Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:28

Maakt niet uit hoor, ik probeer zo af en toe een update te schrijven. het te vaak doen heeft weinig zin omdat de vooruitgang te langzaam gaat...
Maar ik ben nu 3 weken terug aan het rijden.
Wel nog maar heel lichtjes en maar 3-4 x per week.
Maar tot nu geen pas onregelmatig meer geweest!!!!! Lachen
Hij is wel heel zwak, maar loopt wel met meer plezier dan in de zomer en wil graag werken en bied zelf dingen aan. Dus denk/hoop dat we eindelijk terug op de goede weg zijn!

1 ding is alleen raar, als hij meerdere keren in de week loopt dan heeft hij wat last van dikke benen die niet helemaal slinken na het rijden (ook loopt hij op de wei, tenminste als ze niet te nat zijn, nu staat hij dus helaas binnen Verdrietig )
terwijl ik hem toch 10 min. instap
10-15 min rij met iedere x tussendoor stappen
en daarna ook weer 10 min. uitstap.

laatst had hij 3 dagen op stal gestaan door het slechte weer en ze zouden hem longeren wat niet was gebeurd, en toen waren zijn benen super dun. Je zou zeggen dat hij door het stilstaan juist wel dikke benen zou krijgen.. daarna had ik hem heel lichtjes gereden omdat hij toch 3 dagen had stil gestaan, dus maar heel lichtjes gewerkt, en de dag erna weer lichtjes dikke benen, na het rijden slinken ze wel maar niet helemaal. Hij krijgt dus dikke benen van beweging... Dat snap ik niet helemaal...

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 21:31

welke vorm had Carbesia?
Babesiose of Lyme of n andere soort?
de behandeling hangt namelijk sterk af van welke soort ze heeft.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 00:04

Paashaas schreef:
Maar ik ben nu 3 weken terug aan het rijden.
Wel nog maar heel lichtjes en maar 3-4 x per week.
Maar tot nu geen pas onregelmatig meer geweest!!!!! Lachen
Hij is wel heel zwak, maar loopt wel met meer plezier dan in de zomer en wil graag werken en bied zelf dingen aan. Dus denk/hoop dat we eindelijk terug op de goede weg zijn!

Wat een geweldig nieuws, ik ben blij voor jullie.
Ik hoop ook dat de grootste ellende nu achter de rug is voor jullie en langzaam aan weer aan het terugkomen zijn.
De dikke benen geen idee, zolang het langzaam aan wegslinkt denk ik niet dat je je al te druk moet maken (misschien helpt het wat met verkoelingsgel of afspuiten- waarschijnlijk doe je dit al).
Maar zolang hij lekker blijft lopen en er geen last van heeft zou ik het wel in de gaten houden maar niet gek om worden.
Hopelijk is dat strakjes ook weer normaal, ik denk dat het gewoon strakjes bijtrekt.
Heel veel sterkte toegewenst, nog even doorzetten het komt helemaal goed.
Heb even in je profiel gekeken en ik moet zeggen dat je een prachtig paard hebt en dat je hem supermooi rijd-leuke combinatie.
Jullie vinden samen vast de kracht om terug te komen, ik gun het je van harte.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:40

Dankjewel voor je compliment, ik hoop dat ik hem terug ga krijgen hoe hij toen was..

Hoe gaat het met jouw paardje? sorry beetje lomp dat ik het niet eerder heb gevraagd... Bloos
Ik hoop dat het met haar ook terug beter gaat, en jullie ook weer kunnen genieten van elkaar.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:12

Paashaas schreef:
...
1 ding is alleen raar, als hij meerdere keren in de week loopt dan heeft hij wat last van dikke benen die niet helemaal slinken na het rijden (ook loopt hij op de wei, tenminste als ze niet te nat zijn, nu staat hij dus helaas binnen Verdrietig )
terwijl ik hem toch 10 min. instap
10-15 min rij met iedere x tussendoor stappen
en daarna ook weer 10 min. uitstap.

