Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:01

Ja, ik hoop dat het zo zal gaan. Hij heeft van zichzelf hele goede harde hoeven en ik hoop dat ze dat weer worden, dat er niet zo snel stukjes afbreken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:26

silvana schreef:
Ik denk dat zelf je hoeven kappen een verkeerde vorm van besparing is.

Je kunt het ook wekelijks door de hoefsmid laten doen , het gaat nl. om de frequentie. Om de minimaal vier à zes weken is gewoonweg te lang. Het gaat er o.a. om om inwendige hoefschade door een te lange hoefwand of te lange steunsels voor te zijn en dat kan alleen door het regelmatig bijwerken. Idd net als bij de pedicure: korte nagels scheuren nauwelijks, lange veel eerder. Maar een vereiste is hiervoor wel theoretische en praktische kennis op te doen en vooral gemotiveerd te zijn, dat laatste geldt trouwens voor alles wat je aanpakt

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 12:10

jullie zitten behoorlijk off-topic. Ik zou hier over praten in jullie eigen topic. Dit gaat nog steeds over die veroordeelde nb (strasser figuur) in engeland, die met haar methode een paard volkomen verpest heeft, en vervolgens weigerde toe te geven en daardoor nog meer leed toevoegde op haar lijstje..
tjee is dat eigenlijk voorwaarde: halstarrigheid, om lid te worden van de nb-gang?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 12:20

PS de site Farrier & Hoofcare Resource center (de grootste discussiesite over hoefverzorging ter wereld) heeft nb in de ban gedaan.
de moderator baron zegt daarover het volgende:
Citaat:
I've received tons of mail over the past year concerning my allowing non-farriers to post in the Forums. I thought it would work out, but obviously it hasn't. The BUA people won't ever change their attitudes or give a whit about reality, so I'm calling an end to it. The name of this site is the FARRIER and Hoofcare Resource Center, and dag nab it, we're going to return to that posture.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:35

En dat noemt men een 'open mind houden'

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:57

farrier schreef:
jullie zitten behoorlijk off-topic. Ik zou hier over praten in jullie eigen topic. Dit gaat nog steeds over die veroordeelde nb (strasser figuur) in engeland, die met haar methode een paard volkomen verpest heeft, en vervolgens weigerde toe te geven en daardoor nog meer leed toevoegde op haar lijstje..
tjee is dat eigenlijk voorwaarde: halstarrigheid, om lid te worden van de nb-gang?

In bovenstaande stukken van anderen is al meerdere malen informatie naar boven gekomen waardoor het gebeurde niet minder erg is, maar waar wel uit blijkt dat er meer aan de hand is als de kreten die jij er uitgooit.
En over halsstarrigheid gesproken: de pot verwijt de ketel is er niets bij

Als je een topic wilt met alleen maar medestanders van jouw mening, start dan een eigen forum; gezellig allemaal 'ja'knikkers....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:08

Sugarmiss schreef:

Als je een topic wilt met alleen maar medestanders van jouw mening, start dan een eigen forum; gezellig allemaal 'ja'knikkers....

Das een goed plan..... iedereen gelukkig....

Ook ik wil nog even iets kwijt over het goedkoop zijn van het nb-en. Ik ben zeker niet goedkoper uit.... idd: cursus, materiaal, elke 3 maanden alsnog iemand anders erbij halen die mij controleert, hoefschoenen ipv ijzers nadat mijn paard een zware hoefzweer heeft gehad (waarbij zijn halve hoef is weggesneden, met het gevaar dat er een groot stuk wand kon afbreken)

Ja, het is goedkoper als ijzers, maar zeker niet als traditioneel bekappenl.

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:29

farrier schreef:

Daarom zou elke eigenaar zich goed moeten informeren zodat hij/zij daadwerkelijk kan beoordelen of hoefverzorging - wie dat dan ook uitvoert - al dan niet goed gebeurt. Voorkomen is beter dan genezen. Geen enkel wezen mag nodeloos pijn lijden.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 01:26

