vol tanden... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:59

Citaat:
Mijn instructrice traint altijd twee paarden voor een fokker en ze brengt deze uit op wedstrijden. Deze paarden staan bij ons op stal. Zij heeft naast de training geen tijd voor de verzorging, dus die neem ik op me (en daarbij zit ik er ook wel op en ben ik geregeld aan het longeren).

Ik snap het niet helemaal, de paarden staan dus bij TS op stal?
Zo ja, dan vind ik het eigenlijk de plicht van de stalhouder om een DA te bellen wanneer er een paard ziek wordt of bij andere serieuze dingen. Dan pas de eigenaar, er zal maar iets ergs zijn en de eigenaar is niet thuis bijvoorbeeld. Wanneer pensionklanten het daar niet mee eens zijn, dan konden ze hun paarden ergens anders stallen. Ik zou die verantwoordelijkheid dan niet willen hebben.

Ik kan me voorstellen dat je als 17 jarige het gevoel hebt het niet op te kunnen nemen tegen volwassenen. Persoonlijk had ik anoniem de dierenbescherming gebeld, ik zou in ieder geval niet bij de pakken neer gaan zitten.

En even over de eigenaar en de instructrice, ze zijn in mijn ogen geen haar beter dan de eigenaar van de paarden in Marrum. Een minimale check door de DA lijkt mij een vereiste. Doe je dat niet, dan ben je in mijn ogen geen dier waard.

Je kunt dan zeggen dat iedereen zo fel reageert, maar zoals de toestand in post 1 wordt beschreven, daar gaan me de haren van overeind staan en mijn eerste gedachte was dat het paard het niet had gered. Wil je geen vervelende reacties, nuanceer de boel dan en zet het er minder grafisch in. Hoe moet je daarop dan reageren als 'vreemde', dan wordt er gezegd dat we niet moeten oordelen omdat wij de hele situatie niet kennen, waarom post je dan. Je weet dat je het ongezouten op je bord krijgt.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:02

heb niet alles gelezen :s
ik wens je echt veel sterkte! moet enorm moeilijk zijn om tussen 2 vuren te staan en dan zo aangevallen te worden en eigenlijk wil je enkel maar raad krijgen.
Ik zou met de eigenaren praten en rustig overleggen om haar naar een kliniek te voeren, daar kan ze uitstekend verzorgd worden en opgevolgd worden onder prof.begeleiding.
Daar hebben zo ook alle aparatuur bij zich en ik zou dit ook zo snel mogelijk doen.
Als het natuurlijk mogelijk is om het dier te vervoeren.
Als je telkens een veearts moet bellen enzo kost je dit uiteindelijk meer dan onmiddelijk naar een kliniek gaan.
Als het vervoer niet echt mogelijk is dan zou ik de dierenarts bellen om een spuitje te geven om wat te kalmeren dat ze toch kan vervoerd worden.
Ik wens je veel succes hoor! Laat iets weten hoe het met haar is en het is een raad, niet aanvallend
plaats anders eens een foto hiervan, dan kunnen we wat beter inschatten hoe erg het is en krijg je mss wat minder aanvallende reacties

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:05

ulestro schreef:
moet enorm moeilijk zijn om tussen 2 vuren te staan en dan zo aangevallen te worden en eigenlijk wil je enkel maar raad krijgen.

Al deze pagina's staan vol raad, maar dat wordt weggewuift. Want WIJ moeten niet zo gemeen zijn Knipoog

Ik denk dat iedereen hier in het topic het beste voor heeft met het paard. Dit -helaas- in tegenstelling tot de mensen waarvan het paard afhankelijk is.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:11

is wel zo maar kan me wel voorstellen als je in haar schoenen staat dat het zo aanvoelt. Voor haar zal het veel harder aankomen dan dat wij het hier zo lezen, ik heef de voorkeur ook aan een dierenarts en zou ook meteen een dierenarts bellen.
eigenlijk vind ik het niet echt verantwoord van de instructeur, die moet prof. advies kunnen geven wat het beste is voor het dier. en in zo'n geval denk ik niet dat de natuur alles zal genezen. bij een gebroken been als dit niet in plaaster zit kan dit verkeerd aan elkaar groeien... en een keer het aaneengroeien gestart is en dit mis is, is er een weg trg, enkel de mogelijkheid het trg te breken en dan juist aan elkaar laten groeien...
ik zou toch de eigenaar aanspreken over mogelijke blijvende letsels. als hij niet voor een dierenarts is, ga dan onmiddelijk naar kliniek. ik ben ook niet echt voor een dierenarts als het wat ernstiger, dan ga ik liever meteen naar een kliniek, zelf voor een lichte koliek