laatst had hij 3 dagen op stal gestaan door het slechte weer en ze zouden hem longeren wat niet was gebeurd, en toen waren zijn benen super dun. Je zou zeggen dat hij door het stilstaan juist wel dikke benen zou krijgen.. daarna had ik hem heel lichtjes gereden omdat hij toch 3 dagen had stil gestaan, dus maar heel lichtjes gewerkt, en de dag erna weer lichtjes dikke benen, na het rijden slinken ze wel maar niet helemaal. Hij krijgt dus dikke benen van beweging... Dat snap ik niet helemaal...

Dit heeft San ook Ja Ze krijgt vooral in de winter vaak dikke benen. Terwijl ze gewoon iedere dag buiten gaat. Maar ze heeft er geen last van, dus soms laat ik ze wel gewoon ff lopen... Ik vind het ook heel raar...

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:00

bij mijn paard is op lyme getest en gediagnotiseerd maar niet met hoge waardes), carbesia gebruiken ze in frankrijk tegen alle teken ziektes en andere infectie ziektes. Ik heb hem niet weer laten testen maar gelijk begonnen met de behandeling hoe de franse dierenarts het voorstelde ,1x 10mlfiodine in bloedbaan dan half uur wachten dan op meerderepleken in spieren Hals of bil 10ml totaal niet meer dan 5ml per plek ,dan wordt hij iets koliekerig en na twee uur knapt hij weer op de volgende dag , steigerde hij en drafde uit zichzelf. na twee a drie dagen dit herhalen , hij is pittiger en zijn willetje is weer duidelijk merkbaar. Ik wacht het rustig af ,want ik durf bijna niet blij te zijn ,bang voor een terug val en dan??
Ik zal jullie op de hoogte houden . dank je voor jullie lieve woorden en jullie ook veel sterkte.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:57

Ik heb even gegoogeld.
Carbesia wordt in Duitsland en Nederland alleen gebruikt tegen piroplasmose ofwel babesiose, daar zou het tegen helpen.
Tegen Lyme zou het niet helpen, tenminste heb er niks over kunnen vinden.

Heeft jouw paard babesiose opgelopen in nederland? Dat is redelijk zeldzaam zover ik weet, Lyme komt veel vaker voor. Je hebt op beide ziektes laten testen?

Ik hoop dat je paard geen terugvallen krijgt, maar dat is natuurlijk afwachten, geef hem gewoon de tijd en laat hem zelf aangeven wat hij wel en niet kan / wil. En ga daarvan uit.
Laat je iets weten of hij zo fris blijft? Ik hoop het voor je!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 12:36

Ik heb met mijn veearts gebeld om het even na te vragen, was toch wel nieuwschierig... Lachen

hij had er wel eens van gehoord. Zijn collega die langs hem zat, die kende het wel.

In Gent hadden ze toen ook voorgesteld om hem ermee te behandelen, maar hebben ze toch niet gedaan, waarom weet ik niet.

1 op de 100 paarden valt er dood van neer…
Denk daarom.

Mijn veearts zei ook dat een reden was dat het niet meer werd gebruikt ook niet in de kliniek in utrecht enz.

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:10

Ja ik wist dat dat kon ,maar met fiodine(koliek en koortsremmer) van te voren in de bloedbaan is de kans erg klein. Mijn paard is was na een kilo antibiotica en bijna 5maanden niet gelukkig en zichzelf ik zag dit als een laatste redmiddel . En ik hoop dat ik daar goed aan heb gedaan ,ik ben al blij met deze week, dat hij al weer glinstertjes in zijn ogen heeft en pittiger is .Ik hou je op de hoogte.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 13:44

