[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:45

Miirthe schreef:
Tandpasta schijnt ook te werken !
Mij lijkt alleen dat dat behoorlijk bijt..

Ik denk ook dat dat best wel gaat bijten..

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 22:19

ja en er werd eerder in dit topic over zuurkool gesproken en er op plassen...OOK DEZE DINGEN GA IK NIET UITPROBEREN!!! hihi....maar dat lijkt me vrij logischt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 19:39

Ja idd, als ik zo graag goedkoop uit wil zijn koop ik wel een potje Sudrocreme

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:59

dat is nog het veiligst denk ik...

nikkigioa

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:19

Zo ik meld mij ook maar eens in dit topic. Ik heb een haflinger die sinds een paar weken erg last heeft van mok in de kootholten en benen. Hij heeft het zelfs aan de binnenkant van zijn bovenbeen en aan de buitenkant van zijn onderbeen! Ik zal er eens foto's van maken.

Ik heb hele kleine dure potjes mokzalf van de DA gekregen. Ik moest de benen eerst in animalintex binden zodat de korsten konden weken. Hierna moest ik iedere dag de benen met betadineshampoo wassen (geen korsten krabben), afdrogen en insmeren met die zalf. Het ging goed en met twee weken was hij van de mok af. Maar nu heeft hij het in ene weer terug gekregen!

Ik lees in dit topic dat jullie ook goede resultaten met Sudocreme verkregen hebben.. Dat ga ik gelijk proberen! Verder lees ik dat mok op de benen ook wel Rasp genoemd wordt.. of is dat weer iets anders?
Zou iemand mij het verschil tussen mok en rasp uit willen leggen?

kimera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:24

hoi hoi allemaal,
ik heb een tinker die ook mok heeft in de vorm van open wondjes en jeuk. ik heb mijn dieren arts gevraagd wat te doen en deze zei, benen kaal scheren en de open wonden behandelen met vetaderm. als dit dicht is moet ik zijn sokken gaan behandelen met sebacil dit is niet meer te koop in nederland maar in belgie wel. sebacil is erg giftig en is alleen tegen het behandelen van de jeukende beestjes. Ik vond het erg zonde om zijn sokken er af te scheren dus heb ik er voor gekozen om alleen de kootholtes kaal te scheren ( tenzij het hoger op het been zit, dus eerst goed voelen !!) ik ben zelf nog bezig met het behandelen dus weet niet hoe het zal lopen. wel zijn door de vetaderm de wondjes al dicht.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:57

@kimera...heb jeje paard al laten spuiten met ivomec of dectomax? dit bestrijd de mijt van binnenuit...dan helen de wondjes denk ook eerder en makkelijker

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:58

hallo allemaal!
Wij wassen de kootholtes altijd met een ontsmettende shampoo (ik dacht het liefst met teershampoo) ..dan heeel goed afdrogen de losse korstjes enigszins eraf halen, niet trekken totdat het gaat bloeden! en daarna inspuiten met acederm! goed volhouden en het is zo weg!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:08

Hee, ik ontdek hier ook een mok-topic Bij [TI] hebben we ook zo'n topic, omdat echt superveel tinkers er last van hebben!

Mijn ervaringen met mok wil ik dan ook even hier neer zetten. Bonita heeft eigenlijk chronisch mok. Ze heeft nu twee droge plekjes, waar ze geen last van heeft, maar het gaat bij haar in pieken en dalen. Helaas heb ik ontdekt dat het bij haar ook veel met het voer te maken heeft. Bij te eiwitrijke voeding krijgt ze mok, bij sovere voeding verdwijnt het weer.

Ik heb wel gewassen met Sebacil, daardoor was de schurft weg maar de mok niet(Moet je trouwens 1 ml per liter water gebruiken en 1 keer in de 14 dagen mee wassen, ipv 2/3 keer per weer). Ook heb ik mijn paardje laten enten met ivermectine, maar daar verergerde het in eerste instante behoorlijk van en het hielp niet.

Mokzalven, uierzalf, zinkzalf, zwitsal zalf etc werkt niet bij mijn paardje! Hydrocortiderm helpt wel tegen de jeuk, maar het geneest geen schurft!

