[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaMa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:08

Ik geef het maagcompositum door het voer heen. Maak het voer een heel klein beetje nat met water of lijnzaadolie. s avonds geef ik het hem zelf en voor s morgens maak ik het voer klaar en doe het in een emmertje, zodat de pension eigenaar het makkelijk kan voeren. Dit werkt perfect.

Ik ben benieuwd wat jullie van de werking van het maagcompositum vinden.

avanoort

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:23

Ik ben dit topic aan het volgen....baasjes maken zich inderdaad er snel druk om.....

Max wordt dit jaar 25 en altijd na het eten even een paar minuten luchtzuigen.
De tandarts is pasgeleden geweest en die zei dat hij naar de Olympische Spelen mag qua gebit!
Hij heeft er nog nooit iets van gehad en nog nooit heeft een ander paard het overgenomen.

MaMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:10

[quote="avanoort"]Ik ben dit topic aan het volgen....baasjes maken zich inderdaad er snel druk om.....

Klopt, baasjes willen het beste voor hun dier.

Het is jammer dat een paard dat lucht zuigt wordt gezien als een paard met een (stal) gebrek en dus voor veel mensen minder waard is.
Mijn paard is mij super veel waard. Hij wordt er niet minder lief door en gaat er ook niet minder goed door lopen, daarnaast is hij ook nog een knap. Heb er nooit spijt van gehad dat ik hem heb gekocht.

Het belangrijkste alleen is dat het paard goed in zijn vel zit en geen pijnen heeft, vandaar veel bezorgde baasje op dit forum.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:53

Och, vind het wel fijn dat mensen een paard dat luchtzuigt als minder waard beschouwen. Ik heb er nu een superpaard aan over gehouden dat ik anders nooit had kunnen kopen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:56

ik doe het maagcompositum ook door het voer heen en het lijkt te gaan helpen(doe het nu bijna 3 weken)..

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:18

Ik heb een blije luchtzuiger
En hij doet het nog prima

Gabon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:08

Ik heb vandaag de maagcompositum binnen gekregen, en we hebben ook lijnzaadbrokken gekocht. Hoop dat het gaat helpen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:30

Desiree schreef:
Och, vind het wel fijn dat mensen een paard dat luchtzuigt als minder waard beschouwen. Ik heb er nu een superpaard aan over gehouden dat ik anders nooit had kunnen kopen.

dat geldt ook voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:32

Sluit ik me ook bij aan. Heb nu een hele leuke merrie die geweldig kan marcheren én met super afstamming. Je hoort mij niet klagen

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:09

Mijn pony zuigt erg lucht, eerst had hij er niet zo veel last van maar hij heeft nu regelmatig last van gasvorming, ik geef hem dan af en toe een rennie als het heel erg is. Ik wil absoluut geen luchtzuigband of muilkorf. Wat zou ik tegen die gasvorming kunnen doen?

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 09:16

wondertje,ipv rennie zou ik ook aan het maagcompostitum beginnen.
het is niet duur en het houd het maagslijmvlies minder geirriteerd/heelt(de reden waarom ze luchtzuigen)

geen biks maar muesly en heel de dag hooi!

een pot is 30 euro en doe je 3 maanden mee!!

de gasvorming tegengaan weet ik niet.slikt hij de ingezogen lucht dan in??

mijn pony die een ernstige luchtzuiger was doet het nu alleen tijdens de muesly.
eergisteren nog 40 x ,gisteren 4 x.

en dat op een hele dag!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:19

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:24

oke kan even iemand mij helpen?
ik lees deze topic al een tijdje (paar keer gereageerd als t goed is) ik heb nu zoveel gelezen dat ik me afvroeg wat kan ik mijn paard nou het beste geven om hem van het luchtzijgen af te krijgen.

hij krijgt nu 2 kilo biks op n dag 5 plakken hooi ongeveer en loopt de hele dag in de wei..
wie heeft er tips om het luchtzuigen minder/weg te laten gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:02

Maagcompositum, géén biks maar muesli en eventueel zuigplekken met PBH spay spuiten zijn 3 dingen die hier regelmatig genoemd worden die goed lijken te werken.

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:36

oke bednakt zal is even wat gaan proberen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:15

Desiree schreef:

Geldt zeker ook voor mij. Ik had mijn paard anders nooit kunnen betalen. En ik heb hem nu mooi van het luchtzuigen af! *o/* _/-o_

Renee91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:14

ik volg dit ook even..

_Inge

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:19

nou ik heb het maascompositum al een tijdje, maar nog niet gegeven
Want Toppie zuigt eigenlijk bijna geen lucht meer, komt echt zelden nog voor, ben echt helemaal blij.
Ik merk aan hem dat hij het erg naar zijn zin heeft op deze stal dus denk dat dat ook wel meewerkt eraan.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:14

Wie heeft er Tips voor mij?!