Dat zei mijn veearts ook, eerst proberen met de antibioticum, zou dat niet geholpen hebben dan hadden ze ook carbesia geprobeerd. Maar gelukkig hielp de antibioticum goed. Hij heeft wel nog terugvallen gehad, maar niet direct door de lyme, maar door de gevolgen vd lyme, dat heel zijn lichaam is verzwakt en verstoord. En daar bestaan helaas geen medicijnen voor, hij zal zelf sterker moeten worden, en de enigste manier hoe ik hem kan helpen is door hem zo gelukkig mogelijk te laten zijn door weide, aandacht, wat beweging, schone stal eten enz. Maar medicijnen enz kunnen hier helaas niet bij helpen, alleen de tijd...

Ik denk dat je de juiste keus hebt gemaakt, wat kon je anders doen? En het heeft tot nu geholpen dus denk dat je paard laat zien dat je de juiste keus hebt gemaakt.

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:37

even een update ; mijn paard is nog steeds drukker en tilt zijn achterbenen weer goed op , wel is hij nog snel moe .
Vraagje ; hij heeft iets warme voeten ! letten jullie ook op het voer ivm gevoeligheid voor hoefbevangen?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:09

camarque schreef:
even een update ; mijn paard is nog steeds drukker en tilt zijn achterbenen weer goed op , wel is hij nog snel moe .
Vraagje ; hij heeft iets warme voeten ! letten jullie ook op het voer ivm gevoeligheid voor hoefbevangen?

Fijn om te horen dat ook jouw paard langzaam aan weer terug aan het komen is. Normaal is het wel dat hij snel moe is maar als je het langzaam opvoert komt het helemaal goed.
Ik heb toendertijd het brok voor de helft vermindert maar wel onbeperkt hooi gegeven.

Paashaas schreef:
Dankjewel voor je compliment, ik hoop dat ik hem terug ga krijgen hoe hij toen was..

Hoe gaat het met jouw paardje? sorry beetje lomp dat ik het niet eerder heb gevraagd... Bloos
Ik hoop dat het met haar ook terug beter gaat, en jullie ook weer kunnen genieten van elkaar.

Geen dank (de waarheid mag gezegt worden) en natuurlijk krijg je hem langzaam aan terug zoals hij was.
Jullie zijn bijde doorzetters en tenslotte word dat beloont ookal lijkt dat nu nog onwerkelijk.
Met ons Flashje gaat het bijzonder goed twee maanden geleden hebben we haar weggebracht om zadelmak te maken en we zijn lekker aan het genieten van onze ritjes door de bergen.
Geeft niets dat je het niet gevraagt hebt op het moment heb je nogsteeds genoeg aan je eigen paard.
Ik duim voor jullie dat jullie strakjes ook weer kunnen genieten.
Jullie verdienen het echt Ja .

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:01

Mijn paard heb ik ook terug gebracht op het helft van het aantal kilo's en van sportbrok naar onderhoudsbrok. Mijn veearts had gewezen op de kans op hoefbevangenheid. Zelfs nu ik aan het rijden ben krijgt hij nog steeds maar 3 kilo onderhoud, wel veel hooi. Het moe zijn kun je toch niet wegnemen met sportbrok, tenminste ik heb er zelf geen verschil door gemerkt. Hij is dan wel de eerste 5 min. wat frisser maar daarna even snel moe als met onderhoud. Dat belast ook het minste zijn verteringstelsel, en dat was bij mijn paard heel belangrijk.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:03

Fijn dat het zo goed gaat met Flash, die ritjes door de bergen lijken me zalig! Ik moet het hier doen met betonwegen...

Flash heeft trouwens een fantastisch leuk mooi hoofdje!