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:16

odetteke schreef:
Nogmaals: Als je alleen maar post om commentaar te leveren op het feit dat ze geen dierenarts heeft gebeld... post dan niet! Er zijn nu al minstens 100 reacties daarop geweest, en reactie nummer 101 zal echt niet het verschil maken.Geef liever nuttig commentaar waar de TS (in de toekomst) wat mee kan, want hier heeft niemand iets aan.

En, wat is het nuttige commentaar van jou???

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:17

Tjonge jonge wat een fel commentaar weer zeg, word er een beetje niet goed van. Snap heel goed dat TS niet meer reageerd krijgt toch alleen maar hetzelfde te lezen. Ze voelt zich waarschijnlijk toch al flink K.T.
Ze wilde bellen maar werd tegengehouden door de eigenaren, dus waarom doen vele hier zo rot tegen haar, ze kon toch ook niet weten dat de eigenaren niet direct de DA zouden bellen.
Mensen ik zag ergens staan dat de TS een meisje van 17 is, dus nog erg jong dus misschien kunnen jullie daar ook rekening mee houden als je weer iets schrijft.

Moet zeggen dat vooral slimmerik erg hard en bot overkomt, niet iedereen kan tegen een eigenaar op, als deze zegt dat ze geen da erbij willen ja dan zou ik ook niet bellen, waar ik dan wel verschrikkelijk van zou balen natuurlijk, want ook ik vind dat er een da bij had moeten komen, liever 10x voor niks, dan 1x te laat.
Maar de TS wilde bellen dus dames maak jullie lontje wat langer.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:24

Dus voor je eigen paard zou je wel bellen maar het paard van een ander zou je lekker laten stikken?

Irmalouise als jij in de situatie zoals ts die beschrijft ook niet zou bellen dan deug je zelf ook niet.

Je zou je moeten schamen om het maar heel normaal te vinden om niet te bellen als een paard in nood zit alleen maar omdat de eigenaar dan boos op je wordt.

Laat mij dan maar een kort lontje hebben maar in zo'n situatie zou ik het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het paard dan maar te laten lijden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:32

Als het stalgenootjes van mij waren, dan had ik zelfs de DB gebeld. Heeft niets te maken met fel zijn of een kort lontje hebben, maar heeft alles te maken met verantwoordelijkheid en een hart in je donder!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:34

Ik hoop nu maar dat ze nog eens komt opdagen om ons te melden hoe het met het paardje gaat, ben echt benieuwd, hoop voor haar het beste!