Toen ik mijn paard kreeg was het al n beetje een luchtzuiger, maar hij deed het in de lucht. Beetje raar gezicht, maar er verder geen problemen mee gehad. Tot ik na een jaar van stal veranderde (van n klein stalletje naar een enorme grote drukke stal). Hij heeft daar het zuigen aan de voerbak (her)ondekt. Sinds hij daar staat heeft hij al meer dan 10 keer koliek gehad (waarvan 5x de afgelopen week). Ik heb alles al geprobeerd; eigen voer, extra hooi bijvoeren voor de nacht, horse bedding/ stro, luchtzuigband, tussen andere paarden etc etc. Hij komt er iedere dag uit (op het land ip) en wordt 5-6 keer per week bereden/ gelongeerd etc, vaak nog extra losgegooid. Er is voldoende te zien en te doen voor hem. De dierenarts geeft aan dat het gaskoliek is dat zeer waarschijnlijk ontstaat door het zuigen, er is verder niets aan te doen. Maar ja, iedere keer die stress en die rekeningen, niet goed voor mijn paard en niet goed voor mij!
Wie heeft er nog tips voor mij?

Groetjes Melanie

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 23:52

Ik zou eens kijken of je niet toch van stal kunt veranderen. En maagcompositum.

Tommy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:41

Anya schreef:
Ik zou eens kijken of je niet toch van stal kunt veranderen. En maagcompositum.

Bedankt voor je reactie....
Ben iid druk bezig met verhuisplannen voor mijn paard....helaas want sta nu met super voorzieningen en moet dan wel een stap terug doen. Maar ja als dat het beste voor hem is.

Heb een tijdje terug suplementen etc. besproken met mijn vee arts, maar die gelooft er niet zo in....Het is een super fijne vee arts, maar heeft nu wel het idee dat we er maar moeten lerene leven......Tja en dat wil ik dus niet zomaar accepteren(zeker niet met 5x in een week.....)....

Zal iig eens verder op zoek gaan naar dat maagcompositum....

Melanie

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:49

Tommy10 er zijn hier ontzettend veel mensen met luchtzuigers die nooit koliek hebben gehad. Er wordt door wetenschappers ernstig getwijfeld aan het oude idee dat luchtzuigers meer koliek zouden krijgen. De lucht haalt de maag niet en bovendien produceren de darmen vele malen meer lucht (gas) dan een luchtzuiger naar binnen zou kunnen zuigen. Dus zeker als jouw luchtzuiger vroeger geen last had en nu wel, en dat heeft met verandering van stal te maken... Dan zou ik het eens gaan zoeken in andere dingen. Kwaliteit van het hooi bijvoorbeeld (kuil, voordroog, hooi, wel of geen schimmel e.d.). Hoeveelheid hooi (te weinig?). Hoeveelheid brok. Teveel? Stalbedekking (stro? eet hij stro? stond hij vroeger wel op stro en nu op andere stalbedekking?). Hoe vaak wordt er gevoerd. En wordt er echt op tijd en in de juiste hoeveelheid gevoerd? Dat soort dingen.

Tommy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:59

Anya schreef:
Tommy10 er zijn hier ontzettend veel mensen met luchtzuigers die nooit koliek hebben gehad. Er wordt door wetenschappers ernstig getwijfeld aan het oude idee dat luchtzuigers meer koliek zouden krijgen. De lucht haalt de maag niet en bovendien produceren de darmen vele malen meer lucht (gas) dan een luchtzuiger naar binnen zou kunnen zuigen. Dus zeker als jouw luchtzuiger vroeger geen last had en nu wel, en dat heeft met verandering van stal te maken... Dan zou ik het eens gaan zoeken in andere dingen. Kwaliteit van het hooi bijvoorbeeld (kuil, voordroog, hooi, wel of geen schimmel e.d.). Hoeveelheid hooi (te weinig?). Hoeveelheid brok. Teveel? Stalbedekking (stro? eet hij stro? stond hij vroeger wel op stro en nu op andere stalbedekking?). Hoe vaak wordt er gevoerd. En wordt er echt op tijd en in de juiste hoeveelheid gevoerd? Dat soort dingen.

ja wederom bedankt!
Ik heb het zelf iid ook in de richting van het voeren gezocht, maar ook dit wordt ontkend....Er wordt niet super regelmatig gevoerd en hoeveelheden varieren sterk. Daarom heb ik hem dus al een hele tijd op eigen krachtvoer staan, zodat ik de hoeveelheid & kwaliteit zelf in de hand heb. Het hooi op deze stal eet hij niet, dus hij staat op kuil. En zelfs dit eet hij niet altijd helemaal op.....Kwaliteit varieerd erg. Er zijn meerdere paarden die er last van schijnen te hebben, maar ja 10 to 15 paarden weegt niet op tegen de 300 die er staan vrees ik........
Verhuizen van stal dus maar vrees ik.......

melanie

ps hij stond op de vorige stal op stro, heeft hier eerst op horse bedding gestaan, maar na de eerste keren koliek is hij weer terug op stro gezet.........

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:57

Ik wilde even vertellen dat mijn paard een stuk minder luchtzuigt nu hij een Himalaya liksteen heeft, hij is er heel de tijd aan bezig!
Misschien een tip voor iemand anders (andere likstenen hadden dat effect niet trouwens)

Tommy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:55

Urielle schreef:
Ik wilde even vertellen dat mijn paard een stuk minder luchtzuigt nu hij een Himalaya liksteen heeft, hij is er heel de tijd aan bezig!
Misschien een tip voor iemand anders (andere likstenen hadden dat effect niet trouwens)

Goede tip!!!
helaas doet die van mij vrijwel niets met likstenen (alleen met de toch wel erg populaire lik-it, maar daar doet hij dan wel weer veel langer mee dan de meeste andere paarden....)

Melanie