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 11:46

blensink en paashaas dank jullie wel , Ik geef altijd maar een kilo onderhouds brok ,en vanaf hij ziek is, alleen een handje voor de heb. Zijn hoeven zijn weer gewoon , tja je bent zo met ze bezig dat je alles op een gegeven moment eng vindt.Hij gaat nog steeds lekker ,maar heeft nu bulten van het prikken in zijn nek denk ik ?(onder manenkam beide kanten) hoop dat ze weer snel wegtrekken.
geniet ze daar in de bergen ,lijkt mij tof daar . Ik ga elkjaar naar zuidfrankrijk en daar rijden door de heuvels, een uur vanaf pau.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:00

Excuses dat ik zo binnen kom vallen in dit topic, maar heeft iemand misschien een foto van een wondje van een tekenbeet?
Mijn paard heeft een naar wondje op zijn schouder dat ook iedere keer dichtgaat en dan vormt zich weer een nieuw korstje.
Verder heeft hij nog wat vage klachten dus ik verdenk het wondje ervan een tekenbeet geweest te zijn. Zou dit mogelijk kunnen zijn?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:47

Maakt niet uit, we zijn hier om elkaar te helpen.
Ik heb er helaas geen foto van, maar als je paard vage klachten heeft, laat hem voor de zekerheid testen. Dan ben je zeker. Ik heb te lang gewacht, tenminste voor we er achter kwamen. Met alle gevolgen van dien...

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:50

fitzroy waar woon jij?,Ik heb ook geen foto , maar ik heb ook geen teek gezien.
Ik raad iedereen met paard die vage klachten heeft gelijk te testen. eerste tekenen zijn geen pit en gedragsverandering.
koorts heeft die van mij nooit gehad. later na gedragsverandering , viel ontzettend snel af, liep onregelmatig en nooit kon je je vinger er op leggen waar het precies zat ,en liet je het de veearts zien liep ie normaal.
Ik heb met huidproblemen gekamt ,bultjesl in de hals 40cm in het rond en ging niet weg met betadine en was niet te achterhalen, na de antibiotica kuur ging dat weg.
laat je paard testen op al de drie teken ziektes.
oja komt uit de test dat je zuurgraad hoog is en ze zeggen dat hij spierbevangen kan dat bij de ziekteverschijnselen horen , die van mij is nooit stijf geweest ,wel had hij opeens geen pit meer .

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 01:18

IK heb ook geen foto voor je helaas maar inderdaad wat paashaas en camarque zeggen je paard laten testen is het beste wat je kunt doen bij twijfel.
Als het een tekenbeet is is het zeker erg belangrijk dat je er snel bij bent.
Even kort samengevat mijn paard at goed, had geen koorts, kreeg haaruitval en liep hele kleine stijve pasjes en had evenwichtsstoring.

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:54

update ; Het gaat perfect !!!!! Ik durf te zeggen dat het echt als een gek verbetert. Mijn paardje bokt als een gek en loopt weer lekker ,hij gaat met de dag vooruit . Ik ga dit weekend beginnen met conditie op te bouwen . Ik hou jullie op de hoogte.
groetjes.oja ik las op een honden forum dat er ook honden worden behandeld met carbesia ondanks ze lyme hebben en geen piro toch herstellen door dit middel .

vraagje voor paashaas en blensink ; hoe gaat het met jouw paard en hoe ben jij conditie gaan trainen?
vraagje voor blensink; Laat jij je paard nu enten? in zuidfrankrijk op de draverstallen doen ze dat allemaal. en hoe zien de teken er bij jouw eruit ?(klein hard ,of zacht als een wrat? ) Ik vind (ik heb honden)hier kleine harde met af en toe rood op schild(volgens mij de piro teek), en die wratten die groter worden(lyme).

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:45

@camarque wat fijn om te horen dat ook jouw paard aan het opknappen is, hoop dat alles ook spoedig verloopt met de conditie opbouw. Ik wens jullie heel veel sterkte en plezier samen.
Interresant dat ze honden ook inspuiten met cabesia.

