[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 15:17

Voor de Boett deken dragers, hebben jullie de deken alweer opgedaan?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:50

nee nog niet hij is wel al gewassen en gemaakt, maar kijk het nog even aan.

smeer mijn paard ook in met mengsel van verschillende olieën soms hoeft dan pas de deken eind augustus op omdat ik het goed kan bijhouden met me smeersel.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:57

kvika, met wat voor mengsel smeer jij je paard in?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:48

@ javayo
uit het boekje essentiële oliën voor honden en paarden ( isbn 906030-572-8)
heb ik een aantal oliën gehaald
ondermeer jojoba als basis olie,
trea tree,geranium,lemon grass, pepermunt, olijf,lavendel en cirtoen olie.
dat smeren/masseren op de plekjes waar ze jeuk hebben.
het werkt niet super goed want ze doen nog wel een beetje jeuken, maar geen open plekken die ze wel heeft als ik niets doe zeg maar.

carina

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:27

Sherwood, volgende week krijgt ze haar 2e injectie, hopelijk ben ik er dit keer wel op tijd me begonnen... Ik hoor nu van verschillende mensen dat ze op verschillende plaatsen inspuiten, net onder de manenkam, in de halsspier, in de borstspier, welke plaats werkt het beste? Heb je misschien een foto waarin je de plaats waar jij injecteerd kunt weergeven?

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:21

maakt niet uit zolang je maar in de spier spuit
Ik doe het meestal in de hals, maar soms ook in de borst, net wat je het prettigste spuiten vind. Een paard wat naar voren slaat als je spuit, daar doe ik het dus niet in de borst

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:30

In principe is het niet zo heel erg verstandig om injecties in het spierweefsel in de halsspier te spuiten. Dit omdat hier een evt. entreactie of abcesvorming niet goed te behandelen is. Dit geldt ook voor entingen etc, hoewel die dus heel vaak wel in de halsspier worden gegeven.
Bortspier is een stuk veiliger voor je paard.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:30

Om heel eerlijk te zijn durf ik haar niet in de borst spier te doen. 1x heeft een VA dat geprobeerd met dr enting, maar ze kwam keer op keer omhoog, naald verbogen, gewoon drama. Dag later hardstikke kreupel aan het voorbeen aan de kant waar ze gespoten was...

Is het zo'n groot risico dan om het in de halsspier te doen?

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:39

nou het schuren is begonnen, morgen snel de boett deken bestellen en dan krijgt ze hem over 1,5 week ongeveer op. Wel wat laat maar ik moet erst even afbouwen met een wat dunnere deken omdat ze vanaf vandaag niet meer onder haar winterdek staat.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:54

Is het "seizoen" echt weer begonnen? Mijn Evita heeft inderdaad jeuk maar wonder boven wonder niet aan haar staart en manen maar gewoon op haar lijf. Mijn merrie zonder zomerexzeem heeft het ook dus ik denk de rui (of luizen maar ik zag niets springen) ...
Ik ga maar eens een paal met borstels maken want als ze tegen het hout gaan schuren... brrrr...
Het is wel zo dat mn merrie weer terug is in haar geboortedorp aan de maas.. open en winderig, en daar had ze er geen last van (ze heeft vorige zomer het gehad in een bosrijke omgeving).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:07

ik kreeg gister de tip om soulmate te geven.... heeft iemand ervaring met soulmate en zomereczeem?

Ik moet wel erbij zeggen dat het geen optie is om Banjer dalijk weer binnen te houden met de schemer, en een boett-deken... durf het nog steeds niet te proberen... ze gaat, als het weideseizoen over een paar weekjes bij ons weer begint, dag en nacht het land op als ze een beetje aan het gras gewend is.

De ostheopaat is ook met preventieve behandeling bezig... iets met manipulatie van een orgaan waardoor er een stof vrij komt die de symptomen van zomereczeem kan verminderen... iemand hier ervaring mee?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:33

banjer wat is dat soulmate?

en waarom durf je geen boett deken te proberen?
gr.

quibbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:18

mijn pony heeft ok zomerexeem en die beginnen we in januari al aloë vera gel bij haar voer te doen. Het help super goed. De hele pony word er gezonder van. Haar manen en staart worden ook met aloë shampoo gewassen. Het is zeker een aanrader!
Wel staat ze onder een deken omdat ze anders gek wordt van alle vliegen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:10

Kvika: soulmate is een soort van voedingssupplement, schijnt overal goed voor te zijn... Ik gebruik nu iig pavo als voedingssupplement... kijken of dat wat uithaalt

