Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re: Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 14:41

Zucht!Daar gaan we weer.Er wordt gevraagd om info niet om een alternatief.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:17

Wat is info, alternatieven over het onderwerp zijn ook info Pling

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:30

Maar geen info over de zenuwsnede als ingreep, en dáár wordt nu naar gevraagd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:43

simodi schreef:
simodi schreef:
Ik mis dus nog steeds reacties die aangeven hoe de gevolgen zijn van een zenuwsnede: wat kunnen jullie nou precies nog doen met een paard waarop jullie een zenuwsnede hebben laten toepassen? Is weidegang daarna de enige optie (want zo lijkt het) of kan er nog - zij het rustig met de nodige zorg voor de hoeven - gewoon gereden worden? Hoe ingrijpend is de operatie en moet je paard geheel onder narcose? Wie informeert mij daar eens over? Verward

Niemand die hier antwoord op heeft????

Met ons paard kan je nog wat recreatief rijden, d.w.z.
-rustige buitenritjes en dan niet ritten van een hele dag natuurlijk.
-veel rechte lijnen in stap, draf en stukjes galop in de bak.
(geen intensieve training)

Dit kan wel per paard verschillen.

Als je meer doet, dan merk je het niet aan het paard. Het is gewoon niet eerlijk, omdat je weet dat je paard wel goed loopt, maar niet goed ÌS. Je moet er rekening mee houden dat de benen een zeer zwakke plek hebben, ook al voelt het paard het zelf niet!

Je paard moet helemaal onder narcose en de operatie is dus wel aardig ingrijpend, omdat het paard eerst ook een X aantal weken op stal moet.
De box moet natuurlijk heel goed schoon gehouden worden en het verband om de wond moet verschoond worden. Na een tijdje moet je paard revalideren en moet je aan de hand stappen.
Je paard kan vaak pas met 2-3 maanden weer de wei op.
Je moet ook dagelijks de benen en hoeven controleren op wondjes e.d. omdat het paard in bepaalde delen van de voeten geen of minder gevoel hebben dan normaal.
Beslaan met een zooltje is op zich verstandig.

Ik hoop dat ik je vragen zo een beetje beantwoord heb! Lachen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 17:41

Jaaaa!Bedankt ,hier kunnen we wat mee.Dat geldt natuurlijk ook voor de andere mensen die hun ervaringen opgeschreven hebben .
Bedankt!!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:47

@Yvonnelind: bedankt voor de info!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:49

eilander schreef:
Is het een grote operatie dan?

nee, maar een operatie blijft een operatie.
Je moet alleen wel goed weten dat een zenuwsnede niet in alle gevallen helpt.
Een enkeling blijft gevoelig in de voet

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:27

Ja, dat kan echt verschillen per paard.
Bij sommige paarden duurt het vrij lang voor de wondjes dicht zijn en anderen kunnen na een kleine maand al weer in een afgezet klein stukje land, omdat ze gewoon sneller genezen.
Het ene paard is in de box ook rustiger dan de andere, ook dat kan verschil maken.
Je moet er maar gewoon vanuit gaan dat je paard 2 tot drie maanden moet revalideren; gaat het sneller; dan is het mooi mee genomen.
Het eind resultaat kan ook per paard verschillen, maar ik heb nog geen enkel verhaal gehoord dat een paard er slechter van werd. Wèl dat de zenuwen na een X aantal jaren weer aan elkaar vast groeien en dat het dan erger is dan het voor de operatie was. Dit schijnt vaker voor te komen bij relatief jonge paarden.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:57

livvy schreef:
Maar dit paard loopt nu al een jaar weer heerlijk en zijn eigenaar kan gewoon weer op wedstrijd. .

Je mag niet wedstrijden rijden met een paard dat een zenuwsnede heeft gehad...

Die van ons, waar Yvonnelinda het ook over heeft is om scheefheid te voorkomen aan beide benen geopereerd. Het gevoel is dan aan beide benen gelijk, op advies van de DA is dit gedaan.

Mijn paard loopt altijd een beetje stijfjes met de voorbenen, maar verder zie je er niks aan. Omdat je geen wedstrijden meer met haar mag rijden, staat ze nu bij iemand die haar recreatief rijd. Ze rijd zo'n 3 keer per week, ook lessen en het gaat heel goed. Het paard ziet er gelukkig uit.

Als ze het weer krijgt is het einde verhaal, maar ze heeft een kans gekregen en gelukkig is deze goed uitgepakt. Ik had een deal met de DA, als ze volgens de deskundigheid van de dierenarts (ik met emoties kon natuurlijk nooit beslissen) niet goed zou lopen na de operatie kreeg ze alsnog een spuitje. Gelukkig liep het goed af.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:42

Wat jammer dat ons gelijk weer het woordt 'aanhanger' wordt toegespeelt Verdrietig
We vertellen onze ervaringen in de hoop er anderen mee te kunnen helpen en natuurlijk de paarden kunnen behoeden van een dergelijke ingreep

Ik zelf geef ook alleen maar mijn eigen ervaring in de hoop dat ik er ooit iemand mee kan helpen.
Maar ik heb het idee dat het niet echt op prijs wordt gesteld.