Conditie training was voor mijn paard nog niet nodig toen ze piro kreeg.
Ze was namelijk nog niet zadelmak.
We hadden haar toendertijd op aanraden van mijn trainer weggebracht naar een wei bovenop een berg waar ze met 6 andere merries een beetje op haar plaatst gezet zou worden.
Ze was van kleins af aan tussen de mensen en mijn trainer zei dat het haar goed zou doen.
Flash heeft het daar erg moeilijk gehad, de andere merries accepteerden haar niet.
Hierdoor denken we dat ze haar weerstand is verloren en daardoor dit etterige beestje makkelijk zoveel schade kon aanrichten.
Mijn paard word elk jaar geënt en ik heb in mijn wei nooit een teek bij haar gevonden.
Mijn DA zegt dat het komt door de dennenbomen die hoog groeien waar ze uitvallen. Kan kloppen mijn wei ligt een stuk lager.
Bij Flash heb ik nooit een teek gezien wel bij mijn bijrijdpaard (toen deze ook in een wei stond met dennebomen) deze waren hard, rood schild weet ik niet. Ik vind ze zo smerig en heb niet uitgebreid gekeken toendertijd.
Ben er nu wel allert op dus als ik er weer een vind ga ik wel kijken.

@Paashaas hoe gaat het met jullie?
Hopelijk horen we snel weer goed nieuws van je.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:56

Ik heb even niks gemeld, omdat ik eerst wat meer wilde weten / kunnen vertellen.

2 weken terug in t weekend had ik fijn gereden, door de week wordt hij 1x gereden door een vriendin en 1x gelongeerd. Afgelopen weekend toen ik terug ging rijden, ging het helemaal niet. Hij liep op eieren van voor, de dag erna was het nog erger. Hij had al de hele week 4 hele dikke benen. Er klopte gewoon iets niet.
Ik gevraagd in de stal of er iets verandert was in die week. Bleek dat ze ander hooi kregen.

Heb ik gebeld met de veearts, maar hij dacht eerder aan een virus. Omdat er heel veel paarden ziek waren met dikke benen, koorts en ook hoesten. Vas had ook gehoest vorige week maar na n paar dagen hoest siroop was het over. Maar je kunt je het wel voorstellen dat ik wat in paniek raakte dat hij opnieuw ziek zou worden voor de zoveelste keer… Ik moest hem opnieuw iedere dag gaan temperaturen, maar gelukkig is zijn temp. tot nu normaal gebleven. Ook ben ik even gestopt met hooi geven, om duidelijker te kunnen merken waar t aan ligt. Alleen als de andere paarden hooi krijgen dan krijgt hij een heel klein beetje en wat luzerne. Ze hebben nu ander hooi ingekocht en dat gaat hij vanaf volgende week dan krijgen.

Gister ben ik opnieuw gegaan. Al zijn benen waren dun en hij liep ook terug normaal.
Toen ik hem uit zijn stal haalde, was hij zo blij om me te zien, dat hij iets mocht doen dat hij vrolijk aan het briesen was en me de hele tijd aan stootte om aangehaald te worden.
Met rijden was hij zelfs zo fris dat ik er haast vanaf ben gevallen toen hij wilde laten merken hoe blij hij was door heel vrolijk de hele bak door te gaan bokken!

Ik heb net de veearts gebeld om te vertellen dat het gelukkig het hooi was waardoor hij zo was en geen virus wat hij op zich had.

Maar… zijn rechterachterbeen blijft dik aan de buitenkant van de peesschede. Zijn andere benen zijn mooi dun, en nu valt het nog meer op. Ook toen hij 4 dikke benen had, was zijn rechterachterbeen dikker dan de rest. Eigenlijk al vanaf dat ik 6 weken terug ben begonnen met rijden. Toen zei de veearts dat het waarschijnlijk kwam omdat hij dat been lang had ontlast en door de behandeling van zijn knie. Ik moest het gewoon lichtjes rijden en dan zou het overgaan maar moest het wel in de gaten houden of ik niks merkte met rijden enz.
Nu na 6 weken is het nog steeds dik en dat is niet normaal…
Met rijden voel ik rechtsom dat er iets niet klopt, maar ze zien niks aan hem als hij loopt.
Het kan ook rijtechnisch zijn, want echt fijn loopt hij natuurlijk nog niet na zo’n lange tijd zonder training, spieren en conditie. Maar waar komt dat dikke been dan vandaan? De veearts vertrouwde het niet helemaal en wilde het controleren.