En een boettdeken... Banjer staat dalijk dag en nacht buiten... ben bang dat ze een koutje vat als ze een bui op haar knar krijgt, met die deken om...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:08

Als je zo'n niet rekbare versie koopt blijft er geen water aanhangen. Ik heb mn paardje ermee in de regen buiten laten staan en ze blijven er niet natter van.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:01

kvika staat ook dag en nacht op met deken straks, doe wel als het blijft regenen de deken af. vaak bij echte regen ook geen muggen.
kviek heeft een echt boett en hij is echt zo droog, wordt ligt vochtig bij regen en is ook zo weer droog. geen last van kou hoor!

maritha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:45

Bij ons op de manege hebbe ook verschillende paarden last van de eczeem. Ze hebben jarenlang een boett teken gebruikt maar dat werkte maar voor de helft. Sinds 1 of 2 jaar hebben ze iets nieuws. Wat het precies is weet ik niet maar het werkt mega goed. Heb wel begrepen dat dat kei duur is. Je moet het al heel vroeg aan je paard geven. Maar alle paarden die normaal geen manen en staart over hadden van schuren hebben nu nog steeds mooie lange manen. Voor et eerst in hun leven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:29

ga uitzoeken wat dat is dan!!!!

dat willen we allemaal wel he?

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:09

idd

vandaag stond ik naar mn pony te kijken, z'n manen zijn al weer ferm teruggegroeid (10 cm en hij komt van 0) en denk met pijn in mn hart aan de zomer, weer al die ellende.. ik zie er echt tegenop.

ik heb nog geen jeuk opgemerkt, ik hoop dat het zo blijft. vorig jaar is hij begonnen in april, maar deze wek zag ik al vliegjes/mugjes rondhangen op stal

vanaf deze week begin ik preventief te smeren met antivliegengel (met citronella) maar inwendig zou ik hem ook willen ondersteunen maar weet niet goed wat..

deken is ook hier geen optie en tot nu toe heb ik nog geen middel gevonden die echt helpt (behalve lavendeltinctuur maarja daar betaal jeje blauw aan..)

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:51

iemand ervaring met hippolie? schijnt iets nieuws te zijn tegen de jeuk en edward gal promoot het, anyone??
site is www.dnhiep.nl

ps: mijn deken ligt nl weer aan gort :S

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:57

Javayo schreef:
Nou mocht mijn paard dit jaar weer last hebben dan wil ik het zeker gaan proberen. Ik weet alleen niet of het zomereczeem is omdat het precies is zoals atreyuevita ook al omschreef.

Ja raar he? Evita heeft dus zomerexceem maar onder haar deken???? Heb al op een topic over luizen gevraagd hoe je dat kunt zien maar dat zijn echt beestjes die je ziet kruipen dus dat is het ook niet. Misschien rui en gewoonte?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:00

Ik heb knoflook flakes, is veel gemakkelijker te geven door het voer en ze vinden het lekker.

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:12

Het is wel belangrijk dat een eczeem deken alles bedekt (er zijn zelfs paarden die zwaar eczeem hebben die zelfs om hun benen stof hebben). Het maakt namelijk niet uit waar het mugje steekt. Kan ook op de buik en dan schuren ze nog op de hals en staart. Dat zijn namelijk de plaatsen waar de allergie de kop op steekt.

Het is wel belangrijk preventief de deken op te doen en niet wachten tot het paard schuurt. Dan hebben ze namelijk al last en schuren ze gewoon de deken kapot. Je zou er dan eerst voor moeten zorgen dat de allergieklachten weg zijn (tijdelijk opstallen?) voordat je dan de deken opdoet.

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:14

Het is wel belangrijk dat een eczeem deken alles bedekt (er zijn zelfs paarden die zwaar eczeem hebben die zelfs om hun benen stof hebben). Het maakt namelijk niet uit waar het mugje steekt. Kan ook op de buik en dan schuren ze nog op de hals en staart. Dat zijn namelijk de plaatsen waar de allergie de kop op steekt.

Het is wel belangrijk preventief de deken op te doen en niet wachten tot het paard schuurt. Dan hebben ze namelijk al last en schuren ze gewoon de deken kapot. Je zou er dan eerst voor moeten zorgen dat de allergieklachten weg zijn (tijdelijk opstallen?) voordat je dan de deken opdoet.

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:16

Oeps, dat is dus 2x. Hij liep even vast.