Jammer...houd ik voortaan mijn mond maar Lips are sealed

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:51

Yvonnelind schreef:
een paard er slechter van werd. Wèl dat de zenuwen na een X aantal jaren weer aan elkaar vast groeien en dat het dan erger is dan het voor de operatie was.

Of dat de zenuw uiteinden weer gevoel krijgen.

Elan_GV schreef:

Je mag niet wedstrijden rijden met een paard dat een zenuwsnede heeft gehad...

Dat vind ik dus onzin. (mits ze rad lopen natuurlijk)
Die van ons heeft zelfs nog na de zenuwsnede Z gesprongen.
En dressuur kunnen ze in iedergeval.
Het is fout gegaan bij die van ons, omdat de zenuw uiteinden weer aangegroeid waren en toen wilde de vee-arts een hoge zenuw snede doen en dat is erg risico vol en die was helaas mislukt, hij liep met een sleep been, dus toen hebben we hem af moeten maken, maar we hebben nog wel 5 jaar lang erg veel plezier van hem gehad.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:15

Het is VERBODEN bij de KNHS om een paard in de sport uit te brengen als het desbetreffende paard een zenuwsnede heeft gehad. Helaas is het niet makkelijk te controleren òf een paard een zenuwsnede heeft gehad.

Je was dus behoorlijk in overtreding op het moment dat je je paard uit bracht.

Jij hebt nog 5 jaar plezier van hem gehad. Ik snap echt niks van jouw redenatie hoor; je gaat toch geen Z parcoursen springen met een paard waarvan je weet dat het beenwerk in zeer slechte conditie is; zó slecht zelfs dat je de zenuwen door laat snijden om het paard weer pijnloos te laten lopen.
Dan zouden ze rijden met pijnstillers ook moeten legaliseren!
Het is beide keren symptoom bestrijding.

Nooit over nagedacht..?
Ach, het paard leeft niet meer en heeft gelukkig niks gevoeld tijdens het springen, maar het druist tegen al mijn princiepes in, vandaar mijn reactie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 20:20

Cowgirl schreef:
Wat jammer dat ons gelijk weer het woordt 'aanhanger' wordt toegespeelt Verdrietig
We vertellen onze ervaringen in de hoop er anderen mee te kunnen helpen en natuurlijk de paarden kunnen behoeden van een dergelijke ingreep

Ik zelf geef ook alleen maar mijn eigen ervaring in de hoop dat ik er ooit iemand mee kan helpen.
Maar ik heb het idee dat het niet echt op prijs wordt gesteld.

Jammer...houd ik voortaan mijn mond maar Lips are sealed

Weet je wat het is; het zal vast wel goed bedoeld zijn, maar de TS vraagt heel concreet naar de ervaringen aangaande een zenuwsnede.
Ze vraagt NIET om een discussie met tegenstanders van de zenuwsnede.

Natuurlijk kan je best 1 keer het advies geven om iets anders te proberen, maar daar moet je dan niet zo op doordrammen. 1 keer is wel genoeg. Er wordt hier heel duidelijk niet gevraagd naar ervaringen met de methode van AdB. Lachen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 20:53

Hee yvonnelind ,even off topic.
Ik zag in je profiel dat jullie siamese katten hebben.Geweldig!Wij hebben er ook drie.Of anders gezegd ,zij hebben ons!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:39

Hihi; ze zijn ècht helemaal super hè?!
Ik ben dòl op die eigenzinnige karakters.
Hebben jullie ze alleen als huisdier, of fokken jullie wel eens een nestje erbij?
Ik heb zelfs een Tattoo op mijn onderug van een choclate point.
Mensen verbazen zich daar altijd over, omdat ik niet een typ zou zijn voor een tattoo Haha! .

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:06

@Yvonnelind; niemand bij de KNHS kan achterhalen of er een zenuwsnede bij een paard is gedaan. Pijnstillers worden ook nog altijd in de sport gebruikt er zijn zat middelen die niet te traceren zijn.
Het is een nobel streven van je, daar moet ik eerlijk in zijn, maar zo werkt het niet in de praktijk.
Zijn beenwerk was trouwens niet kapot, hij had een onsteking in het hoefkatrol gewricht, waardoor hij pijn had Knipoog

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 12:28

We hebben 1,5 jaar geleden een nestje gehad van 6,daarna is (muis) gesteriliseerd.We hebben er twee uit gehouden.Jouw Bluepoint lijkt sprekend op onze Muis.Verder hebben we een choc en een sealpoint.Super eigenzinnig,vooral de vrouwtjes.Als ik tijd heb pb ik je foto s.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 14:59

Citaat:
Natuurlijk kan je best 1 keer het advies geven om iets anders te proberen, maar daar moet je dan niet zo op doordrammen. 1 keer is wel genoeg. Er wordt hier heel duidelijk niet gevraagd naar ervaringen met de methode van AdB.

Ik dram helemaal niet door. Ik zie (wat jullie kennelijk niet zien) gewoon een wisseling van ervaring en tips....meer niet.