Maandag moest ik de veearts terugbellen, dan kon hij zeggen wanneer hij kon langskomen om die pezen te scannen, en als ze in orde waren, te kijken of er verder nog iets anders zat.
Meestal als er 1 probleem zit zoals toen met zijn knie, zitten er ook andere problemen, doordat ze door het ontlasten van het ene het andere overbelasten.
Ik zal het horen, en hopelijk is het niks ernstigs, en is dan eindelijk de hele weg vrij om weer verder te kunnen gaan met opbouwen. Maar ik ben al heel blij dat het t hooi was en dat hij vrolijk rond bokt! Lachen

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:05

Camarque, super dat je paard zich weer zo goed voelt. Echt heel fijn.

Ik bouw mijn paard op deze manier op volgens schema van mijn veearts.
Van de zomer deed ik om de 2 weken 1 training erbij nemen. Maar toen kreeg hij een terugval, dus hij had toen misschien niet genoeg tijd gekregen om zich aan te passen aan de training.

Nu geef ik hem meer tijd en zet om de 4 weken 1 training erbij.
Ben begonnen in oktober met 3x in de week. November 4x en volgende week begin ik dus met 5x in de week en dan in januari 6x in de week. En zo blijft het dan. Ik rij wel maar heel lichtjes, natuurlijk wel steeds iets zwaarder maar niet te veel, gewoon wat hij gemakkelijk aan kan, dus niet te moe wordt of buitenadem raakt. Omdat als ik te snel te veel vraag word zijn weerstand juist zwakker in plaats van sterker door de training. En lange termijn is vaak sneller dan korte termijn...

Na januari als ik klaar ben met de conditietraining, dus vanaf februari ga ik 3 maanden krachttraining doen. En dan "zou" hij terug op punt moeten gaan zijn om terug te beginnen met mijn oefeningen enz. Maar dit is natuurlijk maar een plan, wat je moet aanpassen aan je paard. Zo wil ik het nu doen, maar er kan altijd van alles veranderen zoals nu zijn been waardoor ik mijn schema moet aanpassen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:06

Paashaas wat een geluk dat je erachter was dat het het hooi was. Wat voor verdikking heeft je paard. Een soort vochtophoping?
Ik ben blij om te horen dat jullie toch stukje bij beetje vooruit gaan, dat hij weer wat fitter en vrolijker word.
Als het inderdaad vocht is zou ik me geen zorgen verder meer maken, dit trekt langzaam aan weg. Had Flash ook.

camarque gisteren tot mijn grote schrik vond ik een teek bij Flash (misschien moet het wel zo zijn om te vertellen wat voor teken we hier hebben)
Heb hem eruit gehaald en goed bekeken, hij was hard, grijs en had geen rood schild.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:52

Ja inderdaad, gelukkig dat het maar zoiets simpels was...

Het is vocht op de buitenkant van zijn pijpbeen, de binnenkant is wel heel mooi dun. Dus gewoon vocht is het niet, anders was zijn hele been dik geweest. Maar omdat hij dat probleem aan zijn rechterknie heeft gehad vertrouwde de veearts het niet. De knie is misschien de oorzaak van dit probleem. Of dit probleem was de oorzaak van de knie. Vaak kom je niet in een x achter de problemen, je vind alleen die problemen die op dat moment het meeste pijn doen. Ik zal moeten wachten en hopen dat het snel en gemakkelijk verholpen kan worden.