Hoi allemaal,

Jaja..ook hier loop je te drammen Farrier. Niet elke rechterlijke uitspraak houdt stand, vraag maar aan Pieter R de Vries. Het is koren op je molen. Jij laat paarden veel meer lijden dan een natuurlijk bekapper. Bij jou is het een voortgaand proces, dat vaak eindigd in een langdurig da bezoek of in een slachthuis. De natuurlijk bekapper moet ook weleens(helaas) pijnlijk ingrijpen om de fouten van jarenlang aangebracht beslag te corrigeren, maar dat is eenmalig. Strasser is zelf dierenarts met zeer veel ervaring op het gebied van Natuurlijk bekappen en heeft veel successen geboekt met zijn manier van ingrijpen. Ga nou niet een dierenarts die al meer dan 40 jaar probleempaarden heeft behandeld op het gebied van het bewegingsapparaat en daar een therapie voor heeft ontwikkeld, afzeiken. Jouw opleiding van hooguit 3 maanden theorie en anderhalf jaar stage bij een hoefsmid weegt echt niet op tegen de bagage van Strasser. (kijk ook even op Brokkelhoeven)

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 10:31

wereldwijd ca 47.000 smeden, die zo'n 2500 jaar paarden beslaan / bekappen da's 117.500.000 jaar ervaring. 40 jaar strasser vallen daarbij in het niet.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:50

sommige mensen........

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:40

farrier schreef:
wereldwijd ca 47.000 smeden, die zo'n 2500 jaar paarden beslaan / bekappen da's 117.500.000 jaar ervaring. 40 jaar strasser vallen daarbij in het niet.

Mensen kunnen 2500 jaar iets doen wat achterhaald is. Gewoon omdat er geen nieuwe kennis wordt opgedaan.

Er zijn veel misstanden die ontstaan zijn door de eeuwen heen, waar we langzaam van af aan het stappen zijn, gelukkig. Ook het houden van paarden zijn dingen waar we over nadenken of we wel goed bezig zijn.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:43

Ze hebben ook een paar eeuwen geloofd dat de aarde plat was. Dus Farrier als je wilt discussieren, kom dan met argumenten die hout snijden.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:29

Citaat:
Jij laat paarden veel meer lijden dan een natuurlijk bekapper. Bij jou is het een voortgaand proces, dat vaak eindigd in een langdurig da bezoek of in een slachthuis.

anya, als er op de man gespeeld en glashard gelogen wordt is dat de doodsteek voor de discussie.Ik probeer met argumenten te discusseren, maar juist 'de oppositie' laat dat na.
Ik vind dat de traditioneel smid juist alle mogelijke technieken gebruikt om een paard goed te houden. NB (hoewel ze anders beweren) zitten vast in hun dogmatisch denken over natuurlijk en het afwijzen van alle vormen van hoefbescherming (behalve eentje: de hoefschoen, want zij kunnen nl ook niet zonder).Door allerlei technieken en inzichten van anderen af te wijzen in plaats van zichzelf daar in te verdiepen doen zij juist wat zij mij verwijten. Zij geloven alleen in hun eigen onderzoeken en 'winkelen' in onafhankelijke onderzoeken om hun eigen ideeen te staven ipv kritisch naar zichzelf te kijken.
Hoewel zij proberen hun paard zo natuurlijk mogelijk te houden, waarbij hun manier van werken wellicht binnen de grenzen van de compensatiemogelijkheden van de hoefschoen vallen, heb ik met andere takken van sport te doen. De meesten van ons willen namelijk niet alleen maar een lieve pony in de tuin, maar sporten intensief met hun paarden. (dressuur, springen, eventing, endurance, western, marathon, authentiek gerij en ga zo maar door)
Er zijn ruwweg drie reden op een paard te beslaan:
- overmatige slijtage
- correctie van afwijkingen en/of kreupelheid
- grip (of juist geen grip, sliding plates) creeeren tijdens beoefening van de sport
ga kijken in de sport en zie hoeveel onbeslagen paarden in de basis draaien, en hoeveel er in de top draaien. beslag helpt een paard dus verder. dat zijn gewoon keiharde feiten.
nog een ding: ja smeden in het algemeen hebben te lang genavelstaart. mooi vlak geschuurde hoeven, en blinkend beslag voldoet allang niet meer om de kennis en kunde van een smid af te meten (en hebben dat ook nooit gedaan). in wezen hebben we door onze zelfgenoegzamheid deze NB-manie zelf over ons afgeroepen. Alleen door kennis, vaardigheden en goede voorlichting aan onze klanten kunnen wij zorgen dat paarden de beste hoefverzorging krijgen die er is. namelijk door hoogopgeleide proffesionele smeden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:04

farrier schreef:
Citaat:

Er zijn ruwweg drie reden op een paard te beslaan:
- overmatige slijtage
- correctie van afwijkingen en/of kreupelheid
- grip (of juist geen grip, sliding plates) .