dit is mss ff naast topic, maar hetzelfde gaat mss ook in haar om:
heb een tijdje geleden ook een ongeluk tegen gekomen met mijn paardje, die veearts van het stal zei dat alles inorde kwam, maar eigenlijk was hij ervan bang, we hebben ook niet durven zeggen dat hij fout ofzo was, want hij is de geleerde... wat wisten wij ervan
dan hebben we er maar tegen enkele mensen over gepraat wat we moesten doen, want onze eigen veearts mocht daar niet binnen in dat stal, enkel hun eigen veearts, dus konden we geen 2de opinie krijgen.
zelf hebben we dan een week getwijfeld wat we nu aan moesten vangen met het beest, volgens de veearts verliep alles inorde, volgens omstanders totaal niet: wond ging trg open, begon te stinken, draadjes gingen eruit, begon wild vlees op te groeien... was mss naif van ons om de veearts te geloven, maar wat doe je als je er niet genoeg ervaring mee hebt?
dan hebben we haar maar opgeladen om naar de kliniek te gaan, gevolg was wel dat we niet meer binnen mochten in die stal omdat we de veearts uiteindelijk niet geloofden.
toen we in de kliniek aankwamen zeiden ze ons dat per dag we later kwamen een vierkante centimeter ging afsterven... volledig verkeerd genaaid, en volledig verkeerd advies van die veearts. nu zijn we wel 1 cm² kwijt van haar neusje maar tenminste niet alles. soms moet je toch zelf eventjes durven initiatief te nemen, met de gevolgen van dien dat ik de stalling kwijt was maar dat is het minste dan dat haar hele neus ging afsterven. als ze onmiddelijk was binnengebracht was alles inorde na 1 week, daar dat alles verzweerd enzo was, heb ik er 3 maand niet mogen mee rijden, is een heel verschil door die domme fout van de veearts...
ik durfde er ook niet tegenop komen tegen die veearts, wat wist een meisje van toen 17 jaar tegen een veearts van 50 jaar... Nu weet ik wel beter en ik volg nu m'n instinct

praat even rustig met de eigenaar, zonder de instructeur, ik veranderstel dat hij ze wss nog wel in de sport zou willen zien en niet enkel in kweek als dit zelfs nog mogelijk is met het been. Snel handelen bij een paard is soms nodig, kan een pak tijd besparen later. Probeer er rustig mee te praten, wie weet bereik je er ook wat mee.
Staat er daar niet iemand anders ook met een paard? Vraag anders aan die persoon om even de dierenarts te bellen, dan ben jij niet verantwoordelijk. bel dan even de eigenaar op als de dierenarts net aangekomen is, die kunnen dan rustig de mogelijkhede bespreken.

veel sterkte!!!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:56

@ ulestro; jij hébt gehandeld Ja

Mijn merrie is een keer heel hard gevallen toen ze een jaar was. Ik hoorde het ook kraken in haar benen, het bloed spoot overal heen en ze wilde niet meer opstaan. Ik heb daarop de DA gebeld, maar die wilde in eerste instantie niet komen. Hij zei dat hij de verhalen van jonge meisjes wel kende, dat het wel mee zou vallen en dat hij het niet kon riskeren door de file te komen als hij ineens een spoedgeval kreeg (want dan kon hij niet op tijd ter plaatse zijn). Ik heb hem heel duidelijk en kort verteld dat ie NU kon komen, dat ik anders een andere DA ging bellen, dat het MIJ niet uitmaakte, geld kosten deed het toch wel.

Hij stond uiteindelijk met een half uur voor m'n neus (waarna ik hem nog een keer heb verteld hoe ik over zijn gedrag dacht). Quell heeft 2 weken op de antibiotica en pijnstillers gestaan, had benen zo dik als olifantspoten en moest 4x per dag aan de hand gestapt worden.

Bij haar lag het kraakbeen bloot in de hakken, had wonden in der kootholtes en had een bloedneus (daar kwam dus ook al dat bloed vandaan, leek dus in eerste instantie erger dan het was).

Vorig jaar kreeg ze problemen met haar rug en heb ik mezelf onwijs verwijten gemaakt. Waarom ik niet nog een 2e DA erbij heb laten komen, heb mezelf finaal gek gedraaid in die periode. Godzijdank kwam eruit dat ze last had van haar rugspier (aan de linkerkant) en dat het niets te maken had met het ongeval jaren daarvoor. Anders had ik het mezelf alsnog niet vergeven, ondanks dat er een DA bij is geweest.

Quell heeft alleen littekens in der kootholtes overgehouden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:06

Quellian en Ulestro zijn dus voorbeelden van mensen die wel om hun paarden geven. Niet alleen in woorden, want dat is o zo makkelijk maar ook in daden. Het maakt ze niets uit dat ze moeilijkheden krijgen op stal of met hun dierenarts. Ze komen voor hun paardjes op.

Denk maar niet dat het makkelijk is als je zoals Ulestro te horen krijgt dat je niet terug mag komen op stal en een boze stalhouder tegen je krijgt. Zij heeft alleen wel de goede weg gekozen.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:13

ernstig ongeluk = dierenarts. Toch?
In mijn wereldje tenminste wel.