Nu was ik haar preventief met Betadine shampoo en knip ik haar kootholtes standaard kaal. Ook als ze en plekje heeft wat ik moet behandelen, knip ik dat kaal. De rest van de sokken laat ik zitten, want ze zorgen er wel voor dat de benen schoon en droog blijven.

Ook krijgt ze drainage compositum van de Groene Os en op de droge plekjes in haar knieholtes smeer ik groene leem.

Verder voer ik haar zeer sober, 2 handjes biks (tinkerbrok), 4 wortelen en 2 scheppen lucerne per dag, verder heel veel arm grofstengelig hooi. Ze is hier heel vief op en haar mokproblemen zijn echt grandioos verminderd! Ze is namelijk zeer gevoelig op de eiwitten en de opname hiervan probeer ik tot een minimum te beperken.

Ik ben van mening dat bij veel koudbloeden het probleem ook in zekere mate van binnenuit kan komen, door een verstoorde stofwisseling, deels door overvoeding.

Wat ik tot nu toe heb gezien is dat koudbloedenmok er ook bijna altijd anders uitziet als warmbloedenmok.. Warmbloeden krijgen het 9 van de 10 keer door vochtig staan en op de een of andere manier is het ook altijd zo weg als het wordt behandeld, terwijk koudbloeden er niet makkelijk van af komen, of nooit genezen..

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:29

floor01 schreef:
hallo allemaal!
Wij wassen de kootholtes altijd met een ontsmettende shampoo (ik dacht het liefst met teershampoo) ..dan heeel goed afdrogen de losse korstjes enigszins eraf halen, niet trekken totdat het gaat bloeden! en daarna inspuiten met acederm! goed volhouden en het is zo weg!

Kootholtes zo goed mogelijk droog houden en insmeren met hydrocortiderm zalf!!! Goed inmasseren tot de korstjes los laten. Werkt echt super.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:27

Ik ben van mening dat bij veel koudbloeden het probleem ook in zekere mate van binnenuit kan komen, door een verstoorde stofwisseling, deels door overvoeding.

Hier sluit ik me ook bij aan. Ben ook van dieet veranderd; onbeperkt hooi blijf ik gewoon geven, maar van de schep bix 2x per dag ben ik afgestapt.
Ze krijgt wel nog slobber met een schepje kruiden voor der weerstand en het gaat al stukken beter. Verder is een schone droge stal gewoon een 'must' bij mok..
Op stal hebben we Betadine shampoo, Mokzalf van Virbac, Zinkzalf en Hydrocortiderm. De combi van Betadine & Hydrocortiderm werkte érg goed bij één van de paarden, maar het beste voor haar was overdag in stal en s'nachts de wei op, wat wel balen was voor't paard, ze kan slecht tegen zon (verbranden, sunblock factor 60 had geen nut..)

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:21

Teuntje111 schreef:

Ook krijgt ze drainage compositum van de Groene Os en op de droge plekjes in haar knieholtes smeer ik groene leem.

Ik zie dat je de drainage compositum gebruikt. heb je al een idee of dat wat werkt?

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:25

mijn pony heeft 2 kale plekjes van ong. 5 by 5 cm aan de binnenkant van haar onderbeen. Eerst was het er maar eentje. Het is een beetje dik en warm. Het doet niet zeer als ik er op druk, en volgens mij jeukt het niet erg.
Zou dit een soort mok kunnen zijn en denken jullie dat het verstandig is om de DA te bellen?

Groetjes michelle

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:42

Topaas schreef:
Teuntje111 schreef:

Ik zie dat je de drainage compositum gebruikt. heb je al een idee of dat wat werkt?

Ik ben rigoreus van dieet veranderd. Ik heb zelf wel het idee dat het werkt, maar dat kan ook door de aanpassing van het dieet komen..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:55

Ik heb onderhand alles geprobeerd: scheren, wassen, korsten verwijderen, toch maar weer laten zitten, hydrocortiderm, mokzalf, zinkzalf. Ben nu ongeveer 8 maanden (!!!) verder en nog steeds mok. Volgende week naar de kliniek en dan horen we wel weer verder. Ze loopt gelukkig wel gewoon goed en heeft nauwelijk dikke benen dus ze lijkt er niet echt last van te hebben.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:45