En waarom worden er dan in hemelsnaam zoveel paarden beslagen????????????

Doen de hoefsmeden zo slecht werk dat er zoveel paarden zijn die correctie nodig hebben?? kunnen hoefsmeden zo slecht bekappen dat ze een hoef niet van nature gezond kunnen krijgen, zodat de slijtage niet overmatig wordt???

waarschijnlijk (en hopelijk) niet. De meeste mensen zetten hun paard op ijzers, omdat de hele stal dat doet, en om geen enkele andere reden.....

Het zou aan hoefsmeden moeten zijn om hun klanten erop te wijzen dat hun paard geen ijzers nodig heeft. Als we daar zouden zijn, zijn we een heel stuk verder..
Laatst bijgewerkt door Angela op 02-01-06 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:10

angela88 schreef:
[

waarschijnlijk (en hopelijk) niet. De meeste mensen zetten hun paard op ijzers, omdat de hele stal dat doet, en om geen enkele andere reden.....
[/quote]

Of omdat je ze zwaar belast tijdens het rijden op de weg.
Als wij in de zomer rijden ong 40 km waaronder veel asfalt ben ik blij dat ze ijzers hebben.
Ik loop toch ook geen afstanden zonder schoenen,terwijl ik een goede pedicure heb.
Maar een laag eelt is ook niet voldoende, dus bij mijn paarden ook hun kale hoeven niet.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:13

Ik wil ook niet beweren dat ieder paard zonder ijzers kan. Er zijn omstandigheden die daarwerkelijk voor iedere paardenhoef te veel zijn. Het gaat mij om al die paarden die een paar uur in de week door een bak of bos hobbelen, en dat zijn verreweg de meeste paarden!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:15

Het gaat dan trouwens om overmatige slijtage, niet om te zwaar belasten. Als je je paard te zwaar belast met het rijden over asfalt, zijn ijzers eerder een boosdoener als een goedmaker, gezien de trillingen die het doorgeeft. Een spuitijzer of hoefschoenen, of eventueel kunststof beslag zouden dan meer in aanmerking komen.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:22

angela88 schreef:
Het gaat dan trouwens om overmatige slijtage, niet om te zwaar belasten. Als je je paard te zwaar belast met het rijden over asfalt, zijn ijzers eerder een boosdoener als een goedmaker, gezien de trillingen die het doorgeeft. Een spuitijzer of hoefschoenen, of eventueel kunststof beslag zouden dan meer in aanmerking komen.

niet als je ze voor sgmw gebruikt dan zijn hoefschoenen niet goed.
Je kunt ze tijdens het hindernisrijden verliezen en het is voor de paarden niet fijn.
Een meerspan kan op elkaars schoenen gaan staan met alle gevolgen van dien.
En zonder ijzers slijten hoeven echt te veel met aangespannen rijden.

Soms zijn dikke ijzers na 6wkn scheermes dun.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:52

stalechwel schreef:
niet als je ze voor sgmw gebruikt dan zijn hoefschoenen niet goed.

Waarom niet ?? Kun je iets pecifieker zijn.

Citaat:
Je kunt ze tijdens het hindernisrijden verliezen en het is voor de paarden niet fijn.

Waarom zou je ze tijdens het hindernisrijden verliezen ?? Waarom is het voor de paarden niet fijn??
Citaat:
Een meerspan kan op elkaars schoenen gaan staan met alle gevolgen van dien.
Een meerspan kan ook op elkaars ijzers gaan staan, met alle gevolgen van dien.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:08

Zelfs hoefschoenen slijten als je veel aangespannen rijdt.
In de hindernissen gaan ze slobberen dit hebben ervaren klasse 3 rijders geprobeerd,
In het blad Mensport is hier uitgebreid aandacht aan besteed en na proefrijden b;leken ze niet te voldoen.

Ik vind dat hierover geen discussie hoeft te worden gevoerd ,
Geeneen sgmwmenner rijdt met hoefschoenen en we hebben hier uitgebreidt over gesproken en ze voldoen op dit moment niet.