Toen wij een weekendje weg waren had ons paard zich in de wei bezeerd. Ze had een flinke kras op der zij. De eigenaren van stal hebben meteen de dierenarts gebeld want ze wisten niet zeker of het gehecht moest worden. Viel later allemaal reuze mee maar beter een keer teveel de dierenarts erbij dan te weinig.

Ik kan het gewoon niet begrijpen dat er geen dierenarts bij gehaald is. Al is het maar om van hem te horen dat het niks ernstigs is. Hij had haar tenminste wat pijnstillers kunnen geven want zoals omschreven werd hoe ze met haar hoef tussen de tralies zat moet er wel wat verrekt, gekneusd of misschien wel gebroken zijn. Een paard is niet zo flexibel als een kat.

Ik hoop maar dat alles goed komt, met of zonder dierenarts, en dat jullie jezelf straks niet voor je kop slaan omdat er toch iets ernstigs aan de hand is. Dat het paard weer op 4 benen loop wil niks zeggen. Ons paard liep met een gebroken griffelbeen ook nog op 4 benen maar het was wel gebroken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:15

Splash schreef:
Al is het maar om van hem te horen dat het niks ernstigs is.

Juist! Al heb je maar die geruststelling voor jezelf, zodat je wéét dat het allemaal goed is (of niet) en dat je rustig kunt slapen, omdat je er alles aan gedaan hebt (en doet) wat mogelijk is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:21

Precies Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:23

slimmerik schreef:
Precies Haha!

Oeh, nice ava Haha!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:35

Poehh
Ik ga mee met alle mededelingen omtrent de DA, maar ik zal er verder niet op in gaan.
Wat kan TS in het vervolg doen, dus wat kan ze van deze gebeurtenis leren...

1- Als je zo'n topic opend meld er dan goed bij dat het jouw paard niet is en dat de DA er niet bij mag komen. dus wees duidelijk in het verhaal.
2- als de situatie zo is dat het paard/pony echt duidelijk op 3 benen loopt en geluiden heeft geproduceerd die het niet hoord te maken bel dan toch de DA op of vertrek gelijk.
Want hoe rot het ook is ik zou niet op een stal willen staan/komen die in geval van een ongeval met een duidelijk medisch probleem niet goed gehandeld wordt.
Wat is goed handelen: DA erbij om te kijken of er lichamelijk geen levensbedrijgende situatie is (dat kan ook een schoktoestand zijn), indien de DA het beter vindt om naar een kliniek te gaan dan moet dat dan ook gebeuren, ongeacht het prijzen kaartje (mocht het te duur worden, bijv. paard moet geopereerd worden of weken in de kliniek staan, kan daar alsnog de beslissing genomen worden om het dier rustig in te laten slapen, mits het natuurlijk zo erg is dat dat naast opereren de enigste optie is als het dier maar niet onnodig hoeft te lijden)

Verder hoop ik dat of het verhaal enigzins, door de schrik, aangedikt is of dat het paard een ijzer sterk gestel heeft en zodoende naast wat spierpijn verder goed is.
En ik zou goed met de intructrice praten dat als zij weten dat jij om die dieren geeft en dat je bij in zo'n situatie zit dat je dan liever niet ge-smst cq gebeld wil worden, want dat vindt ik ook ondoordacht van haar kant.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 02:19

@ TS

tienus63 schreef:
Je kunt rustig een goede DA bellen en het hele verhaal doen.

Vergeet vooral niet jouw lastige situatie uit te leggen. Wie weet kan hij je geruststellen of neemt hij zelf polshoogte bij het paard en/of eigenaar.

Ik durf te wedden dat de telefonische informatie niet betaald hoeft te worden, wat er daarna gebeurd, tja, dat zal natuurlijk betaald worden.
Maar als de eigenaar geen medische behandeling wil en jij kunt (wilt of mag het) niet betalen dan houdt het op.

Gewoon de DA bellen!!!!
Zoals ik al eerder zei, het is echt wel een situatie waarin een DA op z'n minst geraadpleegd moet worden.