Ik kan me niet herinneren of ik er al een reactie over geplaatst heb (en ook geen tijd om te zoeken ), maar Clip had flink mok aan alle 4 zijn benen. We hebben enkele maanden van alles gesmeerd dat ik hier via de VA en van stalgenoten kon krijgen maar helaas zonder resultaat. Toen heeft mijn bf met zijn moeder gesproken (in Australie) die een vet nurse is bij een dierenkliniek in Queensland en zij heeft advies gevraagd aan hun leverancier die zelf ook paarden heeft. Vervolgens hebben wij een fles medicinale shampoo toe gestuurd gekregen van 1 liter en al na slechts 2 keer Clip's beentjes te hebben gewassen was hij mokvrij

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:56

Heeft iemand van jullie ervaring met "Mok Cure" van VSM? Dit zijn kleine pilletjes waar je er een paar per dag van moet geven.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:29

Hebben bij mijn paard helemaal niks geholpen. Maar dat wil niet zeggen dat het bij geeneen paard helpt dat homeopatisch spul moet je toch echt op je eigen paard uitproberen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:48

Ik zat net weer eens nog meer en meer informatie over oplossingen voor mok te zoeken op Internet en toen stuitte ik op huppa.nl, waar ze MokCare aanbieden. Er stonden enkele positieve reacties van klanten op.
Hebben jullie hier ervaring mee? Is dit een aanrader om te proberen?

Ik heb nu de Sebacil 2 keer gedaan, maar dat zal weer moeten, want de grootste wonden zijn wéér open......er zit nu onderhand een bobbel eelt en littekenweefsel ter grootte van een halve tennisbal en mevrouw loopt ook steeds meer weer te stampen...!

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:27

pas aub op met sebacil en wondjes!!!!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:19

Waarom? Van de DA moet ik het goed inmasseren, ook op de wondjes.

Maar heeft niemand al MokCare geprobeerd, of van anderen er iets over gehoord?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:41

sebacil is heel giftig spul en als het in de (open) wondjes komt kan soms heel het been dik worden...het is niet echt goed iig.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:51

@izzy: Jij weet altijd veel van alle cremepjes, zalfjes en middeltjes. Heb jij al van MokCare en zijn werking gehoord?

en ik zal voorzichtig met de sebacil zijn hoor!

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:00

jeetje ben net zo'n leek als jullie hoor...en probeer ook nog steeds dingen uit..hihi

op het moment smeer ik ze helemaal niet meer in...ik laat ze ff doen..omdat ze heel gevoelig is en me een aantal keer heeft weggetrapt..Ik moet zeggen, het ziet er allemaal wel redelijk uit behalve dat ze een openplek onder de kogel heeft en dat ze jeuk heeft.

Verder heb ik geen idee of mokcare werkt.

Voor de rest van andere middeltjes heb ik veel opgezocht en rondgevraagt, evt uitgeprobeerd..het is ook wel handig dat ik les krijg van dierenartsen op school...

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:16

heb ff gelezen van Mokcare...en het is dus een natuurlijke ondersteuning voor van binnen uit...als ik het goed begrijp.

Het klinkt wel goed moet ik zeggen...Maar hoe verder ik ga uitzoeken wat nou precies die mok bij belgen veroozaakt...hoe meer het anders lijkt dan de mok die "gewone" paarden hebben.

Zoals ik het nu voor mezelf kan samenvatten is het een aangeboren allergie voor bepaalde mijten. En geen mok die veroorzaakt wordt door in het nat te staan...Ik denk wel dat het in bepaalde mate invloed heeft erop. Dus hoe je het ook wend of keert, ze krijgen het toch..de kunst is dan om het bij te houden en gelijk te behandelen. Dat hebben ze bij onze paarden niet gedaan.

Ik kreeg laatst het advies, dat als ze kreupel gingen lopen ervan, ze gelijk weg te brengen... En Emma loopt eigenlijk niet goed...blèèèèh... Ze is niet kreupel, maar ze loopt wat op de voorhand lijkt wel, en ze waggelt met dr voorbenen...maar weet absoluut niet of dit een slecht voorteken er van is want ik weet niet beter dat ze dat doet...

maar om even terug te komen op dat MokCare, zoals ik het nu lees, lijkt het me zeker de moeite waard om het uit te proberen!