Misschien komt er in de toekomst een betere versie en dan kan het geprobeert worden

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:36

Dit bedoel ik dus met selectief winkelen:

Citaat:
Als je je paard te zwaar belast met het rijden over asfalt, zijn ijzers eerder een boosdoener als een goedmaker, gezien de trillingen die het doorgeeft.

hier is onderzoek naar gedaan door:
dr.Crevier-Denoix genaamd: fijnafstelling en toepassing van een niet-invasieve methode voor het meten van de dynamische belasting van de oppervlakkige buigpees van de ondervoet van het paard: het nut van evaluatie van correctiebeslag en ondergronden.

Uitkomst was dat er tussen de individuele paarden zoveel verschil zat dat er geen zinnig woord over trillingen gezegt kon worden, zowel beslagen als onbeslagen. (onbeslagen werd gebruikt als het 0-referentiepunt) De aanbeveling werd gemaakt om ieder paard binnen zijn/haar grenswaarden te bekijken, omdat hoefstanden en manier van lopen de morfologie van de hoeven van ieder paard verschillend beinvloedde.

dit winkelen naar jouw welgevallige waarden wordt een statistische leugen genoemd. Dit naast het 'gemakkelijk'discusseren over nadelen van ijzers, vooroordelen van smeden etc. waar geen enkel bewijs voor te vinden is. Het is een bekende management indoctrinatiemethode die nogal eens toegepast wordt, omdat zwakke broeders daar het snelst intrappen. Belangrijk daarbij is dat je zegt dat er onderzoek is gedaan, bewezen is dat, maar vooral niet exact wordt.
In tegenstelling tot nb, luisteren traditionele smeden wel naar onafhankelijke onderzoeken, zijn bereid methoden die mindere resultaten gaven los te laten en doet het paard daar zijn voordeel mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:05

Onze oude merrie 15 jaar doet het nog steeds perfect op ijzers loopt enkel 2span tandem en 4span
Sgmw en dress vaard
Mooie dunne pootjes en nog nooit een dag kreupel geweest ,dus de rest van de paarden staan ook gewoon op ijzers en heb nog nooit iets hoeven afzeggen wegens kreupelheid.

Ieder moet voor zich weten wat hij of zij doet maar je moet niemand voorschrijven wat hij moet doen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:31

Ik vraag me af of beslag een paard verder helpt in de sport. Ik denk dat in veel gevallen beslag een luie eigenaar helpt. Dan kunnen ze pinnen indraaien als het een beetje regent. En dan kunnen ze zich veroorloven een paard minder in balans te rijden. Handig toch die pinnen.

Ik ken daarentegen ook mensen die met een onbeslagen paard ZZ springt. Ook op gras. En ik ken er legio die met een onbeslagen paard dressuur rijden op hoog niveau. Heel af en toe zegt ze een wedstrijd af omdat ze geen pinnen kan draaien.

Zo ook voor de westernsport. De meeste paarden in de niet reining disciplines lopen onbeslagen op hoog niveau de proeven. Geen reden voor beslag met een goede bekapper en wedstrijden op zachte bodem. Voor reining: daar heb je wel beslag nodig (alleen achter). Omdat die ijzers het paard helpen glijden en zonder ijzers zou je ook met een goede bodem je paard kapot rijden.

Kortom: ik ben het niet eens met je stelling dat paarden door ijzers voort worden geholpen in de hogere sportklassen.

Ik wil er graag een stelling tegenover zetten: ijzers voor paarden die op zachte bodem wedstrijden lopen, zijn er voor het gemak van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:35

@Anya, ik denk dat de meesten niet weten dat ze ook zonder ijzers kunnen als hun paarden op de zachte bodem lopen. De smid zal dat niet zo snel voorstellen, scheelt toch weer een slordige 60 euro per keer per klant in het winterseizoen. Dan groeien de hoeven nog trager en als iemand dan ook nog netjes op de hoevenis, zie je die persoon maar 2 keer die winter. Auw portemonee. Maar er zijn ook eigenaars die vinden dat hun paarden beter lopen op ijzers, sommige paarden tillen hun beter iets beter op met ijzers.

Ik heb gemerkt dat mijn paard juist luier wordt met ijzers. Hij moet meer moeite doen, dus sloft hij maar