Het valt me toch zwaar tegen dat je zelfs het bovenstaande niet hebt geprobeerd, tenminste ik kan het niet in je posts terugvinden.

En eerlijk gezegd begin ik zeer sterk te twijfelen aan de door jou genoemde feiten.
Hopenlijk voor het paard viel het allemaal mee en was het simpel vastliggen, en dat ziet er vaak al heel heftig uit.

Als alles wel op daadwerkelijke feiten gebaseerd is, had ik op zijn minst toch gedaan wat ik jou heb aangeraden te doen, voor alle duidelijkheid, zie mijn quote.

Verder zou ik persoonlijk niet in staat zijn om wel de hele dag achter de pc te zitten, op zoek naar advies en antwoorden, om:

1. daar niets mee te doen
2. ik zou niet simpelweg kunnen "bokken" o.i.d. om dat mijn paard ligt te creperen.
3. het lijkt verdacht veel op aandacht trekkerij

Verder sluit ik bij Woestein aan.

In ieder geval welgemeend sterkte gewenst.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:50

Gadverredarrie dan schrik je wel ja, maar ik snap niet dat er geen da bij is geweest!!

mijn paardje heeft afgelopen vrijdag vastgezeten op een houten schot..En wat ben ik blij dat de da er bij is geweest en ze naar de kliniek is gegaan..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:56

Ik kan me voorstellen dat je vreselijk geschrokken bent .... vervelend dat jij die discussie nu over je heen krijgt, maar dat komt ongetwijfeld omdat het zo belangrijk is en iedereen je wil aanmoedigen om toch nog eens te proberen of je de eigenaar/fokker op andere ideeen kunt brengen. Maar ik begrijp dat je in een lastige situatie zit, dat is het nadeel van geen eigen baas zijn.
Hoe gaat het nu met het paard, kan het zijn been wel weer belasten? En hoe ziet het eruit?
Misschien kun je dat nog als argument gebruiken dat een paard dat niet goed door een .... behandeld wordt er levenslang littekens aan overhoudt en dat voor een eventuele verkoop ook niet bevorderlijk is. Dat is een financieel argument, misschien is de fokker daar gevoelig voor?
Sterkte hoor! Ach gut

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:32

Zoals ik al zei bel ik liever 10x teveel de da dan 1 keer te weinig (lezen is soms moeilijk) en dit doe ik ook voor een ander. Maar als een eigenaar erbij is en die zegd dat er niet een da gebeld mag worden, ja dan word het lastig, de TS had misschien wel kunnen bellen en dan voor de kosten op moeten draaien, wat misschien ook niet makkelijk is om te betalen voor iemand van 17, verdiend zowiezo weinig als ze al zou werken.
Ikzelf zou ook niet zo gauw voor ander mans kosten willen opdraaien, paard houden is toch al duur genoeg. Als je daar aan gaat beginnen kun je eigen paard wel verkopen want er zijn een hoop mensen die niet zoals iedereen hier alles voor hun paard over hebben. Het lijkt me toch ook dat ze verzekerd zijn voor DA kosten enz. Ik wel iig, helemaal rondom. Vind gewoon dat de TS haar best gedaan heb, maar dat de eigenaar het paard niet waard is. Ik hoop dat het allemaal helemaal goed komt, en dat ze vandaag alsnog (veels telaat) de DA erbij laat komen, en dat deze het paard doorstuurd om foto's te laten maken, want het is toch niet goed dat er gekraak gehoord is.
En het paard kan er nu wel op lopen, maar ik weet uit eigen ervaring dat er paarden zijn die niet gauw laten zien dat ze pijn hebben, zo is mijn paard dan iig.
Dus het een moeilijke kwestie, misschien was het beter geweest als ze eerst de da had gebeld dan kon de eigenaar er niks meer aan veranderen, maarja dat is ALS. Je denk dat je het goed doet om de eigenaar zelf te halen, om het paard uit haar benaarde toestand te halen en dat die HELAAS geen da erbij wil laten kijken, dat is dan flink KL.TE.